Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

Op 31 juli 2018 09:45:31 schreef fcapri:
de koorts siroop van de baby moet ik telkens uitpakken in de EU, in china zien ze die niet eens en gaat de handbagage zo door

Er zijn een stelletje engelse terroristen geweest die een onmogelijk plan hadden om door een aantal vloeistoffen te mengen in het vliegtuig terplekke een explosief te fabriceren. Dat plan had geen enkele kans van slagen omdat
1) Synthese van explosieven een behoorlijk lab vereist en het is tricky om jezelf niet onderweg op te blazen, anderzijds, dat is een deel van het doel in de excercitie hier.
2) Ze hadden een synthese die nauwelijks werkt.
3) Het maken van een explosief uit vloeistoffen is leuk in een film met een rode en een blauwe vloeistof, maar in de praktijk zijn er niet zo veel van die reacties -> zelfs een goede chemicus krijgt het niet aan de praat.

Ondanks dat alles heeft de EU (en de VS?) besloten om proactief (voordat er doden gevallen zijn) alle vloeistoffen (nouja minder dan 100 ml mag dan weer wel) uit vliegtuigen te weren.

Rare actie, om bovengenoemde redenen en sommige landen (zoals kennelijk china) hebben veel wetenschappelijker op het incident gereageerd (Bestaande maatregelen zijn voldoende, het verbieden van 250ml zonnebrand is niet nodig).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zonnecreme idd ook al verboden gehad, in griekenland.heb die fles dan gegeven aan een koppel die aankwam met een baby. waren die ook gelukkig (onze dochter was toen 3).
dan wel raar dat ze overal van die grote flessen verkopen op toeristische plaatsen

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 31 juli 2018 14:16:52 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dat is tijdens het laden. En hij geeft kennelijk een waarschuwing dat het misgaat, want de gebruiker heeft 'm uit het stopcontact voordat ie echt boem doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 augustus 2018 09:45:37 schreef rew:
Dat is tijdens het laden. En hij geeft kennelijk een waarschuwing dat het misgaat, want de gebruiker heeft 'm uit het stopcontact voordat ie echt boem doet.

Die waarschuwing geeft het apparaat met een rooksignaal als je goed kijkt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
maartenbakker

Golden Member

Met een plofje (geluid loopt wat achter op beeld kennelijk).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 augustus 2018 12:55:46 (60%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 juli 2018 14:12:32 schreef rew:
[...]Er zijn een stelletje engelse terroristen geweest die een onmogelijk plan hadden om door een aantal vloeistoffen te mengen in het vliegtuig terplekke een explosief te fabriceren. Dat plan had geen enkele kans van slagen omdat

Ondanks dat alles heeft de EU (en de VS?) besloten om proactief (voordat er doden gevallen zijn) alle vloeistoffen (nouja minder dan 100 ml mag dan weer wel) uit vliegtuigen te weren.

Rare actie, om bovengenoemde redenen en sommige landen (zoals kennelijk china) hebben veel wetenschappelijker op het incident gereageerd (Bestaande maatregelen zijn voldoende, het verbieden van 250ml zonnebrand is niet nodig).

Er zijn nog andere manieren om met een vloeistof vliegtuigen naar beneden te halen... een gekende is via een aluminium vretende stof...

ook om die reden een beperking tot 100mL.

Op 1 augustus 2018 13:10:47 schreef kris van damme:
[...]

Er zijn nog andere manieren om met een vloeistof vliegtuigen naar beneden te halen... een gekende is via een aluminium vretende stof...

ook om die reden een beperking tot 100mL.

Was dit ook niet de reden dat het verboden is om kwik mee te nemen aan boord van een vliegtuig?

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Op 1 augustus 2018 13:20:38 schreef Technokiddy:

Was dit ook niet de reden dat het verboden is om kwik mee te nemen aan boord van een vliegtuig?

yep. Als je door de oxidehuid raakt (met wat HCl bvb) kan je met weinig kwik het vliegtuig langzaam maar zeker in amalgaan omzetten :-)

Vorige keer dat ik bij BOL bestelde stuurde ze een tijdje later: "door een fout bij de leverancier is je order geannuleerd, we sturen je je geld terug, we raden je aan om direct op bol.com te kijken of je niet een vergelijkbaar product kan kopen". Dus ik bestel nog een keer. Halfuur later een mailtje: "We hebben je order door een fout bij ons moeten annuleren, je kan direct overnieuw proberen te bestellen". Dus ik WEER besteld... Anyway, even later blijken er twee artikelen mijn kant op te komen: Die twee verschillende maitljes gingen over dezelfde order.

Het advies van de klantenservice was om het pakket aan de deur te weigeren. Dat is niet gelukt. Toen een retourzending aangemaakt en dat ging uiteindelijk goed.

Maandag weer iets besteld (woensdag levering), dinsdag besloten dat waar ik het voor gekocht had al reeds gedaan was dus ding niet nodig. Dus opdracht gegeven om pakket met tracking code 3Sxxyyzz... te weigeren.... Hebben ze het op het laatste moment toch een andere tracking code gegeven..... Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

"Rare chinezen".

Ik ben een project in China aan het laten bestukken en heb ze gevraagd om de pinout van de RGB 5050 leds te controleren. Vorige keer hadden ze een RGB led waarbij groen en blauw verwisseld waren t.o.v de RGB leds die ik ken.

Na wat heen-en-weren waarbij ik uiteindelijk het datasheet van HUN leds (screenshots van stukjes uit de PDF) opgestuurd krijg, weet ik dat ze hun pin-1-markering bij pin-4 hebben staan en dat de leds R, G, en B zijn, maar niet welke led er aan welke pin zit. (had wat mij betreft in het schema met " ---|>|--- BLUE " er bij moeten staan).

Maar goed.... Uiteindelijk offerte: "Customized leds: $ 40 voor 200 stuks". Ik kan gewoon een batch van m'n /eigen/ leds krijgen voor $40!!! (De leds zelf kosten ongeveer $2, dus $38 instel opstart en processing kosten!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ze moeten ergens de Amerikaanse importheffingen compenseren....>:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 september 2018 13:14:06 schreef rew:
"Rare chinezen".

... Ik kan gewoon een batch van m'n /eigen/ leds krijgen voor $40!!! (De leds zelf kosten ongeveer $2, dus $38 instel opstart en processing kosten!).

Ik was er heen gegaan en ze even wat duidelijk te maken. :-)

I love it when a plan comes together !

Ehh. Met het risico dat ik wat sarcasme aan het missen ben: IK vind het belachelijk goedkoop. Ze doen gewoon een complete productie-run van MIJN leds voor $40! In plaats van dat ik m'n print aanpas aan de leds die ik heb of kan krijgen, bieden ze me aan om de leds op m'n print aan te passen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had een li ion lader gekocht op ALI expres, voor batterypacks standalone te kunnen laden. nu had ik er al eentje opgeladen. Nu wou ik 2de pack opladen, maar ipv opladen vloog de diff eruit bij het insteken van de stekker. hmm daar ging iets niet goed. Zekeringen nagekeken en die zijn goed, lader opengemaakt en alles nagemeten, vreemd alles meet goed door, lijkt goed te moeten zijn. gekker moet het niet worden. Nuja spanning erop en zo nameten, hmm geen spanning, zekering nog eens gechecked, ja is goed. voedingskabel dan maar eens doorpiepen. hmm geeft een ader niet door.

Buiten de voedingskabel niks mis met de bouwkwaliteit* van de lader, netjes gemaakt. Lader terug geassembleerd, nieuwe voedingskabel uit de kast en batterij opladen.

*nuja zitten nog wel wat haakjes en oogjes aan, maar niets levensbedreigend

Op 18 september 2018 20:40:11 schreef rew:
Ehh. Met het risico dat ik wat sarcasme aan het missen ben: IK vind het belachelijk goedkoop. Ze doen gewoon een complete productie-run van MIJN leds voor $40! In plaats van dat ik m'n print aanpas aan de leds die ik heb of kan krijgen, bieden ze me aan om de leds op m'n print aan te passen!

Handig voor de aftersales. $40 voor je eigen ledjes vind ik heel bijzonder.

Kruimel

Golden Member

Op 18 september 2018 20:40:11 schreef rew:
[...] In plaats van dat ik m'n print aanpas aan de leds die ik heb of kan krijgen, bieden ze me aan om de leds op m'n print aan te passen!

Klinkt wel een beetje alsof ze dit probleem in China in aanzienlijk vaker tegenkomen dan we hier zouden accepteren. Ik ben het met je eens dat het zeer goedkoop is en een bijzondere dienst waar ik het bestaan niet van had kunnen vermoeden (en je behoorlijk geld kan schelen als je een run foute PCBs hebt geassembleerd).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 18 september 2018 22:47:25 (13%)

Reclameplaatje voor een soldeer tool:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ze weten zo te zien dus vooraf al dat de boel in de fik kan vliegen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2018 21:04:51 schreef vdbeke:

Buiten de voedingskabel niks mis met de bouwkwaliteit* van de lader, netjes gemaakt. Lader terug geassembleerd, nieuwe voedingskabel uit de kast en batterij opladen.

zo heb ik al veel voedingskabels weggegooid die bij chinese voedingen zat.
een geluk dat ikzelf hopen van die kabels in overschot heb liggen.

@rew: met als nadeel: als er ooit leds kapot gaan, vind je geen vervanger omdat ze afwijkende pinout hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Jep. Ik heb het aanbod afgeslagen. Ze kopen nu "gewone" RGB leds voor me (5x meer leds voor de helft van de prijs), ik vraag ze om de pinout te checken met een multimeter. Dan pas ik het stencil aan om soldeerkloddertjes te poneren zodat de kleuren gaan kloppen. Soldeerstencils kosten maar 24h voor hun om te produceren, terwijl er een week nodig is voor de printen. Dus hopelijk hebben ze na een dag of vier de leds binnen en kan ik met de pinout check wat solder-jumpers poneren om de boel goed te krijgen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

daar dacht ik ook net aan. alleen was ik nog op het oude 'jumper' idee gekomen om draadbrugjes te leggen waar nodig. heb je dan ineens andere leds in de toekomst, kan je ze ook monteren op je bestaande printen

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 20 september 2018 13:38:59 (29%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Er bestaan inderdaad heel wat verschillende pin-outs voor RGB-LEDs. De markering is overigens meestal niet pin 1, maar de common.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is heel duidelijk merk en type specificeren, en ze vervolgens de vrijheid geven om er een vervanger op te zetten met dezelfde kleur-per-pin. Als ze er dan voor kiezen om een kleine batch custom-LEDs te maken in plaats van de Würth 150141M173100 in te kopen is dat hun keuze en kost me dat geen $38 extra (hoe goedkoop dat natuurlijk ook is voor een productie-run van 200).

Mag ik vragen rew, wat was de pinning die je oorspronkelijk had?

If you want to succeed, double your failure rate.

De default pinning die nu ook in het stencil staat wat ze hebben (maar ze hebben me beloofd uit te stellen het te laten maken), is 1-6 Blauw, 2-5 rood, 3-4 groen.
1-2-3 is anode, 4-5-6 is kathode.

Ik zie helemaal geen common.

Ik heb ooit een paar kingston RGB leds bij Farnell gehaald. Die kostten dan 1 euro per stuk. Vergeleken met wat je in china betaalt wordt dat me echt te gortig. Daarmee een prototype gebouwd en toen een rol uit china laten komen. Vervolgens de pinout op de chinese leds aangepast, want volgens mij was het toen ook al ineens anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 september 2018 19:03:18 schreef rew:
Ik zie helemaal geen common.

Ach stom van me, ik ging er zomaar vanuit dat je het over zo'n 4-potige PLCC had.

Qua prijsstelling heb je gelijk. Wat ik als voorbeeld aanhaal is ook een beetje krom, want als je er 200 hier inkoopt zit je ook al aan een paar tientjes. Maar als je tegen die Chinees zegt: gebruik zuiver en alleen deze merk-LED, dan is hij alsnog 5-10 keer goedkoper dan hier. Of hij dan (na de proto-batch/0-serie) ook echt die LED er op gaat zetten is maar ZEEEER de vraag, dus laat ik ze vrij in het zoeken van een vervanger, en wordt die LED meestal 40 keer zo goedkoop.

Het is wel ellende hoor, met dat assembleren in China. Je kunt van sommige componenten gewoon niet zien of het echt degenen zijn die je hebt gespecificeerd. En met een LED kun je kijken: doet hij het en vind ik de kleur en helderheid nog steeds goed. Maar in de schakelende voeding controleren of er een NP0 op zit en geen Y5V... begin er maar aan.

Tijdje terug viel me wel de kleur van een spoeltje op: dat was in de proto-run anders. Datasheet erbij gepakt, en dat bleek een andere te zijn dan afgesproken (de kleur stond in de datasheet). De Chinees kon ineens nog minder Engels dan voorheen, en ontkende of schoof het af (dan was hij net zo verontwaardigd als ik dat zijn leveranciers hem hadden benadeeld).

De waarde (in µH) die klopte. De rest van de specs weken in meer of mindere mate af. Een hogere DCR maakte dat de boel toch merkbaar warmer werd. Uiteindelijk voor mezelf geconcludeerd dat het binnen het acceptabele bleef en de Chinees beterschap laten beloven (en korting op de volgende run), want wat moet je anders... Het laat je je wel realiseren dat je bij productie in China voorzichtig moet zijn met dingen op het randje ontwerpen. En dan bedoel ik weloverwogen-op-het-randje, dus wel keurig volgens de datasheet, maar dat het er wel op aan komt dat het dat ene specifieke component met die lage DCR (om maar even dit voorbeeld aan te houden) moet zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten