Grundig rr 350; motor cassette geen stroom

Hallo allemaal,

Heb een Grundig rr 350 radio/cassettespeler waarvan het cassettedeck niet werkt.
De radio speelt wel goed.
Het motortje van het cassettedeck draait niet.
Heb de motor getest en deze is gewoon goed. Hij krijgt alleen geen stroom?
Waar zou dit aan kunnen liggen? Is dit een bekend probleem?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

De motoraansturing is vrij eenvoudig te volgen zo te zien: http://freeservicemanuals.info/en/servicemanuals/download/Grundig/rr%2…
Enige lastige is dat die SM ergens niet klopt; de pcb layout en het schema komen niet overeen.

Op het schema staat bijv S1, die is op de layout nergens terug te vinden. En op de layout staat L101 tussen de motor, en die is er op het schema weer niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

(afbeelding click toggle size) Die S1 switch zit bovenop de print en gaat via een draad naar de motor.

Die spoel is er later bijgeplaatst. Ergens onderaan in de doc de disclaimer 'anderungen vorbehalten' :-)

ff kijken wat er gebeurt als je de play knop indrukt , welke schakelaars er bedient worden , vandaaruit zoeken

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 8 juli 2016 17:12:35 schreef Franssel:
ff kijken wat er gebeurt als je de play knop indrukt , welke schakelaars er bedient worden , vandaaruit zoeken

De gouden tip, bedankt!

Er zit een schakelaar bij het tapedeck (zie foto), maar deze wordt niet ingeschakeld? Er lijkt iets te missen of misschien afgebroken?

Als ik deze schakelaar met de hand bedien, draait het motortje goed.

Iemand die weet hoe dit hoort te zitten en of ik dit kan repareren?

maartenbakker

Golden Member

Op de eerste foto zie ik een zwart blokje met 3 groene draden dat zo te zien naast de knop in de kap hoort te zitten. Kan dat kloppen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt, de schakelaar is dat plastic blokje met 2 groene draden die dus verbinding moeten maken via de 2 metalen pinnetjes, wanneer de play toets wordt ingedrukt.

Op de tweede foto is de schakelaar op zijn plaats geklikt en kijk je vanaf de andere kant.

Alleen is daar niks wat die 2 pinnetjes tegen elkaar drukt wanneer de play toets wordt ingedrukt, vandaar mijn vermoeden dat er iets mist of iets is afgebroken?

Arco

Special Member

Wordt de schakelaar niet door de rand van dat schuifje ingedrukt?

Houd er rekening mee dat sommige cassetteloopwerken niets doen zonder cassette erin...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is volgens mij het idee ja.

Dat schuifje gaat naar rechts als ik op play druk.

Maar die rand komt niet in de buurt van de schakelaar? Het lijkt er dus op dat er nog iets tussen heeft gezeten wat nu dus mist.

Dat linkse pinnetje ziet eruit alsof daar wat afgebroken is. Waarschijnlijk zat daar nog een stuk metaal aan vast wat tegen die rand moet komen.

Heb nu een stuk veer van een aansteker ertussen gezet en hij loopt weer!! Alleen het spoelen werkt nog niet.

Zal straks nog wel even een foto plaatsen van mijn creatieve oplossing.

Arco

Special Member

Bovenkant van linker kontakt ziet er rafelig uit. Dat heeft er ooit (denk ik) uitgezien ongeveer als het rechter kontakt. Lipje eraan solderen, in vorm buigen en klaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Lipje eraan solderen, in vorm buigen en klaar...

Het schakelcontact komt tegen het metalen chassis (sluiting), een lipje van kunststof lipje lijkt me beter.

Arco

Special Member

Zolang het boven het plastic blijft is er geen probleem. Ik denk dat het zoiets geweest is:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit was mijn 1e prototype:

Een stukje plastic erin gelijmd. Dit werkte niet goed omdat het schuifje eerst helemaal naar rechts gaat en direct daarna weer een stukje terug naar links gaat. Het plastic stukje duwde het metalen pinnetje dus eerst helemaal naar rechts, en daarna ging het plastic dus weer naar links, waardoor er geen contact meer was.
Het motortje draaide dus alleen de eerste 2 seconden.

2e oplossing, een veer ertussen (van een aansteker):

Dit werkt perfect omdat de veer het metalen pinnetje niet ombuigt.

Nu kijken hoelang deze fix het volhoud.