Ik vrees dat ik wat hulp nodig heb.

Vorige week hield mijn dcx2496 (luidspreker processor) er bij het opstarten plots mee op, de dag voordien geen problemen gehad.
Thuis vastgesteld dat de zekering er uit lag, nog één maal op goede hoop een nieuwe geplaatst, maar deze ging er direct weer door.
Dit week-end het toestel opgengemaakt en vastgesteld dat de TOP245 verbrand was. Als ik deze eruit soldeer, blijft de zekering er in.
Wat ik alleszins wel al vastgesteld heb:
Na de gelijkrichter meer ik 410V, is dit niet wat veel?
Ik meende te weten dat gelijkgerichte 230V resulteerde in 325V.

De weerstanden in de Line Sense (L) verbinding zitten zijn volgens opdruk 680k smd exemplaren, bij uitmeten blijkt dat de weerstanden hiervan flink gedaald zijn, richting de 430kOhm.

Wat denken jullie?
het schema kan je downloaden op:

http://elektrotanya.com/behringer_psu_dcx2496_deq2496_pwr_rev_d_sm.pdf…

410VDC? Das wat hoog. Batterij van je multimeter leeg?

Normaal niet, meter is een fluke 179.

Wat is je stopcontact spanning?

Stopcontact spanning is 240V

Net nog eens gemeten,
Nu met de fluke, en met een andere (metex)

Voedingsspanning 237V AC/
Gelijkgerichte spanning, gemeten over C16: spanning loopt langzaam op tot zelfs 440V???

Dit moet volgens mij toch een meetfout zijn, kan bijna niet anders.
Ik zie niet in hoe ik die 400V kan krijgen uit 230V.
Waar mijn fout zit probeer ik al een hele tijd te snappen. Ik kan toch niet veel anders dan meten op de uitgang van de gelijkrichter.
Ik neem aan dat indien de gelijkrichter mocht defect zijn, ik totaal andere symptomen zou hebben (lagere spanning)

het probleem van de verlopende weerstandswaarden heb ik intussentijd reeds opgelost, er zat een aanslag op de print, deze heb ik weggepoetst en waarden zijn weer ok.

Check de afvlak elco eens. Als deze defect is, of in elk geval richting defect gaat en de rimpel word (te) hoog kunnen sommige multimeters zich daar in verslikken. Al heb ik dat met mijn 179 nooit meegemaakt, maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Afvlakelco zal ik morgen controleren, echter ik vrees er voor.
De rimpel had ik gemeten en was slechts enkele millivolt.
Zijn capaciteit houd hij ook goed, 2 keer gevoeld op korte tijd.

Bij mij is de voeding ooit ook kapot geweest . Ik weet dat ik een schottky diode vernieuwd heb en voor de nieuwe een zwaardere genomen een TO 220 uitvoering , type weet ik zo niet meer . Of de TOP 245 kapot was durf ik niet meer te zeggen . Er was een user group op Yahoo maar die bestaat zo te zien niet meer . Succes.

je kunt wel een dikke 400V hebben, als er een pfc in dat ding gebouwd zit. echter is de top245 niet zwaar genoeg om een pfc te moeten hebben en kan die spanning ook niet aan.

de kans dat de elco gaar is is aanwezig, tevens gaan die top regelaars wel vaker ineens stuk. met aanzetten stuk gaan zou als reden weleens die hoge spanning kunnen hebben. elco is na afkoelen van de dag ervoor wrs capaciteitsloos geworden..

Je kunt, omwille van het experiment, ook een bleeder weerstand (iets van 22-47k, minimaal een 5-watter) aansluiten over de elko. Als je dan nog steeds 400V meet heb je een goudmijn: energie uit niets.
Maar hier zal vast wel een knappe kop zijn die dit verschijnsel kan verklaren, ik kom zelf niet veel verder dan een uiterst onwaarschijnlijk geval van een half defecte brugcel en nog wat andere (ook niet erg waarschijnlijke) fouten zodat er een vorm van Villard schakeling ontstaan is...

Of spikes of andere ellende op de netspanning?

Op 18 juli 2016 17:19:54 schreef staafken:

De weerstanden in de Line Sense (L) verbinding zitten zijn volgens opdruk 680k smd exemplaren, bij uitmeten blijkt dat de weerstanden hiervan flink gedaald zijn, richting de 430kOhm.

Als weerstande verouderen gaat de waarde doorgaans alleen omhoog! Heb je in de schakeling gemeten?, dan kan het lager zijn. Een pootje los-solderen geeft uitsluitsel.

Op 19 juli 2016 12:58:35 schreef Pentium-Pro:
[...] Als weerstande verouderen gaat de waarde doorgaans alleen omhoog! Heb je in de schakeling gemeten?, dan kan het lager zijn. Een pootje los-solderen geeft uitsluitsel.

Dat probleem is getackled.... er lag een soort van aanslag over de weerstanden, deze weggepoets en waardes zijn ok.

Op 19 juli 2016 09:35:19 schreef testman:
je kunt wel een dikke 400V hebben, als er een pfc in dat ding gebouwd zit. echter is de top245 niet zwaar genoeg om een pfc te moeten hebben en kan die spanning ook niet aan.

de kans dat de elco gaar is is aanwezig, tevens gaan die top regelaars wel vaker ineens stuk. met aanzetten stuk gaan zou als reden weleens die hoge spanning kunnen hebben. elco is na afkoelen van de dag ervoor wrs capaciteitsloos geworden..

Ik heb de capaciteit van de elco gemeten, deze was nog steeds 47uF.
Ik had zo nog een elco liggen, dus maar vervangen. Het resultaat is echter hetzelfde.

Voor de bruggelijkrichter zitten er 2 spoelen, kunnen deze voor de hoge spanning zorgen?

Nee. Ik denk trouwens dat je achter spoken aanloopt, zowel met de spanningsmeting als met de in circuit (neem ik aan) meting van de aanslingerweerstandjes. Het werkelijke defect van de voeding zit elders. Mogelijk alleen het IC, mogelijk nog ergens een diode in sluiting ofzo.

Het is los van de reparatie natuurlijk wel handig om uit te vinden hoe die spoken inelkaar zitten, vandaar de tips om de batterij van je meter na te lopen en om een belastingsweerstand over die elco te hangen om te zien of het dan wel allemaal klopt (er is een verschijnsel waarbij de spanning over een volledig onbelaste en niet electrisch lekkende elco hoger kan oplopen dan je zou verwachten).

Spoken,

Daar begint het inderdaad op te trekken.
Ik was toch al van plan om de top gewoon te vervangen en dan de voeding op te starten met een lamp in serie.

Batterijen van de meter zijn het niet, ik heb intussentijd reeds met 3 dmm's gemeten, resultaten blijven gelijk.

Meet dan in elk geval alle (secundaire) diodes nog even na op kortsluiting, kan gewoon in circuit in eerste instantie. Dat is de meest basale test als je een opgeblazen schakel-IC of tor hebt. In geval van twijfel de aanslingerweerstandjes ook nog even losgekoppeld meten.

Op 19 juli 2016 14:02:12 schreef staafken:
Ik heb de capaciteit van de elco gemeten, deze was nog steeds 47F.

47F lijkt me een onmogelijke waarde. Maar als het een typfout is, en er 47µF had moeten staan, dan lijkt me dat juist weer wat weinig voor een primaire elco.. edit: toch even het schema geopend en het blijkt te kloppen. Typfout dus.

Ik had zo nog een elco liggen, dus maar vervangen.

Waarbij de vraag rijst of je hem door de juiste hebt vervangen.

Heb het schema in al mijn luiheid niet bekeken, maar je hebt geen PFC dus? edit: inmiddels wel bekeken, geen PFC als dit schema althans overeenkomt met jouw revisie van het apparaat.. Dat was namelijk ook mijn eerste gedachte toen ik 400V zag. (Hoewel testman zegt dat dat niet kan met een TOP245, hetgeen ik best wil geloven maar verder niet geverifiëerd heb.)

Hoeveel volt was die elco (aangezien je zelfs een gemeten waarde van 440V had..!)? edit: 400V volgens het schema

[Bericht gewijzigd door Jochem op (13%)]

Diodes uitmeten had ik reeds gedaan, niets speciaal gemerkt.
Alleszins, ik heb een nieuwe top erin gesoldeerd. Toestel werkt weer.
Spanning primair is nu netjes 335V.
Secundaire spanningen zijn ook in orde.
De vraag waar ik nu mee zit, waarom is deze top stukgegaan?

Tja, er gaat weleens 'zomaar' iets stuk, zeker als het mogelijk wat krap bemeten is.

Maar ik zou toch willen weten waar die >400V meting vandaan kwam en waarom dat weg is als je de nieuwe TOP erin hebt gestopt. Is er niet een stukje van je brug kapot ofzo?

Die 47F was idd een tikfout, ik zet ze nog recht.

Ik heb de elco door het juiste type vervangen.

[Bericht gewijzigd door staafken op (72%)]

Brug en D8 en D9 nog even nagemeten?

Brug nog nagemeten, lijkt ok
Diodes nagemeten, zijn ook ok.

Het lijkt erop dat Maarten gelijk heeft met zijn onbelast fenomeen.
(ik begrijp het eerlijk gezegd zelf niet goed, maar soit...)

De test met de weerstand heb ik niet uitgevoerd, gewoon omdat ik zo een waardes niet liggen heb.