liniaire beweging aansturen

Hoi Allemaal,

Momenteel ben ik bezig met een hobbyprojectje. Ik zou een lineaire geleiding willen maken door een tandriem te spannen over 2 tandriem schijven. Op de tandriem wordt een plaat gemonteerd, indien ik op 1 van de schijven een motor plaats kan ik de plaat dus heen en weer laten bewegen.

Kant en klare lineaire geleidingen zijn eveneens te koop, maar deze kosten redelijk wat geld dus voor hobby is dit te duur.

Stel nu dat ik de plaat een start- en een eindpunt geef van bijvoorbeeld 1 meter. Ik kan het begin en het eindpunt eventueel vastleggen met naderingsschakelaars. Ik zou aan de hand van een 0-10V spanningssignaal de plaat willen laten bewegen.

van 2,5 tot 5V moet de plaat uitgaan van 0% tot 100% van zijn loopafstand.
van 5V tot 7,5V moet de plaat op 100% blijven staan.
van 7,5V tot 10V moet de plaat terug naar zijn beginpositie bewegen.

De beweging in % van de loopafstand dient ook steeds overeen te komen met het % van de spanning. Indien de spanning bijvoorbeeld 3,75V bedraagt zal de uitgaande slag dus op 50cm stil moeten blijven staan.

Heeft er iemand een idee hoe dit zo simpel mogelijk te realiseren is?

Alvast bedankt allemaal.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu heb je voor één en dezelfde positie steeds twee spanningen.

Het lijkt logischer, de positie overeen te laten komen met één spanning.
Bijvoorbeeld van 2,5 tot 7,5V is 0 tot 100% verplaatsing. Ik weet niet waarom je niet het hele gebied wilt gebruiken, maar dat kan je gemakkelijk aanpassen.

Om nu het plateau terug te bewegen, moet gewoon de spanning teruglopen.
Dan hoef je geen ingewikkelde berekeningen te maken.

In elk geval zul je een opnemer moeten maken om te weten waar het plateau in werkelijkheid is, zodat de schakeling correct kan bijsturen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Met een stappenmotor, een microcontroller en een of andere moderne stepperdriver(breakout). De rest is een paar regels software.

Zou het niet eenvoudiger zijn om aan 1 van de schijven pulsen te tellen met een sensor?

Bij inschakelen kan je de plaat eventueel (langzaam) laten aanlopen tot tegen een referentieschakelaar, dan ben je zeker waar de plaat staat. Vanaf daar dan beginnen tellen.

Zou het niet eenvoudiger zijn om aan 1 van de schijven pulsen te tellen met een sensor?

Tja wat is eenvoudiger? Bij de stappenmotor kun je het af met een eindschakelaar en de motor.

Bij de tweede oplossing heb je een motor, een eindschakelaar en een pulsteller nodig.

Het is beide eenvoudig te realiseren. Ik begrijp je ingewikkelde spanningsverhaal niet helemaal.

Is al gezegd maar waarom niet 0 naar bijvoorbeeld 10 volt is gelijk aan begin naar eindpunt. 5 volt is dan de midden positie. In de software kun je de snelheid langzaam op en down rampen bij het starten en stoppen. Moet de plaat weer terug van de middenstand naar een kwart van de afstand dan laat je de spanning dalen naar 2,5 volt. Dan staat de plaat dus op een kwart positie.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 23 augustus 2016 19:23:38 (12%)]

Alvast bedankt voor al de antwoorden. Het verhaal met de stappenmotor lijkt mij het gemakkelijkste. Ik ga me er snel eens in verdiepen.

Om het een en ander duidelijk te maken waarom ik niet voor het volledige bereik van 0tot 10 volt kies is omdat van 1 tot 3 volt een andere slede zal moeten worden aangestuurd. Ik wou mijn post zo eenvoudig mogelijk houden omdat het principe voor de 2 sleden gelijk is.

Grts :)