Samsung UE40F8000 voeding BN44-00635A defect

Hallo,
De voedingsprint van mijn tv is kapot. Het nummer van de print staat in het onderwerp.
Als de tv aan het net gaat, komt ze op en gaat de rode led branden.
Bij bedienen met de afstandsbediening gaat de tv aan maar na 3/4 seconden begint ze eindeloos aan/uit te schakelen.
Ik kon even van iemand anders de voedingspring lenen, en toen deed ze het weer goed.
Dus ik ben zeker dat het de voedingsprint BN44-00635A is die defect is.

Als ik de voeding uit de tv haal (alles los), en ze aan het net koppel, klik het relais elke paar seconden aan en terug uit. Dit herhaalt zich eindeloos.
Er staan geen elco's bol, ik vind geen verbrande plekken of slechte soldeerpunten op de pcb, en ik meet geen diodes waarover de spanning nul is.
Kan iemand aub helpen?
Ik heb een multimeter ter beschikking en solderen kan ik ook.
Alvast dank voor uw reacties!

Als je het mainboard loskoppelt met allen de verlichting er nog aan, wat gebeurt er dan?? Als TV aanblijft met achtergrond verlichting, is voeding OK. niet en gaat ook aan en uit is waarschijnlijk het feedback circuit defect (opto coupler)

Met gelijk welke andere print eraan (via de connectoren voor het moederbord en/of de backlight kanalen) blijft ie hetzelfde doen (aan/uit cyclus herhalen zonder backlight).
Hoe kan ik controleren of 1 van de 3 optocouplers defect zijn?

Ik heb tevens een andere voedingspring in de tv gemonteerd, en dan werkt de tv weer perfect. De fout zit dus in de voedingsprint.

Vroeger sprong ze nu en dan eens weer uit direct na het aanzetten, en daarna gebeurde dat frequenter, tot ze nu helemaal niet meer aan wil.
Misschien helpt dit voor de foutdetectie?

[Bericht gewijzigd door Joeri_F op dinsdag 30 augustus 2016 13:20:42 (40%)

Des secundaire kant van de voeding komt waarschijnlijk hoger uit dan zou moeten zijn dan naar de opto in dat circuit meten/ kijken

Als ik naar de print kijk zie ik het volgende:
- Rechts 'HOT': input 230V en daarboven een reeks spoelen condensatoren. Wordt hier het net gefilterd?
Ik vind er ook een diodebrug en en 2 mosfets (?) en een diode op een koelplaat (boven in het midden). Geen idee wat die doen.
- Onder midden: Rechts: 5 +/- gelijke circuits met transfo's die dienen voor de ledstrings (+/- 400V DC)
Links: 2 mosfets denk ik met grote elco's erbij.
- Links: 2 transfo's met diodebruggen voor het maken van DC-spanning denk ik.

Op welke plaats zou ik moeten zoeken naar kapotte elco's? Welke moet ik er uit solderen?
Of zouden het de opto-couplers zijn die defect zijn (hoe meet ik die)?
Ik heb een scoop en een DMM.

[Bericht gewijzigd door Joeri_F op woensdag 31 augustus 2016 10:56:16 (78%)

Begin eerst eens te meten hoe de voedingsspanningen zich gedragen on der belasting (Bijv 12V mag max 10% afwijken, maar niet bijv 25%)

Hoe kan ik dat doen?
Als ik er spanning op zet slaat het relais uit...

Als je de voeding aansluit en direct meet moet er een resultaat komen van een spanning??

Dat uitslaan van het relais klinkt als een potentiele hint voor de kenners. Mijn bijdrage: het lijkt erop dat een van de elco's bol staat. het gaat om de elco waaronder het opdruk CM853 of CM353 staat (ik kan het net niet goed lezen. Deze elco's zitten rechts van de linker oksel van de T-vormige printplaat, naast de vier diodes, rechts onder een zwarte trafo met een wit label.

Dank voor je bijdrage, nessecaryevil. Maar dat is lijm die er van onder komt. Er staat geen enkele elco bol.
Ik zal es proberen meten wanneer de spanning opkomt.

Op de linkerzijde van de print (zwarte connector) zijn 5V en 13V uitgangen.
Op de 13V uitgang meet ik 13,07V. Deze waarde is wat hij moet zijn, maar het signaal ziet er wat gestoord uit.
Op de 5V uitgangen meet ik 5,45V. Maar die ziet er dan weer mooi vlak uit...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 september 2016 21:44:47 (24%)

Na nog wat meer te meten denk ik dat de secundaire zijde van de 5V voeding een probleem heeft.
Naast de zwarte connector zitten 2 trafo's. De grote is voor 13V en de kleinere voor 5V.
Ik post even wat ik meet aan primaire en secundaire van die trafo's (bij die van 13V is de primaire probe x10).
Zit ik op het goede spoor?
Zou er iets mis zijn met 1 vd componenten aan de secundaire van het 5V circuit?

Voor de volledigheid heb ik ook een foto gemaakt van de achterzijde van de print.
Daar zie ik R's, C's en het meetcircuit van de optocouplers.
Er is ook een zwart blokje, maar daar staat niets op (QM854). Is dit een 5V regulator?

Ik heb de elcco's vernieuwd van het 5V circuit en dat leverde niets op.
Maar als ik het zwarte blokje er uit haal, dan blijft de voeding opstaan, en schakelt het relais niet meer uit.
Misschien is dit de boosdoener.
Er staat QM854 bij dit component.
Hoe kan ik weten welk onderdeel dit is?

[Bericht gewijzigd door Joeri_F op donderdag 1 september 2016 21:46:17 (19%)

Ik bedoel dus niet de blauwe met lijm/kit, maar de linker van die twee zwarte condensatoren daarboven. Het lijkt of de bovenkant iets bol staat, maar dat kan ook optisch bedrog zijn.

Dat is ook een beetje lijm aan die zwarte.

jerome

Golden Member

Er zijn bolle condensatoren die het nog goed doen, maar anderzijds zijn er ook die inwendig rommelen ondanks dat ze er als nieuw uit zien. Had dat laatst met de herstelling van een FO. Voeding hikt en amper 3V waar dat 12V moet zijn. Na het los solderen van de verondersteld defecte diode bij de elco extern gaan voeden met labovoeding, en dat ging goed. Ook diode was goed en dus weer deze erin. Elco eruit en getest tot max spanning en lekstroom. Meet goed. Er weer in zonder resultaat. Dan een nieuwe erin en alles werkt weer. Zo zie je maar dat een elco ook kan flippen als deze nog nieuw oogt.

Het ligt niet aan de elco's. Ik heb ze vervangen en daar lag het niet aan.
Het ligt aan de 5V voltage regulator.
Ik heb ze er uit gesoldeerd en de uitgang is kortgesloten.
Ik moet dus het type vinden.
Package is TO-252-3 SMD.
De input op het pcb is 6.2V.
Output 5V.
Mag ik eender welke LDO versie van 400mV nemen? Of een 230mV type? Of maakt het niet uit?
Is een 500mA type voldoende?

Ik zou voor een 1 amp type gaan, 500 ma is wel erg laag.

Ik heb even de pins vergeleken van een voltage regulator met deze packaging (DPAK3 of TO-252-3), en de pins kunnen niet overeen komen.
Het is misschien dus toch een andere component...?
Dit is het schema waarin de onbekende QM854 zit. De ZDM853 in SOT23 is wellicht een zenerdiode, denk ik?
Weet iemand welk component de QM854 zou zijn dan? Een Mosfet? P?

een FET lijkt aannemelijk, maar de QM854 is een positienummer, wat staat er op het zwarte blokje??

Er staat niets op het blokje.
Maar ik denk dat er iets anders aan de hand is.
Ik heb optocouplers vervangen, en in het secundaire circuit apart 5V gevoed om het relais hoog te houden zodat de voeding niet uitvalt.
En ik krijg aan de primaire zijde van de transfo volgende rare pulsen.
(de 13V transfo geeft mooie golven)
Heb je een idee waardoor dit kan komen?
De inverterchip 2A153D begint telkens enkele golven te maken maar valt dan uit. Is dit kortsluiting of een of ander component dat defect is?

Ik vermoed geen kortsluiting, eerder dat er geen terugkoppeling retour komt op het inverterchipje. Als je met alcohol over het qm854 componentje gaat word het dan niet leesbaar??

Nee, niet met vergrootglas of zo. Er staat helemaal niks op.

Aan de led zijde van de optocoupler van het feedback circuit komt 5V DC continu.

Welk signaal moet zo'n feedback circuit geven / krijgen?

Ik heb in bijlage het schema gehangen van hoe de inverter is opgebouwd (de schema's van Samsung krijg ik niet te pakken).

[Bericht gewijzigd door Joeri_F op dinsdag 13 september 2016 23:01:13 (23%)

PC1 is het circuit die de terugkoppeling tot stand brengt. Meet met een (galvanisch gescheiden ) scope of feedback aankomt op oscillator IC

OK.
De print heeft een week geen voeding gehad, en toen ik ze aanzette bleef ze op staan (relais viel niet uit).
Dan kreeg ik het signaal aan PC1 in de eerste figuur.
Dan even afgezet en weer opgezet, en toen begon ze weer aan en uit te gaan (relais schakelt uit wat met de 5V DC van de uitgangsspanning is verbonden).
Bij het kort inschakelen meet ik aan de led en aan de transistorzijde van de optocoupler in PC1 figuur 2 en 3.
Levert dit meer info op?

Oscillator IC is mogelijk defect, meet eens direct op de ingang van het IC of signaal daar ook aankomt.

Dit is wat ik meet op pin 1 van de STR2A153.
Als de voeding aanslaat start het signaal, na 100ms stopt het.
Het relais slaat na 300ms uit.

[Bericht gewijzigd door Joeri_F op zaterdag 17 september 2016 15:01:42 (22%)