Op 3 september 2016 18:25:50 schreef evdweele:
@RAAF12
De scheidingstrafo die ik gebruik kreeg ik een jaar of 30 geleden. Toen was hij al oud.
Kan die ook open om te kijken wat voor trafo erin zit? Dit is de mijne, ong. 40 jaar oud, zonder merk maar wel Hollandsche waar. Met een op een echte typemachine gemaakt aansluitschema!
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De trafo kan niet open. Het is een rond blok groene kunststof met een diameter van 140mm en een hoogte van 75mm met in het midden een gat van 17mm waar een bout voor de bevestiging doorheen heeft gezeten.
Er steken 4 draden uit het blok; 2 bruine met een ohmse weerstand van 3.36Ω en 2 blauwe met een ohmse weerstand van 3.81Ω.
De weerstand tussen de twee wikkelingen is meer dan 200MΩ, gemeten met een isolatietester op 500V.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 4 september 2016 10:53:58 schreef RAAF12:
[...]
zonder merk maar wel Hollandsche waar.
Ah een echte transformator van Nederlands fabricaat.
De firmanaam ben ik vergeten maar die trafo's werden gewikkeld door een oud baasje.
Het was een eenmans bedrijfje die alleen maar trafo's maakte.
Als wij in de winkel trafo's bij hem bestelde werden die door hem gewikkeld en persoonlijk afgeleverd.
Wel was het altijd boter bij de vis. 
Overigens super degelijke trafo's daar moet je zuinig op zijn.
Ik heb er zo al jaren eentje in het gebruik voor mijn Weller Magnastat. 
joopv
Golden Member
Ik heb ooit een 1:1 220V scheidingstrafo gehad waarbij de secundaire wikkeling helemaal afzonderlijk op de kern (vierkant) zat, in een porceleinen houder met dikke en hoge wanden.
Misschien was dat een vroege medische scheidingstrafo, of iets om hoogspanning te kunnen scheiden.
rbeckers
Overleden
Als de primaire een afgescheiden deel heeft dan is dat een twee kamer trafo. Zelfs in een kleine, platte printtrafo kan zo een stootspanning van 14kV bereikt worden.
Op 4 september 2016 14:21:50 schreef pa3gws:
[...]
Ah een echte transformator van Nederlands fabricaat.
De firmanaam ben ik vergeten maar die trafo's werden gewikkeld door een oud baasje.
Het was een eenmans bedrijfje die alleen maar trafo's maakte.
Dan zal het baasje inmiddels wel gehemeld zijn. Weet je ook waar die zaak zat? Omgeving Rotterdam, toevallig?
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Ik weet niet of je deze bedoeld: op de kruising Zwartjanstraat & Noordmolenstraat.. de zijstraat in richting de singel.. bijna aan het eind rechts. (Of was het nou die straat ervoor).
Als je daar binnenstapte kwam je in een tijdcapsule.
Naam weet ik niet meer, of toch: "Rotterdamse motoren en transformatoren fabriek"?
TonHek