Ombouwen stereo Philips B6X94A naar OTL

Wie heeft eerder de radio standaard voorzien van UGT's, omgebouwd?
De bestaande EL84 wordt uitgebreid met EL86. Heeft iemand
schemaatje voorhanden.
Door dat de EL86 in serie komt met de EL84 vervalt de UGT en
word de luidspreker AD3800AM rechtstreeks aangesloten (800ohm).

Mvg

Ton Canté

[Bericht gewijzigd door Tcante op vrijdag 9 september 2016 10:26:34 (23%)

Moet dat karton er niet vanaf?

TonHek
sorry, kon het niet laten. Ben in een melige bui :-)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Arco

Special Member

Er zijn er genoeg zonder trafo, bijv. de b5x62a/b5x74a/b5x84a:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor het advies, het schema B6X72A had ik al eerder gevonden,
wilde ik als basis gebruiken, ik ga een kanaal veranderen, andere nog
niet, kan ik vergelijken.

Arco

Special Member

Ik denk dat je weinig verschil hoort, de originele eindtrap klinkt ook goed... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Tsja, achteraf had je ook een soortgelijke Philips kunnen kiezen die al OTL was of zoeen met heel kleine uitgangstrafo'tjes en hoogohmige luidsprekers. Dan hoef je niet het halve chassis opnieuw op te bouwen maar kun je volstaan met modificaties. Of gewoon 'from scratch' een nieuw apparaat bouwen, want dat doe je zo te zien nu ook al bijna; op je foto's zie ik immers geen radio, maar een leeg chassis met eindtrap.

Hoe dan ook het had met minder werk gekund, daar gaat het nu natuurlijk niet meer om.

Met zo'n verbouw heb ik geen ervaring maar er zijn zat schema's van Philips met allerlei varianten op de overbekende totempaaleindtrap. Dat begint al rond 1954 met de BX998A, en een van de laatste toepassingen is rond 1968 (productie tot 1973) in het F6 chassis (X20T681 en opvolgers) met een PCL86 (op de plaats van de EL84) en een PCL805 (op de plaats van de EL86). Soms staat er een beschrijving van de schakeling bij en er is ook literatuur met de bijbehorende berekeningen.

Verder de algemene regels volgen voor opbouw van versterkers op chassis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De stereo radio B6X94A is omgebouwd,
Alle c's eruit behalve koppel dan.
Geluid op 3800AM in zelfgebouwde boxen
Is redelijk goed.

TQWT luidsprekerkasten voor AD300AM is perfecte combi!

De stereo radio B6X94A is omgebouwd,
Alle c's eruit behalve koppel dan.
Geluid op 3800AM in zelfgebouwde boxen
Is redelijk goed.

Ik dacht dat je de weergave wilde verbeteren.

Hugo Welther

Moderator

Kwa "geluid" is de eindtrap van de AG9015 en AG9018 een paar klasses beter.
Het is alleen lastig een set C-kern smoorspoelen voor die eindtrappen te pakken te krijgen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik wilde ook een zo goed mogelijk geluid.
Doch de oorspronkelijke radio op de beide
luidsprekerkasten was echt niets.
Het ontwerp is vast door Philips geschikt gemaakt
voor de luidsprekers in de plano kast.
Op gehoor is steeds meer verwijderd en nu
als op schema. Ik ga wel verder zoeken
naar verbeterpunten (vervorming omlaag).
Ik heb geen meetinstrumenten, behalve
goede multimeter. Graag suggesties?

Hier nog foto's, ik luister nu
naar quad op esl luidsprekers.
Opgesteld naast zithoek.
De beide luidspreker
kasten naast het wandmeubel
zijn ter ondersteuning

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 21 september 2016 18:09:03 (56%)

evdweele

Overleden

Op 21 september 2016 11:11:56 schreef Tcante:
Ik ga wel verder zoeken naar verbeterpunten (vervorming omlaag).
Ik heb geen meetinstrumenten, behalve goede multimeter. Graag suggesties?

Zonder meetinstrumenten is het heel lastig om te beoordelen of hetgeen je hebt veranderd een verbetering is.
Het menselijk gehoor is zeer subjectief en raakt heel snel gewend aan een bepaalde kwaliteit of klank.

Voor audiometingen zal je toch minimaal moeten beschikken over een toongenerator en een oscilloscoop om een objectief beeld te krijgen van wat er is veranderd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Doch de oorspronkelijke radio op de beide luidsprekerkasten was echt niets.

Ik heb hier beide (OTL en met trafo), en ik hoor weinig verschil. (alleen als je 'm heel hard zet gaat de trafoversie wat vervormen door de vrij kleine trafo)
Ik denk eerder dat er ergens iets in de radio kapot was waardoor het slecht klonk.
Ik vraag me ook af of die boxen wel afgestemd zijn op de AD3800AM? (je kunt niet zomaar een speaker in een bestaande box schroeven en hopen dat 't ook goed klinkt...)

Het is sowieso zinloos om een ESL box met een simpele breedbandspeaker te vergelijken.
Van de AD3800AM is vaak de ophangingsrand verteerd (erg dun geworden) waardoor hij niet meer goed werkt. (die conusophanging is veel te soepel geworden)
Die moet je bewerken met LTS50 van Visaton o.i.d.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, ik heb voor een komende feestdag
een smartscope van LAbNation gevraagd

Kleine suggestie; geef de el86's een eigen gloeiwikkeling, dan kom je niet over de vh-k max meer heen.

aanvulling; of knoop de gloeidraadwikkeling aan kathode van el86 ipv massa, dan blijf je er ook overal onder.

[Bericht gewijzigd door r3m op woensdag 21 september 2016 15:26:29 (36%)

Ik meen dat de EL86 juist in deze toepassing wordt gebruikt vanwege de hoge toelaatbare kathode-gloeidraadspanning.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Klopt, en vanwege de lagere inwendige weerstand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De EL84M (6P14P-EV) mag ook het dubbele hebben van de 'gewone' EL84. (200v i.p.v. 100v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Was inderdaad van de EL84 uit gegaan...
Lezen na een lange dag geeft wat moeite blijkbaar, kwaad kan het gelukkig in deze schakeling in ieder geval niet om gloei te verhogen.

RAAF12

Golden Member

Op 21 september 2016 11:32:03 schreef Tcante:
Hier nog foto's, ik luister nu naar quad op esl luidsprekers.

Just curious, zit er geen balansschuif in de 33 pre-amp die op de linkerfoto staat?

Op 21 september 2016 21:40:04 schreef RAAF12:
[...]

Just curious, zit er geen balansschuif in de 33 pre-amp die op de linkerfoto staat?

Inderdaad onderdeel balansschuif defect (hoe kom ik eraan?)
Potmeter zelf is goed, die staat in de goede stand en dan hoef je
in de praktijk niets te verzetten. De quad is d.m.v. spul van
dadaelectronics onlangs door mij gerenoveerd, na 40 jaar
continue dienst.

Mvg
Ton

RAAF12

Golden Member

Dada sloopt oude Quads en verkoopt de onderdelen op de website. €8 zie http://www.dadaelectronics.eu/shop/quad-second-hand-parts/quad-used-sp… (slechts 1 in voorraad). Zuinig op dat spul zijn, in de latere modellen zitten opamps (proest). De Rifa R/C combi vervangen over de netswitch, die knalde er altijd uit. Druk je steeds op enter? Gewoon doorkloppen, einde regel doet ie helemaal zelf :-)

Wie weet de zelfinductie van de spoelen van uitgangstransformator Philips type A315420. (5200ohm naar 800 ohm).

Bedankt vast voor de genomen moeite.

Mvg

TOn

Op 22 september 2016 11:59:59 schreef RAAF12:
Dada sloopt oude Quads en verkoopt de onderdelen op de website. €8 zie http://www.dadaelectronics.eu/shop/quad-second-hand-parts/quad-used-sp… (slechts 1 in voorraad). Zuinig op dat spul zijn, in de latere modellen zitten opamps (proest). De Rifa R/C combi vervangen over de netswitch, die knalde er altijd uit. Druk je steeds op enter? Gewoon doorkloppen, einde regel doet ie helemaal zelf :-)

Zojuist schuifje besteld, ben gelukkig mens.

Mvg

Ton