Even PM gehad met HmH, hij krijgt hem met een sleutel op de krukas ook niet rond en dat zou wel moeten kunnen met enige moeite.
Het blijkt een omgebouwde electronisch diesel te zijn.
Er zit nu een gewone mechanische pomp op en nu ik nogmaals kijk ook nog eens de verkeerde.
Er zit een turbo op en deze pomp kan niet verrijken op druk, er hoort bovenop een druk doos te zitten.

Het vermoeden bestaat dat de er toch olie op de zuigers ligt, en dat krijg je soms moeilijk weg als het in de zuigerkom ligt.
Doorstarten zonder verstuivers of gloeibougies is een manier anders moet de kop eraf.

Eerst dat tandwieltje los, dan idd starten met alles los. Ook verstuivers eruit en geen diesel erop.

Maar idd ik mis een drukdoosje. Echter de turbo kan nu ook geen druk leveren... De inlaat en turbo zijn niet verbonden...
Ik moet een bovenkantje vinden van een turbo versie...
Kan die pomp ook nog een echt probleem zijn in de vorm dat ik een andere pomp nodig heb?? Dit is een bosch pomp, maar het nummer wat erop staat kon ik niet direct herleiden. Ik vermoed een bosch vp.

Is zoiets bij te regelen om evt wel of niet aan deze motor te voldoen?? En hoe kritisch is die drukdoos? Die engelsman uit het filmpje heeft zijn land rover drukdoos gebruikt.. Is dit allemaal redelijk eenvoudig te verbouwen??

Ben een diesel noob

Volgens mij is het voor jouw beter om er een CR van te maken.

interessante discusie, ik lees mee :9~

Over die olie op de zuigers, dat was een gekende manier om een motor te conserveren..
Ging er eigenlijk vanuit (lees, was het vergeten) dat je dat er al afgepompt had..
Zou dus best kunnen dat je olielock hebt...
Rondpompen.....

Maar als ie op die manier "pro" onderhouden/bewaard is geweest, dan verwacht ik juist weer niet mismatchende onderdelen, toch?

Nee, ik ook niet....
Maar het komt uit oude magazijnen hé...
Garantie tot je betaald heb, en eerder mag je er niet aanzitten....

Ombouwen naar cr is nogal een klus, er hoort volgens mij een geregelde vp44 pomp op.
Je hebt dan pomp en verstuivers ecu sensoren etc nodig dat zal je aankoop bedrag wel gaan overstijgen.
Je kan soms die bovendeksel verwisselen maar dat heeft nu voor het starten geen invloed.
Volgens mij heeft dat ding al aangesloten gezeten de verf is, zover te zien, al van de waterleidingen af.

Ben gewoon nieuwsgierig, draait ie ondertussen al wel lekker rond op de startmotor ?
Enne, wat was het euvel nou?

ik heb nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken.
Heb eerste de tussenbak van de auto gefikst waar hij in moet, zodat ik met de huidige motor lekker rond kan tuffen.....

ga morgen weer een poging wagen en dan met wat meer tijd...

Update:

de startmotor eraf en alles getest. Bleek dat de startmotor nu meteen begon te draaien (zonder bekrachtiging) en idd wel een beetje vet kon gebruiken.

toen alles maar netjes en goed in elkaar gezet en ineens begon het beestje netjes te draaien.

toen meteen maar fatsoenlijke kabels eraan gemaakt... 95 mm2 als + en de startkabels dubbel als massa.

Gloeipluggen eruit en draaien. (injectoren kreeg ik er niet uit)

motor liep meteen veel beter rond:
https://www.youtube.com/watch?v=rIXcu6cxP7A

Toen maar eens de diesel ontlucht, olielampje erop gemaakt, klep open en diesel pompen... nadat er rook uit te turbo kwam ook maar eens gaan gloeien en toen kwam er langzaam leven.

Helaas ook meteen een paar liter olie......
blijkt dat er een olie temperatuur meter opgezeten heeft en die is eruit gedraaid. Heb er even een m10 bout in gedraaid, maar ideaal was dat niet.
Bij het oliefilter zitten ook aansuitingen voor een oliekoeler welke nu afgedopt waren... Dus daar lekte ook nog het nodige...

En naast olie lekkages waren er ook talloze diesel lekkages, want alle dieselleidingen op de pomp zaten los. Die maar eens vastgezet en toen heeft hij een moment aardig gelopen.

Echter op het volgende filmpje hikt hij slechts 2 maal.
https://www.youtube.com/watch?v=OwoZiwcgJrk

Al met al bleek het idd te dunnen kabels en een startmotor die beetje vast zat...

Voor de mensen die de dieselpomp wilden weten:

na alle ellende ben ik eindelijk begonnen met het blok klaar maken voor mijn auto en zoals al eerder opgemerkt:
de dieselpomp zou voor ellende zorgen.
Ik heb een VW dieselpomp gevonden met een drukdoosje erop De bovenkant daarvan lijkt op mijn dieselpomp te passen. Compleet overzetten gaat niet, want de dieselpomp van de VW komt van een 4 cilinder.

Echter er zit nog iets op wat NIET op mijn land rover zit (en das ook een Turbo diesel met nagenoeg dezelfde bosch pomp) En NIET op de detroit/VM diesel
Dat is een gedeelte ONDER de pomp wat blijkbaar de Timing aanpast.

(http://gnarlodious.com/vanagon/bosch_pump/Bosch_VE_Pumps.pdf pagina 32 van de PDF, 30 van het boek)

Ook lijkt de huidige pomp niet op tijd te staan.. Hoe zet ik een dieselpomp eigenlijk makkelijk op tijd?? Ik heb geen idee, ben meer met elektronische motoren bezig of met benzine LPG. Dit is echt een nieuw terrein voor mij naast oliefiltertje, dieselfiltertje en het std. werk als distririem enzo...

Als de mods het topic wegens nu zwaar off topic naar de koffiecorner willen verplaatsen vind ik dat prima... De oorspronkelijke vraag was over het niet rond gaan en dat is opgelost!

Witte rook - zwarte rook, volgens de foute timing te laat - te vroeg, Vervolgens tussenin zetten.

Dieselpompen zet je op tijd met een meetklok en de bijbehorende documentatie...
Ofwel, je gaat een spannende tijd tegemoet...

leuk, maar dit is NIET de std. dieselpomp die er nu al op zit. dus de markeringen kloppen niet.

ik heb een handleiding hoe het wel moet, maar die is niet erg nauwkeurig... Die engelsman die eerder een filmpje posten met zijn motor heeft een hele howto gemaakt

https://www.youtube.com/watch?v=kZeoe9HYsWw

hier staat wel e.e.a. in. maar hoe zit ik met die timing verandering die de pomp zelf doet en die er onderin bij mijn VW pomp zit..

Then you are screwed :)

Heeft VW geen 'boek' van de motor waar die pomp af komt? Je zou verwachten dat je ergens iets tov. BDP moet doen. Nou, dat zul je bij dit blok ook wel kunnen vinden.

De minder nette methode is inderdaad die van Lead Acid. Zeker in combinatie met je uitlaattemperatuur, kom je zo ook een heel eind - zo heb ik ongewild proefondervindelijk wel eens vast gesteld.

Die extra timing device is eigenlijk alleen voor betere verbranding en de koude start.
Even niks van aan trekken.
De meeste pompen stel je met een micrometer af via een gat in het midden tussen de aansluitingen van de injectoren. Daar zit een boutje wat een gat afdekt.
De timing staat eigenlijk ook in die PDF. In de praktijk is het tussen 0.5 en 0.7mm lift van de plunjer in BDP zonder aangesloten koude start vervroeging, dat is meestal een was-themostaat met een kabeltje of een druk plunjer.

Wat Paul zegt...
Motor in bdp zetten, pomp in bdp zetten, kan je zien op je klokje met wat geluk...
En dan iets terug draaien...
Proefondervindelijk...
Het enige wat er kan gebeuren is dat ie niet start.
Stuk kan er weinig...

De 'nette' methode komt dus heel aardig overeen met mijn 'natte vinger, maar ik moet nu wat' methode: zet een cilinder op BDP (gewoon, visueel, krukkast open, kijken waar de krukas staat) en zorg dat de pomp dan al iets aan het inspuiten is. Paul definieert het op 0.5-0.7mm :)

Als je er wat naast zit, dan zal het wel lopen. Niet optimaal, wellicht wat roken, wellicht wat hogere uitlaattemperatuur. Maar lopen zal het wel...

Jinny definieert het als 'iets' terugdraaien :) en zonder verder te kijken wat er gebeurt. Zonder de juiste docu blijft het koffiedikkijken.

Zouden de injectoren ook op gelijke en juiste druk afgesteld zijn ?

Nog een tip : gloeikaarsen terug vastzetten met momentsleutel. Nm ??? Voor je het weet heb je een gebarsten culasse.

Bij de eerste opstart, zeker bij lange stilstand, neem een sleutel 17 bij de hand. Een op hol slaande dieselmotor wil je niet meemaken. Eens die aan zijn olie begint kun je ...

als het blok aan zijn olie begint zou de luchtinlaat blokkeren ook moeten helpen. de lagers liggen zo aan gort als het blok over de 10Krpm gaat lopen. ervarings deskundigen zijn vaak mensen die de 3 minuten wachten regel niet nodig vinden bij het olie peilen op een warm dieselblok..

Luchtaanzuig afsluiten, maar met wat. Een vod leidt tot vertagen maar zeker geen stilstand. Afknellen van de rubber aanzuigslang ook niet. Bij een oude GM Detroit tweetaktdiesel type GM T453 zitten de pompverstuivers onder het kleppendeksel . Tijd om die los te schroeven was er niet. Dus toevoer ernaar afkoppelen kon ook niet. Turbo had de vod al opgevreten. Ja, is er een met turbo , blower en 4 kleppen per cilinder ( bouwjaar 1980 ). Uiteindelijk toch stil gekregen met de brandblusser.
Idem met een Kubota D722 , Deutz 912 en Yanmar 3TNV82 . Die vallen onmiddellijk stil als je een van de injectorleidingen loslegt. Hadden allemaal een probleem met de injectiepomp. Daarom sleutel 17 bij de hand.

Laatst 2 minigravers op 1 week op de zij. Dan is het stop, ik kom er zo aan. Stonden in tussentijd al weer recht. Injectoren er uit , enz. Alles weer monteren en de injctoren niet aansluiten , dus zonder diesel. Starten en draaien voor een tiental seconden en veeel roken. Dan pas de diesel aangesloten en stationair laten warmdraaien tot het roken ophield. Bij de tweede patient luchtcollector gespoeld met remreiniger, dan enz. Was al veel beter.

zo zie je dat een hard voorwerp op de luchtinlaat steken beter werkt als een doek, dat is meer een luchtfilter en wordt zo naar binnen getrokken. wel als er geen luchtfilter opzit, dan ben je sneller door wat lead acid zegt de leiding los te draaien of als het blok nog in een wagen zit in versnelling zetten op de rem trappen en de koppeling langzaam op laten komen..