Nieuwe dieselmotor: startproblemen

High met Henk

Special Member

Ik heb voor mijn auto een splinternieuwe motor gekocht..
Echter hij staat al > 10 jaar stil. (waarschijnlijk vanaf nieuw 1999, aangezien er echt geen enkel spoor is dat hij ooit langdurig gelopen heeft bijna geen roetafzetting en er werd mij na aankoop, faillisements veiling, verteld dat hij nieuw is en omgebouwd naar mechanisch en iets opgefokt is.

Het betreft hier een Detroit Diesel / VM motori 638. 6 cilinders, 3.8 liter.

Nou ben ik voorzichtig te werk gegaan:
eerst met een schroeven draaier op de starterkrans gekeken of hij los stond. dat stond hij.

toen gloeipluggen eruit en rond laten gaan op de startmotor om olie te pompen.
Blijkt dat de voorste poelie aanliep op het krat waarin hij nu even opgebokt staat. Blok gelift en vrij gezet.
Het viel wel op dat de motor rond gaat, maar niet echt zoals ik van een benzine of 4 cilinder diesel gewend ben: erg langzaam

Gloeipluggen erin en diesel leidingen aangesloten. ook gloeipluggen bedraad en stop magneet bekrachtigd.
Toen maar geprobeerd te starten. Motor loopt 1 klap en blijft dan staan. Startkabels (zeker 40 mm2, denk dikker)
Kabels worden bloedheet, en klemmen beginnen te roken...

Startmotor zal ook wel nieuw zijn, maar dat is geen garantie...
hieronder paar foto's.

startmotor typeplaatje

Is dit een elektrisch probleem (kabels te dun??) of lijkt dit toch meer op een mechanisch probleem?? gekke is, ik kon hem wel met compressie en een schroevendraaier in de starterkrans rond draaien.

Bijkomend: de startmotor trekt ook het tandwiel niet meer uit de starterkrans....

Ik wil de motor toch wel starten voor ik hem pas ga maken in mijn auto, maar zit er niet op te wachten om een nieuwe startmotor te kopen, daar ik dit vliegwiel en startmotor niet ga gebruiken.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Haal de startmotor eraf en probeer deze appart.

Inderdaad, gewoon die startmotor even los proberen. En een startmotor van de sloop kost ook bijna niks, dus ook al is het alleen om het buiten de auto te proberen dan is dat best een optie.

Ik zou zeggen: als jij die motor met de hand rond krijgt, maar de kabels en klemmen rood aanlopen, dan lijkt het probleem zich toch echt rond de startmotor af te spelen.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

Startmotor los kan wel, heb hem na starten niet meer handmatig geprobeerd te draaien..

Andere startmotor wordt lastig. Dit is een marine motor die ook in kia/asia/hyundai busjes/vrachtwagens liggen. Beetje ter grote van mitsubishi canter.. M.a.w. die startmotor vindt ik niet makkelijk op de sloop ben ik bang, daar die modellen hier geen van allen rondrijden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

het is een wat apart model, wat zit er nog op het startrelais met die dikke draden? als het ding al 16 jaar stilstaat kan de bendix blijven hangen door taai vet bijv. of de borstels maken geen goed contact.

het is iig niet zo dat het een exoot is en de plus op het chassis heeft? want dan draait de motor de verkeerde kant op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Is het niet dezelfde als in de 630? Want die rijden echt in grote getale rond in vele merken auto's.
De 638 ken ik alleen van oude BMW sterndrives.

High met Henk

Special Member

Bmw verkocht deze idd als bowtruster.

Ze hebben nog een extra startrelais op de bendix gezet... Ik heb die hier gebypassed.

Gebruik normaal de bendix

Maar wat gj zegt zou kunnen... Dat een startmotor van een bmw 630 past, maar dat is zover ik weet geen vm motori. Kans dat het past is minimaal

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Ik bedoel de VM630. Jij hebt een 638. De 630 zit in Chryslers, Jeeps, Maserati, Lancia enz.
Fijn motortje hoor, alleen een beetje klein :-)

je hebt het extra relais gebypassed? dan verbind je dus de direct de plus van de accu met de plus van de startmotor zelf. hoef je dan het startrelais zelf nog wel te bekrachtigen ( op de faston )? zo niet kan daar het probleem zitten, die bendix wordt door het startrelais uitgeduwd, overbruggen zorgt dat de motor alleen voeding krijgt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry maar ik vind dit wel erg amateuristisch om met startkabelklemmen te werken .
contactvlak is te klein en te weinig druk

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
High met Henk

Special Member

@GJ: dat is een V6. Dit is een L6.. toch wel een heel andere motor

@testman: je hebt de startmotor, daarop de bendix met het startrelais erin. Daarop zit nog een keer een relais gebakken die dus weer die bendix aanstuurt.

En zoals gezegd: met de gloeipluggen eruit gaat hij netjes rond (beetje traag naar mijn zin....

@franssel: als hij alleen op het contactvlak zou roken zou ik je zonder meer gelijkgeven... Deze dingen knijpen echter volop en de kabels ZELF worden ook warm.

Het enige wat ik wil is deze motor horen lopen voor ik hem helemaal pas ga maken in mijn auto, wat me een hoop tijd en geld gaat kosten (meer dan ik voor de motor zelf betaald heb) en das niet erg, maar het zou ERG zonde zijn als de motor een mechanisch defect zou hebben.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als het mijn motor was zou ik twee dingen doen.
1 - De startmotor eraf halen en kijken of hij onbelast op de accu probleemloos draait. Let op dat hij niet op hol slaat, dus kort van stroom voorzien.
2 - De gloeipluggen verwijderen en kijken of de motor nog steeds met de hand rond te draaien is. Volgens mij is het geheel na één klap mechanisch geblokkeerd. Maar hoe en wat is voor mij nog een raadsel.

PS.
Zijn je verstuivers goed?

High met Henk

Special Member

@ohm pi: dat is inderdaad precies wat ik nu ga doen!

had niet veel tijd meer na de startpoging: moest ook nog even de auto waar die straks in moet ontluchten ivm plaatsen nieuwe achterremcilinders, remschoenen en meer ongein.. die moet volgende wek weer rijden met zijn huidige motor: deze motor wil ik er op zijn vroegst pas met kerst inhangen.. (als hij dan dus gelopen heeft)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Blijft je bendix (tandwieltje van startmotor) niet hangen in de krans? Verder moet je met zo'n motor zoals anderen ook aangeven echt zware kabels gebruiken. Reken op al gauw 200A. Een chinees startkabeltje kan amper 30 leveren.

High met Henk

Special Member

Ja, tandwieltje blijft hangen
En dit zijn geen chinese startkabels, dit zijn eigengebouwde dingen van laskabels van ca 40mm2...
Ik start hier ook 4 cil diesels mee op via een externe accu. Ook de huidige 2.5 l 4 cil toen de accu dood was na een avondje lampjes aan...

@ohm pi:
Geen idee, maar met diesel in de pomp heeft hij nog geen 2 omw. Gedraaid.. Lijkt mij niet dat er diesel in de cilinders staat en ik daardoor een lock krijg, maar ben daar niet 100% zeker

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Lekkende injector, hydrolock ?
Wie z'n archief heb je geconfiskeerd als werkplaats ?

Net iets te laat met typen!

[Bericht gewijzigd door HD13 op zondag 2 oktober 2016 22:09:02 (15%)

Op 2 oktober 2016 22:00:15 schreef High met Henk:
Ja, tandwieltje blijft hangen
En dit zijn geen chinese startkabels, dit zijn eigengebouwde dingen van laskabels van ca 40mm2...
Ik start hier ook 4 cil diesels mee op via een externe accu. Ook de huidige 2.5 l 4 cil toen de accu dood was na een avondje lampjes aan...

@ohm pi:
Geen idee, maar met diesel in de pomp heeft hij nog geen 2 omw. Gedraaid.. Lijkt mij niet dat er diesel in de cilinders staat en ik daardoor een lock krijg, maar ben daar niet 100% zeker

Eerst de bendix loshalen, anders gaat het wel fout. Er zit vast te dik vet in.

Die kabels voldoen vast. Als dat nog warm wordt lopen er heel grote stromen.

de kabels zijn minder snel het probleem als de klemmen van ijzer die geen goede litze tussen de 2 bekdelen hebben lopen. die dingen hebben meer weerstand als de koperkabels.

ik hoop maar voor je dat het geen blok is met een groter probleem waar men niks van heeft gezegd. bijv een keertje gelopen met een liter teveel olie erin, toeren tegen de 10K, en binnen een paar minuten de lagers eruit :P

dat het blok te zwaar loopt, of de startmotor is een feit.

gelopen zonder olie? of zit de in of uitlaat verstopt miss..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meet de oliedruk eens op de startmotor zonder de gloeibougies uiteraard moet je iets van 3 bar halen.
Maar ja die klemmen zou ik ook niet teveel op rekenen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Timing nog niet afgesteld van de nieuwe dieselpomp of nog niet ontlucht aan de injectoren?

Jinny

Golden Member

Ha, Troostwijk Sven?
Heb 'm voorbij zien komen....
Had geen interesse.

Ik ga overigens net als de rest voor een hangende bendix.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb geen vestand van brandstof motoren en de startmotoren die er in zitten.

Maar als ik "bendex" goed begrijp is dat een groot "relais" (voor het inschakelen van de grote startstroom) wat tevens de startmotor mechanisch koppelt met de motor.

Klassiek gezien kan je dat ding laten hangen door te blijven proberen te starten, dan krijg je dat jengelgeluid omdat nu de benzine motor de startmotor aandrijft.

Goed... Dat ding kan m.i. op twee manieren "blijven hangen". Ofwel in de niet-gekoppelde stand. Dan zou de start motor gewoon moeten gaan draaien, maar zonder de diesel rond te draaien. Dat is duidelijk niet het geval.

Als dat ding in de gekoppelde stand blijft hangen, dan zou de startmotor toch de diesel moeten kunnen ronddraaien? Alleen als de diesel eenmaal draait krijg je de jengel, ook als je probeert te stoppen met starten.

IK denk dat er hints zijn dat het niet een "hangende bendix" is.

Ik heb vannacht nog even liggen denken.... Een gemiddelde startaccu zakt al behoorlijk in tijdens het starten. Er is al een behoorlijke spanningsval over de "zo kort mogelijk" kabels naar de startmotor in een normale setup. In ALLE handleidingen voor het starten van een auto-met-platte-accu staat dat je de "locale buffer", de accu van de auto met panne, moet gebruiken door enkele minuten de werkende auto op 2000RPM te laten draaien. Kennelijk is geen enkele startkabel geschikt om de startstroom te transporteren.

De praktijk is natuurlijk minder streng. Het lukt heus wel eens om een auto te starten op vrijwel het eerste aantikken van de startkabel. Maar als het niet werkt, loont het de moeite om de "handleiding" te volgen. (en wat de verhalen waarbij het wel in 1x lukt niet er bij vertellen is dat het dan om het vier cylinder benzinemotortje van je oma (*) ging en niet om een 3.8L 6 cylinder diesel.)

Het zou me niet verbazen als die startkabels 2 of 3 meter zijn. Dat is echt een behoorlijk stuk langer dan "normaal". Van 25mm2 naar 40mm2 zou wel eens een te bescheiden opwaardering van de kabels kunnen zijn.

(*) Mijn oma had een 6 cylinder chrysler.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

@rew

De tandwielverhouding tussen hoofdmotor en startmotor is dusdanig dat indien de startmotor in de starterkrans blijf zitten de motor gewoon niet rondgaat.
Wat jij bedoel is het langs de tanden grijpen als je start met draaiende motor, de starter dus aangedreven door zijn eigen anker, of het langs de tanden schieten als de bendix te traag uitschiet.

De bendix is het geheel van tandwiel en as met mechanica waarbij het tandwiel door het relais (meestal, Engelsen hadden daar wel eens een ander idee over) over de as in de starterkrans geschoven wordt.
Pas als het tandwiel in de starterkrans zit komt de volle stroom vrij op het anker.
En drijft de starter de hoofdmotor aan..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Op 3 oktober 2016 08:38:11 schreef Jinny:
Ha, Troostwijk Sven?
Heb 'm voorbij zien komen....
Had geen interesse.

Ik dus wel.

.1 koppelpiek bij 2000 RPM, ipv huidig 1800 rpm, meer vermogen (nu 111 pk straks 160), meer koppel (295 nm straks 500 nm)
.2 mijn blok is versleten en moet gereviseerd worden (kost dus ook hoop geld en vind hem underpowered)
.3 het schijnt te passen zonder heftig hak en breek werk: https://www.youtube.com/watch?v=HJR3AllYx8U
.4 hij lag heel erg in de buurt

m.a.w. uiteindelijk hoop ik goed beslagen rond te rijden, want v. bak is al gedaan. tussenbak ligt nu uit elkaar, assen, wielophanging en remmen zijn al gedaan. Straks technisch dus z.g.a.n.

ANYWAY volgende poging:
.1 startmotor eraf en goed gangbaar maken (dat bendix niet blijft hangen) en testen (stroom ook meten)
.2 dikkere kabels & betere verbindingen maken
.3 gloeistiften eruit en rondgooien en oliedruk meten (stroom startmotor meten)
.4 diesel klep open gooien en injectoren losgooien met gloeistiften terug erin (stroom startmotor meten)
.5 indien nu nog goed rond gaat injectoren terug vast zetten
(stroom startmotor meten)

Klinkt dat als een goed plan of ben ik nog iets vergeten?
Ben meer een benzine man om aan te schroeven...
Diesel doe ik alleen service tot nu toe..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Punt wat anders is bij diesel t.o.v benzine. Zorg dat er geen lucht in de diesel leiding zit. Een diesel pomp werkt dan niet (goed).
Mogelijk dat je het al wist, dacht geef het even aan.