Ik heb voor mijn auto een splinternieuwe motor gekocht..
Echter hij staat al > 10 jaar stil. (waarschijnlijk vanaf nieuw 1999, aangezien er echt geen enkel spoor is dat hij ooit langdurig gelopen heeft bijna geen roetafzetting en er werd mij na aankoop, faillisements veiling, verteld dat hij nieuw is en omgebouwd naar mechanisch en iets opgefokt is.
Het betreft hier een Detroit Diesel / VM motori 638. 6 cilinders, 3.8 liter.
Nou ben ik voorzichtig te werk gegaan:
eerst met een schroeven draaier op de starterkrans gekeken of hij los stond. dat stond hij.
toen gloeipluggen eruit en rond laten gaan op de startmotor om olie te pompen.
Blijkt dat de voorste poelie aanliep op het krat waarin hij nu even opgebokt staat. Blok gelift en vrij gezet.
Het viel wel op dat de motor rond gaat, maar niet echt zoals ik van een benzine of 4 cilinder diesel gewend ben: erg langzaam
Gloeipluggen erin en diesel leidingen aangesloten. ook gloeipluggen bedraad en stop magneet bekrachtigd.
Toen maar geprobeerd te starten. Motor loopt 1 klap en blijft dan staan. Startkabels (zeker 40 mm2, denk dikker)
Kabels worden bloedheet, en klemmen beginnen te roken...
Startmotor zal ook wel nieuw zijn, maar dat is geen garantie...
hieronder paar foto's.
startmotor typeplaatje
Is dit een elektrisch probleem (kabels te dun??) of lijkt dit toch meer op een mechanisch probleem?? gekke is, ik kon hem wel met compressie en een schroevendraaier in de starterkrans rond draaien.
Bijkomend: de startmotor trekt ook het tandwiel niet meer uit de starterkrans....
Ik wil de motor toch wel starten voor ik hem pas ga maken in mijn auto, maar zit er niet op te wachten om een nieuwe startmotor te kopen, daar ik dit vliegwiel en startmotor niet ga gebruiken.....