Op 28 september 2017 08:00:27 schreef High met Henk:
[...]Maar een toyota piemel zou wel eens anders kunnen zijn.[...]

Heb ik hier een stukje vakjargon gemist? Wadisda?

ehhmm T9 functie? prius....

https://www.youtube.com/watch?v=hR1nU9IJsoM&t=302s

inbouw stuurbekrachtiging vanaf 4:11
airco en verwarming vanaf 26:00

gr A

Meesterlijk filmpje, eitje dus... :P Ook leuk dat Ed China een rol speelt.

Haha, Grappig ik ben gisteren begonnen met mijn kachelhuis. Verdamper uit een ford erin gebouwd en heb nu een idee hoe ik het wil hebben. Als de lucht gaat recirculeren, gaat hij zelfs 2x door de verdamper.. Ben heel erg benieuwd of het allemaal uitpakt zoals ik wil, want kachel is wel erg prettig ipv ind e zomer de moord stikken en in de winter net ijsvrij kunnen houden...

en ondanks dat mijn project groter is, heb ik ook al 2 wijzigingen voor de stuurhuis in het chassis moeten doen! (ivm blok en met name dieselpomp moest stuurhuis naar voren, dus heb een verstevigingsstukje stukje ingekort en 4 nieuwe gaten met pijpen in chassis gemaakt om 4 cm te winnen!

Maar mijn probleem zit verder niet in het maken / zoeken naar ruimte, maar meer in het puzzelen waar ik de stuurpomp en aircopomp neer moest zetten. Stuurpompje lukt nog wel, maar die aircopomp wordt echt een drama. Ik heb namelijk ook een dieselpomp.

Elektische water pomp? Of kijk eens naar de constuktie van een crysler voyager /doge ram van, daar zit de airco compressor bij de diesel motoren achter de brandsofpomp , wet de constuktie niet exact meer, maar dacht dat de bp een uitgaande as heeft waarom de compressor zit.

[edit] blijkt niet de IP pomp te zijn , maar de stuurbekrachtiging, werkt met een flex disk, misschien kan je die hele constructie gebruiken. hier een ink met foto's hoe het ongeveer zit is van dodge caravan (Chrysler Voy. is nooit als diesel geleverd? )

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (32%)]

Achterkant dieselpomp gaat niet: daar zitten de dieselleidingen
Achterkant dynamo zit de vacuumpomp voor rembekrachtiging.
de stuurpomp komt dus ergens bovenop het blok.

In princiepe zou er links onder op het blok ruimte zijn, maar daar zit bij mij het stuurhuis.
Rechts onder op het blok is ook ruimte, maar daar komt mijn diff klok bij inveren... Dat gaat hem dus ook niet worden...
rechts midden zit dieselpomp en die komt redelijk hoog uit
links midden zit dynamo
links boven zit oliefilter
Wat houdt over vrijwel midden rechts boven voor een stuurpompje..

Misschien idd als je oliefilter verplaatst krijg je daar ruimte, vraag alleen is, waar je aan gaat beugelen, maar das evt op te lossen..

Waterpomp zit helemaal in het blok, dus daar heb je minimaal last van en is ook niet makkelijk te verplaatsen.

even om te showen dat het startprobleem nu werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=k1ugrufHZE8

Je hebt een werkend probleem ? ;)

Een probleem opgelost....
Nog een paar te gaan?

Oude koe, maar wel actueel. Ben bezig met nieuwe beugel waar ik zowel alternator als airco kan plaatsen. Zie hier de eerste opzet

Ja alternator ligt er los op.

heb zoiets van de week nog gezien, was een bus met laadruimtekoeling op de motor, was ook een extra koelpomp en snaar op gemaakt.

Als je toch aan het lassen gaat, zet meteen even de trekhaak er op voor maart! :+

waar ik zowel alternator als airco kan plaatsen

Neem rustig de tijd, die airco zul je nu niet zo hard nodig hebben :)

Als ik geluk heb is hij in de zomer af...
Denk dat het nog jaartje gaat duren.

@jochem: deze heeft trehask, maar is nog niet klaar in maart

Is je 'contact vlak' met de poulies zo groot genoeg om het gewenste vermogen nog te kunnen halen zonder slip?
Als ik naar mijn eigen vehikel kijk, dan heeft de dynamo een eigen snaar. Die gaat (iets meer dan) 180o rond. Als die qua spanning ook maar iets te los staat, dan 'gilt'-ie.
Jij gaat in deze setup de 90o nog niet halen.
Als je het niet redt, is een multiriem met een extra geleide wiel tussen compressor en dynamo richting krukas een optie?

Beste Eric,

er komt nog een looprol of spanrol tussen (beetje afhankelijk van de ruimte en wat ik 2e hands kan vinden)

dus dat ding komt echt wel goed op de alternator en airco te liggen.

probleem wordt wellicht nog de krukas poelie...

Of zoals in de landbouwsector, wil je airco? Dan krijg je een extra poelie met een eigen riem. Anders gaat die er toch te snel aan...
Voordeel is dat wanneer én airco én veel stroom nodig zijn (zomerse nachten) de krachten verdeeld worden. Heb je ca 3cm extra ruimte vooraan nodig maar alles staat apart en kan apart gespannen worden.

Had deze laatste reactie gemist..

Gaat niet lukken voorop zit een trillingsdemper en zit ca 3 cm van chassisbalk af.. Wil de demper niet offeren..

Overigens is dit het resultaat:

Dus moet goedkomen zo...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (24%)]

Netjes.
Zo heb ik dan ook wel een klusje voor je.. :D

Puzzelen op de millimeter .

Ziet er goed ui Henk. Loopt de motor nu helemaal goed?

Geen idee, ik moet de olieleidingen nog fixen... Ook is de uitlaat slechts gehecht..

Paul heeft echter wel de dieselpomp getimed..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (23%)]

Op 2 oktober 2016 18:09:45 schreef High met Henk:
Ik heb voor mijn auto een splinternieuwe motor gekocht..
Echter hij staat al > 10 jaar stil. (waarschijnlijk vanaf nieuw 1999, aangezien er echt geen enkel spoor is dat hij ooit langdurig gelopen heeft bijna geen roetafzetting en er werd mij na aankoop, faillisements veiling, verteld dat hij nieuw is en omgebouwd naar mechanisch en iets opgefokt is.

Het betreft hier een Detroit Diesel / VM motori 638. 6 cilinders, 3.8 liter.

Nou ben ik voorzichtig te werk gegaan:
eerst met een schroeven draaier op de starterkrans gekeken of hij los stond. dat stond hij.

toen gloeipluggen eruit en rond laten gaan op de startmotor om olie te pompen.
Blijkt dat de voorste poelie aanliep op het krat waarin hij nu even opgebokt staat. Blok gelift en vrij gezet.
Het viel wel op dat de motor rond gaat, maar niet echt zoals ik van een benzine of 4 cilinder diesel gewend ben: erg langzaam

Gloeipluggen erin en diesel leidingen aangesloten. ook gloeipluggen bedraad en stop magneet bekrachtigd.
Toen maar geprobeerd te starten. Motor loopt 1 klap en blijft dan staan. Startkabels (zeker 40 mm2, denk dikker)
Kabels worden bloedheet, en klemmen beginnen te roken...

Startmotor zal ook wel nieuw zijn, maar dat is geen garantie...
hieronder paar foto's.
[bijlage]
[bijlage]
startmotor typeplaatje
[bijlage]

Is dit een elektrisch probleem (kabels te dun??) of lijkt dit toch meer op een mechanisch probleem?? gekke is, ik kon hem wel met compressie en een schroevendraaier in de starterkrans rond draaien.

Bijkomend: de startmotor trekt ook het tandwiel niet meer uit de starterkrans....

Ik wil de motor toch wel starten voor ik hem pas ga maken in mijn auto, maar zit er niet op te wachten om een nieuwe startmotor te kopen, daar ik dit vliegwiel en startmotor niet ga gebruiken.....

Hoi Henk,
Ik zie dat jij een andere diesel injectiepomp er op gezet hebt, in plaats van de elektrische injectiepomp.
Kun je mij vertellen welk type pomp en merk je er op gezet hebt?
Ik heb de zelfde motor gekocht voor in onze boot. ook ik loop tegen het probleem van de bedrading aansluitingen. die ik niet op het internet kan vinden.
groetjes Wim Zeezeiler