Blaupunkt frankfurt 1964/1965

Ik heb een Blaupunkt Frankfurt van +-1965, hier zijn de schema's:
https://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/blaupunkt_frank...t_v510.php

De radio is omschakelbaar tussen 12 en 6V.
Op de 6V stand doet hij het +-0.5s na het inschakelen en wordt daarna stil, op de 12V stand doet hij hetzelfde.
Toevallig kwam ik er tijdens het testen achter dat hij het wel doet als hij staat ingesteld op 12v en de voedingsspanning slechts 6volt bedraagt, het geluid klinkt dan wel vervormd.
Als ik de voedingsspanning verhoog, wordt de vervorming erger tot hij op een bepaald punt volledig stil wordt. Wanneer ik de spanning terug verlaag begint hij weer te spelen.
De eindversterker (aparte module) werkt perfect zowel op 6V als op 12V
Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?

Henry S.

Moderator

Is R643 niet overbrugd? Wordt de spanning op C659 niet te hoog? En is X440 nog heel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Even de 3 delen aan elkaar geplakt, kijkt wat makkelijker...

In bijlage een aaneengeplakte versie met wat betere resolutie.

blaupunkt frankfurt-compressed.pdf

Zou de radio niet moeten werken ingesteld op 6V als R643 overbrugd was?
Ik ga de aangegeven componenten/spanningen controleren zodra ik tijd heb.

Hans

Ondertussen heb ik even tijd gehad om wat te meten.
De spanning over C659 is 4.5 volt bij 12 volt voedingsspanning.
R643 is nog ok.
Edit: X440 is dus kapot, met de multimeter meet deze goed maar als er een hogere spanning op komt werkt ze niet meer.
Ik heb als test deze diode e20c30-2 vervangen door 2x1n4007n om in de buurt van een spanningsval van 1.3v te komen.
Wat zou een betere definitieve oplossing zijn?

[Bericht gewijzigd door hans_4 op 7 oktober 2016 16:33:22 (43%)]

Henry S.

Moderator

Je kunt het zo houden, de E20C30 is volgens mij een onbetrouwbare seleniumcel, de functie van de nieuwe diodes is gelijk aan die van de oude diode gebleven: Transistors een voorspanning geven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ok dan houd ik het zo,
Bedankt voor de antwoorden, de radio speelt weer als vanouds.

evdweele

Overleden

In radio's uit die periode zaten ook vaak kleine DEAC celletjes die hetzelfde doel hadden, een stabiele voorspanning voor de transistors.
Na enkele jaren waren die DEAC's defect. 1 of 2 si-diodes er voor in de plaats en het probleem was opgelost.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.