Beste,

Ik gebruik dit forum al een tijdje om bepaalde onderwerpen op te zoeken. Maar nu heb ik een probleem waar ikzelf niet direct uitgeraak. ?
Kan iemand mij helpen bij het maken van volgend schema voor de Siemens logo?

Schets huidige situatie: Al onze verlichtingskringen zitten achter teleruptors van Eltako en worden bediend doormiddel van drukknoppen (12 volt)

Wat ik zou willen doen is het volgende: met een aparte drukknop zou ik de buitenverlichting willen aanschakelen voor een bepaalde tijd. Na deze tijd moet de verlichting terug afspringen. ( Deze schakeling kan ik zelf ook maken in Logosoft)
Het in en uitschakelen dient te gebeuren door pulsen en dus niet door continu geschakeld te zijn. Ik wil met deze pulsen de teleruptors gaan sturen.

Gebruikte logo 12/24 RC

I1: drukknop
Q1: Naar teleruptor

Groetjes,

Andy

Een teleruptor is toch een bistabiele schakelaar. Laat de inschakel puls ook toekomen op je logo en laat je logo na x tijd terug een puls verzenden aan je teleruptor. Wel even in het oog houden als er een 2de keer op de knop wordt gedrukt voor je logo een signaal verzend, moet de timer bij afloop geen puls verzenden. Anders ga je het licht net terug aan zetten.

Je kan je logo ook in de plaats van je teleruptors zetten.

Er zijn hier meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ten eerste welkom op het forum.

Wat is nu het probleem?, dit kun je toch gewoon doen in je Logo.

Op 10 oktober 2016 12:06:06 schreef buckfast_beekeeper:
Een teleruptor is toch een bistabiele schakelaar. Laat de inschakel puls ook toekomen op je logo en laat je logo na x tijd terug een puls verzenden aan je teleruptor. Wel even in het oog houden als er een 2de keer op de knop wordt gedrukt voor je logo een signaal verzend, moet de timer bij afloop geen puls verzenden. Anders ga je het licht net terug aan zetten.

Je kan je logo ook in de plaats van je teleruptors zetten.

Er zijn hier meerdere wegen die naar Rome leiden.

Beide drukknoppen zou ik apart willen gebruiken:

1ste Drukknop naar teleruptor: Licht continu aan of uit
2de Drukknop naar logo: Puls naar teleruptor; licht aan voor 10 min, dan terug puls naar teleruptor: Licht uit

Groetjes,

Andy

Hier heb je een voorbeeld, dit zou moeten doen wat jij wil.

VOORBEELD - AndyVr.docx

Bij blok B001 moet je de tijd op bijv. 10 min zetten, de rest kun je zo laten.

Je logo gaat altijd de eerste knop ook moeten inlezen.

Bekijk volgende scenario's.
1) Jij duwt op knop 1 en wil het licht continu laten branden.
Enkele minuten later druk ik op knop 2 en de logo stuurt een puls, hij weet niet dat het licht ondertussen al brand, het licht gaat onmiddellijk uit. Om 10 minuten later weer aan te gaan en aan te blijven tot er iemand zin heeft op 1 te drukken.
2) Eerst wordt er op 2 gedrukt. Voor het einde van de cyclus drukt er iemand op 1. Het licht gaat uit. Na het aflopen van de logo timer gaat het licht weer aan.

Het is dus een stuk handiger de 2 knoppen naar de logo te sturen en deze de afhandeling te laten doen. Eventueel de teleruptors vervangen door solid state. Kies je er 1 met nul doorgangsdetectie komt dat ook nog eens de levensduur van de lamp ten goede.

Je kunt gebruik maken van een RS block om een In-kommando via een pulsdrukker te "onthouden"
En je hebt een NAND met pijltje omhoog om een puls bij aan te genereren, dis is er ook in omgekeerde richting, dus bij uitschakelen.
En dan heb je nog een scala aan tijdfuncties.

Je "Probleem" ontstaat doordat de LOGO de stand van je telerupter niet weet (of niet altijd) Beter is dan de uitgang van de telerupter terug te koppelen naar je LOGO, zodat je weet welke aktie je moet/kunt ondernemen.

Maar je kunt je telerupters ook helemaal laten vervallen, die functie zit ook in je LOGO.

Heel erg bedankt voor de reacties. :-)

@ Lambiek, dit is idd wat ik nodig heb.

@ buckfast & Toeternietoe: Ben me bewust dat de logo idd de stand niet weet van de teleruptor.
Bedoeling is idd dat de “drukknop naar de logo” enkel ’s ochtends wordt gebruikt als we vertrekken met de wagen. Eenmaal drukken en we hebben 5-10 min licht. De drukknop komt apart te staan in de berging.
Natuurlijk sta ik ook open voor andere oplossingen, maar mijn kennis voor het programmeren van de logo is beperkt…

Groetjes,

andy

Je wil zo wie zo een "standmelding" van de telerupter.
Je wil weten wat de status is.

Als je het goed wilt doen heb je twee mogelijkheden zover ik kan zien ...

Dat is :

A.
Lees de stand van je teleruptors in in de logo

B.
Lees alle drukknoppen in in de logo en vervang de teleruptors door gewone relais ( of gebruik daar de relais in de logo voor )

Iets minder goed zou B zijn waarbij je de teleruptors aanhoudt maar de logo de stand laat bijhouden. Het gevaar daarvan is dat je ergens de synchronisatie kwijt raakt en het geheel verkeerd om gaat werken.

Op 10 oktober 2016 14:15:58 schreef AndyVR:
@ Lambiek, dit is idd wat ik nodig heb.

En dan zou ik er nog een stukje bij maken om de stand van je puls relais te bekijken, (zoals mijn voorgangers ook al aan haalde) maar dat kan je zelf wel uitvogelen denk ik. Extra ingang er bij maken met een voorwaarde.