Woei waarom zo'n idiote snelheid, dat is het max wat een beetje UART aankan.

anyhoo, putty haalt de snelheid wel, maar of je hardware daar aan meedoet is de vraag inderdaad.

Of een microcontroller met UART nemen die snel genoeg is.
(bijv een PIC24FJ met een 22.1184MHz kristal, kom je exact op 460800...)

Op 10 oktober 2016 19:20:20 schreef Sine:
anyhoo, putty haalt de snelheid wel, maar of je hardware daar aan meedoet is de vraag inderdaad.

Heb je dat geprobeerd? bij mij zegt putty dat ie die snelheid niet in kan stellen bij COM1 (echte uart)

zou het geen typefoutje zijn?

460800 is wel een 'echte' (en ook surrealistisch hoge :) ) baudratewaarde; veelvoud van 1200Baud

Vroeger een apparaat gehad volgens mij een eerste dso die op 230400 baud draaide. Er waren maar 1 of 2 pc's op het bedrijf die met deze baudrate wilden werken. Somskon je het wel instellen maar deed de compoort het niet. Later hier een aparte compoort kaart voorn genomen.
waarschijnlijk al gezien, http://electronics.stackexchange.com/questions/9264/what-standard-uart…

Als ik Putty start met mijn FTDI usb-RS232 kabel aanvaard deze probleemloos 460800 als setting.

De FT232R zou snelheden tot 3Maaud ondersteunen. 460800 is dan nog ruim onder de specs.

De hardware is voorzien van een FTDI chip die schijnbaar deze snelheid aan kan.
(zie specs: http://wots.nl/wp-content/uploads/2016/03/The-hackers-guide-to-the-WoT… ) => Set the serialport to 460800, 8N1, no flow control.

Misschien was ik fout om de term "monitor" te gebruiken maar in de Arduino IDE noemen ze die ook zo.

Ik zoek jullie alternatieven uit!
Dank u..

Je vraagt je wel af waarom iemand op zo'n rampzalig hoge baudrate uitkomt om een simpel display aan te sturen... :)
Een monitor 'monitort'. Je bedoelt eigenlijk een terminal programma...

[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]

Ik heb ooit eens een datalogger gebouwd met een PIC18F252 waar ik met een FTDI chip communiceerde met 500KBaud. Daarvoor moest ik alleen de FTDI driver patchen (een INF file of zo iets) omdat het geen standaard baudrate was voor de Windows COM driver.
Vervolgens kon ik elk seriële programma gebruiken want ik had de 57K6 entry misbruikt in de baudrate tabel.

Het probleem met een hoge snelheid is ook niet de UART, maar de MAX232 level converter, die halen meestal niet die hoge snelheden.

Op 10 oktober 2016 22:16:49 schreef buckfast_beekeeper:
De FT232R zou snelheden tot 3Maaud ondersteunen. 460800 is dan nog ruim onder de specs.

De ouderwetse seriele chips draaiden van een 1.843200 MHz kristal. Omdat het hart van de seriele chip op 16x de baudrate draait krijg je dan met deeltal 1 de bekende 115200.

Omdat het hart van de FT232 op 48MHz draait, krijgt die met een deeltal van 1 de genoemde 3Mbaud. Maar deeltallen zijn integers. Dus de volgende waarde voor de FT232 is dus 1.5Mbaud bij een deeltal van 2. Wil je 460800 doen, dan is het beste wat de FT232 kan doen voor je een deeltal van 6 met een resulterende baudrate van 500kbps. De afwijking is 8.5% (*) en dat is eigenlijk veel te veel. Max 5% wordt aangeraden.

Als het voor "even" is, kan je het proberen.

@arco, de term "serial monitor" in het arduino programma refereert aan hun monitor die waarschijnlijk uitgegroeid is van monitor tot terminal programma. Kennelijk gebruikt MJU die terminologie.

(*) Edit: Oops. Ik had het niet uitgerekend. Maar met een deeltal van 7 kom je iets dichterbij en heb je nog maar een afwijking van 7.5%. Nog steeds te veel.

Erm... wat een moeilijke antwoorden allemaal met "echte compoorten" enzo.

Het ding heeft USB aan boord en met de standaard FTDI serial drivers krijg je dus simpelweg als vanzelf een virtuele compoort cadeau die deze snelheid aankan. Start terminal, stel baudrate in, en gaan met de banaan.

Ik heb net even een willekeurige FTDI-dongle gepakt en putty heeft er geen enkel probleem mee om een 460800 verbinding te maken.

Dat kan alleen maar 500kbaud of 428kbaud zijn. De hardware kan niet beter. Dat jij geen klachten ziet, betekent niet dat hij aan de andere kant het gewenste signaal genereert.

Op 11 oktober 2016 09:40:57 schreef rew:
Omdat het hart van de FT232 op 48MHz draait, krijgt die met een deeltal van 1 de genoemde 3Mbaud. Maar deeltallen zijn integers.

En de grap is dat die FTDI chippies ook fractionele deeltallen kennen (stapjes van 1/8e, link).

Dus 3MHz/460800 baud => 6.510
Deeltal: 6.5 => 461kBaud => 0.1% teveel..

Of de driver en/of de chinese klonen dit ook kunnen? Geen idee.

Je hebt gelijk. De FT232RL die gebruikelijk is, is al een van de nieuwere chips die in stapjes van 1/8e kunnen delen. Dat document van jou link heeft het trouwens verkeerd. Er zijn gewoon 3 bits achter de comma en niet twee waarbij je uit 0, 1/2, 1/4, 1/8 moet kiezen.

Rot-badge.

Ik tracht al twee dagen connectie er mee te maken maar niks.
Ik heb de laatste dagen met Putty getracht er verbinding mee te maken, maar dat rotding geeft geen reactie.
Ik kreeg het al zover dat ik eindelijk zie wat ik typ, maar geen reactie..

Iemand een idee met deze weinige informatie hoe ik dat kan voor elkaar krijgen?

De badge zit op COM8 en de driver is schijnbaar goed geïnstalleerd.
De COM poort is schijnbaar ook ingeschakeld.

In de handleiding staat:

Set the serialport to 460800, 8N1, no flow control.
In case you are a .Net fan, forget about Microsoft’s SerialPort implementation and use the FTDI drivers directly instead. To enable communication via USB you need to send the following command followed by either CR+LF or only LF:

Ik heb verschillende instellingen voor de CR/LF gepoogd. Niets.
Grrrr...

Iemand al wel succes mee gehad?

Werkt de serieele poort wel op zo'n hoge frequentie? (simpel te testen; rx en tx doorverbinden voor een loopback test)

Als je ziet wat je typt, is dat OFWEL omdat je de "local echo" aangezet hebt, ofwel omdat de badge terugstuurt wat je stuurt. Als je zover bent en we hopen natuurlijk op dat laatste, dan zou ik de badge loshalen en hopen dat de "echo" dan stopt. Dan hoeft de loopback van Arco ook al niet meer.

Beste MJU,

Ik ben zelf ook een paar dagen bezig geweest om toegang tot de WoTS badge te krijgen. Zowel Putty, TeraTerm, Realterm en CoolTerm geprobeerd op twee verschillende laptops (eentje met Vista en de andere met Win8.1). In alle gevallen geen succes. Ook het programma "WoTS-badge desktop", dat er speciaal voor gemaakt is, geeft geen connectie.

De badge lag bijna in de hoek ...

In een ultieme poging maar aan de Raspberry gehangen en met Python contact proberen te maken: en dat werkte!

Procedure:
- met de USB kabel aan Raspberry hangen
- WoTS badge aanzetten
- in een terminal intikken:
python -m serial.tools.miniterm -p /dev/ttyUSB0 -b 460800 -e
(Hier is /dev/ttyUSB0 de poort waaraan de badge hangt, dat kan bij jou anders zijn. De optie -e geeft een lokale echo zodat je ziet wat je intikt)
- Je krijgt dan in de terminal te zien:
--- Miniterm on /dev/ttyUSB0: 460800,8,N,1 ---
--- Quit: Ctrl+] | Menu: Ctrl+T | Help: Ctrl+T followed by Ctrl+H ---
- Vervolgens kun je connecten met de badge en de commando's ingeven:
(Noot: alles in uppercase ingeven. Als het commando correct is ingegeven, dan krijg je OK te zien)
CONNECT()
OK
SETSTATE(C)
OK
SETTIME(10:00,0)
OK
- Type "Ctrl ]" voor quit

En tot mijn verbazing werkte dit ook onder windows met python (versie 2.7 op de twee genoemde laptops).
Open een windows command shell en type:
python -m serial.tools.miniterm \COM5 460800 -e
(Let op dat de opties voor poort (-p) en baudrate (-b) in de windows versie niet herkend worden.)

Als het goed is krijg je dezelfde schermuitvoer als hierboven te zien. Bij mij hangt de badge aan COM5, dat kan bij jou een andere poort zijn (edit: is COM8 zeg je), zou je even moeten opzoeken onder Configuratie/Apparaatbeheer. Ook daar kun je de baudrate van de poort instellen op 460800, maar volgens mij heeft dat geen effect: als ik die op een andere waarde laat staan dan werkt het ook.

Hopelijk krijg je het wel aan de praat met bovenstaande uitleg.

Aanvulling: als python het commando "serial.tools.miniterm" niet herkent, dan kun je het pakket "pyserial" waar dit een onderdeel van is, installeren met:
python -m pip install pyserial

Iemand al via bluetooth connectie kunnen maken?

Op 12 oktober 2016 10:15:39 schreef CrushBeam:

In een ultieme poging maar aan de Raspberry gehangen
[...]
(Hier is /dev/ttyUSB0 de poort waaraan de badge hangt,

/dev/ttyUSB0 KAN een "virtuele" seriele poort zijn. Ik weet niet wat voor chip er op zit. Als er een echte FT232RL op zit, dan is er intern een seriele verbinding naar een chip die kennelijk op die hoge baudrate draait. Maar als er een chip als een AT90USBxxx op zit, dan KAN die zich voordoen als een FT232, en dan maakt de baudrate niet uit.

Ook als de chip in de badge auto-baud zou doen kan het ook op een andere baudrate werken.

Maar mijn ervaring us dat die virtuele com poorten van chips-met-usb altijd /dev/ttyACMx worden. Iets ander protocol dan FTDI's. (en minder ruzie met ftdi).

op de print zit een FTDI chip met opschrift: FTDI HSHC4.00 FT230XQ 1533 D

OK. Deal. Dat is inderdaad een FTDI-uart chipje, een vereenvoudigde versie van de FT232. Ik verkoop een breakout bordje waar ie op zit... :-)

Op 12 oktober 2016 10:15:39 schreef CrushBeam:
Beste MJU,

Ik ben zelf ook een paar dagen bezig geweest om toegang tot de WoTS badge te krijgen. Zowel Putty, TeraTerm, Realterm en CoolTerm geprobeerd op twee verschillende laptops (eentje met Vista en de andere met Win8.1). In alle gevallen geen succes. Ook het programma "WoTS-badge desktop", dat er speciaal voor gemaakt is, geeft geen connectie.

De badge lag bijna in de hoek ...

In een ultieme poging maar aan de Raspberry gehangen en met Python contact proberen te maken: en dat werkte!

Procedure:
- met de USB kabel aan Raspberry hangen
- WoTS badge aanzetten
- in een terminal intikken:
(Hier is /dev/ttyUSB0 de poort waaraan de badge hangt, dat kan bij jou anders zijn. De optie -e geeft een lokale echo zodat je ziet wat je intikt)
- Je krijgt dan in de terminal te zien:
--- Miniterm on /dev/ttyUSB0: 460800,8,N,1 ---
--- Quit: Ctrl+] | Menu: Ctrl+T | Help: Ctrl+T followed by Ctrl+H ---
- Vervolgens kun je connecten met de badge en de commando's ingeven:
(Noot: alles in uppercase ingeven. Als het commando correct is ingegeven, dan krijg je OK te zien)
CONNECT()
OK
SETSTATE(C)
OK
SETTIME(10:00,0)
OK
- Type "Ctrl ]" voor quit

En tot mijn verbazing werkte dit ook onder windows met python (versie 2.7 op de twee genoemde laptops).
Open een windows command shell en type:
python -m serial.tools.miniterm \COM5 460800 -e
(Let op dat de opties voor poort (-p) en baudrate (-b) in de windows versie niet herkend worden.)

Als het goed is krijg je dezelfde schermuitvoer als hierboven te zien. Bij mij hangt de badge aan COM5, dat kan bij jou een andere poort zijn (edit: is COM8 zeg je), zou je even moeten opzoeken onder Configuratie/Apparaatbeheer. Ook daar kun je de baudrate van de poort instellen op 460800, maar volgens mij heeft dat geen effect: als ik die op een andere waarde laat staan dan werkt het ook.

Hopelijk krijg je het wel aan de praat met bovenstaande uitleg.

Aanvulling: als python het commando "serial.tools.miniterm" niet herkent, dan kun je het pakket "pyserial" waar dit een onderdeel van is, installeren met:
python -m pip install pyserial

Iemand al via bluetooth connectie kunnen maken?

Wow, dit weekend ga ik mijn RPI eens uit de doos halen!

Knappe post, dank u!!!
Ben hoopvol dat het nu gaat lukken.

Ik las ook dat ze op de hoogte zijn van de problemen met de Eurocircuit app en software.
Ik volg het op want ik vind het wel een leuk gadget!

Nogmaals bedankt!!