Ik heb een schuur met veel gereedschap, hier is het erg vochtig en 's winters (nu eigenlijk al) erg koud.

Ik wil een simpele schakeling maken voor enkele ventilatoren.
Hoe precies weet ik nog niet, of het worden een stuk of 8 12v (computer) fans, of 2 230v badkamer fans.

In de lengte wil ik een inlaat (laag geplaatst) en uitlaat (hoog geplaatst) maken zodat de lucht over de hele schuur gecirculeerd wordt. Dit een beetje afgekeken van mijn "ervaring" met het bouwen van computers, ik heb geen kennis van thermodynamica :)

qua verwarming wil ik een simpel elektrisch kacheltje plaatsen met vorstbeveiliging, maar opgewarmde lucht is vaak ook droger, dus misschien zou een combi bordje (fans en heater) een optie zijn. Echter praat je dan al snel over zo'n 9 ampere bij 230v (2000 watt) als er al geen piekbelasting is bij aanspringen.

Ik heb nog diverse PIC's liggen en een hele simpele thermometer/hygrometer gekocht (8 euro, voornamelijk voor de hygrometer sensor). Maar weet eerlijk gezegd niet goed waar ik moet beginnen en wat wijsheid is.

Er zijn enkele voorbeelden op het forum te vinden, maar geen van allen zijn compleet genoeg voor mij om aan de slag te kunnen voor mijn doeleinde.

Wie kan mij een goede stap de juiste richting op wijzen?

Achtergrondinfo: Het is een kleine houten schuur van bijna 4 jaar oud, 1,5 x 3 meter bij 2,40 hoog. Het is waarschijnlijk de meest volle maar goed georganiseerde schuur in de buurt, alle muren hangen vol met gereedschap of er staan kasten voor. Als werkbank ligt er een RVS spoelbak (die tevens dient als ontvetterbak). GOED isoleren is eigenlijk geen doen, ik kan dan direct de helft uit de schuur halen omdat het niet meer past. De schuur is van de week behandeld met impregneer en daarna gelakt om zo veel mogelijk vocht buiten te houden (kwam eerder door de planken heen). Ik wil de muren nog dun isoleren met iets wat lijkt op een ondervloer voor laminaat.

Andere tips zijn ook welkom uiteraard :)

Ik begrijp niet waar de ventilatoren voor nodig zijn. Als er een verwarming staat, dan gaat de luchtbeweging toch vanzelf ?

Ik had juist het idee om het vocht er zo uit te krijgen, goede ventilatie schijnt dan belangrijk te zijn :)

de huidige ventilatieroosters (4 stuks, 2 aan weerszijden) doen weinig. Geforceerde luchtstroom had ik in gedachten.

Ook is afzuiging wel lekker met de chemische dampen af en toe haha.

In de lengte wil ik een inlaat (laag geplaatst) en uitlaat (hoog geplaatst)

In- en uitlaat associeer ik met "verbinding met de buitenwereld". Het lijkt me niet energievriendelijk om koude lucht van buiten aan te zuigen, die te verwarmen en vervolgens weer naar buiten te blazen.

Ik hoor mijn vader nog zeggen: "We stoken niet om het heelal te verwarmen" als iemand een deur liet openstaan.

Is een ventilatorkachel met een thermostaat een idee?

Dat is het inderdaad niet, maar is alleen verwarmen voldoende om het vocht buiten te houden?

Ik zou dan de boel kunnen isoleren en 's winters alleen verwarmen en zomers kunnen ventileren.

Er staat nu een (heel goedkoop) elektrisch kacheltje met thermostaat. Maar dit is dusdanig onnauwkeurig en voelt zo goedkoop dat ik het liever niet aan laat staan. Een betere kachel (dan wel niet oliegevuld?) met vorstbeveiliging komt er sowieso wel.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (40%)]

Lucht kan naarmate het warmer wordt steeds meer water bevatten. Koelt het af (heldere nacht) kan de lucht zodanig weinig water meer bevatten dat het water er uit komt en druppeltjes vormt. Mist.

Als je schuurtje nu lekker koud wordt doordat het nacht is, en vervolgens wordt het buiten warmer en misschien gaat het regenen... En jij blaast dan de lucht van buiten langs je koude binnenkant-van-je-schuurtje, dan krijg je condensvorming. Dat wil je echt niet.

Inderdaad alleen een verwarming zou goed moeten zijn. Wederom het droger worden slaat op de relatieve vochtigheid. De absolute hoeveelheid water in de lucht verandert niet. Maar omdat de hoeveelheid water die er in die lucht ZOU kunnen toeneemt zeggen we dat de (relatieve) luchtvochtigheid zakt.

edit: Ohja. nog 1 ding: Zo'n schuur is zo lek als een mandje. Ik zou kiezen voor OFwel aanzuigen, OFWEL afblazen, de andere kant van de balans moet maar gewoon door de kieren gaan.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

een oliegevuld radiator model is zeker veiliger als die 500W bouwmarkt dingen van plastic.

echter vraag ik me af of je daar een koude schuur mee heet krijgt, 10 graden verwarmen is met 2000W best een opgave met een ongeisoleerde ruimte van een 25m3 groot, het kost ook best wat stroom..

Het bedrijf waar ik vroeger werkte had verspreid door het land stenen hokjes staan met zenders erin. Die hokjes hadden geen ventilatie en er hing een elektrische kachel van 2kW met de thermostaat op 12°C.
Het was er nooit vochtig.
Wat die verwarming kostte heb ik me nooit afgevraagd.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (11%)]

Isoleren gaat nog wel gebeuren, maar dat word geen glaswol van +5cm dik. 25m3 is "heel wat" maar 4,5m2 is net niks.

Welke optie heb ik nog meer qua (zo energiezuinig mogelijk) verwarmen?

We hebben binnen stadsverwarming, geen gas.

Als ik het gereedschap naar binnen kon brengen had ik dat gedaan, maar ook dat is geen doen, ben bijna dagelijks bezig en zou dan voor een dop of ringsleutel via de tuin, schuifpui open, trap op moeten en dan weer terug :)

Het meetgereedschap ligt wel binnen, minder vaak nodig. Kolomboor, compressor en afkortzaag passen niet binnen.

Is isoleren met piepschuim een optie? Dat is al redelijk dun verkrijgbaar.

Doorgaans is boven het vriespunt prima, maar ook het vocht moet er uit, dus dst is verwarmen bij een ondergrens temperatuur en verwarmen bij bovengrens luchtvochtigheid.

Gas brandertje (eventueel op een gas fles) en ook een co2 melder. Is lekker warm en gaat goed.

Je kan PUR laten spuiten van x aantal cm dik.

[Bericht gewijzigd door Damic op (21%)]

En wat gebeurt er als je de lucht in de ruimte verwarmt? Het vocht uit de lucht zal condenseren op oppervlakken die kouder zijn dan de lucht: de houten wanden van het schuurtje. Daar zal het vocht via het hout naar buiten getransporteerd worden door het temperatuurverschil. Het komt dan bij de vernislaag en kan niet verder. Ddaar ontstaat vochtophoping en als het vochtgehalte van het hout boven de 20% komt, gaat het hout rotten.
Beter het hout niet afsluiten met een waterdichte laklaag, dekkende, vochtregulerende beits is hier beter. Maar goed, de lak zit er al op, dus dan maar zorgen voor zo min mogelijk vocht in de schuur. Ik zou er een luchtdroger in zetten.

@Damic
Bij het verbranden van aard-, butaan- of propaangas komt heel veel waterdamp vrij.
In mijn ouderlijk huis werd de keuken met een 'butagaskachel' verwarmd. Het water stroomde dan langs de ruiten van enkel glas.

Verwarmen doen die butaangaskachels goed, maar de TS wil juist het vocht uit de schuur verwijderen en houden.

Heb je al gedacht aan een airco met warmtepomp die ook kan verwarmen?

Op 12 oktober 2016 19:00:00 schreef Gerard*:
Ik zou er een luchtdroger in zetten.

Helemaal mee eens. Dus zoiets https://www.airsain.nl/Luchtontvochtiger-Fral-Comfort32?gclid=CJOan-Lj… (voorbeeld!!). Eventueel elektrische verwarming erbij.
Opgewarmde lucht is zeker niet 'droger'.

De lak is verkeerd, dat had ik in gedachten maar niet meegenomen. Er zit Rambo spul op, impregneer 2 lagen rondom en dan Rambo tuinhuis/schuurbeits. Beide potten zeggen vochtregulerend.

De dame bij de Praxis had mij een harde, waterdichte lak aangepraat en werd kwaad toen ik vroeg wat er dan met het hout gebeurd wanneer het van binnen vochtig werd. Daarbij zei de expert dat ik de binnenkant ook maar moest doen dan. De vraag wat er dan gebeurd met het opgesloten vocht heb ik maar niet gesteld en de 2 potten terug gebracht..

Alle vormen van verbranding waarbij de uitlaatlucht binnen terecht komt bevat veel vocht lees ik net.

Het liefst heb ik geen open vlam(men) en iets wat ook tegen vorst aangezet kan worden. Dus dan zit je meteen op elektrisch verwarmen. Dus dan maar goed isoleren en elektrisch verwarmen. Geen open vlam want ik wil nog wel eens iets schoonmaken met thinner, remmenreiniger of een klein onderdeeltje spuiten met lak. Boem = ho.

Heeft het dan nog zin om de bestaande ventilatiegaten dicht te maken? Of desnoods wel 1 ventilator naar buiten plaatsen voor de afzuiging van de chemische dampen?

Isoleren met 2cm dikke piepschuimplaten icm dampremmende folie kost niet veel en levert al een boel op. Heb ervaring in een berging.

Praxis: Isolatieplaat EPS 60 100 x 50 x 2cm 12 stuks 7,89.

Sta nu voor de deur bij de gamma (dichtsbij) om te kijken wat ze hebben :)

Op 12 oktober 2016 19:46:34 schreef sanscorp:
Heeft het dan nog zin om de bestaande ventilatiegaten dicht te maken? Of desnoods wel 1 ventilator naar buiten plaatsen voor de afzuiging van de chemische dampen?

Je wilt wel in leven blijven denk ik.

Alle vormen van verbranding waarbij de uitlaatlucht binnen terecht komt bevat veel vocht lees ik net.

Dus dat soort kachels zijn echt een no go. De rookgassen van dat soort kachels, daar krijg je hoofdpijn van. CO-vergiftiging??

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (35%)]

De dame bij de Praxis [...] werd kwaad

Zichzelf benoemde "deskundigen" nemen klanten meestal weinig serieus.
Niet meer naar de Praxis dus...

Op elke fles met chemicaliën staat dat je voldoende moet ventileren. Gewoon de deur open zetten.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (56%)]

waar je ook naar kunt kijken is een heteluchtverwarming op diesel.
http://medien.markt.de/bilder/2011/10/26/14/3bdd4d60/medium_image/0/di…

tank vol met diesel en gaan.
voor de mensen die beginnen over stankoverlast.
die kachel ruiken een beetje bij opstarten en uitgaan, voor de rest (bijna)geurloos.

je kunt ze binnen en buiten monteren inlaat en uitlaat van verbranding zitten appart.

ik gebruik er zelf 1 voor verwarmen van mijn garage 30 m2 en niet geïsoleerd, en bevalt mij goed.

[Bericht gewijzigd door cinqidriver op (22%)]

:D ja ik plaatste de opmerking en dacht nehhhh niet erg logisch en verstandig.

Maar inmiddels zit ik in de auto met 3 pakken van het bovengenoemde piepschuim. Nog 10c goedkoper dan de praxis ook haha

Nu maar hopen dat ik iets kan verzinnen op de tientallen spuitbussen die precies tussen de balken van de schuur staan... want die gaan never nooit meer passen nu.
Gereedschapshouders (doppen, magneetstrippen, los gereedschap) zal nog wel passen maar kunnen niet meer aan de wand hangen en zullen dus ook aan de balken bevestigd moeten worden.

Ik zal zo eens wat plaatjes maken.

Op de balken playwood timmeren. En van daaruit verder werken. (bijv plankjes voor spuitbussen timmeren). Stukje overslaan, daar waar je spuitbussen en gereedschaphouders zijn kan ook, maar dat is vast niet mooi en kan een koude/vochtplek worden.

Diesel was ook al in mijn gedachten langs gekomen.
Kacheltje buiten + inlaat naar binnen is op zich geen probleem.
Diesel fikt ook niet 1 2 3 uit zichzelf, dus ik vermoed dat je dat of moet voorverwarmen of dat het onder enige druk ingespoten word?

Praxis/gamma is leuk als je snel iets nodig hebt, of iets nodig hebt voor een mooie prijs wat je niet heel vaak gebruikt. Ik kom er steeds minder, maar soms is het even praktisch (zoals met de wasbak in de schuur, even een verloopstukje of PVC halen).

Ventileren doe ik nu uiteraard wel, ik spuit zelden in de schuur, maar straks met de winter voor de deur zou iets kleins / snels in de schuur ook wel fijn zijn, dan is een goede afzuiging onmisbaar.

Maar idem met solderen, niet heeeel ernstig, maar wel fijn als de rook niet in je ogen brand.

wat kiekjes, let niet op de losse troep (alles heeft een plekje) maar ik ben bezig geweest en heb nog niet opgeruimd.

en waar ik mij zoal mee vermaak:

Motorfiets en daarachter brommert van vriendin:

Accuboormachine was na zeer intensief gebruik toe aan een schoonmaakbeurt:

De auto voor sleutelaars :P

spoelbak met daarin een stukje aandrijfas.

Brandstofpomp motorfiets:

en nog veel meer..
Net bijv. de motorlaarzen schoongemaakt, ontvet met aceton, leerprimer en leerverf aangebracht + na drogen geheel ingevet met leervet. zoiets verzin ik dan ineens en ga ik lekker doen.

2 dagen geleden de aandrijfassen van mijn auto vervangen voor nieuwe (oude bonkte) en 2 weken geleden is zo ongeveer de gehele motorfiets uit elkaar geweest om alles schoon te maken (gasklephuis, elektra, injectoren, brandstofpomp, voorvorkpoten, kroonplaat geverfd, contactslot uit elkaar noem het maar op).

Ik help ook veel buren en kennissen met de auto's, geen expert, wel een enthousiast hobbyist.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (14%)]

Op 12 oktober 2016 20:28:09 schreef cinqidriver:
waar je ook naar kunt kijken is een heteluchtverwarming op diesel.
http://medien.markt.de/bilder/2011/10/26/14/3bdd4d60/medium_image/0/di…

tank vol met diesel en gaan.
voor de mensen die beginnen over stankoverlast.
die kachel ruiken een beetje bij opstarten en uitgaan, voor de rest (bijna)geurloos.

je kunt ze binnen en buiten monteren inlaat en uitlaat van verbranding zitten appart.

ik gebruik er zelf 1 voor verwarmen van mijn garage 30 m2 en niet geïsoleerd, en bevalt mij goed.

hmm co2 is geurloos...., een directe diesel verbrander lijkt mij niet verstandig. een indirecte kan wel.

Vorst en condensatie beveiligingen zijn vaak elektrische kachels ingesteld op 12 graden. Vroeger ooit een hele kwaaie magazijn man gehad die het maar koud vond in de magazijnen. Werd dus netjes uitgelegd dat de verwarming ter voorkoming van condensatie en vorst bedoeld was en niet voor het personeel.