Onze/mijn systemen houden we droog met munters systemen
Eigelijk lucht ontvochtigers. Een paar watt vergeleken met verwarming etc.

@Lambiek en @peterzoetermeer hebben negatieve evaringen met dit soort systemen (hoge kosten) en ik ken dit niet oftewel ik weet niet of de kosten van dit systeem lager zijn dan de kosten van een simpele kachel.

ik denk dat wachten tot de lente om de CV door de tuin te leggen beter is. ( vergeet evt utp/cai/krachtstroom niet als je toch gaat graven ) kun je ook meteen iets aan de vloer en dergelijke isolatie doen, zeil over het spul gooien en in de tuin laten staan als het nodig is..

voor deze winter kun je een elektrische kachel nemen, warmte helpt al iets met vocht verdrijven..

Op 16 oktober 2016 21:33:51 schreef ohm pi:
@Lambiek en @peterzoetermeer hebben negatieve evaringen met dit soort systemen (hoge kosten) en ik ken dit niet oftewel ik weet niet of de kosten van dit systeem lager zijn dan de kosten van een simpele kachel.

nee, dit soort systemen werken een heel stuk energie-vriendelijker, die slaan namelijk die fase van koelen en weer opwarmen over door het vocht uit de lucht te absorberen.
Industriële toepassing, niet voor schuurtjes.
Investering is zeer hoog (maar verdient zich dus terug door de energiebesparing).

Met dit systeem heb je toch hetzelfde "probleem" wat je hier noemt?

nee, werkt heel anders, het vocht in de lucht wordt door een metaalzout aangetrokken en daarna weer afgestaan aan een afvoerkanaal naar buiten, het wordt dus geen water, het blijft waterdamp in de lucht.
Dit wordt toegepast in industriële droogprocessen of voor machines waarin vocht een probleem is of kan zijn.
Dit houdt men zoveel mogelijk in afgesloten en geïsoleerde ruimten, meestal op overdruk gehouden, om te voorkomen dat van buiten vocht binnendringt.
Meestal is deze manier van luchtdroging een onderdeel van een luchtbehandelingsinstallatie (Airco in het Engels).
Ook hier levert het absorberen van vocht energie op waardoor er weer koeling nodig is.
Voor het afvoeren van het vocht is dan ook weer warmte nodig.
Waar Peter R. op doelde is een echt klein prut motortje van 60 W of zo in deze installatie, wat het enige draaiende deel is.
Maar er komt natuurlijk meer bij kijken, ventilatoren, filters, verwarming en koeling en grote luchtkanalen.
NB. als bij dit proces vocht vrijkomt, dus de producten drogen, dan komt dat in de lucht terecht die weer wordt gerecirculeerd door het droogapparaat.