Er werd hier al meermaals op gewezen dat automaten met C curve niet mogen voor huisinstallaties.
In DHZ ketens, Gamma, Hubo, Brico en Planet, en in Stock Vermeersch, zijn evenwel enkel automaten te krijgen met C curve. De verkopers die vrij goed op de hoogte lijken zweren op hun kinderzieltje dat de C curve aangewezen is voor huisinstallaties.
Dit is in tegenspraak met wat je erover vindt op het web.
Doordat die DHZ ketens veruit de grootste hoeveelheid elektrisch materiaal verkopen zitten duizenden gezinnen mogelijk met een onreglementaire en onveilige situatie, terwijl ze denken dat ze goed zitten.
In de beknopte versie van het AREI die je bij de keuringsfirma's kunt opvragen worden die curves niet gespecifieerd.

In Belgie moet sinds een tijdje bij verkoop van een bestaande woning de elektrische installatie gekeurd worden.
Betekent dat dan dat al die mensen die hun automaten ter goeder trouw gekocht hebben straks heel hun groepenkast terug mogen leegmaken?
Ik heb die vragen schriftelijk gesteld aan enkele DHZ ketens, aan CEBEC, een aantal keuringsfirma's en aan het Ministerie van Economische zaken.
Als daar iets interessants uitkomt zal ik het laten weten.

Hoe het in B is weet ik niet, maar in NL mag je in huisinstallaties ook gewoon C kar, automaten zetten. Normaal is een B kar.
Het is aan de installateur om te bepalen of het kan. Meestal is het geen enkel bezwaar, maar voor het gebruik op langere kabels kan het wel eens voor probleme zorgen. Ook moet je aardig voldoen aan de C karakteresiek eis.
Ik zeg al, vaak geen probleem, soms wel.
In NL worden de meeste installatieautomaten toch via de vakhandel verkocht. Bouwmarkten maken maar een klein deel uit.
Je kunt bij de bouwmarkt ook 20 of 25 ampere automaten kopen.
Maar of je ze plaatsen kan is weer afhankelijk van de omstandigheden.
Ik neem aan dat het in Belgie niet veel anders geregeld is.
En natuurlijk, als je een verkeerde automaat plaatst dan kan je installatie afgekeurt worden.
Het grote verschil is dat in NL vrijwel geen enkele woonhusinstallatie gekeurt wordt, en al zeker niet door een officiele keurder.

een C automaat wordt er vaak zo ingezet omdat de B automaat vaker uitvalt door hoge belasting in oudere huizen waar het halve huis op 1 groep zit nog, maar op een algemene groep mag er geen C automaat zitten normaal. de nen1010 voor woningen is streng, maar in utiliteits bouw mag veel meer.

in de bouwmarkt hebben ze normaal ook geen trage zekeringen liggen, daar moet je voor naar de installateur of internet..

een C automaat wordt er vaak zo ingezet omdat de B automaat vaker uitvalt door hoge belasting

De belastingskarakteristiek voor een B en een C (en zelfs een D) zijn exact hetzelfde. Het verschil zit er in de snelheid van uitschakelen bij een piek.

Maar op een algemene groep mag er geen C automaat zitten normaal.

Ik zou graag weten waar dat in de NEN1010 (of andere norm of wet) staat.

Op 16 oktober 2016 09:50:06 schreef Toeternietoe:
[...]
De belastingskarakteristiek voor een B en een C (en zelfs een D) zijn exact hetzelfde. Het verschil zit er in de snelheid van uitschakelen bij een piek.

[...]

het gaat hier over België, maar ook ik zou wel een willen weten in welk artikel van het arei dit staat.

@grotedikken

ook bij groothandels in elektrisch materiaal is de automaat met B karakteristiek nauwelijks op voorraad (en duurder dan een C)

ook de in huizen veelgebruikte zekeringserie EP30 van vynckier/GE bestaat enkel met C curve.

Ik zal morgen avond als ik een beetje tijd heb het eens opzoeken. Want ik ben nu enkele honderden kilometers van mijn boekenplank verwijderd.

ik heb het daar al vaker over gehad met de afdeling calculatie op t werk, die zeggen dat bij woningbouw de nen1010 zegt, aardlekken op elke groep en automaten B16 modellen. algemene groepen moeten 2,5mm2 zijn, aparte groepen mogen 1,5mm2 zijn, maar dat wordt echter nooit zo gemaakt.

het verschil tussen een B of C automaat, moet in het deel zitten wat bij kortsluiting de automaat triggert. ohmse lasten kun je over de 4kW op een 16A automaat zetten, maar een B16 valt meteen uit met het aanzetten van een oude slijptol 2kW, gevoeliger kortsluitdeel dus.

vandaar dat je maar max 61meter 2,5mm2 mag gebruiken achter een C16 automaat. achter een B16 mag je 122 meter max gebruiken.

[...]
De belastingskarakteristiek voor een B en een C (en zelfs een D) zijn exact hetzelfde. Het verschil zit er in de snelheid van uitschakelen bij een piek

Inderdaad, bij kortstondige hoge overstromen (het magnetische deel van de automaat) schakeld een B tussen 3-5 x Inominaal, een C tussen de 5-10 x Inominaal, en een D tussen de 10-20 x Inominaal.
Bij langere overbelasting (het thermische gedeelte van de automaat) schakelen al deze automaten tussen de 1.13 en 1.45 x Inominaal. Een 16A automaat kan dus theoretisch oneindig 18A hebben.

Een B16 schakeld bij een inschakelstroom of kortsluiting dus tussen de 48A en 80A.
Een C tussen de 80A en 160A.
Met het ontwerp moet je dus kijken naar de inschakelstroom van de aangesloten apparatuur, dan let je op de ondergrens. Is de inschakelstroom niet groter als 48A kun je prima met een B16 af. Word deze groter dan zou je voor een C kunnen kiezen.
Echter, aan het eind van de kabel moet de kortsluitstroom nog wel zodanig hoog zijn dat de automaat uitschakeld. Daarbij let je dan op de bovengrens van de uitschakelkarakterestiek. Bij een B16 80A.
Aan het eind van de kabel moet de kortsluitstroom dus nog minstens 80A zijn.
De kabellengte/diameter is hierbij van belang, en in het geval van een TT stelsel (veel woningen hebben TT stelsels) ook de aardverspreidingsweerstand.
In Nederland mag je gewoon C karakterestieken toepassen in woningen, mits de kortsluitstroom nog hoog genoeg is. En dat is in woningen vaak niet op voorhand de zeggen, dat zou moeten blijken uit een meting.

Een automaat heeft een magnetisch gedeelte en een thermisch. Het thermische gedeelte is een bimetaaltje wat door opwarming ten gevolge van langere overbelasting kromtrekt.
Het magnetische gedeelte werkt als een soorts relais. Is er een inschakelstroom die bij een B16 groter is als 5x Inominaal dan schakeld de automaat binnen 0.1 seconde af.

In Nederland is het gebruikelijk om B16 automaten toe te passen in woningen. Laat de aardverspreidingsweerstand en de lengte van de kabel (of gewoon de circuitweerstand) dit toe dan zou je ook C16 automaten kunnen/mogen toepassen.

Ik ook. Niet dat ik de NEN1010 nou uit mn hoofd ken, maar ik ben het nog nooit tegengekomen.