mvdk
Golden Member
Bij werkzaamheden aan een LS kabel waarbij het noodzakelijk is deze spanningsloos te maken, word steeds meer gebruik gemaakt van aardingsgarnituren, zoals op de foto.
Als het aggregaatje al niet door z'n hoeven is gegaan door de belasting van de andere afnemers, dan is tie wel te meten voordat je je kortsluitkabels plaatst.
Altijd eerst meten.
Anoniem
Op 8 november 2016 23:23:23 schreef KlaasZ:
[...]Ik zie deze reactie nu pas. in mijn eerdere bericht heb ik een typefout gemaakt. Het is niet 53,17, maar 35,17.
Jij werkt blijkbaar met de onderwaarde, maar ik ga altijd uit van de bovenwaarde.
Dag KlaasZ, of ik de onder- of bovenwaarde neem is afhankelijk van het toestel wat ik moet keuren. Condenserende toestellen (ketels) altijd op onderwaarde, en de rest gaat op bovenwaarde. De Calorische verbrandingswaarde gaat inmiddels omhoog richting het "nieuwe"gas wat vanaf 1 januari 2017 wordt ingevoerd. Dit G25.3 heet in de volksmond K-gas en in de nieuwe EN 437 wordt het G+ genoemd. Het gevreesde ombouwen is niet zo spannend. De belasting van de toestellen gaat ongeveer met 2% omhoog en de meeste toestellen hebben er helemaal geen problemen mee. Ik weet niet of de netbeheerders het gas nog mengen met stikstof om terug te gaan in Calorische waarde. Wij hebben het gas rechtstreeks van Gasunie en meten continu de Calorische waarde.
Anoniem
Op 9 november 2016 20:20:02 schreef Lead Acid:
Generator kan je aansluiten met een lamp in serie. Vervolgens de lamp overbruggen als deze gedoofd is ( = synchroon). Toerental verhogen en je levert aan het net. Maar het mag niet, ingeval het net bij werkzaamheden wordt afgeschakeld, je stroom blijft leveren aan dit net.
En hoe weet je dan als de lamp overbrugt is of de generator na verloop van tijd nog synchroon loopt? Door variaties in de belasting zal hij nooit het zelfde toerental en daarmee de frequentie vasthouden.
Anoniem
Op 9 november 2016 20:08:17 schreef mvdk:
Als je aardgas of moerasgas stookt, is het gas al gasvormig, de verdamper hoeft dan slechts als regelaar/doseerapparaat te werken.
Alleen nog even een compressor om de druk op te voeren, een drukregelaar om de gasdruk constant te krijgen en een CO/CO2 analyzer aanschaffen om de boel goed in te kunnen stellen. Ik weet niet of je dan nog geld bespaard als je er vanuit gaat dat zo'n generator ongeveer 5 jaar mee gaat (als je geluk hebt).
ipv toerental verhogen moet dit zijn : koppel verhogen of meer gas geven. Indien er minder gas wordt gegeven zal de generator als motor fungeren en blijft de netfrequentie aangehouden en haal je stroom uit het net.
Is voor een asynchrone generator.
Ik heb zo een vermoeden dat zo een kleine generator nooit energie zal afleveren aan het net of er moet gesleuteld worden aan het anker om de uitgangsspanning te verhogen ?
[Bericht gewijzigd door Lead Acid op (34%)]
Op 10 november 2016 00:37:30 schreef HenkR:
En hoe weet je dan als de lamp overbrugt is of de generator na verloop van tijd nog synchroon loopt? Door variaties in de belasting zal hij nooit het zelfde toerental en daarmee de frequentie vasthouden.
Als hij eenmaal parallel aan het net zit blijft hij vanzelf synchroon.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De LEVERING gaat synchroon lopen. Het toerental moet net boven synchroon liggen. (Op 1560 als de specs van het ding als motor 1440 zeggen).
Edit: @Lead-acid hier een paar posts onder: zou heel goed kunnen.
[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]
Als een generator eenmaal aan het net zit dan moet hij synchroon blijven. Als hij een andere frequentie levert dan het net, dan gaan er hele rare dingen gebeuren.
Anoniem
Op 10 november 2016 01:56:03 schreef Lead Acid:
ipv toerental verhogen moet dit zijn : koppel verhogen of meer gas geven. Indien er minder gas wordt gegeven zal de generator als motor fungeren en blijft de netfrequentie aangehouden en haal je stroom uit het net .
En wat met de wet op behoud van energie? Wat gebeurter dan aan de motorkant? Vult je benzinetank dan weer vanzelf bij? 
Is voor een asynchrone generator.
Ik heb zo een vermoeden dat zo een kleine generator nooit energie zal afleveren aan het net of er moet gesleuteld worden aan het anker om de uitgangsspanning te verhogen ?
Schrap de rest van je post ook maar door
Hoe kan je nu aan het anker van een generator gaan sleutelen?
@rew , ik denk dat de TS een synchrone generator heeft , en dan nog monofasig.
Met een asynchrone motor zou het veel gemakkelijker werken , zowel voor het starten als in bedrijf. Dan is het oversynchroon draaien voldoende om energie terug te leveren.
Anoniem
Op 10 november 2016 09:30:43 schreef KlaasZ:
[...]Als hij eenmaal parallel aan het net zit blijft hij vanzelf synchroon.
Nooit geweten dat dit kan. Ik verwacht altijd een enorme knal met een rookwolk als je een generator zomaar aan het net koppeld. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die knal en rookwolk krijg je inderdaad als je hem zomaar koppelt, maar als hij eenmaal aangekoppeld is gaat het wel goed, zoals KlaasZ al schrijft. Hooguit gaat hij de motor aandrijven als de motor uitvalt, of hij verbrandt als de motor teveel vermogen levert voor de generator.
rbeckers
Overleden
De frequentie, spanningen, fase en fasevolgorde van generator en net moeten gelijk zijn voor aankoppelen.
Op 11 november 2016 00:09:22 schreef HenkR:
Nooit geweten dat dit kan. Ik verwacht altijd een enorme knal met een rookwolk als je een generator zomaar aan het net koppeld.
Hoe denk je dan dat al die generatoren in de grote centrales aan het net gekoppelde worden? Die worden eerst op gelijke frequentie gebracht, ietsje meer, en dan wachten ze tot hij ook gelijk in fase is, en dan gaat de schakelaar in. En vanaf dat moment blijft hij vanzelf synchroon.
Ik weet van twee keer dat een grote generator in stilstand of in tegenfase op het net werd geschakeld. Als dat gebeurt krijg je uit de andere hoek van het land de vraag wat je in vredesnaam aan het doen bent.
Anoniem
Op 11 november 2016 12:09:16 schreef KlaasZ:
[...]Hoe denk je dan dat al die generatoren in de grote centrales aan het net gekoppelde worden? Die worden eerst op gelijke frequentie gebracht, ietsje meer, en dan wachten ze tot hij ook gelijk in fase is, en dan gaat de schakelaar in. En vanaf dat moment blijft hij vanzelf synchroon.
Zo leer je elke dag weer wat. Maar de grote generatoren worden toch wel met een elektronisch systeem in fase gebracht toch? Ik verwacht niet simpel met een lamp in serie en dan de schakelaar sluiten.
rbeckers
Overleden
Je kunt dat ook met de hand.
Wel wat meetapparaten nodig.
Edit:
Met één lamp en een schakelaar kan het ook...
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (33%)]
Er zit een syncroniser tussen.
Maar dit is voor laagspanningsgeneratoren.
Ik vraag me af hoe dat bij 10 kVolt werkt?
Op 11 november 2016 00:09:22 schreef HenkR:
[...]
Zal wel loslopen denk ik. Anecdote. Toen ik op school zat moesten we eens een keer tijdens prakticum een synchrone draaistroomgenerator aan het net koppelen. Deze generator werd aangedreven door een electromotor waarvan het toerental instelbaar was dmv het variëren van de statorstroom. Op de wand van het lokaal waren drie lampen in driehoeksvorm gemonteerd. Bij het op toeren brengen van de generator kreeg je een draaiend beeld op de drie lampen te zien. Als het beeld nagenoeg stilstond of stilstond, dan pas mochten wij van de leraar de generator daadwerkelijk aan het net zetten. Je snapt het wel. Op enig moment vonden wij dat het beeld voldoende langzaam draaide en we zette de schakelaar om. Beetje herrie in het lokaal en de hele school zat in het donker.
Volgens de leraar hadden we de 100A zekeringen in de meterkast eruitgerost.
Dus geen rook en geen vuur. Ik kan me ook niet voorstellen dat onze motor-generatorcombinatie voldoende sterk was om die 100A te laten springen, maar kennelijk was onze actie net de druppel die de emmer deed overlopen.
Op 11 november 2016 20:45:48 schreef HenkR:
Maar de grote generatoren worden toch wel met een elektronisch systeem in fase gebracht toch?
Er is inderdaad een elektronisch systeem. Maar uiteindelijk zijn het mensen die tegen het systeem zeggen: ga je gang, als alle voorwaarden kloppen mag je inschakelen. En uiteindelijk kan de bediener er ook nog voor kiezen om zelf in te schakelen. Dan gebruikt hij van het elektronisch systeem alleen de meetfunctie om te bepalen wanneer hij op de knop drukt.
mvdk
Golden Member
Tuindersets, die 2MVA dingen, gaan volautomatisch. Ze hebben meestal al weken tevoren contracten afgesloten voor de tijdvakken dat ze draaien.
Ik herinner me wel een gevalletje waar een 10kV kabel op een andere manier gevoed ging worden, de netconfiguratie was gewijzigd. De constructeur had ook bedacht dat de instellingen van het beveiligingsrelais voor dat deel krapper gezet moesten worden, overstroom en tijd stonden nu lager en sneller dan de smeltpatronen aan de MS zijde van de trafo's, en ook lager en sneller dan de onderliggende laagspanning beveiliging. Tot op een dag een aantal aangeslotenen op die kabel, zo'n 5 trafohuisjes, zonder spanning zaten. De na enige tijd gearriveerde schakeltechnici konden geen fout in de 10kV kabel vaststellen, dus er werd weer ingeschakeld, en de boel bleef in. Mij werd gevraagd om eens rond te gaan neuzen. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een trafohuisje waar aan een deur sporen van braak waren te zien. Het betrof een deur van 't klantdeel, de klant kon z'n sleutel niet vinden, en liet door z'n personeel de deur openmaken. In het ketelhuis van de tuinder waren aan de schakelinstallatie sporen van brandschade aan rails en omschakelaar generator - net zichtbaar. Bij het aanwezige personeel van de tuinder, die zelf onvindbaar bleef, was aan de lichaamstaal zichtbaar dat ze iets verkeerd hadden gedaan.
Ik heb m'n zoektocht maar gestaakt. Ging in dit geval om een noodaggregaat van om en bij 100kVA. Maar dat je daarmee toch de elektriciteitsvoorziening plat krijgt, met wat voorwaarden, dat wel, verbaasde me.
Om nu terug te keren naar naar het voorwerp van de TS, de generator aansluiten via een solar omvormer of andere meer geschikte omvormer aan het net biedt dan het voordeel dat de omvormer zelf alle voorwaarden controlleert om de aanschakeling op het net te maken en voorkomt het eilandbedrijf, faseverschil, spanningsverschil, ... . Blijft de vraag, wat zal op termijn de besparing opleveren, als het al tot een positief saldo komt.
@ GD, motorrem op mijn vrachtwagen heeft 140 kW aan remvermogen, en er komt geen druppel extra brandstof in de tank bij. Das toch straf hé.
[Bericht gewijzigd door Lead Acid op (14%)]
Op 12 november 2016 01:23:53 schreef mvdk:
Maar dat je daarmee toch de elektriciteitsvoorziening plat krijgt, met wat voorwaarden, dat wel, verbaasde me.
Toch niet zo erg verbazingwekkend. Een generator reageert bij stilstand ongeveer als een inductiemotor. Bij inschakelen trekt hij ongeveer de 7-voudige nominale stroom. Als hij gaat draaien dan zal die stroom snel zakken. Maar als een synchrone generator niet bekrachtigd is omdat hij uit staat, dan kan hij niet gaan draaien en zal die 7-voudige stroom blijven staan, totdat de beveiligingen afschakelen.
mvdk
Golden Member
Op 12 november 2016 06:55:07 schreef Lead Acid:
Om nu terug te keren naar naar het voorwerp van de TS...
Dat was ook mijn insteek van mijn eerste post woensdag 9 november. Mijn idee is, krijg zo'n ding, tegen geringe kosten, dat wel, eerst aan het lopen op die alternatieve brandstof. Ik denk dat daar de grootste uitdagingen liggen. Waarom zou dat ding eigenlijk aan het net moeten worden gekoppeld ? Je kan het ook zo doen dat je em alleen laat lopen om de was te doen. Er zijn nog genoeg mensen op de wereld die een Listertje laten lopen voor de wasmachine, en de verlichting van het huis op andere wijze doen. Niet allen hebben de luxe zoals wij hier dat kennen.