Op 6 november 2016 15:35:16 schreef evdweele:
Wel apart dat de ideeën van de netbeheerders precies de andere kant opgaan.
Geen aardgas meer naar de woningen, maar alleen nog elektriciteit.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/nieuwbouwhuizen-straks-zonder-gasa…

http://nos.nl/artikel/2115347-geen-gasaansluiting-meer-voor-nieuwbouwh…

Dat heeft meer te maken met groene normen halen dan met de kostprijs voor de klant.

Stroom kan je in principe groen opwekken, maar met gas stoken is nooit groen.

Gasleidingen (zeker op afgelegen plaatsen) zijn ook duur om te plaatsen. Tot voor kort was de netleverancier in België wel verplicht om dan toch desgevraagd gasleidingen te leggen, dat is nu ook afgeschaft.

Ik geloof dat TS het graag weer meer on-topic wil.

Vanaf hier dus weer on-topic graag.

Op 7 november 2016 10:03:59 schreef grotedikken:
Herinner je nog wat één van de grote problemen destijds was om benzinemotoren op loodvrij te laten draaien? Het lood zorgde behalve voor de klopvastheid ook nog voor smering van de zuigerveren.
Zonder extra voorziening van smeermiddel loopt die constructie van jou binnen de kortste keren vast.

Het probleem waren de klepzittingen. Moderne motoren met hardere klepzittingen hebben hier geen last meer van. Motoren lopen ook probleemloos op LPG en aardgas.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (76%)]

In België mag je zelfs niet 1 zonnepaneeltje met kleine omvormer aansluiten op het net zonder het te melden aan de netbeheerder.
Ze zijn wel gewoon te koop, zelfs met aangegoten stekker voor in het stopcontact.

Die generator zal je dus ook moeten aanmelden. En 1 keer dat je in die database zit geraak je er volgens mij maar moeilijk weer uit.
Ofwel komen er extra taksen op netgekoppelde zelfopwek ofwel gaan ze u vinden als er iets misloopt met je installatie.

Zelf begin ik er niet aan, alhoewel technisch interessant om te volgen vind ik zelfopwek voor particulier gebruik onzinnig. Je steekt er alleen maar jezelf mee in de problemen en je hebt gezeur van alle kanten.

Ik focus liever op een zo laag mogelijk verbruik, daar kan er tenminste niets aan kapot gaan.

als je niet teruglevert hoef je dus niks te melden. dan zou ik zeggen maak het omschakelbaar en draai het grote maar korte vermogen als wassen en dergelijke op de generator. wifi en dergelijk 24/7 sluipverbruik op een stel zonnepanelen met een loodaccu voor s'nachts op een kleine inverter die altijd dat spul voed, let wel op de winter met zijn 8 uur zon, ruime accucapaciteit voor de sluipverbruikers tevens om hele laad/ontlaad cycli per dag tegen te gaan voor de levensduur van de accu's.

Ja, maar wat versta je onder terugleveren?

In theorie kan je dit op jaarbasis bekijken en dan is het niet moeilijk om er voor te zorgen dat je positief uitkomt; iets meer van het net gehaald dan dat je teruggeleverd hebt.

Maar in de praktijk werkt het toch niet zo? Afhankelijk van je verbruik en wat je opwekt met zonnepanelen kan je meerdere keren per dag verbruiken uit het net en terugleveren.
En dan moet je je aanmelden bij de netbeheerder, denk ik.

Op 7 november 2016 13:03:50 schreef GJ_:
[...]Het probleem waren de klepzittingen. Moderne motoren met hardere klepzittingen hebben hier geen last meer van. Motoren lopen ook probleemloos op LPG en aardgas.

Sterker nog, op LPG kun je de compressieverhouding (en daarmee als het meezit het rendement) nog wat opvoeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Idd,GJ heeft gelijk. Het waren vooral de kleppen die voor problemen zorgden. Maar zou het dan zo simpel zijn ,ook bij een motor die er niet voor gemaakt is? Gas aansluiten op de benzinetoevoerslang van de carburator en draaien maar? Ik kan dat moeilijk geloven. Een carburator werkt toch met een vlottertje en een verdamper enzo??

Hoe dan ook blijft het probleem van de levensduur bij langdurig gebruik. Dat zal de kost voor een groot deel bepalen.

@evelo: op het ogenblik dat je in BE zonnepanelen legt ben je verplicht dit aan te geven aan de netbeheerder. Ze zijn momenteel bezig fraude op dat vlak op te sporen met drones en google maps. De netbeheerder kan perfect zeggen waar er meer op het net gezet wordt als normaal voor het aantal gemelde panelen.

@grotedikken: elke auto benzine of diesel kan momenteel omgebouwd worden naar CNG. Is het rendabel? Dat is een ander verhaal en dient iedereen voor zichzelf uit te maken. Bij heftrucks is gas een heel normale brandstof.

TS geeft ook aan dat zijn generator een gas type is. We zullen er dus maar van uitgaan dat hij bruikbaar is op gewoon butaan/propaan aan 30mbar

Op 8 november 2016 20:28:27 schreef grotedikken:
Idd,GJ heeft gelijk. Het waren vooral de kleppen die voor problemen zorgden. Maar zou het dan zo simpel zijn ,ook bij een motor die er niet voor gemaakt is? Gas aansluiten op de benzinetoevoerslang van de carburator en draaien maar? Ik kan dat moeilijk geloven. Een carburator werkt toch met een vlottertje en een verdamper enzo??

Hoe dan ook blijft het probleem van de levensduur bij langdurig gebruik. Dat zal de kost voor een groot deel bepalen.

zo werkt het niet.
het gas moet bij de verbrandingslucht gemengd worden. daarvoor heb je een mengstuk nodig en een gasdrukregelaar.

mengstuk, moeilijk goed af te stellen maar daarna geen omkijken meer naar. werkt altijd. (bij de juiste gasdruk)
https://www.google.nl/search?q=lpg+mengstuk&client=firefox-b-ab&am…

drukregelaar is denk ik wel bekend.

je kan het ook gasvormig inspuiten. gas onder overdruk (1,5~2 bar) en dan middels ventielen in de gasstroom brengen. makkelijker af te stellen, moeilijker aan te sturen.
https://www.google.nl/search?q=lpg+inspuiting&client=firefox-b-ab&…

geen van de mengmethodes is voor de amateur eenvoudig uit te werken.
gr A

Op 7 november 2016 00:33:43 schreef HenkR:
[...]
Je bent iets te positief, Gronings Aardgas (G25) heeft volgens de EN437 een Hi van 29,25 MJ/m3. (Voor het gemak ben ik er maar vanuit gegaan dat het aggregaat een niet condenserend toestel is.)

Ik zie deze reactie nu pas. in mijn eerdere bericht heb ik een typefout gemaakt. Het is niet 53,17, maar 35,17.
Jij werkt blijkbaar met de onderwaarde, maar ik ga altijd uit van de bovenwaarde.

Als er afspraken zijn van: je moet de consument tussen de 29 en de 35MJ/m3 leveren, en ze kunnen die waarde omlaag bijstellen door voldoende stikstof bij te mengen (Stikstof is erg goedkoop, veel goedkoper dan aardgas). Wat denk je dan dat ze doen? Als ze precies op 29.25 mikken, dan kunnen ze soms bedrogen uitkomen als ze gesnapt worden bij het leveren van inferieur product. b.v. als de buitenluchtdruk wat zakt. (ze leveren op "buitenluchtdruk + xx mBar")

Dus ze zullen mikken op "29.25 met genoeg marge".

Nee hoor, ze mikken op de vastgestelde waarde van de Groninger kwaliteit. Luchtdruk doet er ook niet toe, want een kubieke meter aardgas wordt altijd herleid naar een standaard druk en een standaard temperatuur.

Als er een min en een max is, dan mikken ze toch op de min? Ik begrijp dat die standaard groningse kuub gedefinieerd is als 29-35, dus bijmengen tot 29 is makkelijk. Als je daarbij een +/- 1% marge hebt en je mikt precies op de grenswaarde, zit je er bij nauwkeurige meting wel eens onder. Dat wil je niet, dus dan mik je er 1 of 2% boven.

Op 8 november 2016 20:53:47 schreef buckfast_beekeeper:

@grotedikken: elke auto benzine of diesel kan momenteel omgebouwd worden naar CNG. Is het rendabel? Dat is een ander verhaal en dient iedereen voor zichzelf uit te maken. Bij heftrucks is gas een heel normale brandstof.

Jaja, daar twijfel ik niet aan. En tijdens de oorlog werden de auto's omgebouwd om op steenkool te rijden :-).Er zullen vast geen kant en klaar aanpassingsstukken bestaan voor een klein bromfietsmotortje dat in zo'n omvormer is ingebouwd. En zelf op amateuristische wijze met gas knoeien is niet ongevaarlijk. Het lijkt me ook een relatief oud ding, te zien aan de vierkante analoge voltmeter die aan de jaren 70 doet denken.

TS geeft ook aan dat zijn generator een gas type is. We zullen er dus maar van uitgaan dat hij bruikbaar is op gewoon butaan/propaan aan 30mbar

Waar besluit je dat uit? De TS geeft aan het ding ooit aangeschaft te hebben om elektriciteit in een afgelegen garage te voorzien. Als er geen elektriciteit voorhanden is, zal er ook wel geen gasleiding aanwezig zijn. Bovendien meen ik bovenaan de foto een benzinevuldop te ontwaren.

Op 9 november 2016 10:17:41 schreef rew:
Ik begrijp dat die standaard groningse kuub gedefinieerd is als 29-35,

Wat KlaasZ (volgens mij) bedoelde met het verschil tussen onderwaarde en bovenwaarde is het verschil tussen wel of niet afkoelen en laten condenseren van de verbrandingsproductien.

Als je aardgas verbrand, en de CO2 en H2O gaan gasvormig bij 100 graden de schoorsteen uit heb je een lagere warmte-opbrengst dan wanneer de CO2 bij 20graden de schoorsteen uitgaat, en het H2O bij 20 graden het riool in drupt.

Op 9 november 2016 10:17:41 schreef rew:
Ik begrijp dat die standaard groningse kuub gedefinieerd is als 29-35, dus bijmengen tot 29 is makkelijk.

Ik weet niet waar je die 29 vandaan haalt. Maar als er al een marge is, dan kan die niet zo groot zijn dat ze ons stiekem 20% van de verbrandingswaarde door de neus boren. Bovendien wordt de werkelijke verbrandingswaarde continu gemonitord, en daarvoor wordt een correctie in je jaarafrekening toegepast.

Op 9 november 2016 11:54:11 schreef blurp:
Wat KlaasZ (volgens mij) bedoelde met het verschil tussen onderwaarde en bovenwaarde is het verschil tussen wel of niet afkoelen en laten condenseren van de verbrandingsproductien.

Dat is toch gewoon de definitie van het verschil?

Uitleg hier: https://www.energieleveranciers.nl/energie/begrippen/calorische-waarde
https://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/calorische-…
Ik heb ooit een brief gekregen van m'n energieleverancier dat ze gingen bijmengen. De calorische waarde van het gas kan een beetje schommelen zonder dat je problemen aan de brander krijgt. Je krijgt dan per kubieke meter iets meer warmte. Hun stelling (in die brief) was dat voor een product wat meer waarde heeft, ook iets meer voor mag worden betaald. Dat bijmengen kon in hoeveelheden verschillen. In ieder geval, op de eindafrekening was sprake van een calorische toeslag. En zoals ik al eens eerder in een post heb gesteld, dat word met die graaddagenmethode bijgehouden wanneer je die kuubs verbruikt hebt.
Jammer de pammer als je in de winter met vakantie bent, dan word er het meeste bijgemengd.
Een elektriciteitsmeter is een zeer nauwkeurig instrument, en de manieren waarop en waarmee je verbruik word bijgehouden ook zeer nauwkeurig vergeleken met gas.
Overigens niets verkeerd met een gasmeter.

Op 9 november 2016 11:28:53 schreef grotedikken:
[...] Jaja, daar twijfel ik niet aan. En tijdens de oorlog werden de auto's omgebouwd om op steenkool te rijden :-).Er zullen vast geen kant en klaar aanpassingsstukken bestaan voor een klein bromfietsmotortje dat in zo'n omvormer is ingebouwd. En zelf op amateuristische wijze met gas knoeien is niet ongevaarlijk. Het lijkt me ook een relatief oud ding, te zien aan de vierkante analoge voltmeter die aan de jaren 70 doet denken.[...]
Waar besluit je dat uit? De TS geeft aan het ding ooit aangeschaft te hebben om elektriciteit in een afgelegen garage te voorzien. Als er geen elektriciteit voorhanden is, zal er ook wel geen gasleiding aanwezig zijn. Bovendien meen ik bovenaan de foto een benzinevuldop te ontwaren.

Was dat niet op hout?

-> http://www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandst…

Nou, nu dit ding weer omhooggeschopt is: jammer dat ts niet in Noord of Zuid Holland woont. Daar heb je in de polders op sommige plekken gratis gas. Je slaat een pijp enige meters, soms enkele tientallen meters, in de bodem van een sloot. Daaraan een slang die naar een opengezaagde oliedrum met de open kant naar beneden loopt.
http://www.gasinbeeld.nl/de-stille-ontdekking/1937-gas-uit-een-moeras
http://www.geologievannederland.nl/ondergrond/afzettingen-en-delfstoff…
Er is één kleinigheidje: de polderbesturen/waterschappen houden er niet zo van. Er komt zout water mee, en dat moet weer uitgemalen worden. De waterschappen hebben de boeren die vroeger op deze manier gas gebruikten daarvoor belast.
Heel lang terug heb ik met twee verschillende auto's op LPG gereden. Het was een tweedehandsje, afkomstig uit een VW kever. Het mengstuk paste wonderwel op de carburateur. De mensen van het inbouwstation hadden het er toen over dat de plaats van het mengstuk niet optimaal was, tussen carb en luchtfilter, een betere plek is tussen de venturi en de gasklep, je moest dan wel een z.g. deelbare carburateur hebben.
Als je aardgas of moerasgas stookt, is het gas al gasvormig, de verdamper hoeft dan slechts als regelaar/doseerapparaat te werken. Aansluiten van koelsysteem slangen is niet nodig.
http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037.sf/nl_NL/?ObjectPath=/…

Zo'n ding kost zo tussen de 250 en 300 euro, maar als je een beetje gaat zoeken op de sloop misschien een paar tientjes. Blijft over het mengstuk: die kan je heel misschien ook scoren op de sloop, je moet dan wel op zoek naar een hele oude G1 installatie, en een verloopstukje om het passend te krijgen op je generatorsetje.
Ik hoop dat ik hiermee een on topic en bruikbare bijdrage heb geleverd.

Die houtgasinstallaties vervuilden de motor tamelijk sterk, in het artikel heb ik daar niets over kunnen vinden, misschien nog eens lezen.

Generator kan je aansluiten met een lamp in serie. Vervolgens de lamp overbruggen als deze gedoofd is ( = synchroon). Toerental Gastoevoer verhogen en je levert aan het net. Maar het mag niet, ingeval het net bij werkzaamheden wordt afgeschakeld, je stroom blijft leveren aan dit net.

Bij werkzaamheden aan een LS kabel waarbij het noodzakelijk is deze spanningsloos te maken, word steeds meer gebruik gemaakt van aardingsgarnituren, zoals op de foto.

Als het aggregaatje al niet door z'n hoeven is gegaan door de belasting van de andere afnemers, dan is tie wel te meten voordat je je kortsluitkabels plaatst.
Altijd eerst meten.

Op 8 november 2016 23:23:23 schreef KlaasZ:
[...]Ik zie deze reactie nu pas. in mijn eerdere bericht heb ik een typefout gemaakt. Het is niet 53,17, maar 35,17.
Jij werkt blijkbaar met de onderwaarde, maar ik ga altijd uit van de bovenwaarde.

Dag KlaasZ, of ik de onder- of bovenwaarde neem is afhankelijk van het toestel wat ik moet keuren. Condenserende toestellen (ketels) altijd op onderwaarde, en de rest gaat op bovenwaarde. De Calorische verbrandingswaarde gaat inmiddels omhoog richting het "nieuwe"gas wat vanaf 1 januari 2017 wordt ingevoerd. Dit G25.3 heet in de volksmond K-gas en in de nieuwe EN 437 wordt het G+ genoemd. Het gevreesde ombouwen is niet zo spannend. De belasting van de toestellen gaat ongeveer met 2% omhoog en de meeste toestellen hebben er helemaal geen problemen mee. Ik weet niet of de netbeheerders het gas nog mengen met stikstof om terug te gaan in Calorische waarde. Wij hebben het gas rechtstreeks van Gasunie en meten continu de Calorische waarde.

Op 9 november 2016 20:20:02 schreef Lead Acid:
Generator kan je aansluiten met een lamp in serie. Vervolgens de lamp overbruggen als deze gedoofd is ( = synchroon). Toerental verhogen en je levert aan het net. Maar het mag niet, ingeval het net bij werkzaamheden wordt afgeschakeld, je stroom blijft leveren aan dit net.

En hoe weet je dan als de lamp overbrugt is of de generator na verloop van tijd nog synchroon loopt? Door variaties in de belasting zal hij nooit het zelfde toerental en daarmee de frequentie vasthouden.

Op 9 november 2016 20:08:17 schreef mvdk:
Als je aardgas of moerasgas stookt, is het gas al gasvormig, de verdamper hoeft dan slechts als regelaar/doseerapparaat te werken.

Alleen nog even een compressor om de druk op te voeren, een drukregelaar om de gasdruk constant te krijgen en een CO/CO2 analyzer aanschaffen om de boel goed in te kunnen stellen. Ik weet niet of je dan nog geld bespaard als je er vanuit gaat dat zo'n generator ongeveer 5 jaar mee gaat (als je geluk hebt).