Waarom kan mijn TV (en de meeste andere moderne TV's) wel PAL 60 signalen verwerken en mijn VCR (toch ook niet oud) niet?

Ik wil namelijk (voor eigen gebruik wat kopietjes draaien van oudere NTSC banden deze kan ik wel omzetten naar PAL 60. Mijn TV heeft daar ook geen moeite mee, maar als ik ga opnemen neemt hij alleen een grijs vlak op?

Wie kan mij vertellen hoe dit zit? (maw Evarist HELP!!)

Een NTSC-signaal is opgebouwd uit 525 beeldlijnen en 30 beelden per seconde (60 halve beelden). Een pal-signaal is opgebouwd uit 625 beeldlijnen en 25 beelden per seconde (50 halve beelden).

Jouw videorecorder zal voor opname altijd een standaard kiezen met 50 frames per seconde, omdat alle schakelingen hierop gebouwd zijn. dat PAL-video's als 'extraatje' ook NTSC beelden kunnen weergeven is geen vanzelfsprekendheid. Veel video's kunnen het niet al te best. Het probleem zit in de snelheid van de koppentrommel, die draait bij pal met 1500 omwentelingen perminuut en bij NTSC met 1800 omwentelingen per minuut. Bij opname moet de video het referentiesignaal voor de koppenservo zelf maken, en neemt hiervoor (logisch) 50 Hz. Bij weergave kan de koppenservo de servopulsen van de videoband nemen en nu is het gewoon een kwestie van het vang/houdbereik van de servo PLL wat groter maken zodat-ie bij 60Hz (lees NTSC) signalen 'lockt'. Daarom is de weergave geen punt, maar de opanme wel. Hoe zich dat uit is afhankelijk van de videorecorder. Misschien kun je via je PC en een digitaal videobewerkingsprogramma je NTSC omzetten naar PAL. alhoewel dit wel kwalitietsverlies gaat opleveren.