miedema
Golden Member
Ha sine,
Mijn complimenten voor een prachtige restauratie! 
Ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn om een rinkern in die krappe behuizing te prutsen. Een bloktrafo heeft nu eenmaal een heel ander vormfactor dan een ringkern.
Het enige wat je nu nog mist zijn de statische afschermingen die de originele trafo wel had.
Deze voeding had zelfs een extra scherm om z'n 48V hoofdwikkeling. Waarschijnlijk om de ratel van de thyristors buiten de hulpvoedingen te houden.
.
Op zaterdag 6 april 2024 22:30:33 schreef Sine:
De 35V hulpvoeding heb ik verlaagd naar 30V, en zelfs dan ben je nog een flinke bult aan het verstoken in de bekende weerstand.
Waarom delta die spanningen zo hoog gemaakt heeft is me ietwat een raadsel.
[bijlage]
Die hulpvoeding heeft de hele mooie opzet van een combinatie van stroombron gevolgd door een shuntregelaar. R1 is de stroombron, en D3/IC1/T1 is de shuntregelaar.
Deze opzet heeft grote voordelen:
- De stroombron heeft een zeer hoge AC weerstand. Daardoor worden storingen vanuit het lichtnet verregaand onderdrukt.
- De shuntregelaar werkt als 2 kwadrantenregelaar. Hij kan dus ook te veel energie aan de belastingkant opnemen.
Het eerste punt is hier een voordeel, het tweede punt maakt deze opzet erg geschikt voor audio.
Om een weerstand zo goed mogelijk als budget stroombron te laten werken wil je die groot maken. En ja, dan moet er een hoge spanning voor staan
. En dus verstookt die weerstand ook wat...
En ook hier weer Delta slimheid: die weerstand zit op de stuurprint onder de referentie zener. Als de voeding even aanstaat is het deel rond die referentie zener opgewarmd, en is de voeding zeer stabiel. Gratis een soort van mini oventje 
.
Wat wel speelt is dat bijna alle Delta's E-series helaas alleen een 220V primaire wikkeling hebben. Dus kun je ze, in deze tijd met verhoogde netspanning, niet op 240V zetten. En dat geeft helaas onnodig extra verliezen.
Alleen de Delta E018-0.6D dual power supply heeft wél een 240V tab op z'n trafo. Die heb ik dan ook omgesoldeerd 
groet! Gertjan.
Op zaterdag 6 april 2024 23:39:06 schreef Tidak Ada:
[...]In die dagen gold dat je de trafospanning zo'n 40% hoger legde dan de max. uitgangsspanning.
Die hoofdwikkeling moet hoger zijn, want er zit een smoorspoel achter in deze variant. Ik had het vooral over de hulpvoeding.
Op zondag 7 april 2024 09:17:36 schreef redguuz:
Hi,Kunnen die Delta's Fool Proof gemaakt worden, door in iedere trafo wikkeling een passende zekering op te nemen.
Daar zitten nu inderdaad 60mA zekeringen tussen 
Ik weet niet hoe de originele trafo gefaald heeft, want die heb ik niet. Maar aan de remsporen in het kastje te zien is die niet zomaar omgekiept 
Op zondag 7 april 2024 09:50:23 schreef miedema:
Ha sine,
Mijn complimenten voor een prachtige restauratie!![]()
Thanks 
Ik had niet verwacht dat het mogelijk zou zijn om een ringkern in die krappe behuizing te prutsen.
Dit is ook een trafo in een bijzondere bouwvorm, deze heeft kleinere diamter maar meer hoogte dan een "standard" 160VA ringkern.
Plan 'B' was geweest de koelplaat op een paar afstandsbussen monteren om plaats te maken.
Het enige wat je nu nog mist zijn de statische afschermingen die de originele trafo wel had.
Ja, helaas, in de originele zaten inderdaad drie schermen.
Ik heb er nog even aan gedacht om de hulpspanningen met een externe trafo te maken. Maar daar ontbreekt de plaats voor.
Die hulpvoeding heeft de hele mooie opzet van een combinatie van stroombron gevolgd door een shuntregelaar.
Om een weerstand zo goed mogelijk als budget stroombron te laten werken wil je die groot maken. En ja, dan moet er een hoge spanning voor staan. En dus verstookt die weerstand ook wat...
Dat klopt, maar men heeft hier wel HEEL veel marge genomen, men heeft 15V nodig en er is na gelijkrichting 50V(!) beschikbaar.
Had dan de buffer elco wat groter gemaakt en/of volle gelijkrichting gebruikt.
Nu staat er met 30Vac nog steeds 25V over de weerstand.
En ook hier weer Delta slimheid: Gratis een soort van mini oventje
Het is delta ... dus dat zou best eens bewust kunnen zijn. Maar echt nodig is het niet, die 6v2 zeners zijn extreem temperatuurstabiel (zero-drift noemde men die meen ik) De 741 die in het shunt regellusje zit wandelt meer.
Dat is misschien nog wel een aardig experiment, daar iets als een OP02 of OP07 voor in de plaats zetten.
Then again, de UA747 is ook niet meer dan een twin-741
Op zondag 7 april 2024 09:17:36 schreef redguuz:
Hi,Kunnen die Delta's Fool Proof gemaakt worden, door in iedere trafo wikkeling een passende zekering op te nemen.
Nope, die reageert niet op de warmteontwikkeling in de trafo zelf. Philips plaatste de thermo zekering tussen de wikkeling, dat was een verwijderbaar plastic schuifje met daarin een gesmolten stukje bismuth (?) indien te heet geworden.
Zoiets kan je doen als je Philips heet. Delta vond dat blijkbaar niet nodig.
Was volgens mij na 1978 sowieso een CEE vereiste: Akai / TEAC bandrecorders van hetzelfde type hadden opeens 7 zekeringen ipv 1.
Mij niet bekend wel veiligheids eisen zoals dubbele isolatie van 230V bedrading. Maar verplichte zekeringen?
Ik plaats zowel primair als secundair altijd zekeringen in voedingen. Om toch de trafo te beschermen. Beter iets dan niets. Ik ben nog geen ringkernen tegen gekomen met interne warmte zekering. Maar dat terzijde, tis tenslotte een Delta topic <smile>
Hi,
IK heb onlangs ook een Delta D 050-10 gereviseerd.
De info in deze lange "Delta Revisie Thread" (o.a. die van AOBP11 en TiTaTommeke m.b.t. hun D050-10), plus de vele reacties van de diverse forum members, waren dus voor mij heel waardevol!
Dit is, voor zover ik kan zien, de oudste D 050-10 op dit forum (Serie No. # 7877), ca. 1965 en blijkbaar ex PTT.
De voeding werkte nog, maar de elko's op het Chassis: 4 X 10 000uF 70V), C1 (50 uF 70V) op de PE17 print, en C17/C18 500uF 70V) waren allen lek;
De grote elko's hadden al veel zuur rondgesproeid.
De voeding bromde heel hard bij lage uitgangsspanning en hoge stromen (> 8A) en de grote Elko's begonnen dan zichtbaar elektrolyt te druppelen.
Er moest dus snel iets gebeuren!
De Elko's op de HO18 Control Print waren blijkbaar allen in de late '80s vervangen (er is toen zeer professioneel (door PTT of Delta?) een grote reparatie uitgevoerd, waarin men Motorola Power Torren heeft gebruikt ipv RCA's .
Uit de stempeling van de Torren blijkt dat men deze reparatie ergens na 1987 moet hebben uitgevoerd.
Je kon dus ook duidelijk afleiden, wat er destijds allemaal opgeblazen was.
De Elko's op de HO18 stuurprint waren nog allen OK , m.u.v. een klein blauw Philips Elkootje 22 uF 25V, dat (alweer) lekte.
Ik heb alles met F&T (105 graden C) Beker elko's en Vishay Axial 125 graden C typen opgewaardeerd.
Interessant is het volgende:
Tijdens de reparatie heeft men heeft een extra C (25 uF 200V) toegevoegd:
Dit is in de latere officiële modellen: C20/C21 (10 uF 100V non polair)., ze staan nl. parallel..
Deze C 25 uF 200V (Philips) was met duct tape op het aansluitboardje bevestigd.
C23 (500 uF 70V) ontbreekt helemaal.
In de voeding van TiTaTommeke kun je een klein printplaatje (links naast het PE17 board) zien, waarop deze 3 C's: C19/C20 en C23) netjes gemonteerd zijn.
Ook heeft men ergens nog slordig een weerstand van 15 Ohm en een C van 0.1 uF bij het HO18 board toegevoegd (onderdrukking van oscillaties?).
Ik moet nog even uitzoeken hoe deze aangesloten zijn.
In de Bijlagen een paar foto's NA de revisie.
Trouwens: Als iemand een tweede D050-10 te koop heeft , hou ik mij aanbevolen.
Ik wil nl een tandemopstelling maken voor revisie van zware eindversterkers.
(Ik had een "te Koop Gevraagd" advertentie op Marktplaats gezet, maar tot dusver enkel 4 reacties van duidelijke oplichters.
Ook onze hobby is helaas niet meer veilig voor die figuren!
Tot dusverre was dit grotendeels beperkt tot gouden Rolexen.
Tip:
Meteen om foto's vragen, dan haken ze af!
Ook staan ze niet op MP geregistreerd en proberen je naar WhatsApp te lokken.
En vallen op door taalfouten en straat lingo.
Een tijd geleden, op de "De Lichtmis" radiomarkt kocht ik deze Delta D 030-0.3.
Aan de buitenkant zag deze voeding er nog goed uit, alleen waren de originele (Hirschmann) bussen vervangen door veiligheid bussen. Toen de voeding niet bleek te werken, heb ik hem open gemaakt en en zag binnenin een ravage aan slechte reparaties en modificaties.

(Bijna) Alle halfgeleiders waren gedesoldeerd geweest en enkele diodes waren naar de onderkant van de print verhuist. Het soldeer werk was van slechte kwaliteit en er was veel hars residu. Ook waren er sommige print banen verdwenen. Enkele transistoren waren defect, PNP op de plaats van NPN en verkeerde waarden voor een zenerdiode.
Als eerste heb ik alle halfgeleiders verwijderd en de print met IPA schoon gemaakt.

Met bakjes heb ik de herbruikbare halfgeleiders gesorteerd, niet alle types zijn meer beschikbaar. Voor de driver torren (RCA 40348) heb ik BD139-16 gebruikt (tip Blackdog) die met wat buigen passend werden gemaakt.

Verder heb ik wat printbanen gerepareerd zodat het er ook wat mooier uit ziet.
Voor
Na
Ik heb alle elco's getest (toen de halfgeleiders er uit waren) en die bleken nog allemaal in-spec te zijn. De 2N3055 was een fake dus die moest ook worden vervangen.

Ik heb een originele RCA 2N3055 ervoor terug geplaatst:
Mijn soldeerwerk nadat ik klaar was
Ik heb voor veel onderdelen vervangende types gebruikt aangezien de RCA/2N torren en TS/OA diodes in deze voeding niet meer beschikbaar zijn. Daar is een heleboel tijd in gaan zitten om het uit te zoeken, want aanbevolen vervangers waren óók niet beschikbaar. Gelukkig had ik in mijn voorraad wel geschikte exemplaren die aan de specificaties voldeden.
Hieronder werkt de voeding weer en geven de TASI meters de ongereguleerde spanning weer met de trafo op 240V. Met de trafo op 220V waren de waarden -56,99V en 56,86V dus ongeveer 4V meer !!

Tenslotte kon de voeding weer dicht en gezellig naast zijn broertje staan voor een foto.

Ik wil verder miedema en blackdog bedanken voor hun tips en adviezen en 575 voor de diodes die werden opgestuurd.
Ik vind de 'ravage' nog wel best meevallen. Geen idee wat de modificateur wilde bereiken met zijn wijzigingen.
De pootjes van de BD139 heb je erg mooi verbogen. Bij mij ziet het er echt niet zo mooi uit. Bij mij is het: 'Beetje buigen. Maken de pootjes onderling sluiting? Nee! Op zijn plek solderen en kastje dicht. Niemand die het ziet.'
Ook je restauratie van de printplaat ziet er mooi uit. Het is net alsof hij zo uit de fabriek komt zonde dat er aan geknoeid is geweest.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een kleine voeding van delta die je niet veel ziet. ondanks het formaat zal ook deze wel wegen als een echte delta. na restauratie weer goed inzetbaar iig.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Mooi werk flash2b.
Wat zijdelingse opmerkingen
Ik vind het nog steeds jammer dat veel fabrikanten steeds dikkere voedingen maken in overdreven zware en brede kasten.
Deze Delta modellen zijn van een prettig formaat, er zijn zelfs weinig kastjes te koop die vertikaal bedoeld zijn, voor als je zelf iets wilt bouwen.
Het zij zo.
Deze Delta is(was) weer eens een mooi voorbeeld van het vele geknoei, waarom je onderdelen aan de onderzijde monteren?
Je kan aan de soldeerpunten zien, dat de gene die de "reparatie" voor flash2b heeft gedaan, niet kan solderen, het is geen smeertin...
De 230V zo vlak langs het frame vind ik wel een beetje eng, maar misschien is dat wat vertekening door het perspectief van de foto.
Voor de liefhebbers van mooie Databoeken, hier een boekje van RCA met zeer veel info over "Power Circuits" van DC tot Microwave!
Veel uitleg met voorbeeld schema's.
www.bramcam.nl/Diversen/1969_SP-51_RCA_Power_Circuits.pdf
Groet,
Bram
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 2 mei 2024 10:09:16 schreef blackdog:
..., waarom je onderdelen aan de onderzijde monteren?
Ik vermoed: Kon het tin niet uit het gaatje krijgen dus kon het onderdeel niet makkelijk terug op de bovenzijde.
Hi flash2b
Bedankt voor de mooie foto rapportage van de revisie van jouw Delta D 030-03
@ hr Blackdog
Bedankt voor het boek, en uw voortdurende adviezen:
Leerde ik veel van o.a de "Blackdog methode om transistors te paren".
AA)
MBT tot dit laatste onderwerp, heb ik nog een vraag:
Ik zie dat Delta (in bv de Delta D 050-10) vaak twee (of zelfs vier!) main powertorren (2N3773 of 2N3055) simpelweg parallel had geschakeld.
Is het niet misschien beter om een zeer kleine weerstand (zeg 0.10 Ohm 10W) in iedere emitter leiding van deze eindtransistoren op te nemen?
Zo wordt de uitgangsstroom netjes verdeeld over de regeltorren en hoef je geen paartjes te zoeken (of deed Delta dat ueberhaupt niet?) .
BB)
MBT beveiliging van de voeding tegen reverse spanningen (verkeerd aangesloten akku?) aan de uitgang door een parallel diode.
Ik zie dat in de genoemde D 050-10 een RCA 40210 (200V 18A) wordt gebruikt. ( De rating van de diode (18A) is dus 1.8 X de max Rating van de voeding (10A)
Maar bij een andere (15 jaar jongere) Delta voeding (3A) wordt een snelle BYW 77-200 (200v 25A, 50nS) Fast Recovery Diode gebruikt.
Rating 8 x de uitgangsstroom.
Heeft Delta zijn filosofie veranderd over de tijd? (of waren er anno 1965 simpelweg geen (economische) 80A (8 x 10A Rating voeding D 050-10 (10A) dioden beschikbaar (in Fast Recovery mode)?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je er van uitgaat dat de labvoeding "opgewassen" is tegen waar ie mee te maken krijgt, dan klinkt die 1.8x (met kortstondig veel meer) als ruim voldoende.
Als grappenmakers zoals ik dan lithium ion accus verkeerd gaan aansluiten dan is er een "onverwachte hoeveelheid geweld" mogelijk. Een 5x, 10x of zelfs 20x dikkere diode is dan eigenlijk helemaal niet verkeerd. Mijn accu zal kortstondig toch echt richting 1kA kunnen leveren, ook al zit er een kortsluitbeveiliging op.
Dus als je toch bezig bent kan het geen kwaad om een zo zwaar mogelijke diode d'r in te zetten die past en betaalbaar is. Delta moest duizenden van die diodes kopen en dan maakt het uit of je er 1 inzet van 0.05 (verwaarloosbaar) of 1.00 (zie je in de eindelijke verkoopprijs).
Nee hoor,
Jouw ervaring wordt zeer gewaardeerd.
Overigens laad ik al jaren 12V lood akku's met een computergestuurde lader van Louis De en die is natuurlijk helemaal "Idiot Proof",
Maar ik heb toch tientallen jaren een Elektuur (Precisie)voeding (0-25V 0-3A ) gebruikt voor het laden van Motor en auto akku's cq overwinteringen en dat ging goed).
Het is een kwestie van rood/zwarte (LS) kabels gebruiken en even uitkijken voordat je de akku aansluit. Eerst de rode aan de + en dan pas de zwarte klem aan de massa.
En als je de Vc op ca 13.8 V zet en de max laadstroom op 0.1 X accucapaciteit, kan er eigenlijk niets fout gaan.
Ik zou zeker geen LiIon akku's ed gaan laden met een labvoeding.
Is het niet misschien beter om een zeer kleine weerstand (zeg 0.10 Ohm 10W) in iedere emitter leiding van deze eindtransistoren op te nemen?
Ach het werkte destijds prima, en ook de amateurs deden het, later kwamen de weerstandjes in serie. De torren waren nog de oude types van RCA, volgens het dure proces gemaakt. Die hadden nog geen last van second break down. Beetje kort door de bocht maar zelf makkelijk te testen, hoe de warmteverdeling uitpakt!
Bedankt RAAF12,
Ik ben het met je eens: "Als het werkt, waarom zou jij het veranderen?"
Was alleen nieuwsgierig of men die powertransistoren (2N3055, 2N3773 e.d.) speciaal selecteerde op versterking.
(Ik denk dat die kennis bij Delta zelf niet meer aanwezig is;
Ik heb hen een maand geleden nog gebeld met de vraag of ze nog een bepaalde Multiturn Pot konden leveren:
Maar hoewel hun service nog steeds uitstekend is, is de kennis en onderdelen voorraad van deze oude voedingen niet meer aanwezig:
"iedereen, die daar iets van af weet, is met pensioen".
Gezocht:
"Vintage" M4 en M5 (x15) boutjes met speciale "Cylindrische, gebolde kop".
Hi, voor de "finishing touch"voor het opknappen van enkeele oude Delta voedinkjes zoek ik de ouderwetse M4 en M5 Boutjes, die Delta Elektronika destijds (mid 1960's) toepaste voor het vastzetten van de frontplaat en de metalen Kap.
Zie bv deze oude D 030-1 (eind 1960's).
Deze boutjes worden niet meer gefabriceerd;
Zie een plaatje voor een "modern boutje" wat er op lijkt, maar het is het niet helemaal.
De oude hebben een andere kop en de zaagsnede is ook smaller.
Vraag :
Heeft iemand deze oude boutjes misschien nog liggen voor de verkoop?
Ze werden destijds volgens mij veel in telefooncentrales gebruikt.
Voor wie er geïnteresseerd in is:
Ervaring met 55 jaar oude ROE "Qualiteits elco's" in een 1968 DElta Elektronika D 050-0.5 Lab Vedinkje
Dit voedinkje werkte nog min of meer volgens specs, nadat het uren had aangestaan ("ingespeeld"), na een zeer lange stilstand.
Het haalde eerst de maximale spanning niet (ca 45V ipv 50V), de stroom range (0-500 mA) was nog OK.
De max spanning liep na een aantal uren geleidelijk van de initiële 45V naar de designwaarde van 50V.
De meter gaf steeds correcte waarden aan in Volt en mA stand.
Hierbij FYI nog wat foto's van de elco's (het is een eenvoudig, maar mooi gebouwd voedinkje).
ALLE kleine (ROE, Roederstein) Hi Quality elco's zijn visueel defekt (ontploft, grote lekkage van electrolyt of afsluitrubbers verbrokkeld).
Alleen de grote (Sprague "Power Lytic") 2500 uF 70V voedingselco was nog lekdicht.
Ik heb alle kleine elco's vervangen door blauwe 125 graden C Vishay 120ATC, 118 AHT en 119 AHT elco's, zoals geadviseerd door Miedema.
De dikke Sprague voedingselco heb ik laten zitten.
De Delta D050-0.5 voeding werkt nu weer heel mooi (reageerde met de oude elco's nog traag op stroom en spanning instellingen).
Zelfde procedure gedaan met een Delta D030-1 voeding, die hetzelfde design heeft.
Dit laat m.i. toch wel zien dat > 50 jaar oude elco's niet in een nieuw project gebruikt moeten worden.
Ook is het m.i duidelijk dat zo'n oude Delta voedingen nu echt gereviseerd moeten worden.
miedema
Golden Member
Ha redguuz,
Een Delta D050-0.5 kende ik nog niet. Dus leuk om te zien 
Wat een mooie potmeters stopten ze er toen nog in. Een echte Colvern voor de stroompotmeter deden ze in het begin van de E-series ook nog, later niet meer. En die groene 10 turn precision potmeter voor de spanning is helemaal sjiek, nog niet eerder gezien.
Een ongeveer even oude Delta met uitgedroogde rubber buns heb ik ook meegemaakt, met een D030-0.3 (meer daarover hier)
Ik heb helaas maar één fotootje van die D030-0.3 waar een paar uitgedroogde elo's op staan:
Ook deze D030-0.3 werkte met die uitgedroogde elco's nog prima. (Ze zien er dan ook minder slecht uit dan de jouwe. Wel uitgedroogd, maar de bun zit er nog in
)
Eigenlijk was de brom & ruisvloer met nieuwe elco's zelfs een fractie slechter. Maar met die nieuwe elco's gaat hij nu wel weer véél langer mee. Net als jouw D050-0.5 nu ook. Mooi dat er weer een Delta gered is! 
.
Regeltor 2N3055
Overigens, naar aanleiding van je geposte schema: Delta gebruikte meestal een 2N3055 als regeltor. Maar dat is eigenlijk best krap.....
De 2N3055 heeft een een maximale Vce van 60V (Motorola etc.). Dat is best krap: als de uitgangsspanning max 50V is, dan zal de ruwe spanning al gauw 65 tot 70V zijn..... (Delta moet ook rekening houden met te lage netspanning)
Dus als je dan de uitgang naar 0V draait.....
Maar nu is de netspanning veel hoger, en dat probleem dus ook groter. Bij die D030-0.3 was de ruwe voeding al ruim 60V bij 235V netspanning.
Nu zijn er veel verschillende 2N3055, met wat verschillen in specs. Er staat in de stuklijst van de E-serie niet voor niets "RCA" achter de 2N3055. RCA spect dat hun 2N3055 met een kleine R over B-E 70V mag hebben.
Als ik naar de E060-0.6 kijk, dan is Delta daar uitgeweken naar de 2N3442 van RCA. (Vce = 140V)
Een prima vervanger voor de 2N3055 als eindtor in Delta voedingen zou de de MJ15015 kunnen zijn.
Deze is gelijk aan de 2N3055 (gelijke curven) Maar hogere spanning (Vce=120V), en wat groter vermogen Ze delen bij Motorola en OnSemi zelfs de datasheet. Farnell levert hem gewoon.
groet, Gertjan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met de revisie van een delta D050-10 gehad dat een roederstein elco ineens het overdruk ventiel opende toen ik erboven hing, zo'n elco modelletje koffiemok. wat konden ze in de jaren 60 stank toch goed verpakken
die voeding kwam ook van de TH af overigens..
Hi Testman, Gert Jan
Bedankt voor het delen van jullie ervaring/kennis.
1) Hi Testman
In een andere thread heb ik gemeld dat blijkbaar Delta Elektronika in de zware Delta D050-10 voeding
- in de vroege series (laat 1960)[/b]de 4 Roederstein "conservenblikken" (10 000 uF , 70V , 70 graden C, bj 1966) gebruikte.
- en dat deze in latere versies vervangen waren door
4 x Sprague "Powerlytics (10 000uF 100V, 85 graden C).
Deze lijken veel beter te zijn dan de ROE's .
In de eerste D50-10, #7877 (ex PTT Telecom, volgens een sticker), BJ ca 1967 druppelden alle 4 ROE conservenblikken via het overdruk ventiel en aan de rand, maar waren (nog) niet "ontploft". Wel was het elco compartement helemaal nat door het bijtende, agressieve elco electroliet.
In de tweede D050-10, #9191 (ex RijksUniversiteit Groningen, RUG, begin 1970's) waren al Sprague "Powerlytics" gebruikt en die waren nu nog helemaal dicht.
2) Hi Gert Jan,
Ik heb twee D050-0.5 voedinkjes gereviseerd : Serial # 8376 en # 003169: serie nummers ingeslagen linksboven op de koelplaat).
In beide 1960's voedinkjes werd al een RCA 2N3442 Power Tor gebruikt, zie actuele foto van deze 2N3442, date code April 1966.
NB De 2N3442 voor T1 is (foutief) NIET in de onderdelen lijst genoemd in de Service Manual.
De D030-1 en D015-2 in dezelfde reeks gebruikten idd een RCA 2N3055.
Blijkbaar allemaal nog het oude RCA design (zie logo en Date Code) .
In die tijd gebruikte Delta Elektronika blijkbaar voornamelijk RCA powertorren en soms een enkele Motorola (in die tijd het beste wat er verkrijgbaar was).
Bedankt voor de tip om evt. de 2N3055 (of 2N3442) te vervangen door een Motorola MJ15015.
Maar dan moet je volgens mij wel op je hoede zijn, dat je geen Chinese Fake monteert.
(BTW Deze voedinkjes kun je nog ombouwen naar 240V~ netspanning, er is een tap op de nettrafo).
SINE,
Bedankt voor de info!
Ik heb het tweede Delta D050-0.1 voedinkje nog even bekeken:
- Serie nummer is blijkbaar 663169 (niet 003169) en
- TOR T1 is een RCA 2N3442 , gefabriceerd in Januari 1966 (6A)
Het voedinkje staat nu 1 uur op 0.5A en de koelplaat wordt 62 graden C gestabiliseerd.
Het lijkt er dus op dat de Designer destijds (1966) deze powertor T1 correct gespecificeerd heeft (en dat er enkel een foutje in de Service Documenation zit.
miedema
Golden Member
Op zondag 10 november 2024 10:53:23 schreef redguuz
Deze voedinkjes kun je nog ombouwen naar 240V~ netspanning, er is een tap op de nettrafo).
Als je de trafo op 240V kunt zetten, dan zou ik dat inderdaad zeker doen.
Delta nam de overhead van de ruwe voedingsspanning al ruim, en dat is nu nóg ruimer. Dat is alleen maar extra energie die opgestookt moet worden, en komt het (toch al matige) rendement van een lineaire voeding niet ten goede.
Helaas heeft Delta bij de nu meest populaire E serie trafo's toegepast die alleen maar op 110V of 220V kunnen. (Alleen de E018-0.6D heeft nog een trafo met tabs voor 240V)
Ik heb daar wel eens naar gevraagd bij Delta: Ze hadden aparte trafo's voor de Engelse markt, met 240V in. Maar de spares zijn allang geleden opgeruimd...
groet, Gertjan.
Klopt Sine,
Wat ik bedoelde was het volgende :
Gerrit Jan Miedema dacht dat in de gehele "Kleine" D serie (D015-2, D030-1, D050-0.1) steeds een 2N3055 als regeltor werd gebruikt.
Dit had hij geconcludeerd gebaseerd op de ServiceDocu waarin niet wordt gemeld dat de D050 - 0.1 een andere regeltor (dan de 2N3055 in de 15V en 30V voedinkjes) gebruikt.
Dus de de aanbeveling van Gerrit Jan om de 2N3055 in de D050- 0.1 te vervangen door een 2N3442 (met een hogere Vceo rating) of evt een MJ15015 was niet nodig.
Daar had de Designer al correct voor gezorgd!
In mijn twee D050 - 0.1 voedinkjes zitten originele 1966 RCA 2N3442 's;
Deze zijn dus nooit er later als upgrade ingezet.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Ik ben een D50-10 aan het opknappen. De spanning zwalkt wat en kan veel te hoog. Wat blijkt, over de "black-box" Delta Elektronika RE38 staat een zwalkende 55V. Dit is een speciale zener van 38V, waarvan CO lid Deltasupport in 2011 zegt
De RE38 kan eventueel vervangen worden door 6 zeners van het type 1N825 in serie.
Dit is een temperatuur gecompenseerde zenerdiode van 6,2V die ook slecht/niet verkrijgbaar is en prijzig. Is er een modern/betaalbaar alternatief voor de RE38?
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Over de zener 38V en in serie 1k2 staat 77V, kom ik op 32,5 mA. Ongeveer 1,2 W voor de zener. Welke schakeling wordt het dan? Heb geen ervaring met de TL431.
Ik zie niet wat er fout is aan je berekening, maar de 1N825 moet volgens het datasheet geopereerd worden met slechts 7.5 mA.
Dan is de temperatuurscompensatie optimaal.
32,5 mA lijkt erg ver weg van dat operation regime.
Kun je niet testen of 1 van de 6 diodes stuk is (mbv Component tester).
Zie attachments