PS43E450 knipperend standby led

Hallo,

De TV geeft 5 x een knipperend stanby led en doet verder niets. De enige spanning die aanwezig is 5V (pen2) op de connector naar het mainboard.

Wie weet wat ?

Bedankt voor het meedenken..

Die 5V op pin 2 is de 5V stand-by spanning.
Neem de stekker van de voedingskabel naar het mainboard los (aan de kant van de voeding) en neem de voedingskabel naar het X-SUS / Y-SUS board los (aan de kant van de voeding).
Zet vervolgens de voeding aan door de PS-ON pin (op de connector waar de voedingskabel naar het mainboard in zat) aan massa te leggen.
De voeding hoort nu normaal aan te gaan en de spanningen 5V, 12V, Va en Vs op het juiste niveau aan te maken. Meet deze na en controleer zo of de voeding correct werkt. Als dit allemaal is getest, kunnen we verder kijken.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Bedankt zover !

Bij het aan de massa leggen van PS-ON wordt de 15 V op pen 4 van de mainboard connector wel aangeboden. Va en Vs meten 0 Volt. Op het blokdiagram staat ook een VS-ON signaal. Moet deze ook worden aangeboden ?

Nee. Het mainboard heeft daar normaal ook geen (directe) verbinding mee via de originele voedingsbandkabel.
Het mainboard wordt aangesloten op CN801. Het mainboard is degene die tegen de voeding zegt dat 'ie aan moet.

Het VS-ON signaal zit op de connector waarvan er een verbinding naar het X-SUS/Y-SUS board loopt. Via deze verbinding heeft het logic-board de controle over het VS-ON signaal. Als de kabel naar het X-SUS/Y-SUS board niet is aangesloten, dan hoort de voeding automatisch de Vs en Va in te schakelen, zodra het PS-ON signaal laag wordt gemaakt.

Va komt uit dezelfde trafo als Vs, maar alleen op Vs zit het feed-back circuit. Als deze feed-back niet correct werkt, zal ook Va ontbreken. Onderdeel van het feed-back circuit is een TL431 (instelbare zener): ICS851. Deze wil nog wel eens de geest geven.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/134064

heb hem dicht gedaan raakte geen stap verder met deze tv dit geval.

JimA, Misschien bij jou einde,maar deze misschien niet??

Ik heb de TL431 voor me liggen en gemeten,

De Diode over Anode en Kathode meet goed... pen 1 voor de referentie spanning meet geen kortsluiting naar 1 van beide..dus lijkt ook goed. Eingelijk zou ik de voorwaarden om de SMPS van de Va en Vs te laten starten willen simuleren door de optocoupler PCS801S extern open te sturen. Goed plan? of zeker niet ;-)

Neen. De aansturing van die opto is niet een simpel (helemaal) open of (helemaal) dicht. Het ding maakt onderdeel uit van een meet-en-regelcircuit, waarin het een galvanische scheiding vormt. Desondanks blijft het een analoog regelsysteem.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Geen goed plan,is verzekerd van een totaal defecte voeding. Meet eerst of voeding Va enigzins opstart. Iets van een piekje of lage voltage misschien.

Er is inderdaad bij het aanbieden van de netspanning een korte spannings opbouw te zien op Va. Ook licht de led van de logic module kort op.
Ik hoor 3 zachte tikjes in de trafo. Dit probeert de TV 3 of 4 keer en houd er dan mee op.

De LED op het logic-board licht op. Dat betekent dus dat je alles weer hebt aangesloten? Dan weet je dus nog steeds niet of het afvallen van de voeding wordt veroorzaakt door een probleem in de voeding of een sluiting ergens verderop.
Het is juist van belang eerst uitsluitsel te krijgen of de voeding "stand-alone" wel goed werkt. Pas als je dat weet, kun je verder.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Stand-alone heb ik al geprobeerd zoals boven vermeld. Vs en Va komen dan niet op.

Vreemd. Komt B5V eigenlijk wel op? (B5V is de geschakelde 5V. Niet te verwarren met A5V, welke de 5V stand-by is!).
B5V is te vinden op pin 7,8 en 12 van de connector naar het mainboard (CN801).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

oeps ..klein beginners foutje..Heb de koude en de hete ground met elkaar verbonden tijdens een meting waarna ICP801S besloot in 2 delen verder te gaan en mij in het donker achter te laten. ;-)
Een nieuwe voeding is onderweg...

oops ja, maar nog te herstellen.

Zie het wel als een uitdaging. Eerst maar de voeding vervangen en zien of alles weer werkt. Daarna ga ik in mijn verloren uurtjes proberen de schade te herstellen. Thanks !!

Ik heb de voeding vervangen voor een nieuwe maar nog steeds hetzelfde probleem
:-(

Dan gaat het onderzoek dus verder waar je, na het ontploffen van ICP801S, gestopt bent. Ook al is de voeding "nieuw".

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De B5V komt 3 tot 4 keer 1 seconde op en daarna geeft hij het op en stopt ermee.
Precies hetzelfde als de oude voeding...deze was waarschijnlijk dus niet defect.

[Bericht gewijzigd door Luuk Uiterwijk op dinsdag 6 december 2016 10:48:24 (34%)

En dat gebeurt dus als het mainboard normaal is aangesloten...
Maar wat doet 'ie stand-alone?!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Geen connectors op de voeding en PS-ON naar de massa. B5V blijft dan hoog :-)

De voeding is splinternieuw bij samsung vandaan...geen gebruikte uit een ander defect toestel.

[Bericht gewijzigd door Luuk Uiterwijk op dinsdag 6 december 2016 11:52:51 (39%)

Okee, dus de geschakelde 5V blijft dan op.
Doet de geschakelde 12V (15V) dat ook?
En wat doen Va en Vs?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Precies hetzelfde als de andere voeding ...15V wel Va en Vs niet. Toen werd ook al aangegeven dat Va en Vs in de standalone mode beschikbaar zouden moeten zijn maar volgens mij klopt dat niet omdat deze voeding nieuw is en ook geen Va en Vs laat zien.

[Bericht gewijzigd door Luuk Uiterwijk op dinsdag 6 december 2016 14:04:09 (15%)

Heb me nog eens in het schema verdiept en het lijkt erop dat Vs en Va worden ingeschakeld door het logic-board, via de VS-CON pin. Het VS-ON signaal gaat alleen naar de microcontroller die alle spanningen bewaakt.
Als ik het circuit zo bekijk, dan zou Vs (en dus ook Va) aan moeten gaan als je de VS-CON-pin LAAG maakt. Mogelijk moet je de VS-ON pin ook nog hoog maken, omdat anders de microcontroller boos wordt en alsnog de boel uitschakelt.

-aanvulling-
Blijkbaar heeft Samsung het ontwerp van de voedingen aangepast, waardoor Vs en Va niet meer meteen opkomen als je de voeding via het PS-ON signaal inschakelt. Vandaar dat connector positie CN803 (OPTION) is toegevoegd. Daarop zijn alle benodigde ingangssignalen (B5V, GND, PS-ON, VS-ON en VS-CON) te vinden om de voeding volledig in te kunnen schakelen.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op dinsdag 6 december 2016 14:43:23 (29%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

CN803 is inderdaad voorbereid als optie maar zit er niet op. CN802 heeft ook de ingangen VS_ON, VS_CON en PS_ON op respectievelijk pen 2,3,en 4.