Sinds kort ben ik in het bezit van deze buizenversterker.
Bij deze is de ingangspotmeter verwijderd, dus hij is alleen als eindtrap te gebruiken.
Dit is voor mij geen probleem, ik heb een nad 117 voorversterker.
Maar nu het probleem.
Als de versterker aanstaat zonder input, bromt de rechterzijde hoorbaar(niet hard maar wel hinderlijk). Links is in de verte iets te horen. Met een app de rta analyzer op mijn mobiel is het ca 100 Hz.
Ik heb de ingangen al met massa verbonden en dan hoor ik hetzelfde.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en wat ik kan doen om hier af te komen?
Alvast bedankt,
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt als rotte elco's. gezien de ingang kortsluiten geen effect heeft. of je hebt een snoerdimmer langs de audio kabels liggen die brom afgeeft..
Er ligt geen snoerdimmer.
Het zouden dus elco's moeten zijn die het probleem zijn.
Maar dan blijkbaar aan de rechter zijde.
Ik heb een schema erbij gedaan.
Deze is van een soortgenoot.
Palcom.
Van deze versterker heb ik geen schema kunnen vinden.
Elco's zijn volgens mij voor beide kanalen tegelijk.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Was dit niet een huismerk van conrad ?
Ken het in ieder geval als zijnde huismerk van conrad voor speakers een twintig jaren terug.
dat klopt volgens mij ook.
Hij is al wat jaren oud, maar het geluid is wel lekker.
Behalve de brom natuurlijk.
testman
leeftijd en elco's gaan wel samen, ik heb 20 jaar terug een stel woofers van dit merk gehad die meerdere malen last hadden van gebroken litze's tussen de conus en aansluitingen.
Probeer eens de penthode/triode aan de L/R ingangen te verwisselen, als de brom dan naar het andere kanaal verhuist zit er een kathode/gloeidraadlek in de buis.
Hier nog even de binnenzijde.
Mocht iemand nog een origineel schema kunnen vinden van de Mc Farlow F1 Mk2 hebben zou ik zeer warderen.
[Bericht gewijzigd door wodanus op (65%)]
testman
een goed gehobbyd ding zo te zien, 22 jaar geleden gemaakt. als er elco's rot zijn hebben deze een functie in het rotte kanaal, dus de voeding zal het niet snel zijn.
Dat zou ik ook denken.
Dan zou RAAF12 zijn optie wel aannemelijk kunnen zijn.
De gelijkgerichte voeding voor de voorversterkerbuizen gaat wel naar beide buizen, maar als rechter buis zoals RAAF12 aangeeft bv lekt zou dit alleen op die kanaal een probleem kunnen geven.
Morgen ga ik dit proberen, bij daglicht.
Mocht hij defect zijn, welk merkt zou het best voor audio zijn?
Leuke opmerking.
Vaak zie je dat vooral bij eindbuizen er veel verschillen blijken te zitten in de sound.
Bij voorversterker ruisarme versies enz.
Vandaag heb ik de voorversterker buisjes links en rechts gewisseld.
Resultaat: brom blijft rechts.
Het is dus niet de voorversterker buis.
Omdat hij toch aan de bovenzijde open moest heb ik ook direct de ruststroom in de eindbuizen aan de rechterzijde gemeten.
1 buis: 31,7 mA
1 buis: 32,8 mA
Volgens specificaties zou dit 35 mA moeten zijn.
Ook moet dit gelijk zijn voor beide helften.
Kan de brom hier ook van komen?
Wat me opviel is dat ik ca 10 minuten moest wachten voordat deze waarde bereikt werd.
Is dat normaal?
Of zegt dat iets over de kwaliteit van de buizen?
Op de foto van de binnenzijde is ook te zien dat de terugkoppeling los is genomen(kroonsteen).
Het lijkt me verstandig dit te herstellen.
[Bericht gewijzigd door wodanus op (11%)]
Op 7 december 2016 19:34:48 schreef wodanus:
Vandaag heb ik de voorversterker buisjes links en rechts gewisseld.
Resultaat: brom blijft rechts.
Het is dus niet de voorversterker buis.
Heb je de spanningen op de buisvoeten links en recht al met elkaar vergeleken?
Omdat hij toch aan de bovenzijde open moest heb ik ook direct de ruststroom in de eindbuizen aan de rechterzijde gemeten.
1 buis: 31,7 mA
1 buis: 32,8 mAVolgens specificaties zou dit 35 mA moeten zijn.
Ook moet dit gelijk zijn voor beide helften.
Men heeft jaren lang genoeg gehad aan meetresultaten met toleranties van >10%, deze kleine verschillen zijn te verwaarlozen. Misschien iets om je later druk over te maken.
Kan de brom hier ook van komen?
Nee niet direkt. En in bijv het geval van een slechte elco in de negatieve rooststerspanningvoeding krijg je brom op beide kanalen.
Wat me opviel is dat ik ca 10 minuten moest wachten voordat deze waarde bereikt werd.
Is dat normaal?
Nee niet echt, meet in de tussentijd de spanningen op de buisvoeten van eindbuizen eens. Ook de gloeispanningen.
Of zegt dat iets over de kwaliteit van de buizen?
Kan op slijtage duiden, maar verklaart de brom niet direkt.
Op de foto van de binnenzijde is ook te zien dat de terugkoppeling los is genomen(kroonsteen).
Dat kan, sommige mensen gebruiken liever geen terugkoppeling ivm de gebruikte speakers. Of de versterker is gebruikt als gitaarversterker, dan heb je dat liever ook niet.
Ik heb het linker kanaal niet gemeten omdat daar geen probleem is.
De focus was op rechts.
De gloeispanningen zal ik ook gaan meten.
Kan het evt zijn dat een koppelcondensator in het rechter deel slecht is en bv wisselspanning doorlaat?
Of is dit te ver gezocht?
Als het dit niet is, wat kan het dan nog zijn?
Met een scoop zoeken?
Ik heb niet zoiets in huis.
Op 7 december 2016 21:03:10 schreef wodanus:
...
koppelcondensator in het rechter deel slecht isen bv wisselspanning doorlaat?
Of is dit te ver gezocht?...
Daar is een koppelcondensator juist voor bedoeld, anders komt er geen geluid meer uit je versterker.
Altijd beide kanalen meten als er in één een fout zit. Je hebt dan een referentie. Met een scoop meten waar de brom vandaan komt is wat handiger.
Op 7 december 2016 19:34:48 schreef wodanus:
Dan is ie weer origineel en zal de brom minder opvallen omdat de versterking lager is. Ook kan je nog de eindbuizen onderling verwisselen en kijken of dat uitmaakt. Je moet toch wat als er geen scope voorhanden is.
edit
Is de tk bij beide kanalen onderbroken?
Is er iemand die mij kan helpen aan een origineel schema voor een Mc Farlow F1 mk2 buizenversterker?
Volgens google is deze versterker eerder verkocht als Dynavox VR70
Als je zoekt op Dynavox VR70 en dan plaatjes aanklikt ben je er.
Hier:https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=29784.75
ff naar beneden scrollen
[Bericht gewijzigd door Hubie op (25%)]
Dank je Hubie.
Even terugkomend op het oorspronkelijke probleem.
De brom is weg. Ik heb de terugkoppeling weer origineel aangesloten.
Tevens lag de losse terugkoppeling draad tegen de de gelijkgerichte gloeispanning van de voorversterker buizen aan de rechter kant.
Opgelost dus.
Iedereen bedank voor jullie hulp.
Mooi, zoiets vermoedde ik al in een later stadium
nu zijn beide kanalen weer van tegenkoppeling voorzien. Die leiding vanaf de trafo is laagimpedant en zal niet gauw strooivelden oppikken.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]