Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

EricP

mét CE

Dat ziet er allemaal keurig netjes uit en eerste klas onderdelen(Philips elco's en buizen) en er zal best wel een goed geluid uit komen,maar dan nog... 6K2 euries???

De vraag is natuurlijk hoeveel ze ervan verkopen. De ontwikkeling zal wel wat gekost hebben. Die kastjes zijn als je ze per stuk laat maken ook aanzienlijk duurder dan wanneer je er 1000 koopt.
Ik bedoel... Ik heb ook wel eens een stuk custom made hardware gemaakt. Er zat nog een €30 aan onderdelen in. Maar er is wel een tijdje over nagedacht. En er zijn er 2 van gemaakt, uiteraard alles op de hand en onder tijdsdruk. Dan kost de kale PCB opeens al €150 (terwijl de chinees er 10 voor 12 euro levert als je 8 weken hebt...). Kostprijs van die 2 stukkies hardware ongeveer €8k.
Doe er 100 en 2 of 3 maanden meer tijd en die 100 kosten €7k...

Hubie

Special Member

Op 21 april 2019 14:03:49 schreef Tidak Ada:
[...] Dan zou ik maar snel en luchtontvochtiger aanschaffen :P

OT\It's a figure of speech.
Als ik 'ín de koffer duik' duik ik niet echt in een koffer. ;-)

Op 21 april 2019 20:04:49 schreef Knustelsmurf:
Wat zou je dan wel een realistiche prijs vinden, kijkend naar gebruikte materialen, componenten, en behuizing ?

Ik denk dat als je alles bij elkaar scharrelt als particulier zijnde je een euro of 4 a 500 voor zo'n DAC kwijt bent. maar het moet dan ook nog in elkaar worden gezet. Jadis is een Frans merk, dat bij mijn weten in Frankrijk word gebouwd. de mensen die daar de assemblage doen willen graag ook een behoorlijk salaris hebben. afgezien van de ontwikkeling van het geheel dat ook terugverdient moet worden.

Per slot van rekening zijn er ook mensen die een half miljoen euro neerleggen voor een polshorloge (Vacheron Constantin), of een fles whiskey van meer dan 10K.

Vergeet de ontwikkelkosten niet, men is misschien al jaren bezig met het onderzoeken naar de juiste onderdelen, dat willen ze ook terugzien. Qua onderdelen en uren kom je op een veel lager bedrag.

Maar een simpele bluetooth speaker van een groot merk, waarom betalen we daar wel 400€ voor, die gaan massaal over de toonbank, evenals computers en smartphones. Die worden ook heel goedkoop geproduceerd, maar je betaald voor de ontwikkelingen erachter, en het merk natuurlijk.

Die superhifi apparaten en onderdelen moeten heel erg duur zijn anders zijn ze niet uitmuntend goed en bovendien kan jan en alleman ze dan zo maar kopen.

Die 6k2 euro is heel veel geld, apparaten zijn waarschijnlijk met hand gebouwd. Maar dan nog veel geld.

Hubie

Special Member

Idd,goede componenten en handwired en ontwikkelingskosten,personeel het moet allemaal wel betaald worden uiteraard.
Maar dan nog.
Voor 6K2 koop ik 2x dit:https://reverb.com/p/marshall-1959hw
Daar zitten heel wat duurdere onderdelen in,alleen zo'n trafo al ter grote van een pak suiker van een kilo.

Dit is natuurlijk geen High end audio,laat staan stereo,het gaat hier om een voorbeeld van wat je betaald en wat je geleverd krijgt. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 27 april 2019 02:58:49 (20%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 april 2019 00:37:23 schreef Hubie:
[...]

OT\It's a figure of speech.
Als ik 'ín de koffer duik' duik ik niet echt in een koffer. ;-)

OT:
Dat je tussen de lakens kruipt, begrijp ik, maar als ze klam zijn, zou ik er toch iets aan doen; luchtontvochtiger of een elektrische onderdeken. Klamme lakens zijn noch gezond, noch comfortabel. ;)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

OT

Achter de gebreide broek kruipen zeg ze hier ook wel

/OT

Ik zit in de Horeca sector. Ik bedoel dan de toestellen voor de keukens en de bar. Ook wij zien peperdure dingen waarin de gewone onderdelen zitten. Blijkbaar willen mensen opgelicht worden. Zelfs als wij zeggen dat een ander merk net hetzelfde presteert met een véél kleiner prijskaartje.
Tjah...mensen...

Mvg Oswald
Hubie

Special Member

Op 27 april 2019 11:09:53 schreef Peter112:
OT

Achter de gebreide broek kruipen zeg ze hier ook wel

/OT

https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=klamme+lappen

Om het maar even on topic te houden.
Achter die dikke batterij gaan kruipen,is ook zo'n uitdrukking. ;-)
Way off topic denk ik. ;-)

joopv

Golden Member

https://audiobacon.net/2019/11/02/the-jcat-signature-lan-a-1000-ethern…

Dubbelblinde test organiseren? Met aan de ene kant een 10Mbit halfduplex verbinding met roestig prikkeldraad (letterlijk) en aan de andere kant deze kabel.

Op 4 november 2019 14:03:52 schreef joopv:
https://audiobacon.net/2019/11/02/the-jcat-signature-lan-a-1000-ethern…

Dubbelblinde test organiseren? Met aan de ene kant een 10Mbit halfduplex verbinding met roestig prikkeldraad (letterlijk) en aan de andere kant deze kabel.

Gelukkig zie je bij de reacties nog wel mensen met "GAV" (Gezond Agrarisch Verstand)....

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
fred101

Golden Member

Wat een ongelofelijke onzin. De volgende stap audiofool wifi ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 4 november 2019 14:30:40 schreef fred101:
Wat een ongelofelijke onzin. De volgende stap audiofool wifi ?

Ongetwijfeld, want "analoge" interlinks worden steeds meer vervangen door digitale (Ethernet, SPDIF....) verbindingen.
Dus moeten de Snake-Oil verkopers weer iets nieuws verzinnen.
Caveat Emptor!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ik haal mijn audiobits altijd door een koffiefilter, niet van die van een huismerk maar van Melitta®.

Ongekend aroma en karakter, je waant je echt in de zevende hemel.

This is the world we know best, the world of madness

Ergens in het verhaal noemt de man zich een electrical engineer. Hij kan beter zijn diploma inleveren.

Thevel

Golden Member

Op 4 november 2019 14:30:40 schreef fred101:
Wat een ongelofelijke onzin. De volgende stap audiofool wifi ?

En met Wifi Spray klinkt het nog beter! ;)

Op 4 november 2019 15:10:18 schreef Blackfin:
I....je waant je echt in de zevende hemel.

Schrijffoutje? Je bedoelt natuurlijk de zwevende hemel. :-)

Jinny

Golden Member

Bullshit in het kwadraat, als gebruikelijk....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 april 2019 11:40:45 schreef hurricane:
Ik zit in de Horeca sector. Ik bedoel dan de toestellen voor de keukens en de bar. Ook wij zien peperdure dingen waarin de gewone onderdelen zitten. Blijkbaar willen mensen opgelicht worden. Zelfs als wij zeggen dat een ander merk net hetzelfde presteert met een véél kleiner prijskaartje.
Tjah...mensen...

Hier telt vooral de beperkte oplage. Ik heb zeer lang in de bakkerijsector gezeten. Elke oven wordt zo goed als op maat gemaakt. Je kan niet naar Hein rijden en met een oven terug naar huis komen. Hobart, leverancier van kneders ed en ook grootkeukens. Maar ze zitten ook nog in een meer lucratieve sector. Machines voor geneesmiddel productie. In het bedrijfsleven wordt ook je tijdwinst in rekening gebracht. Bijvoorbeeld een machine om stukken kip te versnijden voor kip curry of vol au vent. Waar de beenhouwer in het verleden 2 uur stond kip te snijden, gebeurd dat nu in enkele minuten. Tel de loonkost en je machine van 2k€ is snel terug verdiend. Dat neemt de verkoper dus wel mee in zijn prijszetting.

on topic: 2 weken geleden nieuwe luidsprekers gaan beluisteren (Klipsch rp600m). Met de man in kwestie ook wat gesproken over dit onderwerp. Hij gaf grif toe dat er heel veel snobisme bij is. Ik wil het duurste en wil dat vooral delen in mijn kennis kring. Als het duur is, zal het sowieso heel goed zijn. Voor de geïnteresseerden, de Klipsch klinken geweldig. Maar dat doen mijn gerefoamde Infinity RS4001 (technisch schema) van 30 jaar oud ook nog. Spijtig dat ik geen dikke bankrekening heb. Ik zou me deze aanschaffen, van de originele maker van Infinity.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 4 november 2019 20:20:05 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Ik zou me deze aanschaffen, van de originele maker van Infinity.

Moest een luidspreker niet zoveel mogelijk een puntbron zijn? ;)

Vader van een kennis van vroeger had een rijtjeshuis van ~50k gulden en een setje speakers van 10k gulden. Hij had moeten tekenen dat hij ze nooit open zou maken. Recent nog via via proberen te achterhalen of ze er nog zijn en wat het merk is (en of ik ze kan overkopen...) maar niet gelukt.
Er zit een ovale speaker in (B139 van Kef waarschijnlijk) en ze zijn pak-'m-beet 0,4x0,4x1,8m (van wat ik me herinner van ruim 30 jaar geleden).

Zelf tevreden met mijn HPM60's. 800 gulden per stuk eind 70'er jaren. Was toen ook vrolijk een maandsalaris per stuk denk ik. Gekocht van 1e eigenaar die op magnetostaten overstapte. Klonk wel absurd goed met 1e persing platen... En toen hoorde ik nog tot ver boven de 20kHz

mel

Golden Member

Zucht...Een setje speakers van de Kringloop doet het toch ook? _o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Daar komt geluid uit. Hoe ver is de foam versleten? Kan je dat zien? Destijds (± 1989) diverse Infinity luidsprekers horen spelen in dezelfde ruimte en dezelfde versterker. Stak de RS6000 toch boven de RS5001 en RS4001 uit. Spijtig genoeg had ik toen onvoldoende plaats voor deze speaker.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 5 november 2019 08:06:52 schreef mel:
Zucht...Een setje speakers van de Kringloop doet het toch ook? _o_

Tuurlijk. Daar komt ook herrie uit. En veel meer produceren de moderne bluetoothspeakertjes van de jeugd m.i. niet. Maar met alle discussie over of versterkers, CD-spelers, DAC's, etc nu hetzelfde klinken of niet zijn luidsprekers volgens mij toch wel het makkelijkst in een blindtest te herkennen.

En zelfs nu, nu mijn oren door geluidsdruk en ouderdom al veel van hun oorspronkelijke kwaliteit hebben verloren, denk ik nog met gemak een Philips MFB, een Bose melkpakje en mijn luidsprekers in een blindtest goed te kunnen benoemen.

(Zo heb ik ook ooit koolstof tulp kabels (~800gulden) van mijn eigen (2,95gulden) kabels kunnen onderscheiden: blindtest 10x correct geraden van de 10 pogingen. Bij vergelijking optisch digitaal vs. analoog via koolstof hoorde ik geen verschil, ondanks dat er verschillende DAC's werden gebruikt. Zou ik het ervoor over hebben? Nooit. Of misschien als ik de 7,5 miljoen win volgende week...).

Ik kon echt genieten van details die in muziek zitten die je met gemiddelde rommel niet eens hoort. Dus het hoeft van mij echt niet duur, maar om een bepaald genotniveau te bereiken heb je een bepaald kwaliteitsniveau nodig. Of dit direct evenredig is met de prijs, denk het niet.

Dit topic is gesloten