Ik heb een shield gemaakt voor Wemos D1 mini modules (ESP8266) om de meterstanden van een slimme meter via wifi door te kunnen geven aan een willekeurige server (in mijn geval Domoticz). De opzet is erg eenvoudig, in essentie inverteer ik alleen het signaal zodat er standaard serial data de Wemos module binnenkomt. Het printje dat ik heb ontwikkeld bevat verder een jumper om te kunnen schakelen tussen open collector meters (bijv. Landis + Gyr en Iskra) en andere meters (zoals Kaifa en Kamstrup).
Het geheel voed ik momenteel uit een micro usb adapter. Dat is suboptimaal, DSMR 4.x bepaalt namelijk dat de slimme meter 5v, 100mA moet kunnen leveren op pinnen 1 en 6 van de RJ-11.
Het probleem is alleen dat mijn opstelling gemiddeld zo'n 75 mA trekt, maar dat er (zend)pieken zijn tot 170mA. De 170mA treedt op bij power up. Gedurende normaal gebruik zijn er periodiek 140mA piekjes (zo'n 6 mSec lang).
De voeding in de slimme meter is uitgevoerd met een stroombegrenzingschakeling. Uit betrouwbare bron heb ik dat deze terugschakelt naar 50mA wanneer de belasting boven de 100mA komt om weer terug te schakelen naar 100 mA wanneer de 'kortsluit' conditie is opgeheven. Het klinkt alsof er een Fairchild FPF 2000 achtige load switch is opgenomen in de meter.
De vraag waarmee ik al een tijdje worstel is, hoe kunnen de stroompieken worden opgevangen? De gemiddelde belasting is ruim binnen de perken van de meter, maar de piekbelastingen zullen de voeding van de slimme meter terug doen schakelen naar een te laag niveau.
Naieve suggestie zou zijn, plaats een buffer elco op de 5V lijn (3300µF of zelfs 4700 µF). Dat heb ik nog niet geprobeerd (ben wat huiverig dit in vivo te testen).
Ik heb wel een schakeling ronde de fpf2000 opgebouwd om de strombegrenzing in vitro te simuleren. Probleem hierbij is dat de spanningsval over de fpf2000 bijna 0.8v is (onbelast) en dat wanneer ik de ESP8266 er aan hang, de spanning daalt tot 3.1V (voor de 3v3 regelaar op de wemos module). Het resultaat is dat de ESP op 3.1 volt draait wat onvoldoende is om de boel te laten draaien.
Heeft iemand suggesties over hoe dit (triviale) probleem op te lossen?
Bijgevoegd het schema van de P1 wifi Gateway zoals ik hem gebruik.