Ja, idd. Ik vond ergens, dat op de manual staat HM 112 / 312

Dat zou wellicht de zaak iets makkelijker maken om te vinden.
De gebruikte ic's van de 312 op een rijtje
ua 741C
ua 733CA
HEF 4011
HEF 4013-2
SN 72710
74LS74

Ik heb wel de schema's van de HM312-8:

HM312-8 Manual.pdf

Dat is een late versie en die kan weer anders zijn dan de vroege. Hameg was niet er consequent met zijn typenummering...

En die 2 DIL IC's die te zien zijn op de foto van het HM112 board?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (35%)]

pffff, ben ik blij met mijn digitale microscoopje....
Dit zit er aan ic's in de HM 112

SC 8280 C (2X)
UA 741 CP
UA/LM 1733 CN
HEF 4011 BP
TL 710 CN
SN 741S74AN

pracht microscoopje, zelfs de moeilijk leesbare tekst op versleten elco is terug te lezen.

Op de SC8280 en HEF4013 na komt de chipsbezetting dus overeen met de HM312 die je aanhaalt. Dat kan het verschil in functionaliteit zijn of een andere revisie van het ontwerp.

Die SC 8280 ben ik nog niet tegengekomen in andere Hameg scopes. Zitten die in het tijdbasis circuit? Ben aan het speuren naar verdere gegevens van dit bijzondere Hameg exemplaar. Er zijn vast verzamelaars die dit leuk vinden. Ik heb ook een visje uitgegooid op dat duitse forum. Wellicht dat daar veel Hameg Freunden sitzen.

sorry, je stelt mij een vraag die ik niet kan beantwoorden,
ben niet geschoold in deze materie.
(maar dank voor je hulp !)
ben, zoals 007 ooit zei "a keen amateur'. O-)

Heb wel een buizenradio gerestaureerd en andere apparaten, maar
wat die onderdelen precies doen..... helaas.

ik zal wat foto's uploaden, wellicht herken je zelf het gedeelte.

ah...het raadsel is opgelost. Ik kreeg vandaag dit bericht al terug uit Duitsland.
-----------------------
Hallo Herr Cobet,

diese Frontplatte (HM112) habe ich noch nie gesehen!

Und Ich war seit 1980 bei HAMEG beschäftigt.

Es handelt sich bei dem Gerät um ein HM312-6 Baujahr ca. 1976

Pläne und Manual erhalten Sie im Anhang.

Mit freundlichen Grüssen

Michael Leichum

-----------------------
inmiddels alle elco's vervangen( de oude waren idd droog) en nieuwe knoppen aangebracht.

Morgen rustig opstarten

Leuk dat Michael je heeft kunnen helpen.
Heb je hem zonder knoppen gekregen, of is dit een opwaardering?

er waren 3 knoppen niet goed, er ontbrak wat.
En mijn elektronica winkeltje had geen kleine zwarte, maar na even zoeken......in een oud bakkie nog wel mooie lichtgrijze met blauw kapje.
hele bakkie voor 6 euro!

ikke blij

Netjes.
Overigens geeft de reactie van hem al aan dat Hameg flink heeft lopen rommelen met typenummers.

Hij kan van die oude meuk ook nog spareparts leveren, mocht jij of iemand anders dat ooit nodig hebben.

Kan een pre-productie exemplaar zijn (heb dat met een Philips scoop ook gehad, die had geen type/serienummer, ook nooit gehad)
Misschien heeft men daar tijdelijk dat typenummer opgezet tot het definitieve bekend was.

Geen typenummer is logisch in geval van een vroeg exemplaar.
Maar een typenummer opnieuw gebruiken is rommelen.
En dat is niet de eerste keer, er is een Hameg HM103 buisvoltmeter en veel later kwam er een reeks kleine oscilloscopen met hetzelfde typenummer.
Geklungel... :'(
En dat ging bij Hameg samen met slecht documenteren.

Hi allemaal,
ik heb onlangs ook een Hameg HM112 gekocht en ook geen schema kunnen vinden,zou ik het schema via mail ook kunnen ontvangen.

Alvast dank Ronald.

Het schema https://www.radiomuseum.org/r/hameg_oszillograph_hm_112.html
Is het apparaat kapot? Een buizen model uit 19640

rob040 idd gerommel met de nummers

Op woensdag 29 juli 2026 14:43:39 schreef RAAF12:
Het schema https://www.radiomuseum.org/r/hameg_oszillograph_hm_112.html
Is het apparaat kapot? Een buizen model uit 1964

Rob040 idd gerommel met de nummers

Ik heb de Hameg vol transistor en het is geen hm112-6 daar heb ik wel een schema van gevonden,de mijne is moderner,de zelfde als Ronald (Reconed)in dit forum een foto heeft gepost.Ik denk dat het een hm112-8 zal zijn.Ik heb net scoop aangezet en gaat aan en heb een horizontale lijn,verder nog niet getest.Maar met het juiste schema erbij,kan ik voor de scoop ook de calibratie gegevens vinden.Wil de scoop weer tip top in orde maken.

Als ik het goed begrijp is de versie van Ronald volgens Michael Leichum een HM112-6.
Maar die van jou ziet er exact hetzelfde uit, maar is toch anders van binnen?

Zit er niet ergens een sticker met HM112x? Dat laatste digit zou de versie weergeven.

Dan nog wordt het lastig een schema te vinden, zeker als er al die tijd niemand is geweest die dat online heeft gezet. Dat doet vermoeden dat er weinig tot niets van is.

Werkten Philips en Hameg in die tijd al samen, of was dat pas in een latere periode? Als ze al samenwerkten is er misschien een servicemanual te vinden in de Philips-stal?

Heb hier in elk geval een Philips PM3302 scope die vrijwel 1:1 hetzelfde is als een Hameg HM208 (alleen de typisch-Hameg componententester ontbreekt bij de Philips). De PM3302 servicemanual kon ik niet vinden, maar die van de HM208 gelukkig wel.

Hameg en Philips hebben nooit samengewerkt. Wel heeft Philips de door jou genoemde scoop ingekocht bij Hameg.

Op woensdag 29 juli 2026 14:54:52 schreef Ronald rhr:
[...]

Ik heb de Hameg vol transistor en het is geen hm112-6 daar heb ik wel een schema van gevonden,de mijne is moderner,de zelfde als Ronald (Reconed)in dit forum een foto heeft gepost.Ik denk dat het een hm112-8 zal zijn.Ik heb net scoop aangezet en gaat aan en heb een horizontale lijn,verder nog niet getest.Maar met het juiste schema erbij,kan ik voor de scoop ook de calibratie gegevens vinden.Wil de scoop weer tip top in orde maken.

toptop (tt) in dit geval :) De uitlezing op het scherm van deze eenvoudige scopes werken niet met effectieve en gemiddelde waardes.

Je hebt wel wat spul nodig om bijv. de ingangverzwakkers optimaal af te regelen. Het is ouwe techniek dus heel simpel te repareren ect. Als die goed werkt mooi zo laten!

edit: staat er ook een te koop op MP https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m2…

Ik heb de scoop even uit elkaar gehaald,en op de achterste staande printplaat staat HM312-7 en op de liggende print staat HM112 met datum van 1978

Vergelijken met soortgelijke modellen die al eerder genoemd zijn zoals de gebruikte IC's, zie de draad verder terug. Als Hameg PCB's uit een ander type erin zet krijg je geen schema wat klopt maar kan je schema's combineren.

Op woensdag 29 juli 2026 14:41:04 schreef Ronald rhr:
Hi allemaal,
ik heb onlangs ook een Hameg HM112 gekocht en ook geen schema kunnen vinden,zou ik het schema via mail ook kunnen ontvangen.

Alvast dank Ronald.

hoe kan ik de service manuals sturen?, gr ronald (roconed)

B.v. het leuke kleine scoopje HM103, H103-2, HM103-3 en als laatste HM103-2A. Poor mans Huntron.

Op donderdag 30 juli 2026 22:27:20 schreef Roconed:
[...]

hoe kan ik de service manuals sturen?, gr ronald (roconed)

Ik kan je geen privébericht sturen, maar ook ik heb ook wel interesse in de file(s) van dit apparaat!