Proxxon MF70 naar CNC

bprosman

Golden Member

Voor de ombouw van mijn Proxxon MF70 naar CNC heb ik deze steppers besteld :

NEMA17 Stepper motor 1.8 degrees step / 4.8 kg/cm

Deze :

https://reprapworld.com/products/motors/nema17_stepper_motor_1_8_degre…

Daarvoor wil ik deze TB6560 drivers gebruiken (ik ben op de hoogte van de designfouten) :

http://www.ebay.nl/itm/TB6560-CNC-Router-Single-1-Axis-Stepper-Motor-3…

Nu heeft iemand dat truukje al eens gedaan :
https://www.herberts-n-projekt.de/basteleien-1/cnc-umbau-proxxon-mf70/

Deze persoon gebruikt een voeding van 24V, nu had ik zelf in mijn hoofd (waarom weet ik niet) om 13,8V te gebruiken. Zit ik er nu naast en heb ik zitten slapen ? De TB6560 drivers geven zelf ook 24V aan.

Wie weet raad ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Vandaag een heel stuk verder gekomen met mijn MF70 CNC.

De controller, naar aanleiding van diverse onderwerpen op fora over de TB6560 heb ik de voedingsspanningen "uit elkaar getrokken", en wordt met een timertje (soort ster-driehoek) ingeschakeld, Logic eerst, en dan de spanning op de stappen motoren.

Een "noodstop" staat ineens hoog op de wensenlijst.

Als hij dan toch uiteindelijk werkt kan hij wel net zo goed even zn eigen frontplaat frezen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn tip, ga op 24volt zitten. De kracht van een nema 17 en ook de snelheid nemen toe.
Ben zelf overgestapt van tb6560 naar tb6600. Er zit een behuizing om en dat valt beter in een kast te zetten. Daarnaast kunnen ze meer vermogen aan. Heb zelf gekozen voor nema23's voor mijn proxxon. Kracht ligt een stuk hoger en ook de snelheid.
Andre tip, de overige 2 posities van je nema 17 zet er een draadeind in en boor een gaatje in het plaatje van je z-as. De nema-17 staat gelijk een stuk stabieler.
Erg handig is om een ssr te gebruiken i.p.v. de schakelaar om de motor aan en uit te zetten. Standaard staat er in g-code het commando m3 ( aan ) en m5 ( uit ). Ja denk zelf ook aan mijn buren ;-)
Zit nog te denken aan een 2de ssr, voor de voeding (36v ) van de stappenmotoren. Maar ben er nog niet over uit hoe en wat.
Gebruik zelf grbl v1.1 i.c.m. met ugs en ook nog wel eens grbl controller.

Mijn vraag is welk type frees heb je er voor gebruikt?

[Bericht gewijzigd door vincent1971 op 28 december 2017 00:25:27 (12%)]

bprosman

Golden Member

Bedankt voor de tips, qua voedingsspanning zit ik inmiddels op 24V. Heb op Marktplaats 2 stuks Meanwell 24V / 10A gescoord "vur wenig" , en nog een Chinese variant.

Die SSR gaat er zeker komen, ik zit te denken om die achterop de Z kolom te zetten in een klein doosje. Misschien nog in de kast zelf.

De freesjes zijn goedkope dingetjes van Banggood maar heb er ook nog wat liggen uit Deurne :

https://www.banggood.com/Drillpro-10pcs-2_0mm-18-Inch-Shank-Carbide-En…

Overigens ligt mijn snelheid wel heel laag, 240mm/min. Dat alles aangestuurd met EstlCam.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zelf zit met die proxxon op een freessnelheid van 150 ;-). Die ssr heb ik via aliexpress
https://nl.aliexpress.com/item/CNOBLE-solid-state-relais-SSR-10DA-SSR-…

Wat mij niet gelukt is om de enable van die tb6560 cq tb6600 echt goed te krijgen. Het is net of er nog een of andere pull-up weerstand tussen moet. Op mijn arduino mega gaat die ingang wel goed omhoog, echter als ik er een tb6600 op aansluit zwabbert het. Ook een andere arduino gebruikt, zelfde resultaat.
Trouwens al die modificatie gebruikt voor ze y-richting? Kan je 6,5cm in de ij-richting i.p.v. de 4cm mee bereiken?

bprosman

Golden Member

Trouwens al die modificatie gebruikt voor ze y-richting? Kan je 6,5cm in de ij-richting i.p.v. de 4cm mee bereiken?

Nog niet, heb je daar toevallig een linkje van ?

Wat betreft die Enable, die gebruikt EstlCam niet dus bij mij staan die dingen altijd aan tijdens het frezen.

Als je de opto-coupler gebruikt daar zit een pull-up tussen. Misschien de led niet ver genoeg open gestuurd ? Je zou kunnen kijken of de LED "sinken" helpt.

Hier het schema van de TB6560 :

TB6560 Original.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://0xfred.wordpress.com/2012/04/17/extending-the-mf70s-y-axis/

Heb zelf alleen de achterkant gefreesd niet de voorkant. Heb een berg kogellagers en kon er maar 1 vinden die erop paste. Maar als jezelf nog de kogellagers hebt cq aan kunt komen ga ik de voorkant ook frezen. Let wel er zijn zat die er wel in passen maar waarbij de proxxon tegen de kogellager komt. Het luistert vrij precies.
Heb zelf de enable van de stappenmotoren nu met een schakelaartje. Zit te denken om er een relaiskaartje tussen te doen. Vind het wel prettig als er uren gefreesd wordt en de freesklus is klaar dat de boel uit gaat.
Een van mijn volgende projecten is een grbl zender ( sd kaartje in een kastje ) en dan doet de proxxon zijn werk.

Lambiek

Special Member

Op 27 december 2017 22:34:48 schreef bprosman:
Vandaag een heel stuk verder gekomen met mijn MF70 CNC.

En hoe freest het Bram? Ziet er leuk uit zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 december 2017 20:35:06 schreef Lambiek:
[...]
En hoe freest het Bram? Ziet er leuk uit zo. :)

Mijn ervaring het frees echt heel goed. Alleen moet je de feet niet te hoog instellen. Als ik b.v. aluminimum frees gebruik ik wel het nodige spiritus als koel- en snijvloeistof. Alleen het oppervlakte is beperkt.

Ik heb de grbl set voor een arduino vanop aliexpress, voor de volle €8 een compacte stappenmotor driver.
https://www.aliexpress.com/item/CNC-Shield-V3-0-UNO-R3-4pcs-A4988-Driv…
Nadeel is dat de stroomregeling niet zo nauwkeurig is.

Ik heb ook eens een stappenmtordriver TB6600 besteld: https://www.aliexpress.com/item/TB6600-Stepper-Motor-Driver-Controller…
Deze is wel veel robuster en kan je de stroom beter van regelen.

Ik heb ook een programmatje gemaakt voor een PIC16F877 om mijn proxxon manueel aan te sturen (zonder PC)
http://tdcbyte.be/SemiCNC.html
Het schema moet ik nog eens digitaal uittekenen.

Ik zou voor een arduino mega gaan met bijbehorende I/O shield. Waarom? Je hebt een extra I/O pin om de spindle aan te sturen. Je kan b.v. de spindle uit de proxxon halen en er een van 24 volt in doen. Links- en rechtsom laten gaan en ook snelheid zijn dan in te stellen.

bprosman

Golden Member

@Lambiek,

Freest prima, tekeningetje maken in DraftSight (zo bouw je ook een mooie bibliotheek op), inladen in EstlCam en frezen.
Voor 19" achtige behuizigen (met los front en achterkant) zit je in ieder geval niet meer te pielen met figuurzagen en zo. En het past perfect.

Alleen moet je de feet niet te hoog instellen.

Heb uit Deurne een hoop 3mm FR4 plaat, ideal voor frontplaten.
Daarbij zet ik de feed op 0.5mm
Maar 1mm kan ook best.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 29 december 2017 13:30:14 (24%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 13:27:02 schreef bprosman:
Freest prima,......

Ik heb wel eens bij zo'n Proxxon staan kijken, maar mij viel toen op dat er nogal wat speling op de spindels zat. Hoe is dat bij jou?, of heb je daar iets aan gedaan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op zich valt die speling bij mij wel mee, is er ook uit te stellen. Wat me wel tegenvalt is het bereik (X-Y), dus die ombouw gaat er misschien toch wel komen. Van de andere kant, een gat in FR14 frezen komt niet op 0,1 mm voor een potmeter, connector oid. Zal van de week ook eens een printje proberen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 december 2017 15:03:16 schreef Lambiek:
[...]
Ik heb wel eens bij zo'n Proxxon staan kijken, maar mij viel toen op dat er nogal wat speling op de spindels zat. Hoe is dat bij jou?, of heb je daar iets aan gedaan?

Er zit geen anti-backlash meganisme in als je dat bedoelt met een proxxon mf70. De kunst is om steeds dezelfde kant op te frezen. Dan valt de speling mee. Tenminste bij mij. Ook een kwestie van op tijd smeren.

Op 29 december 2017 16:32:28 schreef bprosman:
Op zich valt die speling bij mij wel mee, is er ook uit te stellen. Wat me wel tegenvalt is het bereik (X-Y), dus die ombouw gaat er misschien toch wel komen. Van de andere kant, een gat in FR14 frezen komt niet op 0,1 mm voor een potmeter, connector oid. Zal van de week ook eens een printje proberen.

Heb zelf de y-as verlengt naar 65mm. Heb geen aluminum gebruikt maar 6mm plexiglas.

Printjes gaan bij mij goed maar < 20 mil waag ik mij niet aan. Ga liever op het fotografische over.

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 16:32:28 schreef bprosman:
Op zich valt die speling bij mij wel mee, is er ook uit te stellen.

Oké, heb ik misschien een slechte in handen gehad.

Wat me wel tegenvalt is het bereik (X-Y), dus die ombouw gaat er misschien toch wel komen.

Dat kon je weten natuurlijk.

Zal van de week ook eens een printje proberen.

Ben wel benieuwt hoe dat gaat.

Op 29 december 2017 17:08:36 schreef vincent1971:
De kunst is om steeds dezelfde kant op te frezen. Dan valt de speling mee.

Dat gaat met een printje frezen niet op natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij een goed programma kan je de backlash ingeven zodat het programma er rekening mee houd. Kay3D en/of Galaad kan dat.

Persoonlijk zou ik eerder opteren voor leadshine drivers met nema 23 steppers. Aangestuurd door een Axemotion pulsemaker NxtG.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Nema 23 is wel een beetje overkill denk ik, die Axemotion is leuk voor een grotere frees maar in dit geval duurder dan de frees zelf.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Maar die nema 23 van leadshine met 1,3Nm kost je wel maar een fractie meer dan de nema 17 die je nu hebt. 75€20 voor 2 stuks. Neem daar nog 15€ invoerrechten bij en 18,8€ aan BTW, dan kom je op 109€ of 54,5€/stuk.

De axemotion blijft wel bruikbaar als je een grotere frees wil bouwen of aansturen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Prima motoren toch voor dit doel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Ja hoor , ze doen ook echt "auw" als je dr met je vingers tussenzit dus qua kracht niet zoveel te klagen.

Dat van het kleine bereik wist ik (uiteraard) vantevoren, wat ik meer bedoel is dat het in de praktijk ook klein uitpakt.

Maar mocht dit CNC gebeuren bevallen ga ik wel over op een groter type. Voor nu is het gewoon fijn , als je bij dit soort kastjes blijft is het prima te doen, ook 19" rekken, mooie ronde gaten met evt uitsparing of vlakke kant, mooi op steek.

Vandaag nog even pielen met een frontplaatje maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 30 december 2017 10:41:48 schreef bprosman:
Maar mocht dit CNC gebeuren bevallen ga ik wel over op een groter type.

Het is in ieder geval een mooie manier om in te stappen, en de kosten blijven ook nog een beetje beperkt. En als je een grotere gaat maken, dan heb je de ervaring van deze.

Voor nu is het gewoon fijn , als je bij dit soort kastjes blijft is het prima te doen, ook 19" rekken, mooie ronde gaten met evt uitsparing of vlakke kant, mooi op steek.

Dat is zeker waar, het wordt stukken mooier dan boren of vijlen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.