Ik heb een beetje ervaring met Arduino domotica.

1.Een schakeling om alles van de CV, de zones en de VV te regelen met thermostaten en buitenvoeler.

2.Een schakeling om de inhoud van mijn regenwaterput te meten. Werkt met US, maar de sensor schijnt kapot te zijn.

3.Een schakeling om pompen van fonteinen en onderwaterleds te schakelen langs internet.

Bedankt voor je reactie ,en zeker interessant de toepassingen die je daar opnoemt!

1)Ik ben zeer benieuwd hoe je de verwarming ingang hebt gekregen.
Dus als ik het goed begrijp stuur je gewoon een signaal naar de centrale eenheid van de verwarming?
Dus de arduino doet geen PID regeling of iets dergelijks?

2)Welke sensor gebruik je voor de inhoud van de waterput?
Een aan-uit schakelaar op verschillende niveau's of bv. een ultrasoonsensor?

Ik vraag mij ook af hoe belastend analoge in-en uitgangen zijn voor de verwerkingseenheid van de arduino, aangezien analoge signalen constant gemonitord worden tegen over gewoon een digitale input.

3)Kan je het ook besturen van een extern netwerk? Want ik heb dit onlangs zelf geprobeerd om een relais via internet te besturen maar ik ben er enkel in geslaagd om het via mijn eigen netwerk te doen en niet van buiten af.

Hallo JoachimR,

Ik maak gebruik van een raspberry pi waarop ik de opensource software Domoticz gebruik.
De hardware die ik hierop heb aangesloten zijn:

• Aeotec Z-wave Stick Gen5
  • flink wat Fibaro z-wave componenten: dimmers, relay switches, motion sensors, shutter controller, RGBW controller.
  • P1 usb poort voor slimme meter
  • Arduino based S0 watermeter counter
  • Heleboel ESP8266 wifi boards met opensource ESPEasy firmware(letscontrolit)

Tot nu toe goede ervaringen mee en vooral de ESP8266s zijn erg leuk en super goedkoop bij de welbekende chinese website.

Als ik niet thuis ben en iets wil bedienen via een extern netwerk / 3G maak ik gebruik van een SSH tunnel en ssh port forwarding.

Hey TheBasher,

Mooie opstelling!

Ik ben ook al wat van Z-wave tegengekomen, maar is het niet zo dat het grotendeel van hun apparaten op batterijen werkt?
En wordt er bij Z-wave gebruikt gemaakt van radiogolven om te communiceren?

IK ben anders wel geïnteresseerd , hoe de dimmers werken en hoe de motion sensor's eruit zien qua design.

Heb je soms een link van deze Z-wave componenten die je opnoemt of waar kan ik deze terug vinden ? amazon?

en ik heb net de wifi bordjes eens opgezocht aangezien ik er nog nooit van heb gehoord , het enige dat ik al gebruikt heb is een wifi shield voor op mijn arduino en je bedoelt toch deze?

http://nl.aliexpress.com/item/Serial-Wifi-Module-ESP8266-ESP-12-v1-0-f…

De motion sensor is inderdaad op batterij. De rest is gewoon via het net of een DC powersupply gepowered.
https://en.wikipedia.org/wiki/Z-Wave

Hetgeen waarom ik voor Z-wave heb gekozen is, dat het te integreren is in een bestaand huis zonder buskabel. En het voordeel is dat Z-wave een mesh netwerk is en ook status meldingen terug geeft naar de controller, wat KaKu niet doet bij mijn weten.

Er zijn nog goedkopere bordjes te vinden, zoek maar eens op witty cloud of nodemcu.

1. Mijn huis heeft 3 zones. De vloerverwarming,de benedenverdieping en de bovenverdieping. De eerste heeft een buitensensor, de 2 andere hebben normale aan/uit thermostaten. De Arduino brengt alles samen, opent en sluit de kranen en start en stopt de ketel.

2.De regenwatersensor in de put is een US. Maar die is nu kapot. Water op gespoten denk ik.

3.De tuin domotica of hortotica is bedienbaar via internet. Je moet daarvoor de portforwarding instellen in de router.

Bedankt Thebasher,

Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt , en ik had voordien ook wel al positieve elementen gehoord van z wave zoals dat er al veel apparaten zijn die compatibel zijn met z wave zoals koffiezetapparaten...

en inderdaad met een bussysteem zit je altijd beperkt.

Een oplossing kan zijn om het deels te integreren, want ik denk inderdaad om enkele arduino's apart te laten werken zodat elke arduino niet te veel taken op zich neemt en dan een pi opzetten als webserver of iets dergelijks , zodat mijn pi de master wordt en alle andere arduino's eigenlijk een soort van slave werking krijgen.

Maar welke dimmer module heb je juist gebruikt van z wave?
en deze is compatibel met gelijk welke dimbare led lamp?

alvast bedankt!! :D

Ik heb op iedere verdieping een 486 pc moederbord, daar zit een Netwerkkaart op, een voeding en een i/o kaart.
Dit word via mijn netwerk verbonden met mijn server, die werkt via Linux,
en netboot.
Op de server draait het programma, en die zorgt ervoor dat iedere 486 uit mijn netwerk zn juiste programma draait.
Ik hoef alleen maar mn server te veranderen, en de rest gaat vanzelf mee.(als het goed is) zitten nog wat bugs in...

Op 19 januari 2017 12:45:24 schreef mel:
Ik heb op iedere verdieping een 486 pc moederbord, daar zit een Netwerkkaart op, een voeding en een i/o kaart.
Dit word via mijn netwerk verbonden met mijn server, die werkt via Linux,
en netboot.
Op de server draait het programma, en die zorgt ervoor dat iedere 486 uit mijn netwerk zn juiste programma draait.
Ik hoef alleen maar mn server te veranderen, en de rest gaat vanzelf mee.(als het goed is) zitten nog wat bugs in...

Knap!!!! : O

Dit bedoelde ik dus met andere hardware, ik heb zelf eerst gezocht om af te stappen van arduino , zodat ik geen meerdere arduino's hoefde te gebruiken voor ze te ontlasten. Maar meer zoals een PLC met een centrale eenheid kon werken , vandaar dat iemand mij aanraadde om met een gewone pc met I/O kaart te werken...

Het enige wat ik niet onmiddellijk vond is een kaart met analoge ingangen. Of hoe gebruik jij vb temperatuur sensors?

Maar ik neem ook aan dat dergelijk project toch al wat geavanceerder is of vind je hier gemakkelijk tutorials van op het web?, want op dit vlak is mijn kennis echt 0 :D

of in welke programmeertaal spreek je de pinnnen enzo vb aan of gebeurt dit via scripts die je in command prompt oproept (zoals python hier heb ik wel al eens met gewerkt)

Op 19 januari 2017 12:24:03 schreef Evarist:
1. Mijn huis heeft 3 zones. De vloerverwarming,de benedenverdieping en de bovenverdieping. De eerste heeft een buitensensor, de 2 andere hebben normale aan/uit thermostaten. De Arduino brengt alles samen, opent en sluit de kranen en start en stopt de ketel.

Erg bedankt , ik denk dat ik het meeste van de hardware wel heb liggen om dit ook eens te proberen, dus het is zeker de moeite waard! :D

de meeste pc moederborden hebben een gamepoort, daarmee kan je ook analoge dingen doen...
Of je neemt een 4046, schema.s zat.

Joachim. Normaal moet ik nu een flink pak besparen. De CV warmt boven niet meer op gedurende de dag en vice versa. Maar ik kan dat niet controleren, het huis is vergroot met een verwarmde veranda. Die is helemaal in glas en gaat met heel wat energie lopen.

Op 19 januari 2017 14:09:31 schreef mel:
de meeste pc moederborden hebben een gamepoort, daarmee kan je ook analoge dingen doen...
Of je neemt een 4046, schema.s zat.

OK :D ik zoek het wel even uit :D

Op 19 januari 2017 14:46:55 schreef Evarist:
Joachim. Normaal moet ik nu een flink pak besparen. De CV warmt boven niet meer op gedurende de dag en vice versa. Maar ik kan dat niet controleren, het huis is vergroot met een verwarmde veranda. Die is helemaal in glas en gaat met heel wat energie lopen.

Ja dat lijkt me vooral het handige aan domotica om energie te monitoren en te besparen waar mogelijk , alvast bedankt!

Op 19 januari 2017 12:44:00 schreef JoachimR:
Maar welke dimmer module heb je juist gebruikt van z wave?
en deze is compatibel met gelijk welke dimbare led lamp?

Ik heb 3 Fibaro Dimmer 2 modules. 2 heb ik gewoon halogeen lampen bij gebruikt. De andere hangt voor 7 Dimbare GU10 5W spotjes van de Kruidvat, heb deze wel gecombineerd met een dimmer bypass nog omdat ze toch regelmatig flikkerde. Het leuke ervan is ook dat al die modules power reports geven.

Ben benieuwd naar je vorderingen ongeacht of je nou iets met domoticz gaat doen of niet. Wie weet doe ik nog leuke ideeën op.

Thebasher ik zal jullie op de hoogte houden maar ik begin er pas deze week aan , morgen namelijk nog een examen :/

maar ik ga waarschijnlijk morgen of overmorgen beginnen op 1 pi domoticz te installeren , op een andere pi een webserver te maken of interface webserver of iets dergelijks en nog een andere pi, ga ik iets proberen rond spraakherkenning, (ik heb gezien dat sommige de amazone speaker alexia hier op hebben gekregen) maar ik was ook een tutorial tegen gekomen waar ze zelfs iets produceerden via visual studio c.

ik weet ook dat er in mijn richting vorig jaar iets met spraakherkenning hadden gedaan op een pi , ik dacht in python.
Maar dit was met scripts met fourier berekeningen en dergelijke en dat zie ik niet echt zitten :p

Hun project bestond eruit om met voice commands in het nederlands een commando te sturen om in een denkbeeldig magazijn de plaats van een product te geven, als ik het goed voor heb.

Er is zo gruwelijk veel te vinden op het web.

Als je zelf wilt klooien met arduino en ESP bordjes kijk dan eens naar

mysensors.org
souliss.net

Bedankt Sine!

(Update) Ik denk er aan om python te gebruiken op een raspberry pi 3 en deze te laten werken als webserver met een grafische interface.

en dan om inderdaad de esp bordjes te gebruiken met verschillende arduino's om zo alles te sturen.

Dus een soort master-slave werking waarbij de arduino bordjes inderdaad de functie slave krijgt

Ik ben enkel nog op zoek naar een schema met een triac om zo via faseaansnijding ledlampen op 230 v te dimmen met een arduino door bijvoorbeeld de ontsteekhoek van de triac of iets dergelijks te regelen, maar hoe dit juist moet gebeuren moet ik zelf nog uitzoeken :/

trouwens wat ik ook heb gevonden en waarvan ik geen idee had dat je het kant en klaar kon kopen is het volgende:
https://nl.aliexpress.com/item/High-Low-level-trigger-8-channel-relay-…
Ik had al op enkele fora gevonden hoe je zelf schakelingen kon maken om vb een schakelaar of PIR sensor met operating voltage van 230VAC te detecteren als ingang van 5VDC op de arduino , maar ik hoop het nu me dit in orde te krijgen. :D

of een volgend idee was om gewoon met een spoel van 230V ac te werken ,die zo een maakcontact bediend.

Misschien een leuke om ook nog naar te kijken:
http://www.letscontrolit.com/

en dan met name de ESP easy
http://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy

Deze ESP easy firmware gebruik ik thuis ook veel, werkt echt super simpel. Waarom het wiel uitvinden als iemand dat al voor je gedaan heeft ;-)

Wat ook een interessante is (En wat ik tot volle tervredenheid gebruik) is MySensors als mesh netwerk en Domoticz als Domotica front-end.

Ik heb hier de sensoren en actuatoren met RFM69's en Arduino Pro uitgevord, is rete stabiel.

www.mysensors.org

Op 19 januari 2017 07:13:15 schreef TheBasher:
[*]P1 usb poort voor slimme meter

De hardware die ik gebruik:
Arduino uno
Slimme kWh meter: Kamstrup382 JxC
7404IC of BS170 met een 10kohm weerstand

Ik ben dit nu ook aan het proberen maar dan rechtstreeks op een arduino.
Ik heb de meter op marktplaats gekocht , ik krijg enkel geen data uit de P1 poort :(
Van de volgende link heb ik deze methoden geprobeerd:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

1)RS232 to USB (windows7 PC) dit was een oude kabel die ik nog had liggen maar ik had hier problemen met de drivers dus ik heb deze niet werkend gekregen.
Toen ik via serial wou verbinden met het programma putty gaf deze al errors.
2)express card to serial(windows7 PC), deze heb ik uiteindelijk werkend gekregen via putty alleen werd er geen data om de 10 seconden verstuurd.
Terwijl ik wel de juiste instellingen had staan: 9600baudrate 7databits even pariteit en 1stopbit.

3)Arduino met 7404IC , ook hier kwam er niks van data uit de seriele monitor

4)Arduino met BS170 en de 10kohm weerstand, ook hier hetzelfde geen data

Ik heb ook de aansluitingen nog eens gecontroleerd en of ik wel het juiste protocol gebruikt op volgende link:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Maar aangezien ik helemaal niks van data krijg na deze verschillende pogingen zelfs met een verkeerde baudrate zou ik vervormde data moeten hebben zou ik denken maar bij mij blijft de seriele monitor gewoon blanco :(.
Ik vrees er voor dat het aan de meter ligt , ik vraag mij ook af of je de p1 poort kan gebruiken zonder abbonement van een energieleverancier of dergelijke.

Dus mijn vraag iemand een idee wat het probleem hier zou kunnen zijn?

In bijlage heb ik even mijn opstelling geplaatst

Er bestaan meters waar je de data lijn zelf hoog moet trekken met een weerstandje van iets van 1 - 10k.

Knoop eens een led achter je inverter met 1k naar massa, zie je om die 10sec een riedeltje data langs komen ?

Op 10 maart 2017 19:47:03 schreef JoachimR:
[...]
De hardware die ik gebruik:
Arduino uno
Slimme kWh meter: Kamstrup382 JxC
Terwijl ik wel de juiste instellingen had staan: 9600baudrate 7databits even pariteit en 1stopbit.

Heb je ook 115200 als baudrate geprobeert, in mijn vorige huis had ik ook een kamstrup en die ging ook op 115200 baud....

Op 10 maart 2017 20:16:45 schreef Sine:
Er bestaan meters waar je de data lijn zelf hoog moet trekken met een weerstandje van iets van 1 - 10k.

Knoop eens een led achter je inverter met 1k naar massa, zie je om die 10sec een riedeltje data langs komen ?

Heb ik net even geprobeerd en met inverter heb ik als resultaat dat de led continue brand zonder eens even uit te gaan om de 10 seconden of dergelijke.

Ik heb het ook even gemaakt zonder inverter en in dit geval is de led continue gedoofd.

Ik zal voor de zekerheid mijn aansluiting in bijlage meesturen

en voor de filmpjes hiervan:
http://gofile.me/6pLmM/g42AIftPT

Op 10 maart 2017 21:11:24 schreef Roches:
[...]

Heb je ook 115200 als baudrate geprobeert, in mijn vorige huis had ik ook een kamstrup en die ging ook op 115200 baud....

Op de arduino niet , ik zal het dinsdag eens even controleren maar ik vermoed dat er gewoon niks van data uitkomt want op een verkeerde baudrate zou je toch gewoon een vervormd signaal krijgen?