Yamaha cd speler defect: onbegonnen werk?

Deze cd-speler heeft het probleem dat het plateau waarop de CD ligt, langzaam naar beneden zakt. Je kan dit testen door een CD te laden, daarna het toestel uit te schakelen, en de complete cd speler op de kop te leggen. Schakel hem daarna in. Leest hij de cd dan wel, dan heb je het antwoord.

Staar je echter niet blind op de chinese KSS'jes. Ik heb wel eens 3 kapotte 210A's achter elkaar gehad, en de vierde was pas goed.

Ik heb eventueel nog een goed loopwerk voor je liggen. Voor overname van de verzendkosten mag je die van me hebben.

Hallo, ik heb net nog eens naar het typenummer van het loopwerk gekeken. Het is een KSL210 AFM.
Heb jij hiervoor een vervangtype liggen?
Er moeten 4 molex connectoren op de primtplaat worden aangesloten.
Is de signaaluitwisseling hiervoor standaard of heb je een exact loopwerk liggen?
Al erg bedankt voor het voorstel
Roeland

De loader die ik heb liggen is de KSL 2101 ABM. Die heeft als loopwerk de KSM 2101 ADM.

Ik denk niet dat het zonder meer gaat passen. Misschien dat het loopwerk wel past. Dat ziet er zo uit:

Ik kan ook de plateauhoogte voor je opmeten, zodat je kan controleren of jouw plateautje nog ongeveer op de goede hoogte staat.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op (24%)]

Hallo Semtex,

Oude post, maar wel precies on topic voor mij.

En je weet nooit...

Heb een Yamaha CDX 390 waarvan ik het vermoeden heb dat het plateaa wat moeite heeft om omhoog te komen soms.
Voor de rest lijkt alles in orde, als ie speelt speelt ie. (Wel laser schoongemaakt en asje laser transport licht gesmeerd.

Af en toe komt ie niet ver genoeg omhoog en wordt de magneet ook niet ver genoeg omhoog gedrukt. Soms maakt ie geen contact met magneet.
Vaak doet ie het ook wel.
Is er ergens info te vinden over hoe dit plateau naar boievn en naar beneden wordt bewogen?
Nog tips, over e.g. veertjes, de magneethouder o.i.d.? Magneet in magneethouder lijkt schoon en ok.

Dank!

Chris

Dit is wel een erg oud topic misschien beter een nieuw openen.
Maar meestal wordt dat door de CD lade omhoog gewerkt.
Als het snaartje daarvan slipt kan het zijn dat er net niet genoeg kracht is om het voldoende omhoog de werken.

Je hebt meerdere varianten. Ik denk inderdaad dat de lade hier goed in zijn eindstand moet staan om de aandrukker te laten zakken. Een slappe snaar kan hier problemen geven.

Het kan ook dat het plateautje waar de CD op ligt, wat gezakt is op de motoras.

Er bestaan ook varianten waar het loopwerk omhoog getrokken wordt door het lademechanisme. Die zijn nog wat gevoeliger voor de staat van de snaar.

P.S. Ik herlas het probleem van de oorspronkelijke TS, en ik denk dat mijn antwoord beter had gekund. Ik had moeten benoemen dat het probleem optrad na een ongerelateerde reparatie, dus op zijn minst de vraag of hij met enige zekerheid wist of het mankement er eerder nog niet was. Maar helaas was de TS een eendagsvlieg en hebben we hem niet meer teruggezien met een eventuele uitkomst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

Helder,

Gezien de leeftijd zat ik me al af te vragen of ik de snaar eens moest gaan bekijken.
(raar is dat deze niet voorkomt in de servicehandleiding)

Het betreft idd een type waarin de lade omhoog getrokken wordt (zie foto's) en de aandrukker in een vaste stand in een houder hangt, waarbij ze het laatste deel magnetisch naar elkaar toe trekken. Hiervij wordt de aandrukker iets opgetilt waardoor hij vrij komt van de houder en relatief wrijcingloos kan draaien.
Het komt echter voor dat de aandrukker niet hoog genoeg opgetilt wordt door de lade en als rem gaat werken via een platte rubber ring.
Als de kracht van het optillen van de snaar moet komen, dan heb ik wel een vermoeden..

Bij een lege lade blijft ie af en toe hangen en komt de lade niet naar buiten. Alsof het bewegende deel met laser etc. niet snel of ver genoeg zakt.
Ik ben benieuwd hoe het mechaniek werkt dat het bewegende deel laat zakken, passief of toch ook actief en wat ik dus kan doen om het blijven haken te voorkomen.

Ik heb hier nu geen snaar en bij veel CDs doet ie het ondertussen weer prima, dus ik haal hem nog even niet uit elkaar voordat ik een reservesnaar heb. Wordt vervolgd.

Dat is een bekend loopwerk met een beetje geluk kan je als de lade open is met een pincet de snaar verwisselen. ;-)

Aha, maar ik zie helaas geen snaar.
Handleiding suggereert ook een soort 'direct drive' of aandrijving via rubber wielen. Nergens een snaar ingetekend of genoemd (zie bijgevoegde blz uit service manual.

Zag wel een aanbieder van een snaar 'voor de Yamaha cdx 390', vandaar dat ik aannam dat ie er wel in zou zitten, maar begin te twijfelen.
Is redelijk makkelijk te demonteren, moet dat toch maar een keer gebeuren. Dan weet ik het zeker.

En BTW: dank voor je reacties!

Nieuwe post: zegt u het maar, weet alleen niet hoe ik dan deze eerste serie berichten moet verplaatsen?

voor zover ik me dat loopwerk herinner zat er een tandbaan onder de lade. de motor zit vooraan, maar heeft wel een snaartje..

https://www.youtube.com/watch?v=aESmfng6bbc&ab_channel=Re-Master

rond 3:28

De snaar is op Fig. 4 linksonderin zichtbaar.

Posts verplaatsen naar een nieuw topic kan je zelf niet doen. Eventueel kan een moderator dat doen. Tot nu toe zorgt het niet voor verwarring dus nu je het al zo gedaan hebt weet ik niet of het de moeite is om er achteraan te gaan. Zodra er mensen ineens op het oude topic beginnen te antwoorden, zal er wel even een moderator bij moeten komen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (79%)]

Snaartje zit inderdaad links vooraan.
Als de lade open is dan kan je hem aan de voorkant net zien.
Ik heb dit soort loopwerken nooit verder hoeven te demonteren om dat snaartje te vervangen.
De lade open doen stekker uit het stopcontact en met een gebogen pincet kan je met wat pielwerk zo het snaartje vervangen. :-)

@maartenbakker: ok, voor volgenmde keer wellicht dan.

Ah, zie hem nu ook, dank allemaal.
Ga vanavond eens even kijken.

Op zondag 28 januari 2024 21:28:07 schreef testman:
voor zover ik me dat loopwerk herinner zat er een tandbaan onder de lade. de motor zit vooraan, maar heeft wel een snaartje..

https://www.youtube.com/watch?v=aESmfng6bbc&ab_channel=Re-Master

rond 3:28

Zeer inzichtelijk, dank. Is idd hetzelfde mechaniek.

Ook interessant is het stukje over de demping ring omder de magneet. Hij haalt hem weg, maar zo te zien is ie best dik. Bij mij is ie heel plat afgesleten, wat zou kunnnen verklaren waarom de magneet wellicht de lade wat te enthousiast omhoog houdt in het geval van geen disk.

Ik heb ooit een setje met van die snaartjes besteld, bij veel loopwerken is die hetzelfde.
Als ik er één in een envelop naar je op moet sturen hoor ik het wel.

Op maandag 29 januari 2024 10:49:23 schreef Twan1983:
Ik heb ooit een setje met van die snaartjes besteld, bij veel loopwerken is die hetzelfde.
Als ik er één in een envelop naar je op moet sturen hoor ik het wel.

Wilde ook al proberen te bestellen, was op zoek naar goede maat.
Maar neem er graag 1 van je over, onder de voorwaarde dat je even aangeeft wat die je ongeveer gekost heeft. Zal ik daarover even mailen?

Op maandag 29 januari 2024 12:54:34 schreef CBA:
[...]

Wilde ook al proberen te bestellen, was op zoek naar goede maat.
Maar neem er graag 1 van je over, onder de voorwaarde dat je even aangeeft wat die je ongeveer gekost heeft. Zal ik daarover even mailen?

Laten we dat inderdaad verder per email regelen. Als het goed is, is mijn email adres zichtbaar in mijn profiel.

Op woensdag 31 januari 2024 17:43:19 schreef Twan1983:
[...]

Snaartje is onderweg.

Het snaartje was dunner, kleiner en elastischer maar paste wel.
:)
En de lade funtioneert nu soepel en naar behoren. Geen gehaak meer bij het openen met een lege lade. Ook komt nu de laser-unit netjes omhoog bij elke keer laden van een CD.

Ik krijg zwaar de indruk dat er een redelijk tolerantie is in afmetingen van het veertje.

Twan: _/-\o_

Dus ter afsluiting in samenvatting:
-laser schoongemaakt met 96% alcohol
-asje verplaatsing laser unit van oud vet ontdaan en opnieuw ingevet met PTFE smeermiddel aangebracht met wattenstaafje
-snaartje vervangen van de laser unit lift. (Deze wordt in dit model telkens naar beneden geklapt voor de CD er uit gaat en weer omhooog als de CD geladen is.

Is weer als nieuw, op het wat iets minder oplichten van een deel van de letters van het bedieningspaneel na. Is prima mee te leven.

Tracking is goed. Wel kon ie een aantal wat oudere CDs (99% waarvan zelfgebrand) niet meer lezen. Een beetje opppoetsen hielp in een aantal gevallen. Mijn CB brander kon ze wel allemaal lezen, dus heb ik van die CDs met die brander kopieen gemaakt en die doen het nu allemaal in de speler. Leve de moderne data herstel algoritmen in de brander!

Het leek er een beetje op dat ie bij de lastige CDs de eerste track slecht kon vinden, in een aantal gevallen, vond ie dan wel een verdere track (forceren met indrukken tracknummer als ie de CD nog aan het herkennen is), waarna ie ook gewoon track 1 afspeelde.
Dit is niet storend genoeg om iets aan te doen, maar het lijkt er op dat de allereerste actie bij het zoeken naar 'het begin van de schijf' wat lastig vindt. Dit is wellicht nog afstelbaar, maar daar zie ik nu het nut niet van in, gezien in hoe extreem weinig gevallen dit echt een probleem is.

Fun fact: er is ook nog een versie van deze speler met 1 letter extra in typenummer, die als enig extra een optische output heeft. Als ik schema en bedrukking op de PCB goed begrijp hoef ik hier alleen maar 8 gaatjes voor in de print te boren en een gat in de achterkant en daarna, 1 weerstand, 1 condemsator en een optische connector module te plaatsen. Zou ik vervolgens een moderne DAC van een paar 10-tjes en minimale afmetingen kunnen aansluiten om een (theoretisch) aanmerkelijk mooiere analoge rendering van de digitale data op de CD te kunnen beluisteren, onmdat een moderene DAC hoger opsampled waardoor minder beschadigend antialiasing filter kan worden gebruikt (steiler en vlakker). Project van zeer lage prioriteit. De renderign van de DAC in deze speler is ook niet slecht. Ook zeer de vraag of ik dit verschil zou horen/ervaren, met mijn al ietwat veelgebruikte oren.

Fijn om te lezen dat het - ondanks dat het snaartje toch niet helemaal hetzelfde is als de originele - goed werkt.

Later vandaag reageer ik nog op je email.

Moeite met de eerste track inlezen lijkt me toch iets met de laser-geleider te maken hebben.

Als de disc table op de as verschoven is, (vaak naar beneden) dat is het focus punt verschoven (e.f. Balans te meten met scoop).En dat is vaak de oorzaak.Iets naar boven schuiven eventueel afregeling focus ofset, regellaartje op print, met FO indicatie

De laserlens beter niet met alcohol schoonmaken. Het is een kunststof lensje en dat kan niet goed tegen iedere soort alcohol. Ik neem meestal een ietwat vochtig wattenstaafje, met alleen water.

Op maandag 12 februari 2024 14:20:33 schreef Semtexx:
De laserlens beter niet met alcohol schoonmaken. Het is een kunststof lensje en dat kan niet goed tegen iedere soort alcohol. Ik neem meestal een ietwat vochtig wattenstaafje, met alleen water.

Check, dank! Voor de volgende keer....