Ik heb een Chinese tablet die ingebouwd wordt in de wand.
Zal je net zien, ombouw precies op maat gemaakt -> tablet stuk. D.w.z. hij laadt alleen op wanneer de tablet uit staat. Niet handig bij inbouw.

Nu heb ik wat testjes gedaan, andere kabels / voeding / accu, factory reset, etc. Er blijkt iets stuk in het usb laad gedeelte. Ik heb de kennis niet om dit te fixen en de onderdeeltjes zijn te klein. De accu is ook niet helemaal lekker want schommelt behoorlijk. (In Android zie je hem springen van 0 naar 100%)

Mijn idee is om de tablet zonder accu te gebruiken middels een buck step down dc-dc converter. Op de tablet-accu staat 3,8v. Maar ik begrijp dat een lion accu, van 3,7 tot 4.25v varieert. Kan ik 3,8v aanhouden en de step down converter rechtstreeks op het moederbord aansluiten? (daar waar voorheen de accu aangesloten zat) De converter en de voeding kunnen 2,5a leveren.

je kunt er een voeding van 4V op aansluiten. met wat geluk werkt het ding daar wel op zonder batterij. valt de stroom uit, gaat het ding ook plat, dat kan weer andere problemen met zich meebrengen..

Een goedkope Chinese, defecte tablet in de muur inbouwen? Weet je het zeker?

Op 9 februari 2017 17:19:15 schreef GJ_:
Een goedkope Chinese, defecte tablet in de muur inbouwen? Weet je het zeker?

Nu de accu eruit is wel ;-)

of het ding goedkoop is maakt niet uit, heb het bij een apple ipad als wand bediening ook al fout zien gaan, 1 van de 3 accu's drukte het display eraf toen die bol ging staan omdat het ding altijd aan de lader hangt :P

Als die tablet zonder drivers op een USB PC poort zit, krijgt 'ie ook niet genoeg stroom om te werken en ook bij te laden...
(standaard is max. 500mA, wellicht te weinig)

hangt ervan af, als het display weer in stby gaat heb je aan 500ma genoeg. meen dat die dingen ook via wifi worden gebruikt doorgaans. er zal dus eerder de originele adapter aan hangen voor de voeding.

Op 9 februari 2017 18:29:16 schreef testman:
hangt ervan af, als het display weer in stby gaat heb je aan 500ma genoeg. meen dat die dingen ook via wifi worden gebruikt doorgaans. er zal dus eerder de originele adapter aan hangen voor de voeding.

Hij wordt zonder accu gebruikt, dus de voeding moet meer amperage leveren dan de tablet maximaal kan trekken.

zonder de accu zou ik aan minimaal een 2,5A voeding denken.

Waar een accu goed in in, dat is om forse stroompieken te leveren. Als het gemiddelde maar niet zo hoog is. Een voeding zou mogelijk onderuit kunnen gaan van zo'n stroompiek. Dus terwijl 500mA genoeg is om de accu geladen te houden, zou het kunnen dat de stroompieken een 1A voeding onderuit trekken. Proberen is het devies.

Ok de tablet hangt met zijn batterijpolen rechtstreeks aan de stepdown converter, ingesteld op 4v. Converter kan 3A aan, usb voeding kan 2.5A leveren.
Als ik de tablet inschakel zie ik het scherm heel even aan springen, echt nog geen halve seconde. Amperage nog te weinig? Kan me niet voorstellen dat de tablet meer trekt dan 2.5A?

kabels zo kort mogelijk houden, als de spanning te ver inzakt denkt het scherm dat de accu leeg is en valt uit. ook zo min mogelijk stekkers ertussen zetten.

een 5V voeding met een diode ertussen zou ook genoeg zijn, daar valt 0,7V over weg, wat 4,3V over laat..

https://www.circuitsonline.net/forum/view/134037

er zijn dus mensen die hem op 5v draaien (waaronder ik dus)

Op 11 februari 2017 16:51:06 schreef Knuppel1983:
voorstellen dat de tablet meer trekt dan 2.5A?

Als je telefoon GPS aan heeft, je zit in een uithoek met slechte ontvangst, en je gaat zitten filmpjes kijken, hoe lang houdt hij het dan vol? Dat is toch ook 1 of 2 uur, zeker geen dag. Kortom, die trekt dan rond de 2A. Bij pieken mogelijk meer.

om te testen kun je er natuurlijk een 18650 batterij aanhangen en kijken of hij dan wel werkt

Heb ik gedaan, zo kwam ik erachter dat het laadcircuit via de usb poort niet meer werkt.
Ik ga komende week de ntc aansluiting (3 polige batterij aansluiting) met een 10k weerstand op ground verbinden. Misschien dat er een check ingebouwd is die er nu voor zorgt dat de tablet niet start.

Met een 10k weerstand op ntc en ground doet de tablet helemaal niets.
Zonder springt het scherm om de 20 seconden even aan.

Als jij een voeding op 3.75V afregelt, en dan dat zonder het laadcircuit direct op de 18650 zet, dan zou de tablet toch gewoon moeten kunnen draaien. Die heeft gewoon een "rare accu" die maar niet leeg wil.

dit werkt niet altijd.
ik heb zo al geknoeid met tablets en telefoons en sommige moeten via de usb geladen worden of die blijft er vanuit gaan dat de accu leeg is.
ook al laad je ze extern op.

het moet wel ergens te resetten zijn in het android systeem, maar heb nog geen tijd gehad om dit te doorgronden. k heb vroeger al eens gezocht naar de laad/ontlaadspanningen en wanneer het OS ingrijpt bij de hardware. is me maar éénmalig gelukt met een volledig aangepaste rom

Ok ik heb het over een andere boeg gegooid. Ik heb de batterij uit elkaar gehaald, en daar kwam wat elektronica uit. Deze heb ik weer aangesloten op de tablet, en de voeding aangesloten op de batterij-elektronica (B2- en B2+). Succes verzekerd dacht ik. Helaas... De tablet wil nog steeds niet aan.

Tussen ground en ntc meet ik 11 ohm, dat lijkt goed te zijn dus.
Maar tussen plus en min meet ik bij aanzetten 0,16v, om vervolgens redelijk snel op te lopen naar 0,24v, en daarop blijft hij staan. Terwijl er 4,2v binnen komt. Op de min tussen "batterij" en moederbord meet ik ook weerstand.

Blijf het raar vinden. De enige manier waarop de tablet start, is met een 18650 batterij aan de accu-elektronika, en de lader in de usb-poort. Voltage schommelt dan hevig, maar zodra hij boven de 4,3v komt kan ik de tablet aanzetten. Daar is ook alles mee gezegd, want na het opstartlogo valt hij meteen weer uit. 4.52v is het maximum dat de originele batterij kon leveren, dus ik heb de step down converter op 4.5v gezet. Maar je raadt het al... Niet aan gaan dat kreng!

Volgens mij zijn 18650 gemaakt voor 4.2v, dus die eraan laten hangen is ook geen optie.

Is het veilig om aan de usb- en batterij zijde tegelijkertijd een voeding te hangen?

die elektronica geeft geen spanning door vanuit de accu naar de tablet als de accu onder de 3V is gekomen. de laadspanning is niet altijd belangrijk, de elektronica in de accu wil daar ook wel een rol in spelen. als je de accu spanning meet tijdens opladen kun je zien of de accu wel 4,5V wordt met opladen, of dat deze bij 4,15V oid blijft steken.

als de accu dus 3V is wil deze vaker niet meer opladen, je zet dan de labovoeding op de accu zodat deze boven de 3,2V uitkomt, dan pikt de elektronica op de accu het weer en kan de accu laden vanuit de tablet zelf.

Er is geen accu meer. Er zit 4.5v DC op de aansluiting waar voorheen de lithium accu zat. Feitelijk een oneindige 4.5v (2.5a) accu dus. Maar de batterij elektronica geeft om een of andere vage reden maar 0,2v door.

Dat is vreemd want als ik de usb-poort gebruik, staat er gewoon 4.2v op dezelfde plek waar ik nu 0,2v meet. Maar dan mis ik dus die paar tienden extra die de batterij normaal opgeladen wordt, waardoor de tablet niet wil starten. (4,3v minimum geloof ik).

Zonder usb-stroom moet de tablet ook kunnen starten, dus waarom nu 0,2v? Mag ik 2 voedingen aansluiten om te testen? Feitelijk zijn batterij en usb toch ook 2 voedingen?

de elektronica kan de spanning te hoog vinden ( hoort een 4,2V max te zijn ) of de accu impedantie is te hoog, ofwel de voeding impedantie is niet goed. de spanning zakt te ver in met aanzetten.

als je achter de elektronica waar de accu normaal zit een voeding van 3,5V zet en de usb lader op de tablet zet, dan zou de spanning van de "accu" moeten oplopen..

Op 16 februari 2017 13:28:37 schreef testman:
de elektronica kan de spanning te hoog vinden ( hoort een 4,2V max te zijn ) of de accu impedantie is te hoog, ofwel de voeding impedantie is niet goed. de spanning zakt te ver in met aanzetten.

als je achter de elektronica waar de accu normaal zit een voeding van 3,5V zet en de usb lader op de tablet zet, dan zou de spanning van de "accu" moeten oplopen..

Met beide voedingen aan (4.2v via usb en 4.2v via batterij-aansluiting) gaat de tablet wel aan, en kan zowaar soms opstarten.
Tablet blijft helaas niet stabiel, en beeld knippert. Geeft aan dat de batterij volledig geladen is. Als ik 1 van beide voedingen uit trek valt de tablet meteen uit.

Als de tablet uit staat geeft hij aan dat hij aan het laden is, voltage is dan 4,2v. Zet ik hem aan dan vliegt het voltage heen en weer, met 3,3v als onderwaarde. Opstarten is volgens mij vrij intensief. Kan het zijn dat de tablet meer dan 2,5A vraagt?