Waar een accu goed in in, dat is om forse stroompieken te leveren. Als het gemiddelde maar niet zo hoog is. Een voeding zou mogelijk onderuit kunnen gaan van zo'n stroompiek. Dus terwijl 500mA genoeg is om de accu geladen te houden, zou het kunnen dat de stroompieken een 1A voeding onderuit trekken. Proberen is het devies.

Ok de tablet hangt met zijn batterijpolen rechtstreeks aan de stepdown converter, ingesteld op 4v. Converter kan 3A aan, usb voeding kan 2.5A leveren.
Als ik de tablet inschakel zie ik het scherm heel even aan springen, echt nog geen halve seconde. Amperage nog te weinig? Kan me niet voorstellen dat de tablet meer trekt dan 2.5A?

kabels zo kort mogelijk houden, als de spanning te ver inzakt denkt het scherm dat de accu leeg is en valt uit. ook zo min mogelijk stekkers ertussen zetten.

een 5V voeding met een diode ertussen zou ook genoeg zijn, daar valt 0,7V over weg, wat 4,3V over laat..

https://www.circuitsonline.net/forum/view/134037

er zijn dus mensen die hem op 5v draaien (waaronder ik dus)

Op 11 februari 2017 16:51:06 schreef Knuppel1983:
voorstellen dat de tablet meer trekt dan 2.5A?

Als je telefoon GPS aan heeft, je zit in een uithoek met slechte ontvangst, en je gaat zitten filmpjes kijken, hoe lang houdt hij het dan vol? Dat is toch ook 1 of 2 uur, zeker geen dag. Kortom, die trekt dan rond de 2A. Bij pieken mogelijk meer.

om te testen kun je er natuurlijk een 18650 batterij aanhangen en kijken of hij dan wel werkt

Heb ik gedaan, zo kwam ik erachter dat het laadcircuit via de usb poort niet meer werkt.
Ik ga komende week de ntc aansluiting (3 polige batterij aansluiting) met een 10k weerstand op ground verbinden. Misschien dat er een check ingebouwd is die er nu voor zorgt dat de tablet niet start.

Met een 10k weerstand op ntc en ground doet de tablet helemaal niets.
Zonder springt het scherm om de 20 seconden even aan.

Als jij een voeding op 3.75V afregelt, en dan dat zonder het laadcircuit direct op de 18650 zet, dan zou de tablet toch gewoon moeten kunnen draaien. Die heeft gewoon een "rare accu" die maar niet leeg wil.

dit werkt niet altijd.
ik heb zo al geknoeid met tablets en telefoons en sommige moeten via de usb geladen worden of die blijft er vanuit gaan dat de accu leeg is.
ook al laad je ze extern op.

het moet wel ergens te resetten zijn in het android systeem, maar heb nog geen tijd gehad om dit te doorgronden. k heb vroeger al eens gezocht naar de laad/ontlaadspanningen en wanneer het OS ingrijpt bij de hardware. is me maar éénmalig gelukt met een volledig aangepaste rom

Ok ik heb het over een andere boeg gegooid. Ik heb de batterij uit elkaar gehaald, en daar kwam wat elektronica uit. Deze heb ik weer aangesloten op de tablet, en de voeding aangesloten op de batterij-elektronica (B2- en B2+). Succes verzekerd dacht ik. Helaas... De tablet wil nog steeds niet aan.

Tussen ground en ntc meet ik 11 ohm, dat lijkt goed te zijn dus.
Maar tussen plus en min meet ik bij aanzetten 0,16v, om vervolgens redelijk snel op te lopen naar 0,24v, en daarop blijft hij staan. Terwijl er 4,2v binnen komt. Op de min tussen "batterij" en moederbord meet ik ook weerstand.

Blijf het raar vinden. De enige manier waarop de tablet start, is met een 18650 batterij aan de accu-elektronika, en de lader in de usb-poort. Voltage schommelt dan hevig, maar zodra hij boven de 4,3v komt kan ik de tablet aanzetten. Daar is ook alles mee gezegd, want na het opstartlogo valt hij meteen weer uit. 4.52v is het maximum dat de originele batterij kon leveren, dus ik heb de step down converter op 4.5v gezet. Maar je raadt het al... Niet aan gaan dat kreng!

Volgens mij zijn 18650 gemaakt voor 4.2v, dus die eraan laten hangen is ook geen optie.

Is het veilig om aan de usb- en batterij zijde tegelijkertijd een voeding te hangen?

die elektronica geeft geen spanning door vanuit de accu naar de tablet als de accu onder de 3V is gekomen. de laadspanning is niet altijd belangrijk, de elektronica in de accu wil daar ook wel een rol in spelen. als je de accu spanning meet tijdens opladen kun je zien of de accu wel 4,5V wordt met opladen, of dat deze bij 4,15V oid blijft steken.

als de accu dus 3V is wil deze vaker niet meer opladen, je zet dan de labovoeding op de accu zodat deze boven de 3,2V uitkomt, dan pikt de elektronica op de accu het weer en kan de accu laden vanuit de tablet zelf.

Er is geen accu meer. Er zit 4.5v DC op de aansluiting waar voorheen de lithium accu zat. Feitelijk een oneindige 4.5v (2.5a) accu dus. Maar de batterij elektronica geeft om een of andere vage reden maar 0,2v door.

Dat is vreemd want als ik de usb-poort gebruik, staat er gewoon 4.2v op dezelfde plek waar ik nu 0,2v meet. Maar dan mis ik dus die paar tienden extra die de batterij normaal opgeladen wordt, waardoor de tablet niet wil starten. (4,3v minimum geloof ik).

Zonder usb-stroom moet de tablet ook kunnen starten, dus waarom nu 0,2v? Mag ik 2 voedingen aansluiten om te testen? Feitelijk zijn batterij en usb toch ook 2 voedingen?

de elektronica kan de spanning te hoog vinden ( hoort een 4,2V max te zijn ) of de accu impedantie is te hoog, ofwel de voeding impedantie is niet goed. de spanning zakt te ver in met aanzetten.

als je achter de elektronica waar de accu normaal zit een voeding van 3,5V zet en de usb lader op de tablet zet, dan zou de spanning van de "accu" moeten oplopen..

Op 16 februari 2017 13:28:37 schreef testman:
de elektronica kan de spanning te hoog vinden ( hoort een 4,2V max te zijn ) of de accu impedantie is te hoog, ofwel de voeding impedantie is niet goed. de spanning zakt te ver in met aanzetten.

als je achter de elektronica waar de accu normaal zit een voeding van 3,5V zet en de usb lader op de tablet zet, dan zou de spanning van de "accu" moeten oplopen..

Met beide voedingen aan (4.2v via usb en 4.2v via batterij-aansluiting) gaat de tablet wel aan, en kan zowaar soms opstarten.
Tablet blijft helaas niet stabiel, en beeld knippert. Geeft aan dat de batterij volledig geladen is. Als ik 1 van beide voedingen uit trek valt de tablet meteen uit.

Als de tablet uit staat geeft hij aan dat hij aan het laden is, voltage is dan 4,2v. Zet ik hem aan dan vliegt het voltage heen en weer, met 3,3v als onderwaarde. Opstarten is volgens mij vrij intensief. Kan het zijn dat de tablet meer dan 2,5A vraagt?

de usb wil ook 5V zien, 4,2V via een usb poort is te weinig. de spanning zal ook wel teveel inzakken op 1 voeding, de impedantie en spanningsval onder last is hoger als die van de accu ben ik bang..

Op 16 februari 2017 14:08:43 schreef testman:
de usb wil ook 5V zien, 4,2V via een usb poort is te weinig. de spanning zal ook wel teveel inzakken op 1 voeding, de impedantie en spanningsval onder last is hoger als die van de accu ben ik bang..

Er zit 5v op de usb. Gewoon een standaard lader. Maar als ik de output meet na de connector zit ik op 4.2v.
En er hangen nu dus 2 voedingen van 2.5a aan.

Slechte draden misschien? Zo'n spanning val is niet normaal.

Correct me if i'm wrong. Maar het is toch niet gek dat het usb-deel na de connector afgezwakt wordt naar 4,2v, de accu wordt toch niet geladen met 5v?

In ieder geval. Met 5v op de usb, en 4,5v op de batterij lijkt de tablet te werken. 2 voedingen, weet nog niet of ik er vrolijk van wordt.

je accu print is ontregeld of vergrendeld omdat de accu spanningsloos is geweest.

je hebt veel batterijen waarvan de cell onder 2.75V komt en je niks meer op de accupolen meet.
door de cell manueel weer naar 3.2V te laden, zie je ineens wel weer spanning op de aansluitingen van de print en kan de accu via de print opgeladen worden.

volgens mij 'denkt' die witte print nu: "de accu is leeg, ik laat ff aan de tablet weten dat er niet mag gestart worden.".

en zolang je de tablet die accu niet op de originele manier laat opladen, zal die gewoon weigeren.

al eens een 18650 (of een paar parallel) op die print aangesloten en dan de tablet in UIT stand ff de accu laten opladen.
zo een tablet heeft een grote accu zitten die best wat stroompieken aankan. goed mogelijk dat een enkele 18650 het niet haalt.

Op 16 februari 2017 14:58:52 schreef Knuppel1983:
In ieder geval. Met 5v op de usb, en 4,5v op de batterij lijkt de tablet te werken. 2 voedingen, weet nog niet of ik er vrolijk van wordt.

en als je van de 5V usb nu eens met een diode naar die accupool gaat zodat daar 4.4V komt, werkt het dan niet met een enkele voeding?

[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]

Met 1 voeding met geen mogelijkheid aan te krijgen. Ook niet met op beide (accu-print & accu-polen) aangesloten. Enige dat werkt is gelijktijdig een 2e voeding aansluiten op de usb poort. En zelfs dan flikkert het beeld bij zware handelingen (helderheid vol open, wifi aan, etc).

Ga proberen met een laptopvoeding en wat dikkere bekabeling.

Resultaat!
Met een laptopvoeding (4,62a), afgezwakt naar 4,2v, start de tablet zonder usb-voeding, en is hij stabiel. Aangesloten op de accu-print. Eerst op 4,4v geprobeerd, maar dan blijft de accu-print op slot. Met 4,2v gaat hij bijladen en geeft de boel vrij.

Nu het volgende probleem; het accu-percentage loopt langzaam terug. De tablet denkt dat de batterij leegloopt. Is dit iets dat software-matig kan worden uitgeschakeld?

[Bericht gewijzigd door Knuppel1983 op (17%)]

Zoiets misschien? Je zit er dan nog wel mee dat de tablet zichzelf misschien gaat uitschakelen bij een accupercentage lager dan bijvoorbeeld 5%.

Groeten,
Emiel

EDIT: Al geprobeerd met de laptoplader en zonder de accuprint?

[Bericht gewijzigd door leime op (12%)]

Op 17 februari 2017 13:35:08 schreef Knuppel1983:
Nu het volgende probleem; het accu-percentage loopt langzaam terug. De tablet denkt dat de batterij leegloopt. Is dit iets dat software-matig kan worden uitgeschakeld?

Ook getackeld, onderstaand meer info mocht iemand er behoefte aan hebben.
https://stanfy.com/blog/android-shell-part-1-mocking-battery-status/
Dit werkt ook in Android 5.0, mits je Android geroot is. Met Tasker kun je de commando's uitvoeren bij opstarten, of bijv. iedere paar uur.

Resume:
2.5a bleek niet genoeg voor deze Chinese tablet (Teclast X98 AIR III). Nu een laptopvoeding aangesloten via step-down-converter aan accu-print (4,2v). Bekabeling uiteraard wat dikker gemaakt. Tablet denkt door 'dumpsys battery set status 2' commando dat hij aan het opladen is. Percentage blijft nu netjes 100%. Mocht de stroom uitvallen dan moet de usb-lader er even aan anders blijft de accu-print in blokkade. Maar daar kan ik mee leven.

Bedankt voor het meedenken!