Op 12 februari 2017 12:36:49 schreef Tidak Ada:
[...] Niks met dekatrons of beam-switching tubes?
E1T is ook een leuke tien-teller, die gelijk display is.
E4T en E80T zijn binaire schakelbuizen: een eletronenbundel wordt van de ene naar een andere anode ge-filpflopt
Er zijn heel inventieve schakelingen bedacht om met deze buizen meer te doen dan alleen maar "tellen"...
Ergens slingert hier nog een filmpje rond, waarop heel mooi zichtbaar de electronenstroom door de E80T van links naar rechts zwiept bij varieren van de dinode'spanningen. Moet ik toch eens op youtube zetten...
Eleen
Als er iemand toevallig een of andere counter of timer met buizen op overschot heeft staan en er van af wil? Laat maar horen dan.
enkele gezochte Philips type's: PW4032 , PW4203 , PW4261
HewlettPackard en Panax exemplaren zijn ook welkom
Mijn oudste machine. IBM 5285 remote data entry unit.
Nooit zelf gebruikt maar op de kop kunnen tikken bij ERA in Hasselt. Die stond daar al jaren achter te toonbank te wachten om terug opgehaald te worden. 
Volgens de ingebrande tekst leek de applicate een bezoekersregistratie/klantenkaart systeem. Misschien wel C&A in Hasselt ... ik herinner mij uit mijn jeugd dat die zelfs met ponskaarten werkten.
Weinig informatie over te vinden dus ik houd mij aanbevolen als iemand informatie heeft.
De unit start op maar gezien ik geen disk heb kan ik er niet veel mee doen. Een terminal aansluiting kan ik ook niet vinden.
Groeten Kurt
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 12 februari 2017 23:23:27 schreef Sine:
Verdomd ... nog wat gasontladingsbuizen die niet in de verzameling zitten ...
Die E4T en E80T zijn voor zover ik weet geen gasontladingsbuizen. Er is in ieder geval een gloeidraad aanwezig.
Ze zijn meer aan de E1T verwant.
Ik kan dat blauwe licht bij vacuumtube_girl dan ook niet verklaren.
Des te interessanter!
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (22%)]
Dat blauwe licht kun je krijgen als de elektronenstraal het glas raakt. Je ziet het best vaak bij UY89 gelijkrichters en af en toe bij EL84's. Op de foto zal het feller lijken dan het is.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
Het moment dat je een besturingssysteem van een (floppy)disk laad, heet het een Disk Operating System. 
CP/M was een besturingssysteem voor 8 bit microprocessors, overgekocht door MS die er een 16 bits systeem van gemaakt hebben voor o.a. de IBM pc.
Groetjes,
eSe
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Overgekocht is geen bestaand woord, waarschijnlijk bedoel je overgenomen of gekocht/opgekocht/ingekocht.
Aanpassen naar 16-bits heeft MS echter nooit hoeven doen, de eerste aanpassingsronde kwam pas na de haastige oplevering van versie 1 aan IBM. MS kocht een compleet werkend maar vrij kaal 16-bit OS van een kleine leverancier, dat weliswaar leek op CP/M maar onder andere een compleet ander file-system had. Wel waren veel structuren en calls direct overgenomen van CP/M wat het porteren van applicaties natuurlijk een stuk makkelijker maakte.
@TA: DR-DOS was een (op punten betere) kloon van MS-DOS door Digital Research, ik ben even kwijt of het een juridisch dichtgetimmerde gereverse-engineerde versie was of dat er toch met een licentie werd gewerkt
Ik ben ook wel fan van oude computers. De 386sx van Tandy, die mijn vader nieuw had gekocht, heeft het helaas begeven.
Komt niets meer in beeld, krijg nog wel piepjes uit het interne speakertje. 'Alles' al geprobeerd.
Ik heb ook een Toshiba T3100/e en T3200, die loodzware 'laptops' met neonplasmadisplay. De t3200 heeft een kapotte videofrutsel - allemaal ruis/flikkerpatronen in beeld. De T3100/e heeft een HDD die niet meer opspint en een defecte ALT-toets (zeer belangrijk voor de 3 finger salute
)
De T3200 heb ik tot onderdelendonor gedegradeerd. Heel jammer, maar het is niet anders... De T3100/e werkte de afgelopen jaren prima totdat de hdd het dus begaf.
AWDebiel
Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Op 12 februari 2017 14:57:54 schreef joopv:
Voor de nederlandse computer-nostalgici: je kan nog steeds met een telefoonmodem internetten door in te bellen op 06760-12321. (nummerherkenning moet aan staan)Dial-up networking zit bij mijn weten nog steeds in de laatste windows. Of je met je modem nog iets nuttigs op internet kan doen weet ik niet, maar dan kan je in ieder geval weer eens "genieten" van het geluid van intrainende modems
*gaat z'n Toughbook aansluiten op telefoonlijn voor shits 'n giggles*
@boven: Toshiba's laptops uit die tijd zijn de SHIT. Of Compaq's Contura en Armada!
Zou ook geen nee zeggen tegen een Toughbook CF-27 eerlijk gezegd.
Op 14 februari 2017 09:41:10 schreef Tidak Ada:
Iemand nog interesse in een Compac AP400 Workstation?
Ik kan hem meenemen naar Rosmalen.
Wat voor CPU zit erin? Pentium III computers heb ik altijd een zwak voor gehad.
[Bericht gewijzigd door AWDebiel op (16%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
AWDebiel: tot op heden wordt er op m'n werk nog altijd een Compaq Armada gebruikt...
Het is wachten tot het ding stukgaat, want dan zal het wel een enorm probleem zijn dat juist die laptop het niet meer doet...
Mijn broer heeft ooit in z'n middelbare school tijd voor een korte periode een of ander oud laptopje gehad omdat hij door een gekneusde pols of zo niet kon schrijven.
Ding had een monochroom TFT-scherm en de accu was zo dood als een pier, maar... er stond wel een Q-BASIC spelletje op waarbij 2 apen op flatgebouwen staan en bananen naar elkaar moeten smijten, die beïnvloed worden door de wind.
Zeer wiskundig verantwoord, want je moest snelheid en hoek ingeven om een banaan te werpen 
Het ding was oud, maar wat hebben we met 20 man of zo om dat schermpje heen in de kantine een lol gehad de ander te mollen met een banaan 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, soms moeten dingen het lang volhouden omdat er nog geen vervanging is. kwam van de week nog een compaq deskpro PIII pc tegen die daar al 18 jaar stond. hing aan een groot oproepsysteem en had wrs al jaaaren niet meer gelopen..
op t werk staat ook nog een oude laptop met com poort welke in leven wordt gehouden omdat er software op staat voor de oude ( lees eerste ) bussystemen. ding geeft pas na 5 minuten draaien achtergrond licht op t scherm
staat nog win 2000 of zelfs 98 op.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@AWDebiel
Ik kan het me niet herinneren, het kan ook een XEON zijn maar er zit in ieder geval het maximum aan ECC geheugen in.
Het was op zich een fijne machine, maar ik kon geen dual head grafische kaart er in frotten. Er staat, dacht ik WinXP op de HDD.
Als niemand hem wil, sloop ik hem voor de kast.
Afhalen op de beurs Rosmalen is gratis.
@Weirdguy:
Ja, dat was een leuk spelletje 
@TESTMAN:
Het is juist een sport of eigenlijk een must om dingen zo lang mogelijk in stand te houden
joopv
Golden Member
wellicht interessant voor lezers van dit topic:
https://www.circuitsonline.net/aanbod/18595/overige/simm-modules.html
AWDebiel
Op 17 februari 2017 23:33:54 schreef testman:
tja, soms moeten dingen het lang volhouden omdat er nog geen vervanging is. kwam van de week nog een compaq deskpro PIII pc tegen die daar al 18 jaar stond. hing aan een groot oproepsysteem en had wrs al jaaaren niet meer gelopen..op t werk staat ook nog een oude laptop met com poort welke in leven wordt gehouden omdat er software op staat voor de oude ( lees eerste ) bussystemen. ding geeft pas na 5 minuten draaien achtergrond licht op t scherm
staat nog win 2000 of zelfs 98 op.
Er ligt nog altijd naast m'n CF-31 een ThinkPad T22 uit 2001.. Accu dood en heb ik weggeknikkert en soms start hij niet, maar oh wat hou ik van dat ding. de ThinkLight is ook geniaal!
Nou nog ergens een goedkope accu scoren.. onmogelijke opgave als je het mij vraagt.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Ik ben begonnen met een ZX 81 van Sinclair.
Was toen al luisteramateur en toen Radio Elra een simpele PLL Telex decoder maakte + software om telex te ontvangen was ik helemaal in de wolken.
Dat je alleen (door de storing)de keiharde stations kon decoderen maakte niet uit.(TASS 50 Bd-850 Hz shift,24/7 USSR propaganda gebral,TANJUG,idem dito)
Maar het werkte.!!
Bij het laden van de softwaretape naar de ZX 81 kon je aan het Z\W patroon op je scherm ongeveer zien of het goed ging.
Later nog zo'n wiebelende 16 K uitbreiding gekocht die je het best maar met plakbandjes vast kon zetten. 
Later kreeg ik een VIC 20 cadeau van een neef ,die was van een vrachtwagen gevallen. 
Hij zei: Dat ding is bestemd voor de UK, daar heb je hier niets aan.Het beeld is prima maar je hebt geen geluid.
Even aan een trimmertje gedraaid op de modulator rond kanaal 36 en toen had ik wel audio.
In die tijd bestond de Commodore 64 al een poosje en alle zendamateurs gingen daar software voor schrijven.
AMTOR FEC en ARQ en zelfs AX25 (packet) hadden ze al werkend voor zowel zenden als ontvangen.
Net op het moment dat ik een C64 wou gaan kopen werd met veel tamtam de MSX aangekondigd.Sony,Philips en nog legio wereldmerken.
Ik dacht,dat wordt de toekomst en kocht een Goldstar MSX.
Een wereldmachine voor spellen en andere toepassingen,helaas niet voor mijn hobby.Er werd gewoon weinig of geen software voor geschreven voor de radiohobby,ze hadden immers de C64 al.
Mijn schoonvader was een leidinggevende bij een groot bouwbedrijf en moest(volgens het bedrijf) ook aan de computer en kreeg voor nop een complete PC opgestuurd.Ik denk 83 of 1984.
Stond de volgende dag bij mij voor de deur met een paar dozen.
Een Laser XT 4,7 MHz,10 MHz turbo,20 Mb HD, 5,25 " floppydrive en monochroom amber monitor.Splinternieuw.
Doe er wat mee zij hij.Ik ben te oud voor die rotzooi. 
Ergens in de berging moet ik nog een notebook hebben liggen voor DOS 3.x,LCD,geen HD,alleen floppy.Acura?
Anyway,mijn bijdrage aan dit topic is dit.
Ik heb mijn Siemens IC-35 zakcomputertje die ik in een bureaulade vond even afgestoft voor de foto. 
KGE
Golden Member
Op 19 februari 2017 11:43:24 schreef FastFolkert:
Dit heb ik nog steeds werkend in m'n hobbyhok:
[bijlage][bijlage]
gekocht van m'n eigen spaarcentjes in 1980 of 81. Ik heb ook nog de upgrade ROM om er een ZX81 (hoera!) van te maken.
Was toen een behoorlijke hype, je had allerlei bladen met listings voor programma's die ik braaf overklopte in de ZX80.
Zuinig op zijn, ze gaan voor honderden Euro's op eBay tegenwoordig... wees voorzichtig met de behuizing die wordt erg bros na al die jaren..
Proxxima
Golden Member
Op 19 februari 2017 18:45:44 schreef Dominic:
[...]Mooie aanwinst, zeker omdat je ze in Europa bijna niet tegenkomt. Heb de mijne destijds uit Canada laten komen.
Ja S100 systemen zie je hier sowieso bijna niet.
Er kwam ook nog een Zenith Z100/ Heathkit H100 systeem mee.
Van dat laatste systeem zit ik te dubben of ik het wil houden of niet.
Dat geld ook een beetje voor mijn Tandy model 2...
Groeten, Roland
Op 17 februari 2017 23:18:54 schreef weardguy:
een Q-BASIC spelletje op waarbij 2 apen op flatgebouwen staan en bananen naar elkaar moeten smijten, die beïnvloed worden door de wind.
Yep, angle en velocity moest je goed instellen voordat je een exploding banana ging gooien. Het zat standaard bij MSDOS 5 naam: gorilla.bas er was ook een snake spelletje genaamd nibbles.bas, hindernissen werden steeds moeilijker te omzeilen. Zat ook een irritant geluidje bij. Deed het zelfs op de ingebouwde PC speaker.
gorilla.bas
https://www.youtube.com/watch?v=ncykt-YJO1M
Nu word ik week (zoals in -dier)
Zo'n mooie Commodore. Lang vervlogen tijden. Heb zelf ooit een 8032 gehad, kon je openzetten zoals de motorkap van een auto, er zat zelfs een staafje in om hem in die positie te houden. Ik heb er gewoon naar zitten staren, mooie print, mooi gebouwd. De Vic20, C64 en C128 waren ook een tijd in mijn bezit, uren, dagen, nachten mee gespeeld.
De eerste computer die ik had was een zelfbouw op 8080 gebaseerd ontwerp, daarna de Elektuur Junior computer, een zelfgebouwde Apple ][ met gecopieerde eprom's en een backplane om Elektuur uitbreidingskaarten te kunnen gebruiken.
Ik heb niks van deze mooie machines meer in huis, enkel nog wat boeken: Commodore 128 System Guide, Commodore 64 Programmer's Reference Guide (met schema's), Inside the Commodore 64 (geen leesvoer, enkel de volledige listing van de kernel) en een Apple ][ handboek, ook met schema's. Deze laatste is nog 1 van de originele gestencilde boeken, met handgeschreven commentaar (Steve Wozniack?)
Nachtelijke groeten
joopv
Golden Member
Op 19 februari 2017 22:24:37 schreef RAAF12:
[...]gorilla.bas
https://www.youtube.com/watch?v=ncykt-YJO1M
Ik herinner me (TRS-80) BASIC spelletjes met stukken machinecode die in stringvariabelen zat. Met dank aan de Z80 die reloceerbare code mogelijk maakte.
[Bericht gewijzigd door joopv op (34%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 20 februari 2017 00:17:37 schreef Dominic:
In die drive heb ik wel interesse
Dan is hij voor jou. Nu nog graven.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Dat overtypen van programma's ken ik ook nog, ik ben van de P2000T tijd en de Philips MSX....
Maar wie kent dit nog: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Basicode2.jpg
Uren plezier mee gehad....
maartenbakker
Golden Member
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik heb een keer bij een kringloopwinkel een IBM Thinkpad T22 uit 2001 met 256 MB RAM op de kop getikt. Daar heb ik Antix, een lichtgewicht Linux-distributie voor oude PC's, op geïnstalleerd. Verder heb ik nog een Toshiba Satellite 300CDS uit 1998 met 16 MB RAM. Daar heb ik Windows '98 SE op geïnstalleerd met 98Lite om Windows '98 lichter te maken, zie http://www.litepc.com/98lite.html.
AWDebiel
Op 20 februari 2017 17:42:42 schreef dawmast:
Ik heb een keer bij een kringloopwinkel een IBM Thinkpad T22 uit 2001 met 256 MB RAM op de kop getikt. Daar heb ik Antix, een lichtgewicht Linux-distributie voor oude PC's, op geïnstalleerd. Verder heb ik nog een Toshiba Satellite 300CDS uit 1998 met 16 MB RAM. Daar heb ik Windows '98 SE op geïnstalleerd met 98Lite om Windows '98 lichter te maken, zie http://www.litepc.com/98lite.html.
Was die kringloop toevallig in Best? Daar komt mijn T22 ook vandaan.
Draai nu momenteel Windows Fundamentals for Legacy PCs erop, RAM geupgrade naar 256MB en een 20GB HD erin gezet.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 19 februari 2017 18:10:53 schreef testman:
kende een vertegenwoordiger die tot 2015 nog als werktoestel een nokia 6310i had van 15 jaar oud.
Ik heb tot februari vorig jaar nog met een Nokia 3310 rondgelopen als standaard telefoon. Dat was zelfs nog een 'vervanger' van de 3310 die ik daarvoor had en steeds vaker last kreeg van een wegvallende SIM-kaart.
Met dat toestel durfde ik tenminste het magazijn in.
De telefoon die ik daarna kocht (een N97 mini van hetzelfde merk) is, zoals waarschijnlijk menig smartphone, niet gemaakt op de ruwe omgeving van een magazijn. Ook nu ik weer in de werkplaats zit en nog geregeld tegen dingen aan stoot (dat gebeurt nu eenmaal als je werkt) pak ik toch geregeld dat ding erbij om te kijken of het scherm nog heel is na een lelijke ontmoeting met een tafelhoek of iets dergelijks.
Bijna elke collega heeft een 'echte' smartphone, die hij dus ook niet op zak heeft, maar op tafel of in de gereedschapskar heeft liggen, vanwege de beschadigingsrisico's. Tja, dat haalt voor mij het hele nut van een GSM onderuit, maar ik ben dan ook ouderwets.
@ Tidak Ada & RAAF12: nog leuker was het als je de snelheid op 360 zette: dan kon je die banaan dwars door gebouwen heen smijten
(moet je nagaan, 20 tot 22 jaar na dato of zo, dat ik dat nog weet)
Leuk om erachter te komen dat het meegeleverd werd bij DOS. M'n vader was systeembeheerder in die tijd en zowel in het spamfilter van de e-mail als via-via werd er een hoop software verspreid, dus 'Ik heb nu toch zo'n geinig spelletje gevonden' was een vrij veel gehoorde uitspraak.
Toen het pand verbouwd werd, kan ik me nog herinneren dat ik een keer een ruimte binnenkwam die toebehoorde aan de audiovisuele dienst: Er mocht toen nog gerookt worden en op de vrijdagmiddag dat ik er samen met m'n pa langskwam zaten er 4 of 5 volwassen mannen met bier en peuken naar een scherm te staren waarop dat gorilla.bas draaide. En juichen dat ze deden als een van de twee getroffen werd...
Nibbles ken ik inderdaad ook 
Ik las net trouwens nog wat over amber schermen... Dat kan ik me nog herinneren van groep 4 van de basisschool: of de leraar, of een handige ouder (of misschien wel gewoon een onderwijsgigant) had een reken-programma op de PC gemaakt.
Stiekem was het best wel 'cool' dat je zoiets op de computer kon doen. In koeienletters (uh... koeiencijfers) kon je tafels oefenen, delen, vermenigvuldigen enz. en ook een moeilijkheidsgraad kiezen.
Recent is m'n grootmoeder overleden en tussen alle papieren en foto's kwamen we ook een papiertje tegen waarop in nogal typische 'computerletters' een groet aan mijn grootmoeder geschreven was door een van m'n neven, samen met een uit matrix-dots bestaande tekening van een persoon achter een computerscherm, inclusief vermelding 'Ik heb deze kaart op de computer gemaakt, mooi he?'
Het is niet voor te stellen