Uitleg relaisschakeling van basis tot gevorderde gezocht

Hallo allemaal,

Vorig jaar ben ik afgestudeerd als residentieel elektrisch installateur te syntra. Ik heb een basis elektriciteit maar ik zou me graag willen verdiepen in wat betreft alles wat te maken heeft met relaisschakelingen.
Kan iemand mij een cursus of boek aanraden want als ik zaken lees over relais met K1 en S0 en NO en NC snap ik er eerlijk gezegd weinig van. Kan iemand mij helpen want ik wil dit echt onder de knie krijgen! Impulsschakelaars, tijdschakelaars maar ook relais die in de industriele elektriciteit worden gebruikt wil ik begrijpen. Bedankt alvast voor de hulp/uitleg!!

Je vraagt wel heel erg veel. Ik zou je zo mmaar dagen van informatie kunnen voorzien.
Dat gaat zo niet lukken.

Over alles rond om de motor, schakelen sturen en. beveiligen;
Ik kan je oa het schakelschemaboekje aanraden. kostenloos beschikbaar gesteld door Moeller, thans Eaton. zoek er maar eens na op internet.

ROVC geeft cursussen die wellicht aan je doel beantwoorden.

Om een kleine stap te nemen.
In schakelschemas worden (hulp) relais aangeduid met de letter K, ook wel de kenletter genoemd. Dit is genirmaliseerd, vrijwel iedereen past dit toe.
D grotere relais, die bv motoren inschakelen noemt men vaak magneetschakelaars of contactors, daar is de kenletter Q van.

Een (hulp) relais en magneetschakelaars hebben kontakten.
Een kontakt dat normaal open is, en sluit als de spoel bekrachtigt wordt noemt men een MAAKkontakt, in het Engels Normally Open oftwel NO of N.O.
Een contakt dat normaal gesloeten is en opend bij bekrachtiging heet een VERBREEKkontakt, in het enels Normally Closed oftwel NC

Heb je ook nog wisselkontaten, net zo als bij een wisselschakelaar, dat heet bij ons een WISSELkontakt, in he Engels Change Over.

Een elektrotechnisch installateur , en dan nog nooit van relais of kontactors te hebben gehoord? :S

Er zijn veel soorten relais.

Belangrijk is o.a. de maximale stroom die een relais kan schakelen.
Voor AC is dat bij een hogere spanning dan bij DC. Ook wat er geschakeld wordt maakt uit. Een ohmse belasting schakelen gaat het gemakkelijkst.
In de datasheet van een relais staat het aantal keren schakelen, bij verschillende belastingen, dat een relais kan schakelen voor dat het defect raakt.

Ik denk dat je nog een paar cursussen moet gaan volgen (of misschien wel terug naar de school banken), bijv. industriele automatisering, besturingstechniek, en misschien meet en regeltechniek.

En wat jij nu vraagt daar kunnen de meeste van ons dagen over vertellen, dat is dus één twee drie niet uit te leggen.

Let bij meer dan de standaard basis schema ook op de "instink" typen.

Meeste relais zijn standaard Break before Make, maar in enkele gevallen wil je juist Make before Break !

Tja en wat betrekt schakelingen, Het is een schakelaar met maar 2 standen Aan of Uit , allen bedien je die niet met de had maar met een elektrisch signaal. De rest ligt aan je creatieve brein, je kan er een complete computer mee bouwen ;)

Je kunt zo diep op de stof ingaan als je wilt. Over alleen al de soorten contacten (materiaal, vorm, vonkgedrag) zijn boeken geschreven.

Helemaal aan de andere kant van de schaal zijn er in de basics ook dingen die je goed uit elkaar moet houden.
Neem bijvoorbeeld de benaming van het maakcontact. Een maakcontact 'maakt contact' als het relais bekrachtigd wordt.
In het Engels heet het een 'normally open' contact. De aanname is blijkbaar dat het 'normal' is dat het relais NIET bekrachtigd is.

Dat is niet moeilijk, maar stel je voor dat je de een of andere lijnbewaking hebt, met een relais dat altijd aangetrokken is, maar afvalt zodra de lijn (draad) ergens onderbroken wordt.
Het 'normally open' contact zal dan normaal gesproken 'closed' zijn! Pas in een alarmsituatie zal het openen.

De Nederlandse term is in zo'n geval ook niet vanzelfsprekend: in het beschreven geval zal het 'maakcontact' dus de de alarmsituatie signaleren door... te verbreken.

In het schema van zo'n installatie zou het contact ook 'open' getekend zijn, en je moet dan zelf weten (of uit het schema afleiden) dat het in werkelijkheid, normaal gesproken, gesloten is.

Nogmaals, dit is geen rocket science, maar je ZULT er een keer intuinen, net als wij allemaal. :)

Dat is een beetje dezelfde discussie als een brug die open//dicht is. Het ligt er maar net aan vanuit welk punt je redeneert. Maar tekenen ed. doe je in spanningsloze/onbekrachtigde toestand

Lastiger wordt het als er electronica bij komt kijken. NC betekent daar Not Connected. En Q wordt daar vaak voor transistors gebruikt.

Wel apart, een elektrisch installateur die de schemas dus eigenlijk niet kan lezen en daarom niet weet wat hij aan legt. Dat zie ik hopelijk verkeerd.

Laatst weer wat nieuws geleerd over relais. Naast polariteit gevoelige (mbt aansturing) , zijn er ook Hi sense relais. Die hebben een veel hogere spoelweerstand.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]

Op 24 februari 2017 11:47:11 schreef fred101:
Laatst weer wat nieuws geleerd over relais. Naast polariteit gevoelige (mbt aansturing), zijn er ook Hi sense relais. Die hebben een veel hogere spoelweerstand.

Ja, die kun je aansturen met nog een lagere stroom. Wordt veel toegepast in elektronische schakelingen.

Wel apart, een elektrisch installateur die de schemas dus eigenlijk niet kan lezen en daarom niet weet wat hij aan legt.

Een elektrische installatie ontwerpen/aanleggen is heel wat anders dan eer relaisschakeling maken en ook heel wat anders dan elektronica.
Mag voor de een duidelijk zijn, voor een ander een grote onbekende wereld.

Helemaal mee eens Toet. :)