Spaarlamp nabouwen, wat doet de schakeling precies, en waar elementen vinden.

Hallo allen.

Zo, zie voor dit probleem maar eens een onderwerpregel te verzinnen :)

Ik zit met een probleempje / vraag. momenteel ben ik bezig met een serie lampen waarbij ik spaarlampen uit elkaar haal en opnieuw gebruik. Hiervoor gebruik ik philips 5 watt spaarlampen, omdat ik niet teveel licht wil hebben, je kijkt recht op de buis namelijk.

Nu is meneer Philips zo lief om om de zoveel tijd hun circuits te vernieuwen waarndoor ik weer opnieuw moet gaan uitwerken. Gelukkig schelen de circuits momenteel vrij weinig, behalve dat ze voor een deel overgestapt zijn naar SMD.

Enfin. Mijn vraag is als volgt en bestaat uit 2 delen (met bonusvragen).

ik heb hier een schema uitgewerkt, de zwarte cijfers zijn de oude waardes, de rode de nieuwe versie van de lamp.

Ik vroeg me af wat de uitwerking is van het veranderen van de weerstanden en een paar condensators in dit schema. waarom zouden ze dit gedaan hebben? (ik begrijp ongeveer hoe het schema werkt. maar ook weer niet precies ;) )

tweede vraag: ik bouw deze printplaatjes na in een ander formaat. Omdat elke keer desolderen en weer in elkaar zetten voorheen wel ging, maar momenteel niet meer kan door het gebruik van SMD componenten, wil ik de onderdelen los ergens vandaan halen en zelf bouwen. Wat achteraf sowieso handiger is, maar dat terzijde.
De meeste componenten kan ik wel vinden, de standaard weerstanden, diodes, etc. Alleen de codes op de condensators zijn mij nog een beetje onbekend, hoe moet ik die lezen?
de ene keer staan er codes als: 1n5j, dan weer iets van CY2A.

Waarschijnlijk denkt men hier meteen, wat een omslachtige manier van een schema tekenen! gebruik gewoon eagle, of andere software die daarvoor gemaakt is! Echter, punt 1: ik snap die software niet :P en punt twee, ik gebruik deze tekeningen in de uitwerking van het schema. Ik borduur namelijk met koperdraad waarna ik de componenten erop soldeer. Dan is de tekening meteen het patroon.

In het schema zitten in het midden twee spoeltjes, of hoe deze ook mogen heten. ook daarvan zoek ik de namen om ze na te kunnen bestellen.
de ene heeft 6 pootjes, de andere 2. hier te zien op de foto's.

de oude versie heeft een groter 6-potig spoeltje met omhulde draden, de nieuwe een kleinere met een plastic voetje. Beide hebben een grotere spoel met heel veel codes erop, maar ik kom er niet achter hoe dit heet :)

Zo, heel verhaal. Beetje chaotisch. in het kort:

1: wat is precies de uitwerking van de andere waardes in het schema?
2: hoe moet ik de condensators lezen?
3: hoe heten de spoeltjes / dingetjes, zodat ik deze kan nabestellen
4: waar zou ik deze onderdelen allemaal makkelijk in 1 keer kunnen bestellen. (liefst in nederland, of in de buurt, want snelle levering)

Alvast bedankt!

Tim.

Patrick de Zeester

Golden Member

Hier kan je wat meer vinden over de electronica in een spaarlamp: http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html

De spoelen/transformatoren die je in een spaarlamp aantreft zullen specifiek voor die spaarlamp zijn gemaakt, en de kans dat je die kant-en-klaar kan kopen is nihil.

Overigens een gaaf idee om elektronica te borduren (al is het niet erg aanraak of brandveilig)!

Op 24 februari 2017 16:11:51 schreef Patrick de Zeester:
Hier kan je wat meer vinden over de electronica in een spaarlamp: http://www.pavouk.org/hw/lamp/en_index.html

De spoelen/transformatoren die je in een spaarlamp aantreft zullen specifiek voor die spaarlamp zijn gemaakt, en de kans dat je die kant-en-klaar kan kopen is nihil.

Overigens een gaaf idee om elektronica te borduren (al is het niet erg aanraak of brandveilig)!

De lampen komen ook achter glas hoor, en tot nu toe is er nog niks in de brand gevlogen ;) (afkloppen)

Nou, de transformatoren en spoeltjes kan ik dan nog wel hergebruiken, die zijn groot genoeg om te desolderen en weer vast te maken.
Dan moet ik alleen nog op zoek naar de condensatoren...

bedankt voor de link trouwens. ik ga het proberen door te lezen en te snappen, maar ik kan niks beloven ;)

Ohja, dit onderdeel was me ook onduidelijk. enig idee hoe deze unit heet?
het enige wat ik eraan af kan lezen is 3mH 11R. al staat er soms 08R of een andere waarde.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weer eens wat anders, een geborduurde print... :)

PE9SMS

Golden Member

This signature is intentionally left blank.

Wat een creatief idee zeg, nooit eerder gezien. Flex print maar dan anders :)

Inderdaad. En nou nog een pc ontwerpprogramma voor de borduurmachine :P

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Geen CAD/CAM, maar CAD/CAS... :)   (Computer Aided Stitching)

Met wire-wrap wat kleur toevoegen ..

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

"182" op een condensator berekend 18*10^2 pF, oftewel 1.8nF. "223" is 22*10^3, dus 22 met 3 nullen, 22000pF = 22nF. "681" = 680pF = 0.68nF.

Dit soort schakelingen zijn hoogfrequente oscillators, dus als je ze zo ruim opbouwt kun je mogelijk wel problemen krijgen, waardoor een circuit niet werkt of na korte tijd stuk gaat. Elk stukje draad is een antenne en een spoel, en sommige verbindingen zijn wat dat betreft veel kritischer dan anderen.

Dat blauwe spoeltje kun je waarschijnlijk gemakkelijk namaken van een kleine kern die je los kunt kopen, maar zonder LCR meter is het lastig om vast te stellen wat je precies nodig hebt, en hoeveel windingen je op de nieuwe kern zou moeten leggen.

Die kleine transformator (met de gele tape erop) is waarschijnlijk een custom ding dat je niet gemakkelijk kunt namaken; waarschijnlijk ligt er een groot aantal windingen op wat het onhandig maakt. Ik verwacht niet dat dat ding een luchtspleet heeft, dus een kern van hetzelfde formaat zou moeten kunnen, maar dat zou wel veel werk zijn.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 februari 2017 15:43:51 schreef Timbob:

Waarschijnlijk denkt men hier meteen, wat een omslachtige manier van een schema tekenen! gebruik gewoon eagle, of andere software die daarvoor gemaakt is! Echter, punt 1: ik snap die software niet :P en punt twee, ik gebruik deze tekeningen in de uitwerking van het schema. Ik borduur namelijk met koperdraad waarna ik de componenten erop soldeer. Dan is de tekening meteen het patroon.

Eerst mijn complimenten voor de opbouw, echt leuk gedaan.

Ten tweede, je tekent helemaal geen schema's maar layouts. Ik heb zelf ook nog nooit Egel o.i.d. gebruikt om schema's te tekenen, maar gewoon pen en papier. Digitaliseren doe je dan door een foto of een scan te maken.

Voordeel van een schema echt als schema tekenen, is dat je de onderdelen zo plaatst dat je de werking en samenhang beter kunt inzien.

ritmeester

I love it when a plan comes together !

Ik zit niet zo in de spaarlampen wereld maar ik wil toch wel een opmerking maken:

Geweldig mooi flexibel high power/current breadboard. Hoe kom je op dit idee ?

oh wauw, wat een hoop reacties :D

Het idee kwam oorspronkelijk van m'n afstuderen, een onderzoek om ambachtelijk handwerk terug te krijgen in de spullen die hedendaags in enkele secondes in een fabriek in elkaar gezet worden. En ik ben daar nog steeds mee bezig. :)

@Sparky, bedankt voor de uitleg, daar kan ik weer even mee verder.
Ik weet dat een schema als dit waarschijnlijk geen kema keurmerk zal krijgen ;) maar ach, het is kunst, dan mag dat he?

Ik ben nu een serie aan het maken met deze lampen voor een expositie binnenkort.
Voor wie er in de buurt van de Bilt woont, ik zal een update plaatsen waar en wanneer de expo is. En ik zal uiteraard een fototje plaatsen als de boel af is ;)

Bedankt voor alle (leuke) feedback!

Je hebt nog bijna 2 weken, dan kun je mooi een prototype op de CO stand in Rosmalen hangen :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 maart 2017 20:51:26 (82%)]

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klein opbouwende kritiek :)

Is het niet mooier om de componenten aan de onder kant te solderen? Dan zie je de kloddertjes tin ook niet, die hier en daar wel iets langer hadden mogen vloeien.

Verder vind ik het een super gaaf idee !! +10

Heb ik ook wel naar gekeken hoor. Allerlei verschillende opties bekeken qua kleuren draad, solderen aan de andere kant.. etc.

probleem is dat soldeer sowieso doorvloeit, en als de elementen door de stof heen steken naar de andere kant ziet dat er ook minder mooi uit.

Ik kan niet te heet en lang solderen, dan wordt de stof bruin, maar soms vloeit het goed, soms iets minder ;) ik wordt er steeds beter in.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat een gaaf idee zeg, en zeker voor een expositie. Het is ook een leuk idee om het bijv. op scholen te laten zien.

Ik weet dat een schema als dit waarschijnlijk geen kema keurmerk zal krijgen ;) maar ach, het is kunst, dan mag dat he?

Je zou er een plexiglas plaat voor kunnen doen, dan is het in ieder geval aanraak veilig.

Ik ga ook borduren denk. :)

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Erg creabea :)

Ik heb alleen één ernstige bedenking: Het lijkt mij nogal brandgevaarlijk! Als je kortsluiting krijgt of er gaat een component kapot, dan heb je grote kans dat het een 'rookgordijn' wordt.
Ik weet niet wat de verdere bedoeling is: Eigen creativiteit of 'co-workmanship in love'.
Ik raad je ernstig aan om eens bij bijv. de bouwmarkten te kijken naar glasvezeldoek. Ik meen te herinneren, dat je dat ook in een dergelijk ruitpatroon kunt krijgen. Verder zou ik voor de weerstanden 1/2 of 1 W typen gebruiken. Het geheel is groot genoeg om dat te kunnen doen.
Vervang het gesuggereerde plexiglas dan ook in gewoon vensterglas.

Succes, ik verwacht binnenkort een geborduurde digtale (nixie) klok >:)

edit
Ik heb dit voorbeeldje ooit bij de GAMMEL meegenomen (je weet nooit waar je het voor kan gebruiken ;) )

Anoniem

Als demo, kunstwerk, vind ik het enorm geslaagd. Origineel om je printplaat te borduren.
Toch enkele opmerkingen waarvan sommige al eerder gemaakt zijn..

-Omdat de oscillatorschakeling zo breed uitgesmeerd is over een groot oppervlak is er een aanzienlijke kans dat het niet naar behoren of zelfs helemaal niet gaat werken.
-Brandgevaarlijk.
-Door de snelle vooruitgang in de ledtechnologie zijn spaarlampen eigenlijk nu al uitgerangeerd.

Zolang het spielerei blijft lijkt het me echt de max, maar ik lees ook in je posts een ernstiger ondertoon, dat het kadert in een onderzoek om artisanale technieken te gebruiken om massaproducten op een alternatieve wijze te produceren.
Neem je zelf daarin niet al te serieus , want het is natuurlijk klinkklare onzin. Zeker voor dat soort hoogtechnologische producten.

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het idee om printsporen te borduren is wel creatief, maar zoals al door anderen opgemerkt zal het de werking van de schakeling niet in positieve zin beïnvloeden, als de schakeling überhaupt nog wil werken.

Op 28 februari 2017 09:38:54 schreef Timbob:
een onderzoek om ambachtelijk handwerk terug te krijgen in de spullen die hedendaags in enkele secondes in een fabriek in elkaar gezet worden. En ik ben daar nog steeds mee bezig.

Een rekensommetje zal je snel weer met beide benen op de grond doen belanden. Wat kost het aan tijd en geld om zo'n lamp te borduren en handmatig in elkaar te zetten en hoeveel kost het om een machine het in enkele seconden te laten doen?
Nog afgezien van het feit wat een betrouwbaarder product aflevert; een onderbetaalde *) arbeider of een machine?

*) Die handmatige productie vindt natuurlijk plaats in een goedkoop derdewereldland.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat kost het aan tijd en geld om zo'n lamp te borduren en handmatig in elkaar te zetten........

Het is toch een kunst project, dat mag best wat tijd kosten lijkt mij. Rembrandt zal zijn schilderijen ook niet in één dag afgehad hebben. :)

rbeckers

Overleden

De oscillator frequentie is niet zo hoog. Afhankelijk van ontwerp ongeveer tussen de 100kHz en de 1MHz.
Dat is niet echt hoog en veel minder kritisch als bijvoorbeeld een FM bug.

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Inderdaad, creatieve dingen, kunstnijverheid en dergelijke hebben een meerwaarde, die ook moet worden betaald. Kijk maar naar design meubilair en verlichting.
Je moet je alleen afvragen of wat JIJ mooi vindt, een ander dat ook mooi zal vinden. Dat hoor echter bij die business....

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik reageerde op deze zin, die niet speciaal naar "kunst" verwijst:

een onderzoek om ambachtelijk handwerk terug te krijgen in de spullen die hedendaags in enkele secondes in een fabriek in elkaar gezet worden.

Bij ambachtelijk handwerk stel ik me voor dat iemand bijvoorbeeld meubels maakt, maar een concurrent van Ikea zal hij nooit worden.

Gadget_inc

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dat wil ik ook niet :-)
Alleen eerlijk handwerk op maat !