Bedankt allen
Leuk om de berichten te lezen.
Ik heb het nog niet geprobeerd om dit machinaal te doen. ik merk dat het koperdraad erg kwetsbaar is, ik gebruik het draad dat ik strip uit gewoon electradraad, er komen snel tisten en knikken in waardoor het snel breekt. Daardoor is het borduren ook wel een monnikenwerk, aangezien het allemaal erg voorzichtig gaat.
Ik weet wel van andere projecten waarin koperdraad gebruikt werd in stof, meestal door middel van weven, waar ook ledverlichting in zat. Zelfs een van m'n jaargenoten op de kunstacademie is daarmee afgestudeerd.
Het punt met mijn werk is dat er 230 volt doorheen gaat, dus draagbaar zal het nooit worden. tevens is op de weefmethode alleen een rechte lijn te krijgen, niet een schema zoals ik gebruik.
Elke uitwerking heeft uiteraard z'n eigen toepassing
3 volt door koperdraad in een vloerkleed is prima te doen. maar zodra de voltage hoger wordt, wil je er niet meer op staan 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 5 maart 2017 18:25:33 schreef Timbob:
er komen snel tisten en knikken in waardoor het snel breekt.
Wat zijn "tisten"?
<off topic?>
Ik zie nog steeds niet het nut of het kunstzinnige van het borduren van elektronische schakelingen. Maar dat zal wel aan mijn pragmatische benadering van de wereld om mij heen liggen.
Van een schilderij van een van de oude meesters in de schilderkunst zoals Rembrandt, Frans Hals en dergelijke kan ik enorm genieten, maar het 'borduren' van elektronische schakelingen vind ik tijdverspilling en van het niveau van een 6-jarige die leert punniken.
Maar ieder zijn meug.
Edit:
Mijn grootmoeder borduurde het ene tafelkleed na het andere en die gaf ze daarna weg aan alle familieleden en bekenden.
Er liggen, 40 jaar na haar overlijden, nog een stuk of 15 van die dingen bij mij in kast. Werden, worden en zullen nooit worden gebruikt. Maar het borduren was het enige dat zij met haar handicaps op vergevorderde leeftijd van 90 jaar nog kon doen.
Anoniem
Op 5 maart 2017 19:11:24 schreef evdweele:
[...]Wat zijn "tisten"?Ik zie nog steeds niet het nut of het kunstzinnige van het borduren van elektronische schakelingen. Maar dat zal wel aan mijn pragmatische benadering van de wereld om mij heen liggen.
Van een schilderij van een van de oude meesters in de schilderkunst zoals Rembrandt, Frans Hals en dergelijke kan ik enorm genieten, maar het 'borduren' van elektronische schakelingen vind ik tijdverspilling en van het niveau van een 6-jarige die leert punniken.
Maar ieder zijn meug.
Ik vind oude schilderwerken een sterk staaltje van vakmanschap. maar om nu elke week de nachtwacht te gaan onderkwijlen vind ik er ook over. Het is ook geen kunst zoals wij dat nu interpreteren . Het was gewoon een opdracht van een rijkaard die zich voor veel geld wilde laten vereeuwigen. We weten niet eens of ze er wel een beetje op leken.
Het enige wat mij opvalt is dat de vrouwen in die tijd zonder uitzondering vrij lelijk waren. 
Mijn grootmoeder borduurde het ene tafelkleed na het andere en die gaf ze daarna weg aan alle familieleden en bekenden.
Er liggen, 40 jaar na haar overlijden, nog een stuk of 15 van die dingen bij mij in kast. Werden, worden en zullen nooit worden gebruikt. Maar het borduren was het enige dat zij met haar handicaps op vergevorderde leeftijd van 90 jaar nog kon doen.
Dat is pas idioot. 40 jaar lang je kasten volproppen met oude tafelkleden waarvan je zeker bent ze nooit te gebruiken.
geef mij dan maar zo'n geborduurde klok voor aan de muur. 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het is ook geen kunst zoals wij dat nu interpreteren
Daarover verschillen de meningen. En ik geef hier mijn eerlijke mening weer.
De "kunst van nu" vind ik over het algemeen een verkwisting van materialen, tijd, geld en een aanslag op de goede smaak.
Wat dat betreft ben ik het geheel met de uitspraak van Karel Appel eens: "Ik rotzooi maar wat aan". Die Karel had in elk geval zelfkennis, wat je van de kopers van zijn werken/rotzooi weer niet kunt beweren.
Anoniem
Ach Van Gogh raakte zijn schilderijen ook aan de straatstenen niet kwijt.
Maar je bent wat te streng voor Timbob.
Ik ben ook niet vaak gecharmeerd door hedendaagse kunstvormen, maar dit vind ik toch wel een origineel idee.
En als de oscillator wil draaien is het nog een lichtend voorbeeld ook. 
@ Timbob, dank voor de info.
Ik ga kijken wat wikkeldraad in een naaimachine doet, het is mooi recht, glad en geïsoleerd.
Weven gaat mij te ver, handmatig rijgen kan wel.
@ Captain, dank voor de tip.
Je kan het niet zo gek bedenken en het bestaat al!
Het rvs garen heeft wel een behoorlijke weerstand.
@ evdweele,
Off topic:
Volgens mij is een tist een kink, een lus die rechtgetrokken wordt.
De tafellakens die mijn oma maakte, heb nog ik allemaal in gebruik.
Als je van de jouwe af wil, dan hoor ik dat graag.
Op 5 maart 2017 19:11:24 schreef evdweele:
[...]Wat zijn "tisten"?[...]
Maar ieder zijn meug.
tisten zal wel een stukje dialect zijn. knopen, klitten, dat soort dingen.
Grappig, het "dat kan mijn neefje van 6 ook" argument stamt ook ongeveer uit de tijd van de nachtwacht, dus wat dat betreft ben je wel consistent. Gelukkig zijn er sinds die tijd steeds mensen geweest die het experiment aan durfde te gaan. Soms geslaagd, soms niet. En dat dat niet bij iedereen in de smaak valt is alleen maar een teken dat het een waarde heeft. Als iedereen het mooi zou vinden zou het geen kunst meer zijn maar opium voor het volk.
Goeie kunst start een discussie en durft een stelling in te nemen. Nu wil ik niet meteen zeggen dat ik mooie kunst maak, maar ik doe dingen waar ik voel dat er iets te ontdekken valt. Mensen die daar niet van houden mogen uiteraard altijd teruggrijpen op een stuk doek met wat ridders erop.
ieder z'n meug 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vind technische kunst al sinds klein jochie fascinerend. Dat liep van (de achterkant van) draaiorgels, molens, tot alle installaties waar knopjes of bewegende delen of lichtjes aan zaten. Heb als klein jochie nog eens met een vinger in het Frans Hals ergens tussen gezeten zelfs (kijken met je handen). Ook demonstratieopstellingen met knopjes en lampjes, ook een raakvlak tussen kunst en techiek (ja Sine, ook dingen zoals jouw teslaspoel en jacobsladder zou ik als klein jochie al prachtig gevonden hebben).
evdweele
Overleden
Het Teylermuseum in Haarlem boeide mij altijd heel erg. Net als het Utrechtse museum 'Van Speeldoos tot Pierement'.
In Frankrijk bezocht ik eens het museum Clos Lucé in Amboise met allerlei uitvindsels van Leonardo da Vinci. Erg boeiend.
Maar om dit nu te vergelijken met het punniken van een spaarlamp is me toch een stap of 7 te ver.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het Teylersmuseum boeide mij inderdaad ook altijd erg. Tegenwoordig hebben ze ervoor gekozen om ruimte te scheppen inplaats van allerlei leuke ontdekkingen en demo-opstellingen in alle hoekjes neer te zetten 
Bij mijn laatste bezoekje miste ik Tante Cor node.
Het borduren van een spaarlamp is een beetje kruising tussen kunst en Evoluon. Het Evoluon heb ik als klein jochie 1 keer gezien, als het nu nog bestond zou ik er wel een paar dagen kunnen zoetbrengen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]
evdweele
Overleden
Tante Cor heb ik in het Teylermuseum nooit ontmoet, haar zou ik eerder verwachten in het PTT-museum in Den Haag.
Op 7 maart 2017 20:07:00 schreef maartenbakker:
Het Evoluon heb ik als klein jochie 1 keer gezien, als het nu nog bestond zou ik er wel een paar dagen kunnen zoetbrengen.
Hier nog één. Ben er één keer geweest met schoolreisje, (schat dat ik toen een jaar of negen was) en dat is me altijd bij gebleven. Het is dan ook jammer dat het dicht is.
Op 8 maart 2017 09:01:01 schreef Lambiek:
[...]
Hier nog één. Ben er één keer geweest met schoolreisje, (schat dat ik toen een jaar of negen was) en dat is me altijd bij gebleven. Het is dan ook jammer dat het dicht is.
En hier nog één 
Met mijn eigen kinderen ben ik eens in NEMO (Amsterdam) geweest. Erg mooi en leuk, veel zelf doen en goede uitleg. Een aanrader, ook voor volwassenen.
On topic. Daar zou een kunstwerk van TS prima aan de muur passen.
maartenbakker
Golden Member
Ah, het NINT, daar ben ik ook geweest vroeger. NEMO schijnt nog veel mooier te zijn, maar net als het Teylers (bovenstaande beschrijving) zo nu en dan een beetje van het paadje (maar welk museum zo nu en dan niet).
Op 7 maart 2017 20:13:25 schreef evdweele:
Tante Cor heb ik in het Teylermuseum nooit ontmoet, haar zou ik eerder verwachten in het PTT-museum in Den Haag.
Ze had tweelingzusters, maar inderdaad op de radio (quizz) geloofden ze me destijds ook al niet 
Op 8 maart 2017 11:45:55 schreef maartenbakker:
[...]Ze had tweelingzusters,
Hoe kan ze tweeling zusters hebben? Een tweeling heeft 1 tweeling zus, of het was een drie of ander meerling 
evdweele
Overleden
Tante Cor zal best een tweelingzus gehad hebben, die ongetwijfeld Zuster Redundantie heeft geheten 
Het was overigens een hele "familie":
- Oma = Cor Hoogendam (Tante Cor)
- Dochter = Willie Brill
- Kleindochter = Joke Driessen
Op 7 maart 2017 19:42:33 schreef evdweele:
Het Teylermuseum in Haarlem boeide mij altijd heel erg. Net als het Utrechtse museum 'Van Speeldoos tot Pierement'.
In Frankrijk bezocht ik eens het museum Clos Lucé in Amboise met allerlei uitvindsels van Leonardo da Vinci. Erg boeiend.
Maar om dit nu te vergelijken met het punniken van een spaarlamp is me toch een stap of 7 te ver.
Het zit je echt een beetje dwars wat ik doe he? 
maartenbakker
Golden Member
Op 8 maart 2017 13:00:11 schreef Shiptronic:
[...]Hoe kan ze tweeling zusters hebben? Een tweeling heeft 1 tweeling zus, of het was een drie of ander meerling
Nou, het kan wel. Een vriendin van me is zus van een tweeling 
ze zijn daar dus thuis met z'n drietjes - maar eerlijk is eerlijk dat had ik niet zo bedacht toen ik 'tweelingzusters' schreef
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
evdweele
Overleden
Op 8 maart 2017 17:17:10 schreef Timbob:
Het zit je echt een beetje dwars wat ik doe he?
Nee hoor, er zit me niets dwars. Ik vind het alleen geen kunst en een technische innovatie is het ook niet.
Als een ander het wel kunst vindt is dat helemaal zijn eigen perceptie.
Op 8 maart 2017 20:22:47 schreef evdweele:
[...]Nee hoor, er zit me niets dwars. Ik vind het alleen geen kunst en een technische innovatie is het ook niet.
Als een ander het wel kunst vindt is dat helemaal zijn eigen perceptie.
Wat kunst is, is natuurlijk een discussie op zich, daar zullen we nooit uitkomen. Ik heb ook nooit beweerd dat het technische innovatie is, volgens mij hoeft dat ook niet altijd. Soms zijn dingen mooi of verrassend, en worden mensen daar blij van.
Ik neem aan dat je thuis ook geen kale betonnen muren hebt en kale peertjes aan het plafond, maar een behangetje en een lampenkapje. Het is geen kunst of technische innovatie, het geeft wel je huis een fijner gevoel.
evdweele
Overleden
Op 8 maart 2017 21:17:27 schreef Timbob:
Wat kunst is
Zoek in het woordenboek eens op wat het verschil is tussen het IS en ik VIND.
maartenbakker
Golden Member
Lees dat woordje "is" eens in de context van de zin, dan klopt het gewoon.
Wat kunst is, kom je nooit uit, daar zijn jullie het gezien die zin gewoon over eens.
Rijkswaterstaat heeft denk ik de enige objectieve en werkbare definitie voor kunstwerken.
Op 8 maart 2017 23:20:53 schreef evdweele:
[...]Zoek in het woordenboek eens op wat het verschil is tussen het IS en ik VIND.
Dat was niet helemaal het punt wat ik wilde overbrengen in mijn reply, maar ik begrijp dat jij VINDT dat het geen kunst IS 
Ronald45
Golden Member
Ik vind het zeer leuk bedacht en mooi uitgevoerd. En ja ook kunstzinnig 
De Bilt is voor mij goed te doen qua afstand, en ik heb zeker interesse in een eventuele expositie.
Verder zijn er hier altijd wel (vaak dezelfde) lieden met zuur commentaar, maar die zeuren deze keer waarschijnlijk vooral omdat ze zelf niet op het idee zijn gekomen 
Het Evoluon vond ik vroeger ook fantastisch, daar was ook kunstzinnige elektronica te vinden. Bijvoorbeeld een apparaat dat op allerlei manieren "koffie" kon zeggen.
Er is iemand die een hele website aan de toenmalige expositie heeft gewijd, brengt oude herinneringen terug. Zeker een bezoekje waard: www.evoluon.org
Op 17 maart 2017 06:33:18 schreef Ronald45:
Ik vind het zeer leuk bedacht en mooi uitgevoerd. En ja ook kunstzinnig
precies. Of het nu kunst is of niet, ik vindt het een zeer leuk idee en zeker een expositie waard.