Herstelling Philips Soundbar HTS8100

eSe

Honourable Member

De zus van een vriend had een probleem met haar Philips soundbar HTS8100. Minimaal volume, niet hoger te krijgen. Even rondgekeken op de site hier en elders. Overal het zelfde probleem. Voeding.
Schakel ic STRX6759 en grote elco op de voedingsprint. Niet langer bij stilstaan en meteen 2 ic's en 2 elco's besteld.
Na 7 weken wachten op de Chinezen, gisteren het bestelde materiaal in de brievenbus gekregen. 1 ic en 3 elco's :-) Het ic is niet nieuw, er hingen nog kleine restjes soldeersel aan. Angstig gevoel.
Maar neen, was niet nodig, ic en elco vervangen en het machien werkt weer.
De koelplaat waar dit ic opzit word wel zeer heet, heb er een extra L profieltje opgezet. De koelpasta op het originele ic was helemaal verhard en verkruimelde bij het demonteren. Is misschien normaal na al die jaren.

Mijn vriend blij, zijn zus blij, ik blij en de Chinezen misschien ook wel.

p.s. Ik vraag me af hoe ze het doen, die chinezen. Printplaat in 1 hand, gasbrander in de andere en dan goed schudden :-D

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Vraag me af of dat bijkomend profieltje veel zal bijdragen. Door de haakse montage belemmer je de luchtstroom voor een stuk. Eventueel toch eens over nadenken?
Ik had er wellicht een ander profiel in gestoken, originele wisselen tegen eentje met lamellen ofzo.

eSe

Honourable Member

Heb er ook aan gedacht, maar niks in huis dat in de behuizing past. Er zit een ventilator in het toestel die een luchtstroom langs de koelplaat en de versterker erboven stuurt. En zoals het gemonteerd zit maakt het niets uit voor de luchtstroom, zit aan de achterkant van de originele koelplaat. Dient gewoon als extra koelmassa.

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
maartenbakker

Golden Member

Denk inderdaad met de brander en goed schudden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

deed ik vroegah ook weleens, brandertje erop en schudden of kloppen. dat meurde zo erg dat kleding die lucht wel even vasthield..

waar rook was, werkt nu iets niet meer