@sparky, een zelfde soort situatie dus als een ringkern trafo vast zetten met een metalen beugel op een metalen grondplaat, en dan een bout in het midden door de trafo steken?
Is op zich toch niet zo heel vreemd dat er wat stroom door die aarddraad loopt, is naast veiligheidsaarde machine ook een aardleiding naar een aardelektrode de staalconstructie. Een vereffeningsstroom heb je al snel.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Shiptronic: zoiets ja; het grote verschil is natuurlijk dat de stator van zo'n motor in principe gemaakt is om dat veld zoveel mogelijk binnen te houden, op de plaats waar het nuttig is, maar dat is een compromis tussen de toelaatbare veldsterkte en de hoeveelheid weekijzer in de stator. Uiteindelijk ontsnapt er altijd nog wel wat; geen significant deel van die 18kW natuurlijk, dus in het rendement van de motor ga je dat niet terugzien, maar wel genoeg om een dergelijke stroom te veroorzaken.
Op 31 maart 2017 22:13:34 schreef SparkyGSX:
1) GROTE asynchrone motor, heeft een significant, draaiend, magnetisch lekveld aan de buitenkant van de stator.
De as zit zelfs vaak aan een zijde in geïsoleerde lagers om grote stromen via de as tegen te gaan.
Als de bekabeling gewone installatiekabel is draait de PE met de andere aders mee en hoeft het veld wat de PE ziet niet per defenitie nul te zijn. Bij een aardlus, en die heb je heel snel, kan de aarde een kortgesloten wikkeling gaan vormen woordoor stroom gaat lopen door inductie wanneer in de andere aders stromen lopen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op zich waar, maar als het goed is, liggen die andere aders min of meer strak tegen elkaar, en dan zou het lusoppervlak daarvan dus klein moeten zijn. Het zijn natuurlijk 2 effecten die optellen; ik verwacht dat het lekveld van de motor grootste deel van de totale stroom veroorzaakt, maar het zal zeker meespelen. Als de kabels met 3 verschillende wartels de aansluitkast van de motor ingaan, wat bij dergelijke vermogens niet geheel onwaarschijnlijk is, is het lusoppervlak op die plaats natuurlijk alweer een stuk groter.
Op 1 april 2017 18:14:31 schreef SparkyGSX: Als de kabels met 3 verschillende wartels de aansluitkast van de motor ingaan, wat bij dergelijke vermogens niet geheel onwaarschijnlijk is, is het lusoppervlak op die plaats natuurlijk alweer een stuk groter.
Verwacht dit eigenlijk niet gezien
18.5kW +/- 36 A per fase > ster driehoek > 7 aderige kabel > 18 A per ader.
Kan dus met een 7x2,5.
Wat natuurlijk wel kan is dat er nog een aparte aarding naar het machinesamenstel loopt voor potentiaal vereffening en dat dit samen met de aarding in de motorkabel de lus vormt.
Op 1 april 2017 18:47:05 schreef HD13:
18.5kW +/- 36 A per fase > ster driehoek > 7 aderige kabel > 18 A per ader.
Kan dus met een 7x2,5.
Beetje krap. De thermische beveiliging onder de netschakelaar moet op 21A staan, en niet op 18A.
Bovendien zit die hele ster-driehoek waarschijnlijk op een groep, en dat moet dan 40 of 50A zijn. Er daar kun je dus geen 2,5mm2 kabels achter zetten, dat moet eigenlijk zelfs 10mm2 zijn, al gebeurt dat in de praktijk nooit. Maar 2,5mm2 is echt te krap.
Doelde eigenlijk alleen op de kabels tussen motor en ster driehoek relais.
Mijn aanname van de stroom is misschien iets te hoog omdat de grotere motoren vaak minder dan 2A per kW doen nog afgezien van 2p (3000 rpm) of 4p (1500 rpm).
Ik snap welke kabels je bedoelde. Maar de zekeringen van die motorgroep zijn 40 of 50A, daar mag je nooit een 2,5mm2 kabel achter zetten. De stroom die er normaal door loopt doet er helemaal niet toe.
Een 18,5kW motor heeft inderdaad altijd een Inom van 36A gehad. Tegenwoordig zal het ietsje minder zijn, maar daar staat weel een veel hogere startstroom tegenover (>10x Inom).
Voor de totale luslengte moet je ook de voedingskabel vanaf de meterkast tot aan de sterdriehoekschakelaar + de aansluitkabel vanaf de sterdriehoekschakelaar naar de machine bij elkaar optellen.
Hier komt dan natuurlijk nog bij de aardverspreidingsweerstand van de aardelektrode in de meterkast + de aardverspreidingsweerstand van de staalconstructie. Weet niet hoe lang de voedingskabel is maar stel de voedingskabel is 10mm2 en 40m lang dan heb je best een lus met zowel inductie als capaciteit.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik het effect wat de TS beschrijft met grote regelmaat ook wel meet bij machines van veel kleiner vermogen.
Het gaat dan om pompen van 1,5 tot 2,2 kW, ik heb er velen in onderhoud. Bij het onderhoud moet ik ook de stromen meten.
Ik gebruik een Fluke T5 Amperetang.
Per fase is het normaal rond de 4A.
Per fase scheelt het weinig bij een goede pomp, misschien de ene 3,9 en de andere fase 4A, die orde van grootte.
Meet je dan rond de complete rubber kabel naar de pomp en niet per fase kan je toch gemakkelijk 0,4A meten terwijl als je de aarde meet je 0A ziet.
[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op (38%)]
mvdk
Golden Member
Van die aardlus zou ik 't willen geloven als de aardrail in de hoofdverdeler een verbinding heeft naar de staalconstructie van het gebouw. Door staalconstructiedelen willen wel stroompjes lopen, zoals ik al eens in een ander topic heb gesteld, waar het over 3e harmonischen ging.
Maar als de aardelectrode deel van de lus gaat uitmaken, heb ik zo bedenkingen. Teveel weerstand.
Jammer toch, dat die meting die ik op 30 maart heb voorgesteld, wel nimmer zal worden uitgevoerd...
Nu het 2 april is kan wel naar voren gebracht worden dat bij velen bekend is dat wanneer je met een Amperetang rond een complete kabel meet je altijd wel wat meet ook al zijn de stromen in de fasen aan elkaar gelijk. Het zal er wel aan liggen dat er rond een niet afgeschermde kabel altijd wel een veld is, was dat er niet dan had een kabel ook geen EMC. De samenslag van de kabel zal daarin ook zeker uit maken. Bij drie aders is een logische verwachting dat het veld kleiner zal zijn dan bij een 4-aderige waar de aarde wordt beinvloed door de naast liggende fasen en het veld nog minder rond wordt.
Bij 1 fase 230V meet je dit effect niet rond een kabel meet je dan 0A. Bij 3 fasen meet je echter heel vaak wel wat.