Ik heb een probleem met mijn weerstandsbakjes......
Ik vergelijk de 10k Vishay en Econistor weerstanden. En over de laatste tijd zie ik dit:
klik op grafiek voor grotere versie
Wat je ziet is het verschil in weerstandswaarde tussen de 10k Vishay Z201, en de 10k Econistor. Vergelijken geeft een nauwkeuriger beeld, omdat de onnauwkeurigheden van de meter (opwarmen, tempco, drift) er uitvallen.
De Vishay is al een paar weken erg stabiel, wat je dus eigenlijk ziet is het verloop van de Econistor.
Tot dag 5 schommelt dat een beetje, de verschillen laten vooral de bodem van mijn meetnauwkeurigheid zien.
Maar op dag 5 heb ik het zakje Silicagel in het Econistor bakje in de oven gedroogd, en het bakje goed dichtgeschroefd.
Vanaf dat moment is de Econistor gestaag in waarde aan het dalen....
M'n 1k Econistor heeft tegelijkertijd z'n oven gedroogde silicagel gekregen, en vertoont hetzelfde beeld.
Het is denk ik wel zeker dat dat te wijten is aan de nu zeer lage luchtvochtigheid in het bakje, door die droge silicagel.
Maar hoe nu hier mee om te gaan?
Er zijn 2 opties: zakjes laten zitten, of ze er uit halen
De zakjes laten zitten:
- Wachten tot de weerstand gestabiliseerd is, en de nieuwe waarde als nominale waarde aannemen.
- probleem: hoe luchtdicht is mijn bakje? Als in de loop der jaren langzaam de silicagel weer verzadigd raakt, dan zal de weerstandswaarde weer gaan stijgen. En ik zal nooit weten of dat drift van de weerstand is, of stijging van de luchtvochtigheid.....
De zakjes er uit halen:
- Na het doosje een tijdje open te laten liggen heeft de weerstand weer z'n nominale waarde.
- Het gesloten doosje zal zorgen dat snelle luchtvochtigheid wisselingen geen invloed hebben.
- Maar of het doosje dicht genoeg is om ook seizoensinvloeden (zomer/winter) uit te sluiten weet ik niet.
- Dus mogelijk komt er een (seizoensafhankelijke) slinger in mijn lange termijn metingen, maar over jaren middelt zich dat uit, en wordt herkenbaar.
Dat is dus het dilemma... Ben benieuwd wat anderen denken!
Persoonlijk ben ik nu geneigd de zakjes er uit te halen. Vooral om voor de lange termijn metingen zo min mogelijk onzekere factoren in te bouwen.
Factor is ook dat ons huis centraal verwarmd is, en de luchtvochtigheidsvariaties daardoor kleiner.
Ik kan overigens nog wel een derde optie bedenken: Wel een silicagel zakje er in, maar niet drogen. Mogelijk heeft zo'n "uitgewerkt" zakje, dat al jaren open en bloot ligt en dus verzadigd is, toch een stabiliserende werking in het doosje. Onbekend terrein...
Overigens had de Vishay al 2 weken eerder z'n oven gedroogde silicagel in z'n bakje, en die geeft (nog) geen krimp. Dat zegt overigens niet zo veel, ik heb begrepen dat de inwerkingstijd (zeg maar "RC-tijd", kan variëren van dagen tot maanden.
groet, Gertjan