CO2 vrij bij laden accu?

Tidak Ada

Golden Member

Volgens het NOS-journaal van 12 uur, zou er CO2 zijn vrijgekomen bij het laden van een stationaire accu op een boot.
Is dat uit te leggen, of is er hier toch H2 in het spel?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja van de motor? CO waarschijnlijk, koolmonoxide, daar ga je dood aan, aan CO2 ga je niet zomaar dood.

Edit: knalgas, waterstof...

Gezin op zeiljacht ontsnapt aan vergiftiging door gas - http://nos.nl/l/2168212

[Bericht gewijzigd door K7Jz op vrijdag 14 april 2017 13:26:00 (36%)

las dat bericht ook ja, puur knalgas door water en accuzuur in een accu die gaar was.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 14 april 2017 17:04:25 (81%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoewel je wel degelijk dood kunt gaan aan Koolzuurgas, of Kooldioxide, CO2, lijkt me dat niet aan de orde hier. CO (koolstofmono-oxide) kan niet ontstaan in een gewone accu, dus is ook niet aan de orde. Blijft eigenlijk Waterstof, H2, over via de accu, maar dat is niet giftig, echter wel zeer brandbaar en vormt met zuurstof uit de lucht een explosief mengsel (knalgas). De NOS medewerker zal wel weinig verstand hebben van chemie, is al vaker voor gekomen. Verkeerde info is net zo slecht als nep-nieuws, lijkt me.

Maar de andere verschijnselen, vlgs artikel, spreken dat weer tegen. Versuft enz? Vreemd want waterstof stijgt snel naar boven en verder, blijft meestal niet "hangen". Rook naar gas??? Waterstof kunnen we niet ruiken.

Blijft eigenlijk over, een lek, ergens bij butaan-gascylinder/ slangen enz. ofzo. Maar goed, ze hebben het overleefd.

LiA (Leven is Avontuur)

Bij overlading van een accu kan waterstof sulfide ontstaan dat wel degelijk giftig is bij langdurige blootstelling.
Omdat het sterk ruikt naar rotte eieren lijkt het me dat je vanzelf wel naar buiten vlucht vanwege de stank :r

50–100 ppm: schade aan de ogen
100–150 ppm: reukorgaan verlamd na een paar keer ademhalen, en de geur wordt niet meer waargenomen
320–530 ppm: optreden van longembolie met mogelijk fatale consequenties
530–1000 ppm: beïnvloedt het centraal zenuwstelsel, vlugge ademhaling
800 ppm: dodelijk voor 50% van de mensen bij 5 minuten blootstelling
> 1000 ppm: onmiddellijke bewusteloosheid en uitval van het ademhalingsapparaat, soms na één keer ademhalen

[Bericht gewijzigd door Brainbox op vrijdag 14 april 2017 15:20:58 (52%)

Op 14 april 2017 15:05:03 schreef Brainbox:
Omdat het sterk ruikt naar rotte eieren lijkt het me dat je vanzelf wel naar buiten vlucht vanwege de stank :r

Alleen ruik je niets als je slaapt, ook de reden waarom rookmelders ten zeerste aan te raden zijn.

Hensz

Golden Member

Het bericht heeft het over knalgas en gistig. Knalgas is niet giftig. Er zit dan op zo'n boot tenminste extra H2 en extra O2 in de lucht. daar ga je ook niet dood van. Als de hoeveelheid O2 te hoog wordt krijg je wel allerlei irritaties, in eerste instantie van de luchtwegen. Zuurstof is een potent goedje!
Het feit dat je er dood aan kunt gaan betekent niet dat het een gif is. Drink in een paar uur tijd een emmer water en je gaat ook dood. Haal de zuurstof uit de lucht en je gaat ook dood, dat maak stikstof nog geen gif.

Don't Panic!

Er zijn twee mogelijkheden. Eén is H2S, de ander is dat het artikel nog meer fouten bevat.

Men noemt een symptoom op, verwarring en raar uit de ogen kijken. Klinkt mij in de oren als H2S. Daarnaast wordt beweerd dat de gezinsleden naar gas roken, in dat geval is het iniedergeval geen CO, CO2 of knalgas.

Even een paar dingen rechtzetten over H2S:

  • H2S zéér giftig, ook op korte termijn. Het is zeker niet alleen schadelijk op lange termijn.
  • rookmelders gaan af bij rook, niet bij H2S (en ook niet bij CO)
  • H2S ruik je niet zodra de concentratie boven een bepaalde grens komt. Je neus wordt dan verdoofd

die mensen sliepen op een boot afgelopen nacht, dat kinkt in dit jaargetijde meer als bijverwarming en koolmonoxide door een gammel gaskacheltje of dergelijke. gaan slapen met de ramen dicht en kachel aan kan het ook zijn geweest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Het speculeren over wat er nu echt aan de hand is geweest levert alleen nog meer onduidelijkheid op.
Omdat de gemiddelde journalist net zoveel verstand heeft van techniek als een koe van fietsen komen de warrigste verhalen in de krant.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 14 april 2017 16:19:56 schreef Hensz:
Het bericht heeft het over knalgas en gistig. Knalgas is niet giftig. Er zit dan op zo'n boot tenminste extra H2 en extra O2 in de lucht. daar ga je ook niet dood van. [...]

Behalve als je er bij gaat roken ...

Anoniem

Op 14 april 2017 15:51:16 schreef Jorn:
[...]

Alleen ruik je niets als je slaapt, ook de reden waarom rookmelders ten zeerste aan te raden zijn.

Even voor de duidelijkheid: Een rookmelder werkt optisch. Een zeer gevoelige opstelling van een IR led in combinatie met een fotodiode detecteert de fijne deeltjes die rook bevat.
Een gas zoals CO2 en H2S, of waterstof ziet de rookmelder niet!
Niets is zo gevaarlijk als eenfout gevoel van veiligheid.
Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat rookmelders bijzonder nuttige apparaatjes zijn.

in een boot zou ik eerder een koolmonoxide melder verwachten, zeker omdat de kans op verwarmen met gas of dergelijke groter is.

Het speculeren over wat er nu echt aan de hand is geweest levert alleen nog meer onduidelijkheid op.
Omdat de gemiddelde journalist net zoveel verstand heeft van techniek als een koe van fietsen komen de warrigste verhalen in de krant.

net als in het elektrocutie in boxtel topic.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ikzelf dacht ook eerder aan H2.
Als dat in een redelijke hoeveelheid vrijkomt. Kan het voldoende zuurstof verdringen om de beschreven verschijnselen te veroorzaken. Dat gebrurt ook bij CO2. Een tweede effect van CO2 is verzuring van het lichaamsvocht.
Overigens twijfel ik of ik nu hoorde of er over CO of CO2 werd gesproken. Om 13:00u werd er niet mmeer ober het onderwep gerept. Dat komt me overigens even onzinnig voor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 14 april 2017 18:43:11 schreef Tidak Ada:
Ikzelf dacht ook eerder aan H2.
Als dat in een redelijke hoeveelheid vrijkomt. Kan het voldoende zuurstof verdringen om de beschreven verschijnselen te veroorzaken. Dat gebrurt ook bij CO2. Een tweede effect van CO2 is verzuring van het lichaamsvocht.
Overigens twijfel ik of ik nu hoorde of er over CO of CO2 werd gesproken. Om 13:00u werd er niet mmeer ober het onderwep gerept. Dat komt me overigens even onzinnig voor.

Een accu staat meestal niet in dezelfde ruimte als een slaapplaats en is normaal geventileerd. Als je slaapt lig je plat en waterstof , het lichtste van alle gassen stijgt direct naar het plafond. Om de zuurstof te verdringen zou er al heeeel veel moeten geproduceerd.
worden. De hoeveelheid waterstof die een overladen accu levert is vooral gevaarlijk als iemand met een aansteker in het vulgaatje bijlicht om te zien hoeveel vloeistof er nog in zit. Ik neem ook aan dat men niet in een kleine ruimte slaapt met alles potdicht.
Zo'n camping petroleumkacheltje met katalysator en zonder rookgasafvoer die CO produceert als de zuurstof opraakt in de ruimte is veel waarschijnlijker.

Op 14 april 2017 18:43:11 schreef Tidak Ada:
Ikzelf dacht ook eerder aan H2.
Als dat in een redelijke hoeveelheid vrijkomt. Kan het voldoende zuurstof verdringen om de beschreven verschijnselen te veroorzaken.....

Dat gaat niet lukken. Bij de productie van H2 wordt er in dezelfde ruimte 2x zoveel O2 geproduceerd. Omdat H2 lichter en kleiner is dan O2 diffundeert H2 sneller weg

als je met 4en slaapt in een vrij kleine ruimte zonder open raam, krijg je al last van co2 gewoon door gebrek aan lucht verversing. dat kan icm een kachel die aan stond voor het slapen gaan ook al problemen hebben gegeven. de vader die naar de jachthaven ging, heeft door het naar buiten gaan al voor verse lucht gezorgd voor de rest, dat icm het optreden van de agente kan voor net genoeg lucht hebben gezorgd om de tussentijd te overbruggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 april 2017 20:26:16 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 14 april 2017 19:53:47 schreef ohm pi:
[...]Dat gaat niet lukken. Bij de productie van H2 wordt er in dezelfde ruimte 2x zoveel O2 geproduceerd. Omdat H2 lichter en kleiner is dan O2 diffundeert H2 sneller weg

Goeie opmerking, er wordt ook zuurstof geproduceerd. Maar niet 2x zoveel. 2H2O =2H2+O2

Je hebt gelijk. Het is precies andersom (2x zoveel waterstof)

Even voor de goede orde. Het artikel lijkt aangepast en iets accurater te zijn. Blijft natuurlijk dat "knalgas" niet giftig is, maar wel zeer gevaarlijk. En dat is dan toch weer raar in combinatie met het verhaal dat er sprake leek van vergiftigingsverschijnselen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja Chemie en juiste info dat, gaat nog wel eens mis. Toch lijkt het me dat er hier gewoon?? sprake is geweest van zuurstof tekort. H2S, Waterstofsulfide-geur, zal iedereen wel kennen.Ook eventuele buren daar en dus vermeld zijn, ipv een gas-geur. Ook geen tekenen van brandende ogen enz enz. Dat sluit ik dus maar uit. Echter verdringing van lucht door (butaan enz) gas niet. En omdat dat ook oa verwarring geeft en blijft hangen, is dat dan toch mijn conclusie. En giftig is het daarnaast ook niet en na wat frisse lucht ben je snel weer de oude, mits het niet te lang heeft geduurd.

Maar mijn mening voor een betere.

LiA (Leven is Avontuur)
maartenbakker

Golden Member

butaan/propaan heeft ook wel iets meer dan een zuurstofverdringende werking dacht ik en je ruikt het (door verontreinigingen denk ik?) wel vrij duidelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De giftigheid is miniem van butagas. Lijkt op LPG en heb je daar ooit een waarschuwing over gelezen ivm giftigheid? Denk het niet. De geur zal wel komen van sporen propeen/buteen, want er worden geen zwavelverbindingen aan toegevoegd, dacht ik, zoals wel met aardgas het geval is. Als ik nog zou werken op een lab, dan had ik dat snel kunnen bepalen met oa een broomwater-ontkleuring, sorry is verleden tijd.

Daarnaast zijn er de nodige filmpjes geweest op TV, over zuurstofgebrek. Oa bij piloten, ze merken het zelf niet en gaan ineens traag worden en vreemde dingen doen enz. Er is geen irritatie van oa ogen of slaperigheid. Best sneeky. Maar houden er verder niets aan over als je ze daarna zuurstof of frisse lucht geeft. (labexperiment! op de grond natuurlijk)

In dit artikel stond ook niet dat ze afgevoerd werden naar het ziekenhuis, oeps even uit het geheugen, dat zou met H2S of CO vergiftiging toch echt wel gedaan zijn. Maar ja de info is beperkt en ik speculeer ook maar. Gehuurd bootje en de bun (waar de butagas tank staat) wordt zelden gecontroleerd op zekerheid/goede afvoer (altijd aan de onderkant!). Motor aan en lekker varen, toch?.

Maar gelukkig is dat vonkje er niet geweest, anders was het duidelijk anders afgelopen.

Daarnaast slapen de meeste mensen zo rond de waterlijn (is koud) en dus blijft het extra hangen en ventilatie zal ook wel beperkt geweest zijn. Had laatst een leeg?? camping/butagas tankje in mijn rugzak, rook het een uur later nog.

Dan, Zwitsers, niet echt een watersportland. We gaan dat maar eens doen, is gehuurd dus zal wel helemaal ok zijn.

LiA (Leven is Avontuur)

Butaan, propaan en LPG zijn zware gassen. Zij verdringen uitstekend zuurstof, stikstof en de meeste andere gassen die in de gewone lucht zit. Voornoemde gassen zijn niet giftig.