Meten en registreren van waterdruk.

Ik ben op zoek naar een simpel systeem om de waterdruk van een centrale verwarming te controleren en te loggen.

Ik heb een verwarming met radiatoren, vloerverwarming en een boiler (niet elektrisch) van 200 liter. Als primaire energiebron wordt aardgas gebruikt.
Op de verwarming zit een rood expansievat met daarnaast een overdruk ventiel. De uitloop van het overdrukventiel is met een buis verbonden naar de waterafvoer.

Mijn probleem is dat de verwarming een aantal keer per jaar (4-5 keer ?) op onregelmatige momenten stil valt.
De oorzaak is steeds dat de druk van het verwarmingswater te laag is. (daalt van 1.5 bar naar 0.5 bar of minder).
In eerste instantie heb ik het expansievat laten vervangen, maar dat gaf geen verbetering.
Ik verdenk het overdruk ventiel, maar gelet op de constructie kan ik moeilijk vaststellen wanneer het overdruk ventiel opengaat, het is immers vast verbonden met de waterafvoer.

Vijf keer per jaar water bij vullen is niet ook niet zoveel moeite, maar op de meest onmogelijke momenten in de kou zitten is niet leuk en na jaren sukkelen begin ik het stilletjes beu te worden, te meer omdat gasketel, expansievat en vulset op zolder staan.

Wat ik zoek is een soort logger met een ingang waar ik een druksensor op kan aansluiten. Hieruit wil ik een lijst die me om de 10 minuten aangeeft welke de installatiedruk is.
Mooi zou zijn als ik daarnaast nog vb enkele temperaturen zou kunnen mee loggen. Dan weet ik of de gasketel aan het opwarmen was.

Wat raden jullie hiervoor aan ?

Ik beschik over een Fluke 189 die blijkbaar kan loggen, maar heb dat nog nooit gebruikt, kan dit eventueel ook dienen ?

Geen oplossing voor het loggen van de waterdruk, maar het verschijnsel van regelmatig drukverlies had ik in een vorige woning ook.
Toen ik ging verhuizen ontdekte ik waar al dat water bleef. Bij het verwijderen van het vaste tapijt in alle kamers was de betonvloer bij de radiatoren vochtig.
In een slaapkamer had ik een paar jaar eerder al een laag water van 1 cm boven het tapijt gehad door een doorgeroeste verwarmingsbuis, maar aan de vloeren in de andere kamers te zien lekte het daar ook.
Het verklaarde ook de klachten van de benedenburen over vochtige muren.

Misschien ook alle verwarmingsbuizen aan een grondige inspectie onderwerpen?

Bij verdenking van overdrukventiel ventiel vervangen (kosten geen drol) of anders even het buisje dat naar het riool gaat naar een emmer leiden. Kan niet veel water uitkomen, met 10 liter verlies is complete druk weg (uitgaande van normale installatie).
Anders zijn er ook wel drukmeters die in CV ketels worden toegepast, kom die dingen regelmatig tegen als ik weer een CV ketel mag slopen.
Je zou eens bij in installateur in buurt kunnen vragen of ze toevallig een sloop toestel hebben liggen. Anders zal ik er een paar opzij leggen als ik ze weer tegenkom.
Loggen moet je even zelf verzorgen middels arduino/raspberry of ander stuk electronica

een automatische ontluchter in de ketel zelf kan ook een oorzaak zijn. cv lekt meestal als deze koud is, koude leidingen geeft meer lekken als hete leidingen.

pas nog gehad met een ontluchtkraantje die na 10 jaar los was gekomen uit de rode pakking en een sleuf in de stuc had gelekt.

ook lekte daar het overdruk ventiel. je mag daar nooit aan draaien, dat is vragen om lekkage van dat ventiel. overigens mogen tegenwoordig overstort leidingen van cv systemen niet meer direct in het riool lopen. ivm verstopping kan dat gevaar opleveren dat overdruk niet weg kan.

ik zou zeggen, zaag in die buis tussen overstort en riool door en zet een emmer eronder. normaal mag er geen drup water uit die kraan lekken tenzij boven de 3 bar druk op het systeem. drupt de kraan, dan een nieuwe erop zetten.

Toevallig sinds kort kan ik met mijn raspberry de databus , ebus systeem,van mijn AWB-ketel uitlezen en loggen.
Geeft erg nauwkeurig ook de waterdruk weer. Zodoende ook geconstateerd dat er iets druklekkage is bij mijn systeem. Wordt dus ook uitzoeken.
Dus kijk effe of je ook een te loggen databus hebt.
Merk en type cv ketel?

Dat loggen lost het probleem toch niet op ?

Ga nauwkeurig dor je hele huis en controleer aansluitingen bij radiatoren,de beste tijd om dit te doen is in de mogen als je de ketel even flink laat opstoken.
De meeste moderne cv ketels hebben inwendig een ontluchter en overstort ingebouwd. Als je de kap eraf haalt is meestal direct te zien of 1 van de 2 lekt. Mijn overdruk ventiel in de CV atag was 8 euro.

Ken het probleem van voortdurend moeten bijvullen v/d CV. Bij mij bleken de (deels Koperen)leidingen nog hier en daar gesoldeerd te zijn en zijn door het voortdurend krimpen en uitzetten, gewoon lek gegaan, op de soldeerlas. Zat in een tussenwand verborgen en dus nooit echt opgemerkt. Buizen zijn vernieuwd en probleem hier is opgelost.
Maar je hebt toch wel ergens een drukmeter? Zinloos om er 2 of meer te nemen en lost je probleem niet op.

Loggen kan hints geven over hoe het lek functioneert en dat kan dan weer hints geven over waar het lek zit.

Ik heb jaaaaren geleden op aanraden van een stelletje monteurs die om "extra werk" verlegen zaten m'n expansievat laten vervangen. Ze zeiden dat ie kapot was. Sindsdien heb ik de indruk dat m'n expansievat kapot is. Ik heb de indruk dat iedere keer dat de boel warm wordt het overdruk ventiel activeert en er wat water uitlaat. Zo is iedere 6 maanden of zo de druk te laag dat ik niet meer (warm) kan douchen.

Maar een plas water onder dat overdrukventiel? Nee. Dat niet.

Als de waterdruk vier of vijf keer per jaar te laag is, dan is er duidelijk sprake van (open deur) lekkage. Behalve alle koppelingen in de leidingen, aansluitingen op CV-platen, kranen en ontluchters is het ook de moeite waard om de ketel en boiler aan een nauwkeurige inspectie te onderwerpen. Kijk vooral naar "bloemkool" op aluminium. Om het overdrukventiel te inspecteren, pas de waterafvoer aan met een zwanehals, waar het overdrukventiel zijn water kwijt kan. Om de regelmatige gang naar zolder te besparen kun je ook beneden ergens een manometer in de leiding zetten.

Succes

Bij sommige vaten kun je de balg die erin zit oppompen. Dat wil wel eens helpen.

Voor de TS: Er zal wat lekken. Dat ga je met een meter / logger niet oplossen. Haal de leiding van de overstort los. Emmer eronder zoals gezegd of een stuk WC papier. Het moet gewoon droog blijven. Die overstort is bedoeld voor als er echt teveel druk opgebouwd wordt. Dat kan komen doordat het expansievat rot is en de boel niet meer kan expanderen als het warm wordt. Het kan gebeuren door een te klein expansie vat. En het kan gebeuren met een expansievat met een lege balg.

In alle andere gevallen hoort die overstort droog te zijn. Als je dan toch druk verliest, dan is er wat lek. Moeilijker is het niet...

Als het niet te lang heel hoeft te blijven: een oliedruk sensor van een auto do3et het wel. Ik weet alleen niet hoe goed die op termijn tegen water kunnen. Klein gaatje, zal wel dicht gaan zitten...

een drukvat wat echt rot is kom je niet veel tegen, en zo wel is het merkbaar, als je op het vat klopt klinkt het als een vol vat aan de zijde waar de cv aansluiting zit, maar aan de zijde waar het ventiel zit moet het ding hol klinken.

waar je het ook aan kunt merken, als de waterdruk te laag is ( 0,5bar oid ) en je vult bij, dan is de druk na 2 sec vullen alweer op 2 bar. het drukvat is dan echt gaar..

oppompen van het drukvat wordt idd wel gedaan, zeker bij grote installaties waar drukvaten groot als een keukentafel staan. vervanging is duur en hoeft niet altijd, de druk zakt nu eenmaal langzaam, net als bij banden van je fiets of auto. meen dat er 0,8 tot 1 bar op het vat gezet wordt met een fietspomp, er zit gewoon een auto ventiel op zo'n vat.

1 drup per 7 seconden is al genoeg om een gemiddeld woonhuis systeem in 2 weken leeg te krijgen. plaatsen waar de boel nat wordt zijn ook beruchte plaatsen waar de cv door kan roesten. op de badkamer bijv, of achter de wasmachine waar condens blijft staan in de winter. wat ook voorkomt is midden op een radiator, heb dat gezien bij een 50 jaar oude radiator. viel zo een gaatje in, het water sprietste door de kamer heen.

Je mag me geloven of niet, maar ik heb in de afgelopen jaren al overal rond gekeken of ik ergens een lek zag, helaas niets te vinden.
Ofwel is het lek zodanig klein en verdampt het water terug op de warme buizen, zodat je geen vocht meer ziet.

De installatie is helemaal opgebouwd uit koperen buizen. Deze werden bij voorkeur met elkaar gekoppeld door middel van koperen persverbindingsstukken met een inwendige rubberen O-ring.
Slechts hier en daar zit een gesoldeerde verbinding.
Om contact corrosie te voorkomen, heb ik er angstvallig op toegezien dat men nergens verbindingen maakten uit twee verschillende metalen. En waar dit toch niet anders ging, vb aansluiting evenwichtsfles, aansluiting pompen, etc, zijn de koppelingen zichtbaar en bereikbaar.
De koppelingen die er zijn, zijn voornamelijk koper/messing koppelingen.

Het expansie vat is reeds vervangen en werkt volgens mij nog. Enerzijds duurt het enkele minuten voordat de installatie terug op druk is, dus de ballon wordt ingedrukt.
Anderzijds voel je de bovenzijde van het expansievat koud worden als je de vulgroep open zet.
Het nieuwe koudere water verdringt de ballon.

Ik heb zelfs in een bui van razernij al de automatische ontluchters (12 stuks) laten voorzien van een afsluiter zodat deze niet ongewild meer konden spuien. Het heeft echter geen zoden aan de dijk gebracht.

Het zou kunnen dat het volume van het vat te klein is. Als ik de afsluiters (In België noemen we dat “kranen”) van het vloerverwarmingscircuit dicht zet, heb ik het vermoeden dat de fout vaker voor komt. De vloerverwarming is opgebouwd uit kunststof buizen, mogelijk zijn de buizen iets flexibel en zetten ze uit onder invloed van de drukverhoging door de temperatuurstijging van het water.

De tip om een stuk keukenrol aan de uitgang van het overdrukventiel te leggen, ga ik zeker uitproberen.

@ Lambiek : de kunststof leidingen voor de vloerverwarming zitten waarschijnlijk in de chape, die is minder vormvast als de beton van het dek.

Op 16 april 2017 15:58:17 schreef pamwikkeling:
De vloerverwarming is opgebouwd uit kunststof buizen, mogelijk zijn de buizen iets flexibel en zetten ze uit onder invloed van de drukverhoging door de temperatuurstijging van het water.

De slangen zijn toch ingegoten in het beton zeker, dus uitzetten kan niet echt. Misschien zit er wel een lek in je vloerverwarming, als dat klein is kom je daar nooit achter. Wat je zou kunnen doen is alleen op de vloerverwarming druk zetten en kijken of dat op druk blijft.

je hebt toch een best groot huis nodig wil je standaard 25ltr drukvat te klein zijn. het hangt ook van de plek van de ketel af, zit de ketel en het drukvat boven op zolder dan zet je de keteldruk op een 1,5-2 bar. zit de ketel/drukvat in de kelder dan mag de druk wat hoger, omdat je boven anders niks overhoudt.

een lek in de vloerverwarming zou kunnen, maar dan nog meer kans op een lek aan een koppeling als midden in een slang in het beton. de ergste lekken zijn die je niet ziet, waar het lekwater weg kan lopen zonder zichtbare lekkages. aan achterzijde verdeler, achterkant koppeling van radiator en loopt dan via de beschermslang in de vloer. zowel koper als ijzer heeft het voordeel dat het gaat oxideren op den duur, dan zie je een lek eerder.

kleine lekken zijn te herkennen aan de kalk/drab vlekken. Dit doorzweten zoals ze dit ook wel noemen is meestal een heel klein lek waar een druppel uit lekt. vooral te zien als je de ketel heel snel van koud naar max opstookt.
Deze lekken zijn de oorzaak van vaak bijvullen vooral in de winterperiode