maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 26 april 2017 22:38:56 schreef flipflop:
Dat is toch een heel ander type informatie, niet te vergelijken. Bij dat lijstje wat jij noemt gaat het echt puur om inhoudelijk technische informatie, bedoeld voor een beperkt groepje techneuten. Wat Titulaer deed was technologie brengen voor iedereen, bv ook voor "tante Truus van hiernaast". Dat is de kracht van zijn programma's.
De stem had hij er echter wel voor om in enkele tientallen minuten dieper op de zaken in te gaan, daarom dat ik die andere lui noemde als vergelijk en als posthuum compliment.
Wat ik inhoudelijk liever had gezien was dat hij iets vaker wat kleine handgrepen zou hebben geboden waar de technisch ingestelde mensen iets verder mee zouden kunnen komen. Zoals gezegd, 3 woorden extra op een kort praatje zal zo iemand de kop niet gekost hebben. Nu ontstond hooguit de (mogelijk onterechte) indruk dat hij het zelf ook allemaal niet wist.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 27 april 2017 03:31:53 schreef maartenbakker:
..Nu ontstond hooguit de (mogelijk onterechte) indruk dat hij het zelf ook allemaal niet wist.
Nou, ik denk dat het heel goed mogelijk is dat hij inderdaad niet tot "transistornivo" wist hoe eea werkte (assumptions assumptions!). Is dat erg, denk het niet. Misschien was het meer een "trendwatcher" dan een alwetend ingenieur. Neemt niet weg dat ie die technologie wel bij ons in de huiskamer bracht, wat indertijd niemand anders deed. Er was geen internet, slechts 2 TV kanalen...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 24 april 2017 12:09:02 schreef maartenbakker:
[...]Philips, ergens rond 1982/1983. Paste niet helemaal op de ontbijttafel dus je moest even opstaan.
Zou ook wel eens iets met Avalanche Cold Cathode geweest kunnen zijn. Een veelbelovende vacuüm halfgeleidertechniek, ontwikkeld bij Philips en Motorola. Is een stille dood gestorven in het NatLab op commerciële overwegingen (zoals veel bij Philips).
Verder wel doorontwikkeld in de richting van klystrons (Motorola).
Een zijtak is veldeffect emissie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 27 april 2017 09:25:00 schreef flipflop:
[...]
Nou, ik denk dat het heel goed mogelijk is dat hij inderdaad niet tot "transistornivo" wist hoe eea werkte (assumptions assumptions!). Is dat erg, denk het niet. Misschien was het meer een "trendwatcher" dan een alwetend ingenieur. Neemt niet weg dat ie die technologie wel bij ons in de huiskamer bracht, wat indertijd niemand anders deed. Er was geen internet, slechts 2 TV kanalen...
Er zit alsnog wel een beetje verschil tussen transistorniveau en de korte versie oplezen van een persberichtje. Ik meen achteraf gelijkenis te zien met de korte nieuwtjes in Radio Elektronica, zou ik het echt willen weten dan wordt dat flink wat bladeren (geen tijd helaas).
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Wat ook echt past in de jaren '80 met de tijd van Griet Titulaer, opkomst Personal Computer, invoering Compact Disc en de Space Shuttle missies zijn de volgende albums van het Electric Light Orchestra (ELO), alle drie gaan die over Science Fiction, technologie, telecommunicatie en de ruimtevaart. Te beluisteren via YouTube. Qua thema's past het ook heel goed bij de Koninklijke Marine, trek je donkerblauwe BoordTenue ruimtepak maar aan
.
- Time uit 1981 met o.a. Yours Truly 2095, Ticket to the Moon, Hold On Tight;
- Secret Messages uit 1983 met o.a. Secret Messages en Rock'n Roll is king;
- Balance of Power uit 1986 met o.a. Calling America.
Ook de albums van Kraftwerk, The Man-Machine uit 1978 en Computer World uit 1981 passen heel goed bij dit thema.