Hi hardbass,
Wat dacht je er van, om met de antenne te kijken wat het niveau is wat van de antenne komt, met een scoop probe op de 1:10 stand.
Let op de opmerking dat je dit goed bedraad!!!
Dan weet je wat het signaal niveau is, hierna kan je dan bepalen hoeveel versterking en/of buffering er nodig is,
om het signaal niveau te bereiken voor het goed dedecteren van de code die op/in het signaal zet.
Is er een AGC circuit noodzakelijk?
Let op dat een aantal van de hier voorgestelde opamps, niet stabiel zijn bij lage versterking, de minimale gain is vaak 3 tot soms wel 25x.
Dus zeg een opamp heeft een minimal gain van 10x die kan je dus niet als 1 of 2x buffer gebruiken!!!
Verder is het van belang, goed op de bedrading en ontkoppeling te letten van de snelle opamps, deze zijn veel minder vergevings gezind als b.v. een Arduino
Ook zijn de snelle opamps veel gevoeliger voor capacitive belastingen, een probe direct op een opamp uitgang zetten, kan al generatieverschijnselen geven, je bent gewaarschuwd
Een snelle goede opamp is ondermeerde THS3061 en zijn zusjes.
Zeer goed de datasheet lezen, of hij wel geschikt is voor jouw toepassing, hoeveel vermogen moet de opamp leveren? dit zijn SO8 IC's met maar een kleine dissiptie in verhouding met een DIP8.
Dan wat betreft de voeding van de opamp, er zijn eigenlijk geen opamps met een "0" aansluiting, René Beckers heeft het goed uitgelegt, als er geen DC verband is met het gemeten signaal kan je -13v en +7,3V gebruiken als dat tot je beschikking staat als voeding, of iedere andere waarde die de opamp totaal aan voeding aankan.
Opamps "moeten" niet symetrisch gevoed worden, op een enkele uitzondering na is dit totale onzin, 99,999% van de opamps die te koop zijn, zijn zich alleen "bewust" van de + en de - voeding aansluiting.
Daarbij hoort dan de ingangs commonmode range en de uitgangs commonmode range.
Oja, ook bij de uitgang van een opamp die "rail to rail" zouden zijn (RR), is dit bijna nooit zo, je hebt altijd de verzadigings spanning van de transistoren toegepast in het eindtrapje van de opamp.
Ook bij die RR opamps aan de uitgang treed vaak bij kleiner dan 0,5V vanaf de voeding snel meer vervorming op.
Is mijn verhaal hierboven misschien ontmoedigent in jouw ogen... dat is niet mijn bedoeling,
ik wil je alleen wat inzicht geven waar je allemaal tegenaan gaat lopen
en ik hoop je lijdens weg wat korter te maken door wat handige info te spuien
Groet,
Blackdog
27-4-2017
Vele taalfouten verwijderd, was zeker moe