air fryer philips hd9240 ic verbrand

Op 6 juni 2017 13:05:00 schreef gerard1:
allemaal bedankt voor de info
app werkt weer oke

Vertel dan nu ook meteen even WAT je gedaan hebt en WAT je eventueel vervangen hebt. Altijd handig weer voor anderen.

I love it when a plan comes together !

ik dacht dat het uit het verhaal wel duidelijk was
oplossing is elco naast ic had sluiting, dat heeft ic stuk gemaakt en
2 weerstanden in voeding van 39 ohm verbrand.

maartenbakker

Golden Member

Thanks! Vooral die elco was niet voordehandliggend op het eerste gezicht dus hier gaat vast nog wel een keer iemand wat aan hebben :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
apkay

Golden Member

heb hier ook zo een ding staan 9240.
daar is de condensator naast de viper16 defect.
maar ook de 2 weerstanden voor de gelijkrichter.
beide kapot.
wat zou de weerstand moeten zijn?
lees 2.2 momh
of 39 ohm.
zijn de groene.
en zal de viper dan ook vervangen moeten worden?
ziet er niet defect uit.

groeten van apkay.

lees hierboven = 39 ohm en viper vernieuwen

apkay

Golden Member

kom tog echt op rood rood blauw uit
22 m ohm.

groeten van apkay.
maartenbakker

Golden Member

Daar gaat iets mis; rood-rood-blauw zou 22M zijn en geen 22m en dat is het op zeker niet - klopt niet met het uiterlijk en met de toepassing. Heb je geen scherpere foto? En waar in het circuit zit die weerstand precies?

Als een scherpe foto niet zou lukken zou ik een heel ruwe gok doen en zeggen: rood-rood-zwart oftewel 22 ohm. Dat klopt wel met de genoemde 39 ohm, dat zal een andere revisie van de schakeling zijn.

En best kans dat de Viper stuk is, hoe heb je gezien dat hij niet stuk is? Geen kortsluiting? Dan kun je een gokje wagen natuurlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
apkay

Golden Member

nee helaas geen scherpe foto.
dit komt van een ander forum.
dat is een sattelite forum,met een (rokende soldeerbout) afdeling.
en ja het zou M (ega) moeten zijn volgens hun.
geen kortsluiting gehad.
condensator bol en lek,en beide weerstanden door.
ga vandaag eerst proberen met 22M.
kan altyd 39 ohm proberen als het heel blijft.
kan ook wat meten dan,hoop ik.

groeten van apkay.
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me sterk dat als het echt 22M weerstanden zijn en ze voor de gelijkrichter zitten (waartussen?) dat ze uitval kunnen veroorzaken en ze zien er ook compleet niet uit als 22M weerstanden, maar je kunt het opzich proberen.

Trouwens, hoe heb je geconstateerd dat de weerstanden stuk waren?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 juli 2017 11:54:06 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb hier toevallig zelfde apparaat van mijn tante in bezit!

En inderdaad zijn weerstanden van 39 ohm (gemeten).
Denk dat deze ook zoals in wasmachines dienen als een soort zekering.
Vond het ook vreemd wat weerstanden van 22Mohm daar zouden doen.

Enkel viper ic is hier stuk, werkt al weer top.
Heb de print nu gelakt tegen vocht uit een spuitbus met een soort vernis voor elektronica.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik vraag me af hoe lang jullie airfrayer van Philips HD9240 het heeft uitgehouden qua levensduur.

In de winkel van de BCC werd mij sterk aangeraden om bij de aankoop gelijk een deksel erbij te nemen. Dit voor het behoud van je airfrayer en de vette producten die nogal spatten tegen de bovenkant (inwendig).

Philips HD9932/00

Dat heb ik inderdaad zelf ook ontdekt: kippevleugeltjes uit de airfryer zijn geweldig, maar je wilt niet weten hoe het "plafond" van de warmtekamer van de airfryer eruit ziet na een halve kilo van die dingen (uiteraard verdeeld over meerdere batches)!
Het is zeker verstandig om die zeer regelmatig te controleren en schoon te maken!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hier is de airfryer er weer uit gegaan, het enige waar dat ding goed voor is is broodjes afbakken als je er niet teveel van nodig hebt.
Hier gewoon weer een frituurpan in de schuur, werkt veel beter en lekkerder.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Denk dat de hitte ook een rol speelt bij gerechten die wel een half uurtje nodig hebben.

Dat Viper IC krijgt het veel te heet dan denk ik. Bij lange tijden is die display soms te heet om aan te raken.

Die van ons is nog niet uitgevallen en wordt toch om de week gebruikt.
Na gebruik zet ik de lade open en uit stopcontact om af te koelen, daarna binnen poetsen.
Ja ik houd de bovenkant ook proper in de mate dat het mogelijk is.

Heb wel op die viper ic een klein koelblokje geplakt bovenaan met thermische tape.
Of het zal helpen weet ik niet, afwachten...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 15 augustus 2017 17:22:29 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
High met Henk

Special Member

Hier draait nummer 2 al echt heel wat rondes fritten en snacks probleemloos.

Versie 1 was element uitgevallen door klemmetje na schoonmaakbeurt niet goed terug. Lade ging niet meer open, na ferme ruk wel, maar dat zag ik niet, want licht ging uit :)

Afgezien van het vuil worden herken ik de andere problemen hier niet!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 juli 2017 00:08:57 schreef CrossFireX:
Heb hier toevallig zelfde apparaat van mijn tante in bezit!

En inderdaad zijn weerstanden van 39 ohm (gemeten).
Denk dat deze ook zoals in wasmachines dienen als een soort zekering.
Vond het ook vreemd wat weerstanden van 22Mohm daar zouden doen.

Enkel viper ic is hier stuk, werkt al weer top.
Heb de print nu gelakt tegen vocht uit een spuitbus met een soort vernis voor elektronica.

Misschien een domme vraag hoor, maar ik kan nergens vinden wat voor soort weerstanden ik moet hebben? Koolfilm? Metaalfilm? Metaaloxide?

En wat voor spray heb je gebruikt?

Ik heb deze spray gebruikt;

https://www.google.com/search?q=electronic+plastik+spray&tbm=isch&…:

Welke soort weerstanden weet ik niet, want die waren nog ok.
Ik denk zelf metaalfilm omdat ze aan de netspanning hangen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Mijn Airfryer heeft het nu ook begeven HD9240
Tot nu toe heb ik de twee weerstanden en de viper vervangen, maar nog geen resultaat.
Wil proberen om de werking te begrijpen zodat ik het als nog iets van kan maken.
Vraag heeft iemand al geprobeerd van de elektronica een schema (of aantekeningen) te maken.
Andere suggesties zijn ook wel kom.
Alvast bedankt.

maartenbakker

Golden Member

Werking begrijpen gaat wel twee keer zo snel als je het schema zelf tekent. Je kunt als spiekbriefje het datasheet van de viper gebruiken misschien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Opgelost het was ook nog een 10uf/50V defect, je heb inderdaad geen schema nodig.
Thx

handige repair kit https://link.marktplaats.nl/m1513149381

intussen(06juni2020) al 10 mensen weer blij gemaakt met een werkende air fryer.
Pakketjes met onderdeeltjes hiervoor heb ik nog steeds op MP staan.
Weg met de weggooi maatschappij !

[Bericht gewijzigd door Airfryerrepair op zondag 7 juni 2020 16:18:30 (62%)

maartenbakker

Golden Member

Opzich zeker niet slecht (behalve misschien de meegeleverde elco, die ziet er uit als Jackcon met hooguit 1000 uur levensduur bij 105 graden, als hij dat al haalt - voor dezlfde prijs kunnen ze best Panasonic FR of een ander long life type leveren).

Ik hoop alleen niet dat je nou speciaal een forumaccount hebt aangemaakt om je eigen handel aan te prijzen? Daar houden de moderatoren niet zo heel erg van...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten, Ja speciaalaangemaakt, ik lees hier wel vaker en dacht...laat ik de medemens eens helpen.
Mijn airfryer ging enige tijd geleden ook kapot, heb me goed ingelezen op 't net, heb daarna alle parts in veelvoud besteld.
De mijne deed 't weer. Jippie
Daarom laat ik de medemens meegenieten van mijn stukje repaircafe/savetheworld anti weggooi mentaliteit.
De elko's zijn inderdaad Panasonic FC types.
Safetyresistors 33 tot 47 Ohm 3W
Brugcel 1000V/1A
En een St Viper16 iceetje

maartenbakker

Golden Member

Inmiddels via andere kanalen begrepen dat je inderdaad een enthousiaste hobbyist met de goede repaircafé-mentaliteit bent dus met de beste bedoelingen! Ik verwacht dat de moderatoren alsnog wel iets zullen doen, zag dat het inmiddels in het meldingentopic ook gemeld was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."