Wire wrap draad gezocht.

Wie o wie, weet waar ik nog z.g.n. "wire wrap draad" met vaste kern kan vinden ? Of heeft nog enkele kleuren en een paar metertjes ervan op voorraad en wil me die eventueel verkopen. Werd vroeger gebruikt voor het herstellen van printbanen, maken van kleine (test)printjes, enz... .
Je kon hem makkelijk met de punt van je soldeerbout solderen aan een laspuntje zonder hem te hoeven strippen en hem zodoende naar het volgende laspunt leggen zonder hem opnieuw te moeten strippen. De buitenmantel smelt gewoon weg door de hitte van de bout.
Ik schat dat de diameter iets in de ordegrootte van een 0.25mm a 0.32mm (0.05mm² a 0.08mm²) moet zijn (AWG28 -AWG30). Hij werkt ook gebruikt met een speciaal tooltje waarmee je hem kon draaien rond een lange ic voet of een pinnetje (zie foto)

Op ebay vind je zat, voor weinig. Het wordt ook wel verkocht onder de naam Kynar (althans, volgens mij is dat hetzelfde spul). Overigens, Kynar smelt niet zomaar, dat is juist het ideale van dat draad. Stippen gaat wel makkelijk.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 27 mei 2017 21:47:42 (29%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Die Kynar had ik ook gevonden en nog zoveel meer op ebay, aliexpress, ...... .

Ik wil hem echter nu net WEL smelten met de punt van de bout. Heel handig voor het maken van kleine schakelingetjes op veroboard. Deed ik vroeger zeer veel op die manier maar ik heb geen draad meer en er staan weer enkele kleine projectjes op de planning.

Over het algemeen is wirewrap draad behoorlijk hitte bestendig en ook dus NIET makkelijk te strippen. Wel als je het juiste strip tooltje ervoor hebt, dat dan weer wel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Roadrunner draad is daar ideaal voor...
http://www.yhbit.de/ebay/roadrunner_draht_farbauswahl_o.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Dat is een soort lakdraad in verschillende kleuren, dat met een soort balpen achtig tooltje om de draadjes en pennetjes van componenten op gaatjesprint gewikkeld wordt. Daarna wordt het gesoldeerd.
Het is een korte periode als alternatief voor wirewrap en development gepropageerd. Het is een stlle dood gestorven.

Echt wirewrapdraad heeft een teflon of kynar isolatie, die alleen met speciaal gereedschap is te strippen. De kern is van verzilverd kopetdraad van 18 tot 30 AWG.
Vanwege de moeilijke stripbaarheid werd het in voorgestripte lengtes per lengte van 3 inch (inclusief gestripte 1" lange eindjes) in er inch oplopende lengtes geleverd. Klosjes ban 40 tot 100 foot waren er voor afwijkende lengtes en vooral voor automatische wirewrap maschines.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 28 mei 2017 02:48:57 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Klinkt allemaal als prima spul! AWG, inch, foot...

En snelheid, doen ze dat in furlongs per footnight?

Prutsers. Wat is er mis met het SI-stelsel?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Zoek maar eens naar 'posyndraad'.
Dat gebruikte ik (vroeger) veel voor printreparaties.
De isolatie smelt bij 180 graden Celsius en werkt als vloeimiddel voor het soldeer.

"One Wolrd, One Language: HAM Radio!"

Ik heb vele jaren geleden gewerkt bij een gloeilampenfabriek in het zuiden des lands en daar werd voor wire wrap inderdaad Kynar draad gebruikt. De isolatie is dacht ik van Teflon dus smelt niet en daarom ook erg goed te gebruiken om gewoon mee te solderen zoals in de foto van Pertinax. Je hebt wel een speciale draadstripper nodig en die zijn erg duur. Kynar draad is overigens ook niet goedkoop.

De foto van Pertinax illustreert perfect waar ik de draad voor nodig heb. Het maken van kleine schakelingetjes op gaatjesprint. De draad die ik zoek kan je eenvoudigweg strippen met een gewone dagdagelijkse striptang. Belangrijk is tevens dat je de buitenmantel kan smelten met de soldeerbout zodanig dat je hem kan solderen zonder opnieuw te moeten strippen en eventueel zo direct gaan naar een volgend contactpunt leggen. Op de foto misschien niet echt duidelijk te zien toch mogelijk is zo de witte en blauw draad gesoldeerd. Wilde je hem solderen na het strippen ook geen probleem, de isolatie smelt vrijwel niks weg. Lijkt wel wat tegenstrijdig toch beter kan ik het hier niet omschrijven. Zo heb ik hem vele jaren geleden gebruikt.
Het tooltje waarover jullie het hebben is mij welbekend. Daarmee "wire wrapten" we pinnenvelden.

Hieronder gebruikte ik draad met een teflon coating. Strippen deed ik door met een platbektangetje het uiteinde te pletten, en dan spleet het laatste stukje open en kon ik het solderen.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Hier even wat wirewrap spul:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/wirewrap_p5280743.jpg

Een rolletje draad, voorgestript draad, een handtooltje voor het maken van correcties, waarin een simpel strippertje zit en een unwrap-tool.

Detail van de stripper:

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/wirewrap-b_p5280744.jpg

Echte strippers zijn electrise tools net roterende mesjes. Die geven een veel fraaier resultaat, maar kosten in de k€ !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 28 mei 2017 10:54:49 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb een behoorlijke voorraad van dat Wirewrap draad in vele kleuren liggen, omdat ik nog steeds veel schakeling in deze techniek maak.
Het draad wat ik heb is redelijk makkelijk te strippen omdat het speciaal draad is om met een automatisch strippend Wirewrap bit te gebruiken is.

Ik heb ook dun draad van 0,25 mm met PVC isolatie, waarvan de isolatie makkelijker smelt met een soldeerbout. Dit is vertind draad, terwijl Wirewrap draad verzilverd is. De kerndikte is gelijk aan dat van Wirewrap draad.

En als 3e optie heb ik nog een volledige set RoadRunner draad met de bijbehorende montage pen, waar Arco en Tidak Ada het over hadden.

Ik hoor wel of hier wat voor je bij is.

Tidak Ada

Golden Member

Ik zou nooit gaan voor PVC draad als je er doorheen wilt solderen. Bij de verhitting/verbranding komen gevaarlijke PCB's vrij. Op zijn zachtst gezegd niet echt gezond!!!

Dat roadrunner spul is eigenlijk precies wat je zoekt ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Roadrunnerdraad is nog steeds te koop, o.a. bij Farnell.
Is ideaal voor prototyping op gaatjesboard en voor (bijna) onzichtbaar herstellen van baantjes op pcb's.
Voordeel dat je niet hoeft te strippen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Goeie tip Arco!
Heb je het product-/voorradnummer van Farnell?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Vero verkoopt iets vergelijkbaars onder de naam VeroWire: nl.rs-online.com/web/c/?sra=osA&r=t&searchTerm=vero+wire
Rolletjes lijken duur, maar gaan echt ongelofelijk lang mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik gebruik daar gewoon 0,3 mm wikkeldraad voor gaat prima.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Dan moet je wel speciaal soldeerbaar wikkeldraad hebben, anders is het een drama... (steeds aanstrippen is erg vervelend...)
Isolatie van 'gewoon' wikkeldraad smelt op den duur wel, maar duurt storend lang en stinkt nogal.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toch nog even opmerken: Kynar heeft geen teflon isolatie. Het stript heeeeel veel makkelijker dan teflon. Dat zou ik niemand aanraden. Voor de liefhebbers:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyvinylideenfluoride

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

En nu we het toch over draad hebben nog graag een vraagje hierover. Ik heb me ooit een setje stijve montagedraad gekocht met doormeter : 0.5mm (0.2mm²).

Het spijtige echter is dat bij het vertinnen of solderen de isolatie erg ver inkrimpt wat makkelijk en handig werken vrijwel onmogelijk maakt. Enfin, een miskoop dus.

Heeft iemand een idee waar ik een dergelijk draadsetje stijve draad, met quasi dezelfde diameter, kan vinden waarvan de isolatie dus vrijwel NIET, NIKS inkrimpt tijdens het solderen.
Ik heb er namelijk geen idee van welke kenmerken de draad hiervoor dient te hebben en dus niet waar op te letten bij aankoop (kynar, teflon, pvc,...) . Als trouwens dit al vermeld staat op de webshop.