Wire wrap draad gezocht.

Ik kan je Kynar draad aanraden ...oh, had ik dat al gezegd? :-)

Ik ken dat draad van je natuurlijk niet, maar het klinkt ook een beetje alsof je het veel te heet maakt. Solderen hoeft normaal maar minder dan een seconde te duren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Henk424

Golden Member

Zie foto.
Dit is gedaan met wirewrap draad. De isolatie smelt niet echt als je de soldeerboutpunt ertegenaan houdt maar wordt wel stroperig zodat je het gewoon een stukje kunt opschuiven. Het wordt dan een soort kloddertje. Dat kun je er, ook weer met de punt, makkelijk af halen. Het mooie is dat je zo ook 'doorgaande' verbindingen kunt maken.

@flipflop:
Ik maak de draad echt niet te warm hoor. De isolatie smelt zo direct weg en nog vrij veel zelfs. De isolatie is m.a.w. brol, bucht.

@Henk424 :
Het is inderdaad gelijkaardige of deze draad die ik vroeger zeer veel gebruikte op mijn werk . Ook de truc om "doorgaande" verbindingen te maken deed ik zo.

Spijtig toch dat ik er toen niet aan gedacht heb om wat meters te "vragen" aan mijn oude werkgever |:(.

Arco

Special Member

Een proefmodel maken met roadrunnerdraad is snel gedaan:
Vroeger heb ik ook vaak geisoleerd pvc draad gebruikt, maar bij veel draden wordt het nogal een dikke klomp. (en je kunt niet goed zien waar de onderste draden heen lopen.
Met het roadrunnerdraad kun je er gewoon aan trekken met een pincet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 28 mei 2017 15:04:05 schreef Arco:
gewoon' wikkeldraad smelt op den duur wel, maar duurt storend lang en stinkt nogal.

Als je de bout heet genoeg zet gaat het prima ja het stinkt.
Maar dat doet elektronica wel vaker. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

@Danny G:
Is het soms onvertind draad? Dat noemden we vroeger 'schelledraad, omdat het werd gebruikt voor het aanleggen van een elektrische bel.
Een vertinde versie wordt nogal eens door radioboeren voor hobbyisten als EOO en AST verkocht.
In het algemeen werd in die tijd montagedraad van 0,7 mm2Ø gebruikt met een vrij dikke isolatie, maar ook die kon makkelijk smelten. Dat is nu eenmaal een eigenschap van plastics.

Teflon/Kevlar draad AWG30 = 0,18mm2Ø (het gebruikte wirewrap draad). Dat is echter niet geschikt voor grotere stromen. Dan ben je tegenwoordig overgeleverd aan montagelitze, met ook dezelfde narigheid van smelten als je niet snel genoeg soldeert (enk maar aan het solderen van een kabeltje aan een connector.
Corrigeren levert dan altijd moeilijkheden op; je moet immers eerst lossolderen en dan weer een keer vast zolderen. Dat resulteert dan meestal in het een stukje korter maken van het kabeltje ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

Van de beheerder.
Het laatste bericht van deze discussie is meer dan 90 dagen oud. Reageer alleen wanneer je iets nuttigs aan de discussie kunt toevoegen. Lees ook de FAQ.

Maar om nu een nieuwe draad te starten?
Dus toch maar.
Voor een experiment ontwerp gebruik ik (Chinees) gaatjesbord met soldeer rondjes.
Nu wil ik de draadverbindingen met dun geisoleerd draad maken.
Vroeger gebruikte ik daarvoor Wirewrap draad met teflon mantel.
Helaas heb ik op een moment mijn klossen (10 kleuren) weg gegeven.
Ik heb nog wel een aantal WW voeten en connectoren alsmede losse pennen.
Via Ebay is er een groot aanbod van WW draad, echter allemaal met Kynar /plastic mantel. Smeltpunt 80-120 graden C.
https://www.ebay.nl/itm/8-Wire-Isoliert-P-n-B-30-1000-30AWG-Wickel-Kab…
Ik ben echter op zoek naar draad met Teflon mantel. Dat draad kan ik ook kopen maar erg duur en op grote klossen.
Ik beschik nog wel over een "Unwrapper" tool en twee Clauss 0.014 striptangen.
Hiermee kan ik toch AWG 30 of 28 mee strippen?
Dus weet iemand een adres waar ik een 10-tal meters kan kopen?
En ik zou ook nog ergens een hand Wraptool moeten hebben, kan ik echter niet meer vinden.
Die kan ik echter wel op Ebay kopen.
ruud

Ik heb 30AWG wirewrap draad met Teflon isolatie liggen.
Merk HABIA WZT 3001 maar alleen in de kleur blauw.
Ik heb ook een OKI Rap/Unrap handtool liggen.
Stuur me maar een PM als je belangstelling hebt.

mvgr, Dolf de Waal

maartenbakker

Golden Member

Ik heb ook nog een paar klosjes staan, weet uit mijn hoofd niet welke isolatie en welke kleuren. Dat kan ik later in de week nakijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bapaktus

Special Member

@Dolf, ik heb je een mailtje gestuurd.
@Maarten, ook dáár ben ik benieuwd naar.
Ik wacht even het bericht van Dolf af.
Ruud exPA0ROJ

@Bapaktus,

Ik heb nog geen mailtje van je ontvangen !

Bapaktus

Special Member

Sorry Dolf,
ik was de "l" in je Email adres vergeten.
En kreeg geen foutmelding terug.
groet, ruud

Peter_dtn

Golden Member

Ik gebruik dit draad al tientallen jaren om er printjes mee te maken, in de tijd van de 8086 processor zelfs een complete computer inclusief 8087 en 128kbyte dram op een eurokaartje van 10x16cm. Het werkt "uit de kunst" als je maar draad gebruikt waarbij de isolatie niet smelt.

vraag : als iemand nog draad over heeft met zwarte isolatie dan hoor ik 't graag.

met groet, Peter

Is gewoon nog nieuw te krijgen: https://nl.farnell.com/pro-power/100-30o/wire-kynar-30awg-orange-100m/…
Zelfs zwart (143381).

Ik had een stagaire geleerd dat ie me moest waarschuwen als iets bijna op was. Toen de nieuwe rol kwam was ie net zo "bijna leeg" als de rol die we nog hadden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 december 2019 12:55:49 schreef Bapaktus:
...Reageer alleen wanneer je iets nuttigs aan de discussie kunt toevoegen. Lees ook de FAQ...

Maar om nu een nieuwe draad te starten?
Dus toch maar.

De instructie is toch vrij duidelijk, en toch doen... tsk tsk. Topic-kaper.

Kynar is ook hiervoor prima spul. Smelt niet snel en toch makkelijk strippen, in tegenstelling tot teflon.
[edit] dat smeltpunt van Kynar is wellicht erg laag (nooit geweten maar het zal wel), maar daar heb je nauwelijks last van bij het solderen. De draad is vertint (denk ik), het pakt zeer snel bij het solderen. Daarom gaat dat super snel en krijgt de isolatie nauwelijks kans om te smelten.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 24 december 2019 11:53:17 (25%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Bapaktus

Special Member

Ter info.
Kynar = PVDF 105 graden C.
Habia WZT3001 = ETFE 150 graden C.
Teflon = PTFE 327 graden C.
PVC = 80 graden C.
ruud

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 december 2019 10:18:23 schreef flipflop:
[...]
De draad is vertint (denk ik), het pakt zeer snel bij het solderen. [....]

I.h.a. is wirewrap draad verzilverd. Je ziet dat ook als je voor gestripte, op lengte geknipte draadjes koopt (van 1" tot 1'lengte verkrijgbaar) Als je de isolatie van gestripte stukje er langere tijd af wordt het zwart. Dat heeft géén invloed op de contactweerstand!
Habia levert/de ook Teflon ww-draad
Helaas is het strippertje in mijn hand-tooltje afgebroken (verekeerde kant uit gestript) :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

snel en krijgt de isolatie nauwelijks kans om te smelten.

Je moet bij Kynar alleen wat voorzichtig zijn als er mechanische spanning op de isolatie staat (haakse scherpe bochten) dan wil de isolatie er wel eens snel afsmelten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

Ik kwam onderstaande aanbieding tegen.
Gratis verzending. :)
Is vertinde draad met Kynar isolatie. 105 graden C dus.
Ook nog andere (goedkopere) aanbiedingen.
Maar meestal met PVC isolatie (80 graden C.) en soms niet vertind en zeker niet verzilverd.
ruud
https://www.ebay.nl/itm/Breadboard-P-N-B-30-1000Tin-Plated-Copper-Wire…

Peter_dtn

Golden Member

de draad die ik gebruik smelt niet als je hem om een (warme) soldeerbout draait, je kan dus nooit per ongeluk de isolatie beschadigen met solderen. Het krijgt een andere kleur, maar als het afkoelt is het weer gewoon rood.

Hieronder een voorbeeld van lang geleden, 8051 processor met 8530 SCC.

dus als iemand dunne zwarte teflon draad heeft..

Sine

Moderator

Dat is ideaal spul ja, ik heb een klosje grijs en ooit wat paars gehad er van.

Zonder geschikt gereedschap niet het fijnst om te strippen.

@Peter_dtn,

Ik heb zwart 30AWG verzilverd wirewrap draad, HABIA AKT3001.
Ik weet niet wat voor isolatie dit draad heeft, maar het is goed bestand tegen hitte. Met een Weller Magnastat soldeerpunt nr 7 trekt de isolatie niet terug bij het solderen. Strippen gaat vrij gemakkelijk, want ik gebruik dit draad voor WireWrappen met een automatsch stripping bit en dat is me met ander draad nooit gelukt.
Als je niet al te veel draad nodig hebt kan je wel wat van mij overnemen.
Stuur me dan maar een PM.