Defecte Peavey PA400: raar fenomeen

Hallo, ik had eerst eens gemeten zonder ingangssignaal (wel met luidspreker, had deze post toen nog niet gezien).
Toen mat ik bijna niks over de 0.33 ohm weerstanden.
Dan het ingangssignaal zo opgevoerd tot ik ongeveer 20V over een 8 ohm weerstand mat op de uitgang. Dan meet ik op twee 0.33 ohm weerstanden iets rond de 100 mV, en bij twee 0.33 ohm weerstanden iets rond de 150 mV.
Dus wel een vrij grote afwijking. De versterker heeft sindsdien nooit meer eigenaardig gedaan!
Zouden jullie verder op zoek gaan, of het zo laten?
Ik ben intussen wat beginnen studeren over klasse A, AB en B versterkers (zodat ik in de toekomst toch een beetje kan meepraten) :-).
Al erg bedankt voor jullie bereidwilligheid

maartenbakker

Golden Member

Deze metingen moet je daadwerkelijk ZONDER ingangssignaal doen en op de gelijkspanningsstand van je meter. Het gaat om de ruststroom en de voorspanning.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 juni 2017 13:45:19 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo, Maarten,
als ik zonder ingangssignaal meet, meet ik echt bijna niks van spanning over de weerstanden. Ik dacht dat ze misschien zo stonden ingesteld dat ze maar in geleiding gingen door het ingangssignaal (klasse B): daar moet mijn cursus verduidelijking in brengen :-)
Ik zal komend weekend nog eens meten.
Heb inderdaad wel op gelijksspanningsstand gemeten

Op 27 juni 2017 13:36:03 schreef roebas:
Hallo, ik had eerst eens gemeten zonder ingangssignaal (wel met luidspreker, had deze post toen nog niet gezien).
Toen mat ik bijna niks over de 0.33 ohm weerstanden.
Dan het ingangssignaal zo opgevoerd tot ik ongeveer 20V over een 8 ohm weerstand mat op de uitgang. Dan meet ik op twee 0.33 ohm weerstanden iets rond de 100 mV, en bij twee 0.33 ohm weerstanden iets rond de 150 mV.
Dus wel een vrij grote afwijking. De versterker heeft sindsdien nooit meer eigenaardig gedaan!
Zouden jullie verder op zoek gaan, of het zo laten?
Ik ben intussen wat beginnen studeren over klasse A, AB en B versterkers (zodat ik in de toekomst toch een beetje kan meepraten) :-).
Al erg bedankt voor jullie bereidwilligheid

Na een reparatie meet ik altijd of alle eindtransistoren evenveel mee doen. Ik belast de versterker nominaal en stuur deze uit met bijv 1KHz. Met een scope, die absoluut vrij van aarde moet zijn, meet ik dan het signaal wat over de emitterweerstanden staat. Voor de positieve helft, is de stroom uiteraard positief en voor de negatieve helft staat het signaal juist andersom. Je ziet nu vrij snel of alle transistoren evenveel stroom leveren aan de uitgang. Is een emittersignaal fors kleiner dan de rest, dan is de stroomversterking van die bewuste transistor vermoedelijk niet OK, of de emitterweerstand heeft niet de juiste waarde(meer). Dat geldt ook als het signaal veel groter is als van de rest. Dat zou kunnen komen doordat die transistor meer stroomversterking heeft en dus het meeste werk voor zijn rekening neemt. (Controleer zonodig de waarde van de emitterweerstand). Die transistor maakt dus het meeste kans om bij een flinke belasting het eerst (weer) te sneuvelen. Zoiets kan voorkomen als je bijv slechts één eindtransistor vervangt door een nieuwe of een equivalent.
Tijdens de productie van een versterker worden bij een goed merk, de transistoren gematched op gelijke versterking.

Nog een keline correctie:
Ik zie net aan het schema, dat de uitgangsconfiguratie quasi-complementair is. In dat geval hangen de emitterweerstanden niet allemaal aan de gemeenschappelijke uitgangsrail, maar die voor de negatieve helft van het signaal aan de min voedingsspanning. Alle signalen over de emitterweerstanden hebben derhalve dezelfde (positieve) richting.

maartenbakker

Golden Member

Op 27 juni 2017 14:41:51 schreef roebas:
Hallo, Maarten,
als ik zonder ingangssignaal meet, meet ik echt bijna niks van spanning over de weerstanden. Ik dacht dat ze misschien zo stonden ingesteld dat ze maar in geleiding gingen door het ingangssignaal (klasse B): daar moet mijn cursus verduidelijking in brengen :-)
Ik zal komend weekend nog eens meten.
Heb inderdaad wel op gelijksspanningsstand gemeten

Bijna niks moet je even met de wet van ohm omrekenen naar milliamperes. Dan heb je de ruststroom te pakken. Er zijn eigenlijk geen zuivere klasse B versterkers zonder ruststroom omdat je dan flinke vervorming krijgt. In de praktijk zullen er enkele tientallen milliamperes lopen meestal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ondertussen wat zitten lezen over transistor versterkers.
Klopt het dat ik te maken heb met een quasi complementary class AB versterker?De klasse AB instelling gebeurt door de drie diodes tussen de basissen van het complementary 430C en 431C paar? Die diodes hiervan zijn ook op dezelfde heatsink als de eindtransistoren gemonteerd om thermische drift tegen te gaan?
Die 430C en de eerste 60142 vormen een darlington paar (net zoals de 431C en zijn bijhorende 60142), en deze drijven dan elk de overige 3 stuks 60142 aan?
Of ga ik hier een beetje de mist in?

[Bericht gewijzigd door roebas op donderdag 29 juni 2017 16:00:13 (21%)

Hallo, gisterenavond nog wat zitten meten. Ik heb voor de handigheid even een scan gemaakt waarin ik de transistoren benoemd heb.

http://thumbs.picr.de/29671043tt.jpg

Als ik de ingang kortsluit, meet ik over TR8 en TR9 een Vbe van 0.55V.
Ik meet over de 1 Ohm weerstand dan een spanning van +-35 mV.

Door de transistoren TR10-TR15 loopt echter geen stroom op dat moment (in de mv stand meet ik 0.000 mV op mijn multimeter over de 0.33 ohm weerstanden). Ik meet ook een Vbe van 0V op dat moment.
Zou dit kunnen dat deze zonder signaal gesperd staan?

merci,
Roeland

Op 29 juni 2017 15:58:17 schreef roebas:
Heb ondertussen wat zitten lezen over transistor versterkers.
Klopt het dat ik te maken heb met een quasi complementary class AB versterker?De klasse AB instelling gebeurt door de drie diodes tussen de basissen van het complementary 430C en 431C paar? Die diodes hiervan zijn ook op dezelfde heatsink als de eindtransistoren gemonteerd om thermische drift tegen te gaan?
Die 430C en de eerste 60142 vormen een darlington paar (net zoals de 431C en zijn bijhorende 60142), en deze drijven dan elk de overige 3 stuks 60142 aan?
Of ga ik hier een beetje de mist in?

Dat klopt helemaal. Als je de diodenovergangen telt, dan zie je dat de door jouw genoemde transistoren totaal drie diodeovergangen telt net als de drie dioden op je heatsink. Zoals ik het nu zie zorgen TR8 en TR9 voor het geluid bij laag vermogen en TR10 t/m TR15 voor het geluid bij hoog vermogen. De door jou gemeten instellingen zijn kennelijk gewoon goed.

Het ding zal zo'n 40 tot 45 jaar oud zijn.
Mogelijk heeft ie ook een zwaar leven achter de rug, want het is PA apparatuur. on the road zijn eigenlijk tropenjaren die je dubbel moet tellen. hitte, kou vocht, bus in bus uit. noem maar op.
Mijns inziens heeft dit niet zo heel veel zin wat je nu aan het doen bent.
Stel dat je hem gemaakt krijgt, dan is er volgende week weer wat nieuws loos, en anders volgende maand
Eigenlijk zou je de hele eindtrap (en ook het mengedeelte) opnieuw moeten opbouwen. nieuwe torren, condensatoren, weerstanden, diode's,en vooral ook de elco's. die slijten het hardst.

Hallo, Knutselsmurf,
ik begrijp jouw standpunt volkomen. Ik had de moed ook bijna opgegeven.
Maar na het vervangen van de elco's en de differenteelversterker in de input van de power trap, speelt de versterker weer normaal.
Ik wou me echter meteen een beetje verdiepen in de werking ervan.
Ben wel blij dat:
-de versterker het terug doet voor de prijs van de volle 0.8 euro torren
-ik intussen toch iets meer begrijp over de werking van een transistor eindversterker
en zeker en vast bedankt voor alle hulp hier!

Op 3 juli 2017 19:48:07 schreef Knustelsmurf:
Het ding zal zo'n 40 tot 45 jaar oud zijn.
Mogelijk heeft ie ook een zwaar leven achter de rug, want het is PA apparatuur. on the road zijn eigenlijk tropenjaren die je dubbel moet tellen. hitte, kou vocht, bus in bus uit. noem maar op.
[...]

OT: dat hoeft natuurlijk niet....Ik heb tussen 1985 en 2000 een Yamaha P-2200 PA amp gebruikt in m'n bandje, tussen 2000 en 2010 stond dat ding ongebruikt op zolder en sinds 2010 wordt hij wekelijks gebruikt door het bandje van m'n zoon tijdens de repetities in een boerenschuur.
De amp ziet er niet uit maar werkt nog als een tierelier, inclusief de verlichting voor de meters. Geen DC op de uitgang of andere malheur, klank en power is nog prima.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Versterker is intussen uitvoerig getest en afgehaald door de eigenaar. In ruil heb ik een defect mengpaneel ontvangen (dat ik voor mezelf mag pogen te herstellen) :-)
Merci voor de hulp!!

[Bericht gewijzigd door roebas op woensdag 12 juli 2017 12:18:16 (35%)