AWB AirMaster HRD275/350 printplaat defect

Ik ben in het bezit van een 10 jaar oude AWB WTW unit waarvan de hoofdprint defect is. Unit draait alleen nog maar in de hoogte stand en reageert verder nergens meer op. Iemand een idee waar het probleem in de print zou kunnen zitten. Kan aardig solderen maar ben helaas geen elektrotechnicus. Ik hoop dat experts hier raad weten.

Zie de afbeeldingen voor de defecte printplaat

Hallo Mark,

toevallig lijkt deze print best veel op de branderautomaat van de Remeha ketel die ik aan het repareren ben.. De leverancier is hetzelfde en de gebruikte componenten lijkt er ook behoorlijk op allemaal: linkje hier

Wat me aan deze print opvalt is dat het gedeelte voor de voeding nogal warm geworden lijkt te zijn. Op de foto van de achterkant van het bord zie je duidelijk de verkleurde plek rond deze componenten.

Bij mijn print is de IC die de voeding regelt compleet ontploft, maar zo te zien werkt deze print op een iets andere manier.
Het lijkt er voor mij op dat de voeding van deze module opgebouwd is uit de blauwe trafo + een 3-pins lineaire regelaar met koelvin.

Op de foto van de achterkant lijkt er ook iets aan de hand te zijn met de solderingen van deze regelaar. zwart randje er omheen etc.

Kun je zien welk nummer er op de betreffende IC staat??

@Wouter N

Ik heb even een foto gemaakt van de component welke aan de achterkant die verkleuring aan de 2 vd 3 pootjes heeft (das die zonder koelelement)

en een foto van die met het koelelement zover ik het nummer door het koelelement kan zien.

maartenbakker

Golden Member

Dit is een lineaire voeding met op het koelelement een 7824 spanningsregelaar en niet vergelijkbaar met de schakelende voeding van Wouter N. Zo'n 7824 verstookt een paar watt (direct afhankelijk van de belasting) en mag dus warm worden.

Ik denk dat het een kwestie wordt van ouderwets meten waar de fout zit. Kan alsnog die spanningsregelaar zijn, begrijp me niet verkeerd, maar dat stel je vast door de spanning tussen ingang en massa (ergens tussen 27 en 40V als ik het uit m'n hoofd zeg) en de spanning tussen uitgang en massa (moet 24V zijn) te meten.

Die BD438 (PNP transistor) zonder koelelement ziet er in mijn ogen niet vreemd uit, maar ook die kan natuurlijk stuk zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 juni 2017 23:21:02 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten bakker.

Bedankt voor je toelichting. ik heb een multimeter liggen dus ik zou hem door kunnen meten...maar nu komt mijn blonde vraag...welke poot vn de spanningsregelaar is de ingang, massa en de uitgang. massa is neem ik aan de poot in het midden waar ook het koelelement aan vast zit?

maartenbakker

Golden Member

Massa is inderdaad die in het midden, en ik geloof dat de uitgang rechts zit als je er van voren tegenaan kijkt maar dat zie je snel genoeg aan de spanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Ik heb precies hetzelfde defect aan mijn AWB Airmaster HRD275 printplaat en op dezelfde plaats donkere verkleuringen. Ik heb de spanningsregelaar doorgemeten en die lijkt goed (41V in en 24V uit). De BD438 PNP Transistor geeft op beide pootjes 18.6V

Heb jij de printplaat weer kunnen maken? Zo ja, welke componenten heb je vervangen?

1

[Bericht gewijzigd door prinspolly op vrijdag 3 november 2017 15:58:14 (96%)

Ik heb ook zo'n defecte print en ook deze heeft verkleuringen rondom de transistors. Bij mij staat het relais te pendelen, waardoor het apparaat niet meer opstart. Ook heb ik het sterke vermoeden dat één van de elco's (C4) de geest heeft gegeven. Deze zou 1000 µF moeten zijn, maar ik meet er maar 10. Hij staat ook een beetje bol en er komt verkleuring door het kruisje bovenop. Dat zou voor een paar centen te repareren zijn, maar wie garandeert mij dat er niet meer stuk is ...

elco vervangen en zien, voor die paar euro heb je geen nieuwe print, voor die prijs heb je wrs bijna een nieuwe unit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vanmiddag de elco vervangen voor een exemplaar dat 35 Volt aankan, op aanraden van een collega. De unit draait weer maar ...
De ExaControl L1 geeft geen beeld meer (meet op de bus wel zowat 24 Volt) en ook de 3-standenschakelaar grijpt niet meer in op het toerental van de ventilatoren. Iemand een idee (ben bang dat de ExaControl kapot is)?

Bij het uitsolderen toevallig geen doormetalisering beschadigd?

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Het zal inderdaad een doormetalisering zijn geweest. Op de oude elco zat nog een koperen busje. Daar toen geen aandacht aan besteedt, maar je opmerking zette me aan het denken. Eerst de nieuwe elco uitgesoldeerd om te kijken of er een printbaan op uitkwam. Dat was niet het geval, dus een brug leggen was niet nodig. Toen goed gekeken en het lijkt erop dat er nog een derde laag in de print zit. Dus bij het solderen het soldeertin capillair goed laten vloeien en nu doet de unit het weer naar behoren. Thnx voor het meedenken :-) , nu even afwachten hoe betrouwbaar dit is.

Wij hebben ook een AWB 275 met bypass.
Eerst hoorde wij een tikkend geluid vanaf de klepmotor van de bypass.

Om na te gaan wat het nou was hebben wij de de bypasskast uit elkaar gehaald. Hierin zit een stappenmotortje. Aangezien deze nog wel heen en weer ging, alleen niet soepel verwachtten wij dat het niet de stappenmotor is die de problemen veroorzaakt.

Vervolgens was het hele systeem uitgevallen. Zoals jullie goed zeggen is dat de hoofdprint.
Deze hebben wij vervangen en nu doet het systeem het weer, maar de stappenmotor maakt nog steeds tikkend geluid.

Kan het zijn dat een defecte stappenmotor de problemen veroorzaakt in de print?

Een stappenmotor is niet direct te vergelijken met een gewone motor. Je zult over het algemeen als je de as draait een zwaar punt voelen. Zwaar is hierbij relatief.

Het voornaamste kenmerk van een stappenmotor is dat afhankelijk van de aansturing de as 1 of meerdere stappen vooruit of achteruit geprogrammeerd kan worden.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
vergeten

Golden Member

Op 10 juni 2017 23:37:30 schreef mark102:
welke poot van de spanningsregelaar is de ingang, massa en de uitgang. massa is neem ik aan de poot in het midden waar ook het koelelement aan vast zit?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dag heren ook hier een AWB HRD 275/350 sinds vannacht geen beeld meer op het display. Werd vanochtend wakker met de ventilator die op volle toeren draait. Inmiddels de printplaat losgekoppeld ook een donkere verkleuring op de achtergrond.

Wat ik heb begrepen wordt het probleem opgelost door de 2 elco's te vervangen? Of heeft OP een ander probleem? Ik heb dus dat de ventilator gewoon werkt weliswaar volle toeren maar geen beeld op de ExaControl L1