Netgekoppelde inverter vermogen instellen.

Iemand bekent met een bepaald merk net inverter ,welke in te stellen is adhv terug te leveren vermogen?

Ik zit te denken om mijn vermogen uit te lezen via de p1 poort van de slimme meter of bv via een S0 van een KWH meter en zo terug te voeden stapsgewijs of traploos; als dat mogelijk is.
Dat meten gaat prima met een Logo, niet realtime maar wel binnen bv 60 seconden.
Natuurlijk als voorbereiding als Kamp de salderingsregeling om zeep helpt.

Ik weet wel, accu, niet ideaal, maar dan saldeer ik wel zelf.

Zijn er merken die bv via 0~10 vdc of 4~20 mA traploos in terug te leveren vermogen te regelen zijn?

Groeten F

En welk nut heeft dat? In elk geval onvriendelijk voor het milieu.

Ik snap ook niet wat je wil bereiken. Wil je verhinderen dat je gaat terugleveren op het net?

Lambiek

Special Member

Je wilt dus zelf je energie teruggave gaan regelen, er zijn inverters waar mee dat kan. Ik weet alleen geen merk en type. Maar vergis je niet in het accu pakket wat je dan nodig hebt, de prijs wordt ook bepaald door de hoeveelheid die je op kunt slaan natuurlijk. Maar goedkoop is het niet, het mooiste is als je dat met lithium cellen of accu's zou doen. Maar dat gaat je geld kosten, een lithium accu van bijv. 24VDC / 180Ah kost al zo'n 6000 Euro. En dan kun je nog maar +/- 4Kwh opslaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 juni 2017 09:15:01 schreef KlaasZ:
Ik snap ook niet wat je wil bereiken. Wil je verhinderen dat je gaat terugleveren op het net?

Nee ik denk omgekeerd. Hij wil dat z'n eigen accus datgene leveren wat ie zelf nodig heeft.

En waarom is ook uitgelegd:

Natuurlijk als voorbereiding als Kamp de salderingsregeling om zeep helpt.

Zodra de salderingsregeling stopt, is het financieel aantrekkelijk om zo min mogelijk af te nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
JoWi

Special Member

Op 15 juni 2017 09:54:34 schreef rew:
[...]En waarom is ook uitgelegd: [...]Zodra de salderingsregeling stopt, is het financieel aantrekkelijk om zo min mogelijk af te nemen.

Je bedoelt: Zodra de salderingsregeling stopt, is het financieel aantrekkelijk om zo min mogelijk terug te leveren.

Zo min mogelijk afnemen is altijd aantrekkelijk, met of zonder saldering :)

Ik zit er zelf aan te denken om, wanneer ik teruglever, de overtollige opbrengst weg te stoken in bijvoorbeeld een close-in boiler. Dat is goed te regelen met fase-aansnijding.

Ignorance is bliss

Op 15 juni 2017 11:55:06 schreef JoWi:
[...]
Je bedoelt: Zodra de salderingsregeling stopt, is het financieel aantrekkelijk om zo min mogelijk terug te leveren.

Hangt er vanaf wat je daarmee bedoelt. Als je dat vermogen zelf nuttig kan gebruiken heb je gelijk. Maar als je er zelf niks mee doet is het altijd voordelig om wel terug te leveren, want elke kilowattuur levert toch een paar centen op.
Dat was de achtergrond van mijn vraag, als je alleen maar gaat knijpen omdat je een hekel hebt aan terugleveren, dan ben je niet zo slim bezig.

Ha ha leuke reacties, het idee is een aantal panelen om als de zon schijnt terug te leveren, en dan datgene wat ik ongeveer gebruik, zeg maar sluipverbruik, iets leveren en iets afnemen.dus gewoon overdag, is er zon: zo het net op maar niet meer dan nodig.

En dan een aantal panelen die bv een prius pakket laad, of semi tractie oid.
Dan zou ik niet meer willen leveren dan ik verbruik,maar dan wel geregeld en zeker niet teveel, want de vergoeding zal dan veel slechter zijn als de regeling salderen wegvalt.

Dus meten aan de S0 en getrapt of traploos mijn eigen verbruik salderen,is het op dan is het op en nemen we af van het net.
Er zullen goede en slechte zon-dagen zijn, de laadregelaar met mptt houd de batterijen in geladen toestand en schakeld de verbruiker uit mocht de spanning te laag komen.

Tsja als ik voor de Kwh levering straks niks terugkrijg........

Je krijgt voor je levering altijd iets terug. Maar door het systeem van saldering krijg je nu ook belasting terug, en dat is straks over.

Nou, het zou nog welleens in de buurt van rendabel kunnen komen. Een 24v/910 Ah (22 kWh) loodaccu van Hoppecke kost zo'n €3600. Je kunt met dat ding 3000 cycles doen als je 'm 50% ontlaadt, dat is 3600/(50%*22*3000)= €0.11 per KWh. Wat kost een KWh incl belastingen en weetikveelwat? €0.25.

Waarom ben ik nog niet overtuigd, die 11 cent is minder dan de helft van de 0.25 cent die je 'normaal' betaald? Nou, ik heb nu berekend dat de energie van je zonnepanelen gratis is en dat is niet zo, daar heb je ook afschrijving op. Ook heb ik de kosten van een inverter die kan samenwerken met een accusysteem nog niet meegerekend.

Het zou nog goedkoper zijn als je onafhankelijk van het net kunt werken, dan heb je geen vaste kosten. Maar dat levert een ander probleem op, je hebt voor de donkerste wintermaanden een behoorlijk extra oppervlakte aan panelen nodig, terwijl je daar in de zomer niets aan hebt. Kijk maar eens naar een grafiek van de zoninstraling in Nederland:

Een kWh kost in Nederland ongeveer 19 cent.
En je krijgt ook nog de verliezen van het laadproces erbij.

Salderen is het mooiste op het gebied van zonnepanelen,zolang het er nog is..........

Ik heb het al een paar keer gezegd: ook als het salderen wegvalt krijg je toch nog een paar centen voor elke teruggeleverde kWh. Dus als je zelf niks doet met die energie, dan is terugleveren nog altijd de voordeligste optie.

Klaas,dat is wel zo, maar het lijkt straks de richting uit te gaan dat er zon schijnt ik niks of bijna niks vergoed krijg en dat betekend voor veel mensen dat de terugverdientijd van de gehele installatie de levensduurtermijn gaat overschrijden.
En dezelfde teruggeleverde kwh weer duurder inkopen in de avond.

Daarom hou ik het liever in mijn eigen spaarpot(batterijen) en stook het liever op voor de meter in mijn eigen net.
Een sponsor van energieleveranciers wil ik niet zijn en backup van het net via accu al helemaal niet.
Goedkoper zal het zeker niet zijn, maar er is ook nog een principe.

Op 17 juni 2017 23:50:10 schreef fikkie:
Daarom hou ik het liever in mijn eigen spaarpot(batterijen) en stook het liever op voor de meter in mijn eigen net.

Volgens mij is het nu voor het eerst dat je duidelijk stelt dat je het in je eigen huis opslaat of gebruikt.

@klaasz, Ja sorry, ik dacht dat een goed verstaander een half woord nodig had.
Maar inderdaad het was niet duidelijk omschreven.
Het komt waarschijnlijk door de sms, whatsapp taal tegenwoordig.

Maar ik heb zonet wat dingen bekeken en wat mails verstuurd, maar dat is nog even afwachten.

Als je het in eigen huis direct gebruikt, dan gaat dat vanzelf. Die kilowatturen gaan dan niet door de meter de deur uit.

Wat je accu's betreft, is het niet makkelijker te realiseren om die sneller te laden? Dan blijft er voor de inverter vanzelf minder over.

En als er ondanks al die maatregelen toch nog wat overblijft, gewoon het net in sturen. Want zoals ik een paar keer eerder zei, je krijgt er altijd een paar centen voor. Altijd beter dan je inverter knijpen omdat je een hekel hebt aan het energiebedrijf.

Ik denk waarschijnlijk iets anders, maar dat geeft niet.

Dan zou ik toch wel eens willen weten wat jij dan denkt.

rbeckers

Overleden

Netto kost 1kWh 0,056 euro.

@klaasz.

Ik zou graag willen mijn continueverbruik te dekken, en dat is niet veel.
De pieken van wasmachine,droger etc neem ik gewoon af van het net anders word het veel te duur.
Het gaat mij meer om de verlichting om bv 17:00uur aan tot 24:00 en dan wel de kleine piekjes van de koel apparaten op te vangen.
Dus een beetje bijpompen,als er zon geweest is en dan zoveel mogelijk tijd op een laag vermogen.
Het overschot word zolang het nog kan gesaldeerd.

Maar iedereen zijn eigen gedachte.

rbeckers

Overleden

Economisch zijn accu's nauwelijks interessant voor opslag bij afschaffing saldering.
Goed voor het milieu is het ook niet.

Een zonnepaneel gedraagt zich grotendeels als spanningsbron en zodra je een bepaalde stroom vraagt als stroombron. Een MPPT tracker dient in de hoek te gaan zitten om het maximale vermogen er uit te halen.

Als je nu een zonne inverter neemt en die op de accus aansluit gaat die direct op z'n max vermogen werken omdat de accus meer kunnnen leveren dan de zonnepanelen waar ie voor bedoeld is. Maar als je nu een stroombron schakeling maakt die bij een bepaalde stroom niet meer stroom uit de accus toestaat dan zou de MPPT in "het hoekje" moeten gaan zitten. Mogelijk moet je die "stroombron" schakeling nog bewust verslechteren om vooral in dat hoekje te zorgen dat het een beetje op een zonnepaneel lijkt.

Als je nu je stroombronschakeling instelbaar maakt heb je de regelbare inverter, waarbij het moeilijke deel door de standaard zonnepaneel inverter gedaan wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Mij lijkt 't simpel: er zijn twee mogelijkheden, je hebt al panelen, of je gaat ze nog installeren. Als je nog gaat installeren: niet méér op 't dak leggen dan je continueverbruik. En als dat niet veel is, hoef je dus ook niet zo veel neer te leggen.
Als je al je installatie hebt, kost het je meer om ook maar een kleine aanpassing te maken, dan wat dat oplevert.
Het kan dan wel om een principezaak gaan, maar dan worden het wel dure principe's.
Maar goed, KlaasZ heeft al genoeg uiteengezet daarover.
Een ander verhaal word 't natuurlijk als je beboet gaat worden voor teruglevering.

Het lijkt me dat "niet leveren" altijd nog kan. Ik las laatst dat inderdaad de elektriciteitsprijs op de markt wegens veel zon-en-wind op een bepaald moment negatief was geworden. Een zonnepaneel kan je als grote producent dan gewoon afschakelen, toch? Een windmolen kan een paar minuten duren voordat ie uit de wind gedraaid is, lijkt me. Dus het lijkt me dat je niet structureel gaat betalen om je energie te MOGEN leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/