schaarhefbrug

Hallo mede forumleden,
Ik wil een schaarhefbrug aanschaffen en twijfel tussen twee merken.
Mechanisch zijn ze gelijkwaardig maar de ene heeft een 2.2kW/230V/50Hz motor voor het hydraulische systeem en kan 2800kg tillen en de andere 2700kg met een 1.1kW/230V/50Hz motor.

Ik zal hem niet dagelijks gebruiken. De lichtere is een fractie goedkoper waardoor hij aantrekkelijk is.
De dubbel aantal kW's geeft zover ik weet dubbele pk's.

Mijn vraag: Is een motor van 2.2kW beter en dus zijn meerprijs waard dan de 1.1kW of is dat in dit geval niet zo relevant? Zijn er gegevens die belangrijk zijn en waar ik speciaal op moet letten bij deze elektromotoren?

Hoop dat iemand mij wijzer kan maken want ik ben een betrekkelijke leek op dit gebied maar zou toch mbv goede informatie de juiste keus willen maken
Vriendelijke groet,
Co49

ik vermoed dat de 2de ook wel zal werken, maar dat er een andere verhouding op de motor zal zitten waardoor het iets trager zal gaan
goed mogelijk dat de ene fabrikant het electrisch opgenomen vermogen heeft genomen, en de andere het mechanisch asvermogen van de motor

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 18 juni 2017 14:22:58 (34%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 juni 2017 14:21:24 schreef Co49:
De lichtere is een fractie goedkoper waardoor hij aantrekkelijk is.

Wat is een fractie goedkoper?

Je kunt het eigenlijk een beetje vergelijken met een auto, de keuze maken tussen een 1600cc en een 2000cc.
Bij die laatste zal alles zwaarder zijn uitgevoerd waar nodig en waarvoor je die gaat gebruiken.
Moeilijk voor een buitenstaander om voor u te oordelen.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Welke 2 merken gaat het om? Een Koni/Stertill kan je (bijna) zonder risico aanschaffen. Andere merken heb ik vraagtekens bij en sommige loop ik er met een grote boog omheen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met die zwaardere loop je eerder het risico een standaard 16A B-klasse automaat te trippen bij het inschakelen, omdat de inschakelstroom waarschijnlijk ook een stuk groter is. Het lijkt me handig om bij beide fabrikanten even te informeren naar maatregelen daartegen; wellicht dat er een softstarter gebruikt wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

in een beetje werkomgeving zitten C16 automaten, B16 is woonhuis spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste fcapri, MGP,Shiptronic en SparkyGSX
Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen zal er mijn voordeel mee doen.

Beste testman, u natuurlijk ook bedankt maar het gaat inderdaad om "woonhuisspul" Ik ben een "particulier" en zal de brug voor hobbydoeleinden gebruiken dus een "softstarter" is misschien wel op zijn plaats

PK is een eenheid van "vermogen" net als "kW". dus je hebt gelijk als je zegt dat die 2.2kW wel eens de dubbele PKs zal hebben van de 1.1kW. Iets van anderhalf voor de kleine, 3 pk voor de grote.

Op basis van vermogen, kan je uitrekenen hoe lang het duurt om bijvoorbeeld een 2 ton auto tot 1.5m op te tillen.

E = m.g.h = 2000 kg . 10 m/s2 . 1.5m = 30kJ

Deel dat door het vermogen en je hebt de minimale tijd die de motor nodig heeft om het op te tillen:

t1 = E/P = 30kJ/2.2kW = 13.6s
t2 = E/P = 30kJ/1.1kW = 27.2s.

Dat is theorie. In de praktijk zal er een vertragingsbak op zitten die zeg 80% rendement heeft. En de motor moet een vertragingsbak hebben zodat ie ook 2700kg omhoog krijgt. Kortom, al snel zit je met de lichtere een minuut te wachten voordat iets anderhalve meter omhoog is. (er zit waarschijnlijk NIET een motor in die harder kan draaien als ie minder belast wordt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hallo rew,
bedankt voor dit interessante inkijkje maakt de keuze weer wat gemakkelijker

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ga voor de lichtere motor.
Misschien duurt het iets langer voor dat je tafel op hoogte is, maar je hebt de meest kans dat je deze op je normale electra aansluiting kunt toepassen.
Bij de 2,2 kW motor heb je (grote) kans dat je automaat er uit gaat als je tafel met een beetje extra gewicht heffen moet.

Maar het is maar een advies.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)