Zijn die batterijen van Panasonic nu echt zo goed?

Enerzijds: Je hebt gelijk. Het aantal beschikbare Wh neemt af doordat de interne weerstand energie gaat gebruiken.

Anderzijds: Omdat er vaak maar "geteld" wordt totdat een bepaalde eindspanning bereikt wordt, tel je alle beschikbare elektronen niet meer mee zodra de uitgangsspanning onder een bepaalde waarde zakt. Omdat je (zeker met een significante Ri) die onder hoge belasting snel bereikt, roep je al snel "hij is leeg" terwijl er nog best een zuinig klokje een jaar op kan draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

'k Heb nu een setje PowerBase gehaald (Made in China) Daar staat iig netjes op dat ze 1000mAh bevatten.
...
Laat ons zien wat het oplevert.....

Die kun je wel meteen in de kliko gooien, heb ik al eens getest... :)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1811419#1811419

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Goed, dan gaan ze morgen terug, de verpakking is nog dicht.
Dat samen met een spuitbus roestoplosser, die na 20 sec niets meer deed....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb deze Panasonic Industrial een aantal keren aangeschaft, niet nagemeten maar voldoen goed. De capaciteit wordt er netjes bij vermeld.

Als je AA en AAA batterijen wilt gaan vergelijken denk ik dat de website van HKJ je heel goed kan helpen. Hij heeft al meer dan 1000 batterijen, laders en andere dingen getest.

Dit is waar je batterijen kan vergelijken.

en dit is waar je individuele tests kan bekijken.

Kruimel

Golden Member

Dat is een handige site, dank je! Die Panasonic Industrial had ik nog nooit gezien, maar wellicht gaan die mee met de volgende bestelling bij Reichelt. Hopelijk lekken die niet als je er niets mee doet zoals de Dure Cellen... :(

Op 28 juni 2017 19:40:27 schreef Arco:
Die kun je wel meteen in de kliko gooien, heb ik al eens getest... :)

Foei, batterijen gaan niet in de Kliko, maar apart...

http://www.passievoorfood.nl/typo3temp/pics/fdcc50e158.jpg

Yep.. Als je nadenkt dat er van de 10 biljoen batterijen maar 45% worden gerecycled. en de rest waarschijnlijk ergens in een normale kliko of nog erger, in de natuur terecht komt. Is het misschien niet gek om zoveel mogelijk van die alkaline batterijen in een recycle doos te stoppen ;)

Zie deze pdf van EPBA europe.

Arco

Special Member

Foei, batterijen gaan niet in de Kliko, maar apart...

Deze batterijen zijn metalen huisjes met nauwelijks iets erin. Twijfelgeval chemisch afval/oud blik... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb zelf een hele website gemaakt die gaat over Panasonic eneloop batterijen en producten..in het Engels.
http://lygte-info.dk/pic/menu/eneloop101.png

Daar staat een heleboel info over die wellicht wat vragen beantwoorden.

bprosman

Golden Member

// Soort van off-topic.
Batterijen gaan bij mij in de Kliko.
Sinds ik dit soort taferelen op foto's maar ook "live" gezien heb liggen daar mijn batterijen niet meer tussen :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 28 juni 2017 23:49:32 schreef Arco:
[...]
Deze batterijen zijn metalen huisjes met nauwelijks iets erin. Twijfelgeval chemisch afval/oud blik... :)

Dat in combinatie met de observatie van bprosman maakt het inderdaad een twijfelgeval. Ik denk opzich dat de kans groot is dat de stichting stibat een redelijk goede kans biedt dat de batterijen wel goed verwerkt worden omdat afvalstromen redelijk in de gaten gehouden worden... Maar de echt schadelijke metalen zoals kwik en cadmium kom je niet meer tegen in batterijen dus is het ook geen zaak van leven en dood meer om te zorgen dat ze apart gehouden worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Sinds er geen kwik en geen cadmium meer in batterijen zit gaan ze bij mij ook in de kliko.
Die ouwe batterijen leveren bovendien nog wat op aan de verwerkers, zoals dat jongetje. Er zitten plastic ringetjes in die heel bruikbaar zijn en het blik kan je ook van alles mee maken.
Die ringetjes van D-cellen kunnen heel goed als gesp gebruikt worden. Als je de pluspool van een D-Cel afhaalt en de inhoud er uit peutert, heb je een mooi olielampje.... :)

Toch jammer dat er geen kwikcellen met 1,35V celspanning meer bestaan (PX625). Er is geen vervanger voor en veel (foto)apparatuur gebruikt ze voor o.a. de belichtingsmeter, vanwege de stabiele uitgangsspanning.

Misschien iets voor KIF om iets kleins te verzinnen....?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 29 juni 2017 11:23:41 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb voorheen weleens een potlood gemaakt van de koolstaaf uit een zink-kool D cel :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Je kan er ook een microfoon me maken:

Sigaren kistje. Je monteert er één koolstaaf op. De andere staaf doorboor je, steekt een spijkertje door het gat en hangt dat op aan een beugeltje op het kistje zodat die lichtjes op het andere staafje rust. Draadjes aan beide staafjes, een hoofdtelefoon en een batterijtje er aan knopen.
Als er nu een vlieg op het kistje landt, hoor je hem stampen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 29 juni 2017 11:41:44 schreef Tidak Ada:
Je kan er ook een microfoon me maken:

Sigaren kistje. Je monteert er één koolstaaf op. De andere staaf doorboor je, steekt een spijkertje door het gat en hangt dat op aan een beugeltje op het kistje zodat die lichtjes op het andere staafje rust. Draadjes aan beide staafjes, een hoofdtelefoon en een batterijtje er aan knopen.
Als er nu een vlieg op het kistje landt, hoor je hem stampen :)

En zodra dat gebeurd is, zet je er spanning op, dan krijg je een vlamboog, en is de vlieg gelijk gecremeerd... goed plan... :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Heeft er in radio bulletin niet eens een autoradio ontwerp met 'zelfbouwbuizen' gestaan, die van batterijbehuizingen waren gemaakt?
(en vacuum gezogen werden door de motor van de auto?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Het kwam geloof ik uit Popular Electronics, tweede helft jaren 50. We hebben het toen nagebouwd en het werkte echt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 juni 2017 14:06:23 schreef Tidak Ada:
Het kwam geloof ik uit Popular Electronics, tweede helft jaren 50. We hebben het toen nagebouwd en het werkte echt.

@Arco:
Dat zal in een aprilnummer zijn geweest >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 29 juni 2017 11:18:42 schreef Tidak Ada:
Sinds er geen kwik en geen cadmium meer in batterijen zit gaan ze bij mij ook in de kliko.
Die ouwe batterijen leveren bovendien nog wat op aan de verwerkers, zoals dat jongetje. Er zitten plastic ringetjes in die heel bruikbaar zijn en het blik kan je ook van alles mee maken.
Die ringetjes van D-cellen kunnen heel goed als gesp gebruikt worden. Als je de pluspool van een D-Cel afhaalt en de inhoud er uit peutert, heb je een mooi olielampje.... :)

Scheelt wel als je geen kwik of cadmium meer in de vuilnisbak gooit inderdaad, ik noemde het eigenlijk omdat ik verspilling van grondstoffen nogal zonde vond. Een stapel batterijen bevat meer zink dan zinkerts, en nu verbranden we ze mee of graven we ze in ergens op een onopvallende plek, en daar ben ik geen fan van. Bovendien denk ik dat het jongetje op de foto misschien niet benijdenswaardig, maar ik heb het idee dat als ik mijn batterijen gewoon in de Kliko gooi er gewoon een tweede jongetje bij komt die met zijn blote voeten door mijn rottende afval en glasscherven loopt (want waarom scheiden) om daar de batterijen uit te zoeken. Weten zal ik het waarschijnlijk niet snel, want het is niet helemaal duidelijk waar al het afval naartoe gaat. In elk geval wens ik het mijn ergste vijand niet toe dat ze de hele dag mijn afval moeten sorteren, dus ik probeer het waar praktisch alvast te scheiden.

maartenbakker

Golden Member

Afval wordt veel vaker verbrand dan gestort, dus best kans dat de zinkhoudende slakken alsnog als erts worden verwerkt. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ver men precies is met scheiden en terugwinnen op die manier, maar er kan vrij veel.

Toch lever ik de batterijen meestal wel netjes in, alleen waar dat zo uitkomt houd ik ze niet apart zolang ze geen kwik of cadmium bevatten.

Wat in de toekomst een probleem kan worden is lithium. Er is geen recycle-logistiek voor, althans niet in de metalenhandel en ik weet niet hoeveel er wordt teruggewonnen via het batterijencircuit, terwijl er wel tekorten kunnen gaan optreden als het nog jarenlang het belangrijkste materiaal blijft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

In de auto + truck onderhouds wereld worden loodaccu's toch ook al systematisch gerecycled? Misschien niet voor 100% maar toch wel een vrij hoog percentage.

Dan zou dat voor accu's op lithiumzouten basis niet veel anders hoeven te gaan lijkt me. De logistieke structuur ligt er al. Nu de chemische procedures en processen nog inregelen.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 4 juli 2017 14:28:09 (15%)

ik heb een karton doosje in de keuken staan waar alle batterijen in zitten. li-ion gaat er ook gewoon bij. als er ooit een aparte inzameling komt voor lithium houdende batterijen, wil ik dat nog gerust sorteren. het is toch echt geen moeite om de batterijen in het doosje te gooien ipv in de kliko. ze staan minder dan 1meter van elkaar bij mij.

de kliko wordt 3-4keer geleegd per week, de acucbak staat er volgens mij al 4-5jaar zonder ledigen (al goed vol nu) en die is geen schoendoos groot
http://www.reused.be/uploads/2/3/7/4/23747787/2155228_orig.png

ik schat zo een 12x12x12cm

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 4 juli 2017 15:02:56 (27%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 29 juni 2017 14:06:23 schreef Tidak Ada:
Het kwam geloof ik uit Popular Electronics, tweede helft jaren 50. We hebben het toen nagebouwd en het werkte echt.

Voor degene die het op wil zoeken, hier staan alle uitgaven van Popular Electronics: http://www.americanradiohistory.com/Popular-Electronics-Guide.htm

Groeten, Ron.

Kruimel

Golden Member

Op 4 juli 2017 13:57:45 schreef maartenbakker:
[...]
Wat in de toekomst een probleem kan worden is lithium. Er is geen recycle-logistiek voor, althans niet in de metalenhandel en ik weet niet hoeveel er wordt teruggewonnen via het batterijencircuit, terwijl er wel tekorten kunnen gaan optreden als het nog jarenlang het belangrijkste materiaal blijft.

Zeker, dat is ook een belangrijke overweging, over lithiumbatterijen had ik nog niet eens nagedacht.

Op 4 juli 2017 14:25:15 schreef joopv:
In de auto + truck onderhouds wereld worden loodaccu's toch ook al systematisch gerecycled? Misschien niet voor 100% maar toch wel een vrij hoog percentage.[...]

Ligt volgens mij aan het feit dat je meteen een iets grotere hoeveelheid materiaal inlevert, dat bovendien voor het overgrote deel zuiver lood is. Het zou ook best wel eens een mileudelict kunnen zijn als je ze dumpt.

PS Die link van Rontronix is ook goud waard trouwens.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 juli 2017 14:25:15 schreef joopv:
In de auto + truck onderhouds wereld worden loodaccu's toch ook al systematisch gerecycled? Misschien niet voor 100% maar toch wel een vrij hoog percentage.

Dan zou dat voor accu's op lithiumzouten basis niet veel anders hoeven te gaan lijkt me. De logistieke structuur ligt er al. Nu de chemische procedures en processen nog inregelen.

De loodaccu's zijn wat dat betreft inderdaad een lichtend voorbeeld, die kun je op minstens 3 plaatsen kwijt: garage, gemeentewerf en metalenhandel. Zelfs 'cowboys' die het niet te nauw nemen met het milieu leveren ze netjes in omdat ze er een nette prijs voor krijgen. Ik breng ze altijd naar de metalenhandel want dan heb ik er zelf ook nog wat aan. Die nemen wel loodaccu's aan maar andere materialen doorgaans niet. Ik gooi wat ik aan lithium heb liggen binnenkort maar eens in de Stibat-bak, wil ook niet teveel brandbaar spul bewaren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."