testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bij alle batterijen komt wel vroegtijdige uitval voor. in rookmelders van hemmink zitten duracell 9V blokken. die heb ik ook al leeg gehad in een half jaar bij 230V rookmelders, maar ja op honderden melders is dat nog amper iets. in tegenstelling kom je ook batterijen tegen uit 1994 die nog vol zijn en niet lekken.

mn eneloopjes van het eerste uur zijn intussen wel naar de oude batterijbus verhuisd, had ze al bijna 15 jaar en de laatste was na een maand liggen ook al meteen leeg. jaar of 3 terug gingen de eerste al. wat nu over is aan eneloops is een jaar of 8 oud dus kunnen nog even mee.

Op zaterdag 15 juni 2024 21:31:59 schreef revado:
[...]

Wees maar blij dat er geen procell / duracell in zaten.

Ik heb momenteel Duracell MN1300 LR20 Size D van sept 1995 in gebruik.
Die lekken niet.
Jammer genoeg kan je die niet meer kopen. :(
Ze zitten in een Philips transistorradio Type D2603/00, Nr.KT 01415021611

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 16 juni 2024 11:38:22 (11%)]

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De standaard Varta's lekken ook erg veel en vaak.
Zelfs als ze nog lang niet leeg zijn, maar blijven dan wel gewoon spanning leveren...

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

gisteren een 386 in mijn handen gehad, bios batterijen leeg gelopen (4 stuks AA).
en die zijn AARDIG leeggelopen.

MAAR hetgeen me nu enorm verbaasd, die 4cell accu houder is NIET vergaan, de interne contacten nog mooi zilverkleuring (zichtbaar op onderste foto). behalve die 9V aansluitconnector, die was groen uitgeslagen. beetje contactspray erover en met vodje toch weer opgepoetst.

zijn er 2 mogelijkheden:
1) die veertjes en contacten intern zijn niet van pisbakkenstaal gemaakt die direct oplost in roest
2) de chemische samenstelling in die batterijen is minder aggressief dan wat ze nu produceren. was groenkleurig water die eruit liep.

4 verse vartas erin, maar vrees dat die zo lang niet zullen meegaan als de oude

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 16 juni 2024 14:02:45 (11%)]

testman

2 cr2032 in serie werkt ook, is ook 6V.

je ziet hier duidelijk varta en panasonic cellen zitten. om de 1 of andere reden gaan merken door elkaar heen vaak ook heftiger lekken.

nu is die pc een jaar of 30 oud dus tja, heb mn 386's al voor t millenium weggekiept :P

Op donderdag 29 juni 2017 09:32:25 schreef bprosman:
// Soort van off-topic.

Batterijen gaan bij mij in de Kliko.
Sinds ik dit soort taferelen op foto's maar ook "live" gezien heb liggen daar mijn batterijen niet meer tussen :-(

Helaas heb ik dit soort dingen dus ook in werkelijkheid gezien. Ik durfde er geen foto's van te maken. Sindsdien hoef ik niet meer zo graag naar de landen waar je dit soort van toestanden ziet. Dat jongetje heeft misschien nog een jaar of 10 waarna hij zal vol met open zwerende wonden en volledig vergiftigd zal overlijden. Kijk alleen eens naar zijn voeten!

Ik scheid mijn afval zo goed mogelijk hoewel dat soms lastig is omdat ik niet goed weet wat je waar moet stoppen. En mijn grote afval breng ik netjes naar de gemeentelijke afval verwerking waar ik zie dat ze ook alles netjes proberen te scheiden. Het is niet heel veel moeite om te doen en of of de hele afvalverwerking goed loopt kan ik ook niet overzien. Maar het kleine beetje dat ik goed kan doen doe ik wel.

revado

Honourable Member

Dat is heftig...
De keerzijde van alles elektrisch...

fcapri

Op zondag 16 juni 2024 16:48:31 schreef testman:
2 cr2032 in serie werkt ook, is ook 6V.

je ziet hier duidelijk varta en panasonic cellen zitten. om de 1 of andere reden gaan merken door elkaar heen vaak ook heftiger lekken.

nu is die pc een jaar of 30 oud dus tja, heb mn 386's al voor t millenium weggekiept :P

ik denk dat die zijn verbruik best aanzienlijk is dat CR2032 het niet lang gaan trekken.
ik heb die batterijen vroeger ook veel moeten vervangen (die AA dan), nu ligt die al 25jaar in storage en voor de fun deze week nog eens aan de praat gebracht.
wat me 10jaar onmogelijk leek is nu een probleem. ik vind geen PS2 keyboard en RS232 muis meer in het hobbyhok.
ook is zijn 252MB conner hard disk overleden (of de controller is kapot op het mainboard) en dat zou wel eens een groot probleem kunnen worden. meer dan 500MB kan een 386 niet addresseren in zijn bios (heb 46 voorziene harddisk en 2 waar ik zelf de sectoren, cilinders en heads kan instellen, en ook maar beperkt. 16000 sectoren aanvaard die niet. gaat maar van 000-999.
geen idee of ik er bv een 8GB harddisk kan aanhangen en instellen als een 500MB??? zodat die slechts 500MB gebruikt.
nog een werkende versie van win95A vinden op diskette is dan het volgende probleem. heeft maar 1 aansluiting op IDE, dus CDrom kan er niet aan.
usb zit er ook niet op, netwerk krijg je niet aan de praat zonder diskette met netwerkdrivers. de 300bps inbelmodem heb ik niet meer, dus even 'online' zoeken wordt het ook niet meer :) .
met al mijn kennis wordt het denk ik toch onmogelijk dat ding nog aan de praat te krijgen nu. tussen mijn huidige pc en die 386 is er niks meer compatibel. ga zo een diskette emulator proberen en daar iso's op zetten van die win95.
laplink en files over zetten via de parallele poort... niet aanwezig op mijn huidige pc.
RS232: niet aanwezig
diskette drive of aansluiting op mainboard: niet aanwezig

en een losse diskettedrive vinden was ook al een uitdaging hier. heb er nog eentje gevonden in mijn "gamepc".
een lompe bak met winXP geinstalleerd in 2003 (die is dus ook al 21jaar oud :/ ), met 5 hard drives erin, een CDrom en een diskette station.
en het ding doet het nog gewoon ook :-) (al weigert die nog op mijn netwerk te gaan)

testman

Op zondag 16 juni 2024 21:43:44 schreef fcapri:
[...]

en een losse diskettedrive vinden was ook al een uitdaging hier. heb er nog eentje gevonden in mijn "gamepc".
een lompe bak met winXP geinstalleerd in 2003 (die is dus ook al 21jaar oud :/ ), met 5 hard drives erin, een CDrom en een diskette station.
en het ding doet het nog gewoon ook :-) (al weigert die nog op mijn netwerk te gaan)

dat is vaak met een hdd die jaren alleen heeft gelegen. controllerprint van de behuizing halen en terug zetten is soms al genoeg. soms zit de kop vast op de platter, dat is ook wel herstelbaar. je hebt dikettedrives op usb, alsmede cdroms. ik deed in het verleden ( zo rond 1998 ) ook de netwerkdrivers installeren en dan van 1 pc de drivers afhalen. een IDE cdrom had ik even maar 1 op 6 pc's, was nog een quad speed geval ook nog. tot de systeembeheerder op school een 40 speed cd drive weg knikkerde welke alleen n drupje olie op de cd table motor nodig had. winxp was nog best compatible met een 386, was meen ik ook de minimale hardware ervoor. 1 controller aansluiting van IDE was master én slave, heb toen ook weleens een connector ergens afgesloopt en op een bestaande IDE kabel bijgemept :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 juni 2024 22:00:17 (46%)]

fcapri

de disk start, en koppen bewegen. bios van de pc komt aan, en zegt disk controller failure.

de hard disk met een usb to IDE kabeltje op mijn XP laptop herkent die als 250MB drive maar loopt dan vast (niet als 258MB).
met partition magic op hiren boot cd zie ik mijn win95 partitie maar geeft op ALLE sectoren leesfouten.
nu weet ik die die oude hard disk wel een lastige was. vele bios detecteren die fout en dan is ze onleesbaar (997cyl, 10koppen, 53sectoren= 258MB). ze moest exact zo in de bios staan of je kan er niks mee aanvangen.

ook ALLE diskettes die ik inplug geeft die ook fouten. dus begin te vermoeden dat zijn I/O controller van het mainboard kapot is.
gaf ook veel problemen op zijn keyboard. voedingsspanningen zijn correct

een geluk dat de bios batterij niet op het mainboard kon lekken.
wil eens aan de 10jarige dochter tonen waar ik als 10jarige mee kon werken (dos 3.2 en windows 3.11). nu 3.11 heb ik aan de praat op een raspberry. maar zou haar willen laten kennismaken met 'wachten' op een PC :-)
windows 95 met 4MB ram op een 386, dan weet ge wat wachten is.

men allereerste programmeerlaptop (compaq LTE5400) start 99 van de 100keer niet meer, powerled aan en loopt vast, geen beeld. 1x startte die door naar windows 95 maar liep vast. vermoed ram problemen. bios batterij WEL uitgelopen op mainboard, net als de laptop accu (die zou me namelijk wel een bootdiskette van win95 kunnen maken).
ook men olivetti doet het niet meer. disk spint, en blijft vastlopen, telt zelf geen rams

revado

Honourable Member

Op een IDE poort kunnen 2 apparaten, een op master instellen, andere op slave, dan kan je er een cdrom aan hangen.
Win 95 op cd is niet zo'n probleem.
Heb je de instellingen van de harddisk weer terug gezet in de bios?
Na de leeggelopen batterijen is dat weg en dat moet je zelf vaak instellen, of laten scannen in de bios.
Ik wil wel eens kijken wat ik nog heb liggen aan oud spul.
Is het een kleine ps2 poort of don een dikke Din plug voor de ramplank?

revado

Honourable Member

fcapri

bios moet het ook aankunnen hé. net gechecked en deze kan 2 IDE apparaten in de bios zetten. zo een master/slave IDE kabel zal ik nog wel ergens vinden (die dat erin zit heeft maar 1 connector).

alle settings zitten er terug in, stond op de hard disk ook geschreven omdat ik er vroeger ellende mee had.
ik heb ook zo een ide to CF adapter besteld, wordt schijnt veel gedaan om 386's te voorzien van nieuwe hard disks. want alles meer dan 515MB kan je niet meer in de bios steken.
kleine PS2 poorten, heb ook nog wel 2 wrakken van keyboards gevonden. dat hebben we op het werk ook nog wel liggen hoor.
belgie heeft azerty, de franse keyboards dus ;-). NL is qwerty

RS232 muis ook nog eentje gevonden. had ik vroeger in overvloed, slechts 1 gevonden. PS2 muis nog niet gevonden (werk heeft dat nog wel liggen in het magazijn). nooit gedacht dat ik daar zonder zou vallen.

het grotere probleem is dus 'werkende' diskette stations, werkende diskettes, ramlatten....
als die voedingen het niet meer doen, wordt dat ook herstellen, want die connectors zijn anders nu

EDIT: software heb ik genoeg backups. de originele cd's van win95,NT4, win2000 liggen hier ook nog. heb alles zowieso op iso staan
95 bestond in 3 versies: A en B, en de laatste C versie met fat32 ondersteuning, wat bijna een win98 was)

testman

Op zondag 16 juni 2024 22:41:15 schreef fcapri:

als die voedingen het niet meer doen, wordt dat ook herstellen, want die connectors zijn anders nu

EDIT: software heb ik genoeg backups. de originele cd's van win95,NT4, win2000 liggen hier ook nog. heb alles zowieso op iso staan
95 bestond in 3 versies: A en B, en de laatste C versie met fat32 ondersteuning, wat bijna een win98 was)

voeding is ook niet zo'n punt, van AT naar ATX, met wat soldeerkunst of wago 222 te maken :P 30pins geheugen is zeldzamer wrs, oudste wat ik heb is SD nog wrs. je had ook verloopjes van 9pins com naar ps/2 voor de muis.

je moest nog best wat goedzetten als de bios batt leeg was, klok, hdd, poortinstellingen en soms nog gereserveerde irq's dacht ik. veel connectoren zijn nog vernikkeld, dus trek er alles uit en weer terugsteken en het kan zo maar weer werken door oxidatie.

@ revado heb je thuis ook n loods met bewaard spul over de decennia heen ofzo, jij hebt het ook gelijk liggen zeg :P

revado

Honourable Member

Op zondag 16 juni 2024 23:26:19 schreef testman:
[...]

voeding is ook niet zo'n punt, van AT naar ATX, met wat soldeerkunst of wago 222 te maken :P 30pins geheugen is zeldzamer wrs, oudste wat ik heb is SD nog wrs. je had ook verloopjes van 9pins com naar ps/2 voor de muis.

je moest nog best wat goedzetten als de bios batt leeg was, klok, hdd, poortinstellingen en soms nog gereserveerde irq's dacht ik. veel connectoren zijn nog vernikkeld, dus trek er alles uit en weer terugsteken en het kan zo maar weer werken door oxidatie.

@ revado heb je thuis ook n loods met bewaard spul over de decennia heen ofzo, jij hebt het ook gelijk liggen zeg :P

:) Paar garageboxen en zo...
Ook ik heb de bewaarverslaving die veel hobbyisten hebben.
Ach, ik kan er vaak toch weer iemand gelukkig mee maken.

@fcapri, wat voor geheugen zit er in nu? Maak even een foto.

fcapri

Op zondag 16 juni 2024 23:26:19 schreef testman:

bovenstaande foto is het enigste beeld van de bios, er is niks anders meer dan dit.

Op maandag 17 juni 2024 08:18:34 schreef revado:

@fcapri, wat voor geheugen zit er in nu? Maak even een foto.

foto na het wassen van het mainboard. probleem zat er al voor het wassen, dus is geen gevolgschade.
30pin simm denk ik, maar de slots zitten volgens mij vol en op max voor het mainboard

MNM(tm)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op zondag 16 juni 2024 20:56:07 schreef revado:
Dat is heftig...
De keerzijde van alles elektrisch...

Nee, niets anders dan de gevolgen van een wegpleur-maatschappij. Mensen zijn gemakszuchtig en lui, ook wat hun gedrag veranderen betreft.

Kruimel

Honourable Member

Op zondag 16 juni 2024 22:41:15 schreef fcapri:
bios moet het ook aankunnen hé. net gechecked en deze kan 2 IDE apparaten in de bios zetten. zo een master/slave IDE kabel zal ik nog wel ergens vinden (die dat erin zit heeft maar 1 connector).

Dat kan ook met een "normale" kabel, ligt aan de harddisk zo ver ik weet. Die oude dingen moest je zo ver ik weet altijd met jumpers instellen wie de 'master' en de 'slave' waren (en zelfs met zo een kabel moest je ze alsnog met een jumper vertellen dat ze naar de kabel moesten kijken). Deze 'vintage' kan je ook met de hand persen zonder probleem.

revado

Honourable Member

Een harddisk of cd drive voor IDE heeft 3 opties meestal.
Master, Slave of CS ( cable select).
Als het device dat niet heeft dan kan je het laatste device op de flatcable ook Slave maken door draadje 28 te onderbreken, dan is de eerste op de flatcable connector Master, en de laatste Slave.
Die kabels herken je aan een gaatje wat er in zit.

Die 40 polige connector kan je perfect aanpersen in een bankschroef.

Op woensdag 19 juni 2024 08:34:40 schreef revado:
Die 40 polige connector kan je perfect aanpersen in een bankschroef.

Of de batterijen van Panasonic nu echt zo goed zijn weet ik niet, maar ik weet nu wel dat ik een 40-polige connector voor een IDE-drive perfect kan aanpersen in een bankschroef.
25-Polige D-connectoren kneep ik wel eens (voorzichtig) aan met de waterpomptang.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Let vooral even op dat de drive niet op Cable Select staat. Daar hangt het behalve van de kabel ook van het BIOS af of dat goed gaat. En het is niet voor een single drive, die moet altijd op master staan denk ik.

Hoe dan ook lijkt me die melding te wijzen op een busprobleem, niet op een schijfprobleem. Ik weet niet zeker of dat aan een jumpersetting kan liggen maar sluit het ook niet uit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 juni 2024 21:23:30 (27%)]

Op zondag 16 juni 2024 17:12:32 schreef Ex-fietser:
[...]

Helaas heb ik dit soort dingen dus ook in werkelijkheid gezien. Ik durfde er geen foto's van te maken. Sindsdien hoef ik niet meer zo graag naar de landen waar je dit soort van toestanden ziet. Dat jongetje heeft misschien nog een jaar of 10 waarna hij zal vol met open zwerende wonden en volledig vergiftigd zal overlijden. Kijk alleen eens naar zijn voeten!

Die open wonden en zwerende delen zijn ook in Europa te vinden. Ga maar eens naar de hutjes rond de plastieken groente en fruitschuur van Europa, in Almeria in Spanje. Het landbouwgif zorgt daar voor die ziektes onder de vaak illegale Noord-Afrikaanse arbeiders. Maar goed, geen tech onderwerp.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En daar staat dan weer tegenover dat het met batterijen lang niet altijd zo gaat.

Kruimel

Honourable Member

De materialen in alkaline en zinkbatterijen zijn helemaal zo giftig toch niet? Ik zou me alleen zorgen maken als er loodbatterijen (auto-accu's) en kobalt (li-ion batterijen) bij komen kijken, en zelfs dan zijn het niet de huidproblemen die je de das om doen. Volgens mij oogt die foto voornamelijk zo tragisch vanwege de armoe die ermee samenhangt. Als je één keer een zinkbatterij open hebt gemaakt is alles zwart, been there, done that: Kruimel in "Ervaringen met de Duro AL205 Aldi multimeter".

Op zaterdag 15 juni 2024 19:53:17 schreef Jinny:
Tot mijn verwondering waren de oude Panasonic cellen niet lek.
Datumstamp op de minpool, april 1997 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laatste keer dat ik 'm gebruikte deed ie het nog, maar dat is ook snel een jaar of 8 terug.
Met de Kodakcelletjes gaf ie weer keurig aan, maar nu toch maar los in het doosje gelegd..
We gaan de goden niet verzoeken natuurlijk...

Wow, respect daarvoor... _/-\o_ Het gaat hier ook best vaak goed, maar er is voor mijn gevoel ergens rond de eeuwwisseling iets veranderd waardoor alkaline-batterijen vaker zijn gaan lekken, ik vermoed dat de batterijenrichtlijn van 2006 er misschien iets mee te maken heeft gehad. In mijn beleving was lekken toen het exclusieve probleem van zink-kool batterijen, maar het is wel lang terug om dat zeker te weten.

Dave Jones van EEVBlog heeft een tijdje terug een een semi-wetenschappelijke test gedaan om alkaline cellen op lekbestendigheid te testen: EEVblog #1274 - Long Term Alkaline Battery Leakage Testing, er zijn een paar 'follow-ups' van. De Duracells, waarvan we inmiddels weten dat ze bijna vaker lekken dan niet, waren niet de eerste die corrosieve materialen begonnen te kotsen.

Overigens kom ik ook wel heel oude zink-batterijen tegen die niet hebben gelekt, als je ze niet belast lekken ze vaak niet. Doe je dat wel, dan lost het zink op, en meestal is dat het enige waar de buitenkant van gemaakt is en zit je apparaat binnen de kortste keren vol zut. Daarom alleen al zou ik zinkbatterijen niet meer aanraden.

Op vrijdag 21 juni 2024 14:26:11 schreef Kruimel:
De materialen in alkaline en zinkbatterijen zijn helemaal zo giftig toch niet? Ik zou me alleen zorgen maken als er loodbatterijen (auto-accu's) en kobalt (li-ion batterijen) bij komen kijken, en zelfs dan zijn het niet de huidproblemen die je de das om doen. Volgens mij oogt die foto voornamelijk zo tragisch vanwege de armoe die ermee samenhangt. Als je één keer een zinkbatterij open hebt gemaakt is alles zwart, been there, done that: Kruimel in "Ervaringen met de Duro AL205 Aldi multimeter".[...]Wow, respect daarvoor... _/-\o_ Het gaat hier ook best vaak goed, maar er is voor mijn gevoel ergens rond de eeuwwisseling iets veranderd waardoor alkaline-batterijen vaker zijn gaan lekken, ik vermoed dat de batterijenrichtlijn van 2006 er misschien iets mee te maken heeft gehad. In mijn beleving was lekken toen het exclusieve probleem van zink-kool batterijen, maar het is wel lang terug om dat zeker te weten.

In vergelijking tot bijvoorbeeld kwik is zink inderdaad minder giftig. Maar het is wel degelijk giftig en ongezond. Een docent zij ooit dat het niet de stof is die de schade- of dode-lijkheid bepaald maar de hoeveelheid van de desbetreffende stof. Arsenicum is zoals iedereen weet erg gevaarlijk. Maar bijna niemand weet dat we zonder een heel klein beetje van deze stof ook ziek worden.
En bij dat jongetje liggen heel veel batterijtjes. Wie zegt dat het alleen zink koolstof exemplaren zijn. Er zullen ook wel wat van die oude kwik knoopcellen tussen zitten.

Die foto is overigens een erg oude foto. Dat jongetje is waarschijnlijk al lang dood. Ik heb het idee dat onze afvalstroom nu wel beter gecontroleerd word en dat de kans dat onze batterijen bij zo'n ventje terechtkomen nu minder groot is dan uit de tijd van die foto. Maar een bewijs heb ik daar niet voor. In India heb ik in elk geval gezien dat kinderen daar allerlei van dit soort werkzaamheden op vuilnisbelten doen. Daar hebben ze onze afvalstroom niet nodig. Met anderhalf miljard mensen kunnen ze daar zelf ook prima een berg afval maken. Ik heb in elk geval het idee dat onze afval verwerkers in Nederland na wat flinke schandalen beter hun werk doen. Maar dan moeten we als burger ook ons best doen om alle afval netjes aan te bieden. En niet alle schuld en verantwoording op de afval verwerkers afschuiven.

Op vrijdag 21 juni 2024 14:26:11 schreef Kruimel:
Overigens kom ik ook wel heel oude zink-batterijen tegen die niet hebben gelekt, als je ze niet belast lekken ze vaak niet. Doe je dat wel, dan lost het zink op, en meestal is dat het enige waar de buitenkant van gemaakt is en zit je apparaat binnen de kortste keren vol zut. Daarom alleen al zou ik zinkbatterijen niet meer aanraden.

Ik heb een oude draagbare buizenradio van Philips opgeknapt die van een wat eerst leek op oplaadbare batterijen voorzien was. De batterijen waren echter niet oplaadbaar maar wel voorzien van soort onderhouds-laadschakeling. Als de radio uitgeschakeld was werden de batterijen onder spanning gehouden zodat de altijd aanwezige zelfontlading teniet werd gedaan. Daardoor konden de dure anode batterijen veel langer mee gaan. En deze batterijen hadden niet gelekt en deden het zelfs nog een beetje. Het kan dus wel goed gaan. Al zijn dit waarschijnlijk uitzonderingen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 21 juni 2024 16:52:34 (17%)]